Proprietăţi

Reportaj - Cum au furat mallurile din Cluj clientii magazinelor din centrul orasului

Reportaj - Cum au furat mallurile din Cluj clientii magazinelor din centrul orasului
09.02.2010, 16:12 485

Magazine cu traditie in Cluj-Napoca situate in centrul orasuluiau pierdut teren in ochii consumatorilor in ultimii trei ani, odatacu finalizarea unor investitii de peste 200 de milioane de euro indoua centre comerciale - Polus Center (Arpad Paszkany) si IuliusMall (Iulian Dascalu), care au atras anul trecut 25 de milioane devizitatori impreuna, adica de opt ori populatia orasului.

"Prin magazinele din zona centrala nu am mai fost de mai mult dedoi ani, nici nu stiu care mai sunt inca deschise. Am auzit ca laanul se va deschide un al treilea mall la Cluj, insa nu stiu dacaaceasta varianta va mai avea acelasi succes", a spus Marius, in varsta de 34 de ani. Elspune ca isi face cumparaturile din Iulius Mall, fiindca ajungefoarte repede. "E la zece minute de centrul orasului, iar de celemai multe ori gasesc orice am nevoie."

Cele doua malluri ale Clujului sunt situate in directii opuse,Iulius Mall se afla in partea estica, la 15 minute distanta deAeroportul International Cluj, in timp ce Polus Center a fostconstruit la iesirea din Cluj-Napoca spre Oradea, in partea de vesta orasului.

Polus Center, primul mall inaugurat la Cluj in luna octombrie aanului 2007, in urma unei investitii de 140 mil. euro, estetotodata si cel mai mare ca suprafata inchiriabila (59.812 mp) dinoras. Proiectul a fost realizat de compania maghiara TriGranit si afost cumparat de grupul austriac Immoeast pentru 210 mil. euro,mallul fiind in continuare administrat de TriGranit, prin omul deafaceri clujean Arpad Paszkany.

In decembrie 2009 Polus Center a inregistrat un trafic de pesteun milion de vizitatori, in crestere cu 16% fata de aceeasiperioada din anul precedent. Singurul concurent al Polus Center inmomentul de fata pe piata clujeana, Iulius Mall Cluj are osuprafata inchiriabila de 42.316 mp si a fost inaugurat in lunanoiembrie din 2007, la trei saptamanidupa deschiderea oficiala a Polus Center. Dupa o investitie de 75mil. euro, mallul lui Iulian Dascalu din Cluj a inregistrat indecembrie un trafic de 1,3 milioane de oameni, in crestere cu 20%fata de anul precedent.

"Prefer sa-mi fac cumparaturile din Polus Center fiindca estemai aproape de casa, iar preturile pentru unele produse sunt foartebune. De obicei, vin la final de saptamana si fac mai multecumparaturi, in medie cheltuiesc 250-300 de lei. Unele magazine aureduceri de pana la 75% la unele articole, promotii care nu existauin mall inainte de criza", a spus Maria, in varsta de 32 deani.

Reprezentantii celor doua malluri din Cluj spun ca recesiunea nua scazut cererea pentru produse, insa a determinat o diminuare acosului de cumparaturi. Multi dintre clienti au profitat dereducerile mari si promotiile existente in magazine, cheltuind maimulti bani decat intentionau initial.

"Are si criza financiara partile ei bune, de exemplu reducerilemari din magazine pentru unele articole vestimentare siincaltaminte. De cand s-a deschis Polus Center, am renuntat sa maifac cumparaturi in magazinele din centrul orasului, cum ar fi Sorasau Central, din moment ce aici gasesc aproape toate produselenesesare", a spus Valentin, 42 de ani.

In 2009, Polus Center a fost vizitat de circa 11,6 milioane dede oameni, inregistrandu-se o crestere a traficului cu peste 13,5%fata de anul precedent, in timp ce Iulius Mall a fost tranzitatanul trecut de aproximativ 13,6 milioane de oameni, plus 7% fata de2008. Al treilea proiect de mall este construit in prezent la Clujde compania Nisco Invest. Akademia Center ar urma sa fie dat infunctiune la finele anului viitor, fiind dezvoltat in complexulstudentesc Hajdeu. La o populatie a Clujului de aproximativ 395.000de oameni, aparitia unui al treilea mall pe piata este privita curetinere de unii clujeni.

"Consider ca pentru Cluj doua malluri sunt suficiente, inconditiile in care majoritatea magazinelor din centru au fostinchise din lipsa de clienti. Al treilea mall ar trebui sa vina cuo strategie de marketing bine conturata pentru a atrage clientiiexistenti ai Polus Center sau Iulius Mall. Studentii din complexulHajdeu ar putea fi potentiali vizitatori ai noului mall", a spusHoratiu Hapca, 25 de ani.

Inafara unor chiriasi comuni (Terranova, Leonardo, Pizza Hut, KFC,McDonald's), cele doua malluri existente in prezent la Cluj suntcomplet diferite. In ceea ce priveste arhitectura Polus Center,turnurile care decoreaza cladirea amintesc de cetatile si castelelemedievale, iar lumina naturala si spatiile verzi, combinate cujocuri de apa si un rau artificial, contribuie la realizarea unuimediu reconfortant. Clientii parcurg un traseu jalonat continuu demagazine si spatii de servicii, fiind construita de asemenea si ozona pentru evenimente speciale (spectacole, expozitii etc.).

"In prezent Polus Center este inchiriat in proportie de 97,5%,avem peste 183 de magazine, printre cei mai mari chiriasifiindCarrefour, Domo, Media Galaxy, Odeon Cineplex sau Zara", a declaratpentru ZF Transilvania Adrian Oancea, PR&Marketing al PolusCenter. Spre deosebire de Polus Center, unde spatiile sunt extremde largi, in Iulius Mall Cluj domina ornamentele din lemn, spatiilefiind mai putin largi.

"Clientii Iulius Mall ne viziteaza nu doar pentru shopping,fiindca mallul este o destinatie si pentru petrecerea timpuluiliber, pentru entertainment, relaxare si servirea mesei. In prezentgradul de ocupare al Iulius Mall este de 97% si avem in portofoliupeste 190 de retaileri, dintre care cei mai mari sunt hipermarketulAuchan, Cinema City, Kids Land Club, World Class cu o sala defitness si o piscina", a declarat pentru ZF Transilvania GabrielaDobos, PR Assistant al Iulius Mall Cluj. Cei mai mari retaileri deimbracaminte si incaltaminte din Iulius Mall sunt Terranova,Calliope, Sprider Stores, Leonardo, Calvin Klein, Guess, Benetton,Bata, Il Passo.

AFACERI DE LA ZERO