Proprietăţi

Povestea celui mai mare parc industrial născut în criză

În prezent circa o treime din suprafaţa West Park, echivalentul a 80 ha, este ocupată sau în curs de predare către clienţi, iar viitorul sună optimist

Autor: Andreea Neferu

04.05.2012, 00:05 6714

Pentru belgienii de la Alinso Group, care deţin în România parcul de afaceri West Park din Ploieşti, dezvoltat alături de omul de afaceri Petrică Uşurelu, proiectul din Prahova pare să nu mai fie de ajuns, astfel că firma ia în considerare dezvoltarea unui nou centru logistic în România.

Cel mai mare pol logistic al Capitalei este în continuare la intrarea pe autostrada Bucureşti-Piteşti, principala cale de acces spre vestul ţării şi al Europei, dar ieşirea spre Ploieşti ar putea deveni în următorii ani chiar mai importantă. Belgienii au mizat şi pe autostrada Bucureşti-Ploieşti, care ar urma să fie gata anul acesta.

Întrebarea este: care autostradă ce va traversa Carpaţii va fi realizată prima? Comarnic-Braşov sau Piteşti-Sibiu, două proiecte pentru care deocamdată nu s-a mişcat nicio piatră, dar care au o importanţă strategică în dezvoltarea logistică de la extremităţile Capitalei. Belgienii au mizat în 2008 pe Comarnic-Bra­şov, care la vremea respectivă era în negocieri pentru semnarea unui parteneriat public privat. Proiectul a picat în 2010, iar în decurs de doi ani nu a fost găsită o soluţie alternativă pentru începerea lucrărilor. Acum se vorbeşte despre fonduri UE, dar investitorii încep deja să se uite şi spre alte zone strategice ale ţării.

"Vrem să ne extindem activităţile în România în următoarele 18 luni. Am putea construi un nou parc logistic în alte zone importante din România şi avem în vizor mai multe oraşe, printre care Constanţa, Timişoara sau Cluj. Poate nu va avea aceeaşi dimensiune ca parcul din Ploieşti, dar o serie de clienţi ne-au cerut să facem o astfel de investiţie în alte zone din România", a declarat într-un interviu pentru BUSINESS Construct Ivan Lokere, CEO al Alinso Group.

Belgienii au venit în Ploieşti pentru a construi parcul logistic, atraşi şi de succesul pe care l-a avut Parcul Industrial Ploieşti, dezvoltat de CJ Prahova începând cu 2002. Tot lângă Ploieşti şi-au dezvoltat şi germanii de la Kaufland cel mai important centru logistic de pe piaţa locală, iar inves­tiţiile în zonă par să continue.

În prezent circa o treime din suprafaţa West Park, echivalentul a 80 ha, este ocupată sau în curs de predare către clienţi, iar viitorul sună optimist, în condi­ţiile în care reprezentanţii Alinso spun că există o serie de companii interesate să vină în parcul de la Ploieşti.

"Dacă iniţial ne făceam planuri pentru circa 200 de hectare, ulterior am ajuns la concluzia că trebuie să extindem parcul de la Ploieşti la 250 de hectare datorită cererii în creştere", spune Lokere.

Valoarea tuturor investiţiilor realizate în cadrul West Park se ridica la sfârşitul trimestrului al treilea al lui 2011 la circa 150 de milioane de euro, iar până în luna martie acestea au ajuns la circa 200 mil. euro, potrivit estimărilor lui Lokere. "Vorbim de o investiţie totală ce va ajunge la peste 750 de milioane de euro şi va crea peste 14.000 de joburi", spune reprezentantul Alinso.

Dacă iniţial compania îşi făcuse planuri că ocuparea întregului parc se va face în 10-12 ani, în prezent belgienii mizează pe un termen mult mai scurt în ciuda crizei. În ritmul actual, West Park Ploieşti ar putea fi ocupat în întregime mult mai devreme, în circa cinci ani, dacă nu chiar mai devreme, estimează Alinso.

"Cifra noastră de afaceri pe piaţa locală s-a ridicat anul trecut la circa 20-25 de milioane de euro, venituri obţinute din chirii, din vânzări de spaţii în West Park Ploieşti şi activităţi auxiliare. În 2012, ne aşteptăm la acelaşi nivel al afacerilor, poate chiar ceva mai mare, de circa 30 de milioane de euro", afirmă Lokere.

Când au venit în România, în 2008, belgienii de la Alinso, care colaboraseră anterior cu firma lui Uşurelu, Piritex, au studiat mai multe pieţe din Europa Centrală şi de Est şi au ajuns la concluzia că, la acea vreme, România reprezenta cea mai bună opţiune pentru construcţia unui parc logistic din mai multe puncte de vedere. "Dimensiunile pieţei locale, pozi­ţionarea în extrema estică a Uniunii Europene, gradul înalt de calificare al oamenilor, dar şi stabilitatea şi soliditatea României", potrivit lui Lokere.

Şeful Alinso spune că deşi a ajuns pe plan local în momentul în care criza îşi făcea apariţia, s-a adaptat şi a învăţat că trebuie să lucreze din greu. Iar clienţii, în ciuda crizei, nu au lipsit. "În perioada de criză am fost nevoiţi să ne adaptăm, la fel ca şi clienţii noştri de altfel. Companiile cu activităţi în sectorul industrial au vrut să îşi relocheze facilităţile de producţie, în contextul în care costurile au coborât. Firmele respective au dorit să-şi centralizeze operaţiunile într-o ţară aflată în expansiune, motiv pentru care deciziile privind o posibilă relocare au fost făcute mult mai rapid", spune Lokere.

În prezent, West Park găzduieşte opt clienţi cu activităţi în cele mai diverse domenii: Unilever, Lufkin Industries, OTZ Logistics, British American Tobacco, Toro, Honeywell, Schlumberger şi Halliburton.

Ultimii trei au decis recent să îşi stabilească activitatea în parc. Halliburton, cu activităţi în domeniul petrolier, a devenit primul chiriaş al unei clădiri de 17.850 mp, destinată IMM-urilor şi inaugurată anul trecut, în timp ce Honeywell a început lucrările la o fabrică de plăcuţe de frână desfăşurată pe un teren de şapte hectare.

Citiţi articolul complet în numărul de luna mai al revistei Business Construct sau pe www.zf.ro/business-construct

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO