Proprietăţi

Dezvoltarea comerciala a Capitalei nu prevede nicio strada de shopping

09.11.2006, 19:31 51

Stocul de spatii comerciale din Capitala a inregistrat o crestere puternica in ultimii ani, ajungand la un nivel mediu de 0,07 metri patrati pe cap de locuitor. Aceasta valoare este totusi departe de media tarilor dezvoltate din Uniunea Europeana. Mai mult, in Capitala nu exista o strada de "shopping" la nivelul oraselor importante din Europa.
Daca orase precum Londra, M?nchen, Viena, Paris sau Madrid sunt vestite prin strazile destinate in totalitate magazinelor, in Bucuresti centrele comerciale sunt singura sursa de spatii comerciale de calitate. Stocul de spatii comerciale moderne din Bucuresti a ajuns la 150.000 de metri patrati, cuprins in patru mall-uri - Plaza Romania, Bucuresti Mall, City Mall si Unirea Shopping Center. Cererea mare de pe piata l-a determinat pe dezvoltatorul Bucuresti Mall sa mareasca suprafata centrului comercial cu 18.000 de metri patrati.
Chiar daca in Bucuresti nu exista o strada de "shopping" in adevaratul sens al cuvantului, cererea pentru spatiile de pe bulevardele Magheru, Balcescu, Calea Victoriei, Strada Dorobanti si Calea Mosilor este foarte ridicata si acestea ar putea deveni in cativa ani strazi destinate exclusiv spatiilor comerciale.
Cele mai cautate zone cautate de developerii de centre comerciale sunt centrul, vestul si sudul Capitalei. Cu toate ca in zona de nord sunt persoanele cu veniturile cele mai ridicate din Bucuresti, lipsesc centrele comerciale moderne, potrivit reprezentantilor DTZ Echinox. Totusi, specialistii din real estate estimeaza ca dezvoltarea viitoare a spatiilor comerciale din Capitala va fi realizata catre nord.
Chiria medie in centrele comerciale din Bucuresti este de 30 euro/mp/luna, dar analistii preconizeaza o scadere pana la 25 de euro/mp/luna in urmatoarele 12 luni.
Scaderea chiriilor va continua odata cu maturizarea pietei si cu cresterea stocului de spatii comerciale prevazut pentru urmatorii trei ani. Insa anul acesta nivelul mediu al chiriilor a crescut cu circa 20%, ca urmare a decalajului semnificativ existent intre cerere si oferta. Cele mai ridicate chirii s-au inregistrat pentru spatiile comerciale stradale, intre 90-130 euro/mp/luna, in timp ce chiriile pentru spatiile din mall-uri s-au mentinut la 60-80 euro/mp/luna, ajungand pana la 120 euro/mp/luna pentru spatiile mai mici de 50 mp, potrivit datelor CB Richard Ellis.
Numarul galeriilor comerciale a crescut usor datorita finalizarii unui numar mare de cladiri de birouri sau hoteluri care includ si zone comerciale la etajele inferioare. Galeriile comerciale din cadrul America House, Bucharest Corporate Center, Floreasca Antonache, Sudului Office Building si Hotel Novotel (Victoriei Business Plaza) au adaugat circa 10.000 mp la stocul de spatii comerciale moderne.
Printre cei mai activi chiriasi de pe piata se numara bancile si retelele de magazine cu obiecte de uz casnic care si-au continuat expansiunea agresiva in zonele rezidentiale secundare, iar interesul comerciantilor s-a transferat de la zonele centrale catre cele secundare si chiar periferice din cauza lipsei acute de spatii in zonele centrale si a chiriilor mari solicitate, dar si pentru valorificarea potentialului zonelor dens populate.
Suprafata medie solicitata de banci este de 100-200 mp, in timp ce retelele de magazine cu obiecte de uz casnic cauta 200-500 mp, cu exceptia lantului Media Galaxy, care prefera suprafete de peste 2.000 mp.
Ca urmare a cresterii chiriilor si a lipsei de spatii comerciale de calitate, bancile au inceput sa cumpere astfel de spatii, in detrimentul inchirierii, ceea ce a dus la cresterea presiunii asupra ofertei existente de spatii stradale. Gradul de neocupare pentru spatiile comerciale stradale este de sub 5%.
Cea mai mare crestere a preturilor a fost inregistrata in zona comerciala primara sau in alte locatii atractive din cartiere aglomerate precum Drumul Taberei, Iuliu Maniu sau Pantelimon - Delfinului, afirma reprezentantii Colliers.
Analistii imobiliari anticipeaza ca pana la finele anului 2006 vor fi livrate pe piata doar 45.000 mp de spatii comerciale.
Spre comparatie, pentru 2007-2008 sunt propuse insa pentru finalizare proiecte comerciale de mari dimensiuni si se estimeaza ca stocul de spatii comerciale se va dubla in urmatoarele 24 de luni. In urmatorii doi ani mall-urile vor cunoaste cea mai importanta dezvoltare.
In primul semestru, piata comerciala a fost foarte activa in ceea ce priveste tranzactiile. Prima tranzactie cu un centru comercial incheiata in prima jumatate a anului 2006 a fost achizitia Moldova Mall din Iasi, cu un randament de 9%, de catre fondul britanic Equest Balkan.
Ultima tranzactie institutionalizata pe piata spatiilor comerciale a fost derulata de catre investitorii britanici de la Dawnay Day, care au preluat centrul comercial MacroMall din Brasov, in urma unei tranzactii estimate la circa 19 milioane de euro. La inceputul anului, compania Victoria Holding, detinuta de mai multe persoane fizice britanice a cumparat centrul comercial City Mall, intr-o tranzactie estimata la aproximativ 46 mil. euro. In ceea ce priveste dezvoltarea centrelor comerciale din provincie, fiecare oras cu peste 200.000 de locuitori are deja un proiect comercial in faza de executie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO