Proprietăţi

De unde vine speranta mallurilor: 30 de retaileri continua sa se extinda

De unde vine speranta mallurilor: 30 de retaileri continua sa se extinda

Dupa deschiderea unitatii Zara de la parterul centrului comercial Unirea, urmeaza un nou magazin in Bucuresti Mall in luna septembrie a acestui an

27.05.2009, 15:32 31

La ora actuala doar un numar de 30-40 de retaileri continua sa se extinda pe piata locala a centrelor comerciale, unde gradul de neocupare a crescut spre 20%, reiese din discutiile cu patru dintre cei mai importanti consultanti de pe piata locala de retail.

„Din calculele noastre sunt vreo 30-40 de nume care continua sa se mai extinda - germani, austrieci si francezi mai nou. Gradul de neocupare in centre comerciale a crescut la 20%, excluzand proiectele mari din Bucuresti, precum Plaza Romania, Bucuresti Mall sau Unirea. Daca se va ajunge la 30%, vor incepe problemele, deoarece fiecare mall traieste din numarul de magazine pe care le are", spune Razvan Gheorghe, general manager al firmei de consultanta imobiliara Cushman & Wakefield.
Mallurile deschise in ultima perioada au un grad de ocupare tot mai redus, iar in piata se vorbeste despre proiecte a caror deschidere este amanata tocmai din lipsa de chiriasi.
Printre cele mai importante contracte anuntate in prima parte a acestui an au fost C&A si Bestseller Group in Cotroceni Park din Bucuresti, Humanic in Arena Mall din Bacau, Deichmann la Tecuci sau Decathlon in cadrul ERA Shopping Park din Iasi.
„Acesti retaileri au in continuare incredere in piata locala si isi securizeaza locatiile pentru momentul in care piata se va aseza. Proiectele bune au ramas in picioare si inca se mai inchiriaza si mai sunt spatii disponibile si in proiectele existente", spune Luiza Moraru, head of retail department in cadrul firmei de consultanta imobiliara CB Richard Ellis Eurisko.
Ce determina strategiile in aceasta perioada
Chiriile in centre comerciale au inceput sa scada, cum de altfel s-a intamplat si cu vanzarile. Pe fondul vanzarilor mai slabe, retailerii cu o expunere larga, realizata in special pe credite, au accesul la finantare restrictionat, motiv pentru care nu se mai pot extinde si nici nu isi mai propun.
Momentul este bine speculat insa de catre retailerii noi, puternici, care pot veni acum si obtine chirii mai mici, in incercarea proprietarilor de malluri de a-si tine spatiile ocupate si optimiza mixul de chiriasi.
„Retailerii straini intrati direct au acces la finantare din interiorul grupului, fara a fi nevoiti sa apeleze la banci pe plan local pentru a-si sustine deschiderile de noi magazine. Companiile care detin branduri in franciza, care nu beneficiaza de acest gen de sprijin si care au marje mai mici se extind mai putin in acesta perioada. In ceea ce priveste retailerii locali, accesul acestora la finantare este foarte dificil si costisitor si de aceea se concentreaza pe eficientizarea retelelor, fiind extrem de prudenti in deschiderea de noi locatii", spune Andrei Vacaru, consultant in cadrul firmei Jones Lang LaSalle.
Solicitarile unor retaileri ar fi fost de neconceput in 2007-2008, cand majoritatea dezvoltatorilor aveau de ales intre viitorii chiriasi ai centrelor comerciale.
„In aceasta perioada se extind germanii, austriecii si nu multi altii. S-ar mai extinde si alti retaileri, dar depinde de conditii. Unii au cereri exceptionale, cum ar fi chirii fixe foarte mici, daca nu chiar zero pentru prima parte a contractului, precum si contributii la amenajarea spatiului. Pe langa acesti retaileri, in afara Bucurestiului mai pot fi atrasi chiriasi locali", spune Oana Iliescu, co-managing partner al firmei de consultanta imobiliara DTZ Echinox. Pe de alta parte, o noua tendinta este cea de extindere a retailerilor cu produse ieftine, dupa ani la rand in care mallurile erau inchiriate aproape exclusiv de companiile care vindeau articole de imbracaminte scumpe.
Unul dintre cele mai bune exemple in acest sens este galeria comerciala a proiectului Militari Shopping, inaugurat in acest an, in care au fost deschise unitati ale unor retaileri precum C&A sau Deichmann, care se adreseaza persoanelor cu venituri medii si mici.
„Se extind in general retailerii germani, care se adreseaza persoanelor cu venituri medii si mici. Acesti retaileri au fost dintotdeauna conservatori in ceea ce priveste nivelul chiriilor oferite, motiv pentru care nu s-au extins agresiv pana in prezent. Sunt companii intrate pe piata din Romania relativ recent, care acum profita de faptul ca pot obtine conditii contractuale mai bune si se extind pentru a castiga cota de piata", mai spune Vacaru de la Jones Lang LaSalle.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO