Proprietăţi

Opt centuri de oraşe din nord-vestul ţării, scoase la licitaţie fără ca CNADNR să ştie

Opt centuri de oraşe din nord-vestul ţării, scoase la licitaţie fără ca CNADNR să ştie

Autor: Andreea Neferu

10 ian 2011 58

Opt variante ocolitoare pentru oraşele Sighetul Marmaţiei, Ştei,Aleşd, Zalău, Turda, Aiud, Alba Iulia, Satu Mare au fost scoase lalicitaţie la finalul săptămânii trecute pe e-licitatie.ro, însăreprezentanţii Companiei Naţionale de Autostrăzi şi DrumuriNaţionale din România (CNADNR) susţin că anunţurile de intenţie aufost publicate de Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri (DRDP)Cluj şi nu de ei şi că acestea nu au nicio putere juridică.

"Anunţul de intenţie în acest caz nu înseamnă nimic. DRDP Clujnu poate să scoată la licitaţie aceste centuri, totul trebuiederulat prin CNADNR central, mai ales că sunt implicate şi fonduriexterne în contracte. Faptul că anunţurile au fost publicate nuînseamnă neapărat că anul acesta se vor organiza licitaţiilerespective", au declarat reprezentanţii CNADNR la solicitarea ZF cuprivire la aceste opt contracte.

DRDP-urile sunt direcţii subordonate CNADNR, în teritoriu,existând 7 astfel de centre.

În general, anunţurile de intenţie publicate pe e-licitatie.roau scopul de a informa cu privire la planurile de organizare a unorlicitaţii, dar şi de a scurta numărul de zile pentru depunereaofertelor. Pe de altă parte, anunţurile de participare semnaleazăfaptul că proiectele au fost scoase propriu-zis la licitaţie.

Valoarea totală a contractelor publicate de DRDP Cluj, dar încazul cărora apare ca autoritate contractantă CNADNR, se ridică lacirca 334,5 milioane de lei (circa 80 milioane de euro), iar dataprevăzută pentru începerea procedurilor de adjudecare se regăseşteîn a doua parte a anului, cu excepţia variantei ocolitoare pentrumunicipiul Satu Mare, pentru care procedurile de adjudecare ar urmasă demareze în luna mai.

De asemenea, costurile centurilor par "derizorii", comparativ cucontractele de autostrăzi scoase la licitaţie în decembrie 2010, încazul acestora din urma costurile variind între 3,6 şi circa 8milioane de euro pe kilometru, potrivit calculelor ZF.

Spre exemplu, în cazul centurii municipiului Zalău, primultronson, cu o lungime de 10 kilometri, este finalizat. Licitaţia pecare DRDP Cluj a anunţat că o va organiza s-ar putea referi la celde-al doilea tronson, de 6 kilometri, valoarea estimată acontractului fiind în acest caz de 63,8 milioane de lei (circa 15milioane de euro). Cu alte cuvinte, costul estimat pe kilometrueste de 2,5 milioane de euro.

Pentru varianta ocolitoare a municipiului Satu Mare, cu olungime de 19,545 kilometri, valoarea estimată a contractului estede circa 132,5 mil. lei (31,1 mil. euro), adică un cost de 1,6 mil.euro pe kilometru.

În 2010, s-au finalizat variantele de ocolire pentru oraşeleLugoj (9,6 kilometri), Sibiu (17,5 kilometri), Timişoara (12,6kilometri), Ploieşti Vest (12,85 kilometri), Apahida (1,22kilometri), Gherla (5,07 kilometri), Iaşi - varianta sud (5,8kilometri), Cluj Est - tronsonul 3 (5,67 kilometri), Drobeta-TurnuSeverin (12,56 kilometri), Mehadia (2,17 kilometri), potrivitCNADNR. În 2011 ar urma să fie finalizate centurile la standard deautostradă ale oraşelor Constanţa şi Arad.

CNADNR a intrat pe ultima sută de metri a anului 2010 şi într-unadevărat sprint al licitaţiilor pentru construcţii de autostrăzi.

Astfel, în mai puţin de o săptămână din decembrie au fost scoşila licitaţie 183 km din Coridorul IV paneuropean, al căror costtotal a fost estimat la aproape 1,4 mld. euro, din această sumă 85%fiind bani europeni, iar restul - contribuţie de la bugetul destat. Cele patru tronsoane scoase la licitaţie în ultima lună a lui2010 sunt Nădlac-Arad (38,9 kilometri), Timişoara-Lugoj (35kilometri), Deva-Orăştie (32,8 kilometri), Orăştie-Sibiu (82kilometri).

Principalele valute BNR - luni, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.7619
Diferență: 0,1451
Ieri: 4.7627
Azi: 4.3202
Diferență: 1,1306
Ieri: 4.3164
Azi: 5.5448
Diferență: 0,3075
Ieri: 5.5297
Azi: 4.3410
Diferență: 0,9488
Ieri: 4.3386