Reframe the future

ZF/EY Reframe the Future. Directorul financiar într-un business modern: de la Chief Financial Officer la Chief Value Officer

01.04.2022, 00:05 Autor: Răzvan Botea

Guillaume Macczak, EY: Un CFO modern devine un CVO - Chief Value Officer. El continuă să protejeze valoarea afacerii, face eforturi pentru optimizarea acesteia, iar acum se aşteaptă de la el să creeze valoare şi pentru viitor.

Odată cu evoluţia businessului şi rolul directorului financiar într-un business evoluează. Tradiţional, di­rectorul financiar, sau CFO, se concentrează pe protejarea valorii în companie, însă acum rolul CFO-ului merge din ce în ce mai mult în zona de plani­ficare strategică pentru creare de valoare în companie pentru viitor.

„Este tot mai evident că un Chief Financial Officer – sau directorul financiar - devine din ce în ce mai mult un partener de afaceri pentru firmă. Şi o spunem din ceea ce vedem în practica din ţările occidentale şi din România, dar şi din răspunsurile la sondaje, precum CFO Impe­rative“, spune Guillaume Macczak, care este partener asociat CFO & GBS Advisory Services la EY România. Contabilitatea, partea de fisca­litate şi gestionarea controalelor din partea organelor fiscale reprezintă principalele atribuţii ale unui di­rector financiar. De asemenea, plani­ficarea bugetară intră tot în sarcina acestuia, însă, adaugă expertul de la EY, acest lucru înseamnă în cea mai mare parte colectarea de informaţii de la şefii altor divizii din business şi de la echipa de manageri executivi.

„Astăzi, acest rol s-a schimbat. Directorii financiari sunt din ce în ce mai des solicitaţi să se implice în definirea strategiei afacerii şi în urmărirea implementării acesteia. Li se cere să vină cu argumente care să susţină deciziile de afaceri, să facă analize ale portofoliilor de clienţi, despre prezenţa geografică etc. Din sursa de aur a datelor, ei s-au transformat în principalii utilizatori ai acestor date.“

ZF, în parteneriat cu EY Româ­nia, a lansat campania editorială Reframe the Future, cu ocazia aniversării a 30 de ani de activitate a EY pe piaţa din România.

 

Ce înseamnă să fii CFO pentru un business modern

„În sondajul nostru EY, noi spunem că un CFO modern devine un CVO - Chief Value Officer. El continuă să protejeze valoarea afa­cerii, face eforturi pentru optimi­za­rea acesteia, iar acum se aşteaptă de la el să creeze valoare şi pentru vii­tor“, răspunde Guillaume Macczak.

Un studiu recent al EY România arată că aproape 8 din 10 directori financiari din România sunt de părere că se vor implica mai mult în dezvoltarea şi executarea strategiilor de business în următorii ani.

Respondenţii studiului consideră că, în viitor, liderii financiari se orien­tează din ce în ce mai mult spre activităţi de creştere a valorii din companie şi mai puţin pe protejarea acesteia, arată studiul EY România - CFO Imperative.

În contextul ultimilor doi ani, într-un business se vorbeşte din ce în ce mai des despre VUCA - un acronim pentru Volatility, Uncertainty, Complexity, Ambiguity – care defineşte un mediu dominat de volatilitate, impredictibilitate, complexitate şi ambiguitate.

„Şefii de organizaţii au nevoie măcar de confortul de a şti că au la dispoziţie toate informaţiile, valide şi disponibile, pentru a lua decizii şi asta se aşteaptă acum de la directorul financiar, care le-a controlat şi validat“, mai spune Guillaume Macczak.

 

CFO în România vs. CFO în Vest

Aproape jumătate dintre directorii financiari din România spun că sunt percepuţi ca aducând ceva nou în afacere de către colegii lor din echipa de directori executivi. Acest procent este de 77% la nivel global, arată Guillaume Macczak.

„Un CFO din România alocă statistic mult mai mult timp contabilităţii şi conformităţii, decât colegii lui din Europa de Vest, care sunt deja echipaţi cu instrumentele necesare (chiar dacă doar parţial uneori) pentru a putea să răspundă unor solicitări privind dezvoltarea afacerii venind de la alţi directori executivi din companie.“

Exista o diferenţă la acest nivel şi în Europa şi SUA, mai spune expertul EY. În Europa, cultura era ancorată în primul rând pe contabilitate, iar controlul financiar sau alte activităţi de planificare şi analiză financiară erau privite ca secundare. Începând cu sfârşitul anilor 1990 - începutul anilor 2000, însă, Europa de Vest a început să investească masiv în dezvoltarea capabilităţilor de control, de la nivel de învăţământ universitar, până la zona de afaceri.

„Din cauza circumstanţelor istorice, în unele ţări din Europa Centrală şi de Est, printre care şi România, toate aceste aspecte nu s-au putut dezvolta la fel de rapid în aceeaşi perioadă, ceea ce a dus la un decalaj faţă de ţările occidentale. Acest decalaj mai există şi azi în România, de exemplu.“

 

Cum va arăta funcţia de CFO peste 10 ani

„Vestea bună este că situaţia se schimbă într-un ritm accelerat în România. Sondajul EY CFO Imperative 2022, pe care l-am derulat în România, a evidenţiat că ambiţiile CFO locali sunt foarte îndeaproape aliniate cu cele ale colegilor lor occidentali. Vedem o dorinţă de a investi în tehnologia financiară, de la automatizarea de bază a sarcinilor manuale (care se întâmplă deja astăzi), până la folosirea de baze de date mari şi analize avansate de date care să poată sprijini afacerea.“

De asemenea, noul rol al CFO-ului va fi important şi pentru zona de raportare a eforturilor ESG - sustenabilitate, mediu, componentă socială şi guvernanţă corporativă.

„Din studiul nostru şi din interacţiunile pe care le avem la EY cu clienţii noştri, simţim că CFO se va transforma într-un adevărat CVO pentru toate funcţiile din companie. Asta înseamnă că echipa departamentului financiar va fi echipa de referinţă pentru informaţii precise, analize, tendinţe şi prognoze în diferite domenii de activitate şi va putea oferi şi instrumente companiei pentru a accesa aceste informaţii în timp real“, mai spune Guillaume Macczak.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea EY