ZF România 100 de idei

galerie foto

Afacerile cu hoteluri din Vamă şi 2 Mai au crescut de 5 ori în cinci ani, iar cele din Eforie cu 50%. „Primăriile locale sunt prea mici. Implicarea de la nivel central e necesară pentru dezvoltare“

22 aug 2018 Autor: Roxana Petrescu

♦ Eforie Sud este cea mai veche staţiune de pe litoralul românesc, cu o istorie de circa 120 de ani ♦ În perioada 1919-1938 în staţiune se construiesc circa 500 de vile, hoteluri şi case de locuit care puteau primi circa 20.000 de vizitatori pe sezon ♦ Anul trecut, circa 23.000 de turişti au venit în Eforie Sud, la fel ca acum 100 de ani.

Zona de sud a litoralului a devenit un imens şantier, investiţiile în uni­tăţi noi de cazare reuşind să atragă aici şi un alt public faţă de cel devotat experienţelor all-inclusiv.

În timp ce antreprenorii spun că potenţialul este aici, lucrurile nu au cum să se mişte în con­textul în care primării mici, cum este cazul Man­galiei sau al comu­nei Limanu, admi­nis­trează mai multe staţiuni. 

„În primul rând vorbim de accesul rutier, mai ales în zona Eforie, unde circulaţia se îngus­tea­ză din cauza accesului pietonal în trepte spre plajă, o soluţie ar fi şi aici pasarele de acces ca în sta­ţiunea Mamaia. În zona sudului implicarea finan­ciară a Primăriei Mangalia este destul de mică ţinând cont că oraşul Mangalia nu poate susţine administrarea a şase staţiuni, deci probabil implicarea de la nivel central ar con­tribui mult în administrarea lor adecvată“, spun reprezentaţii Ana Hotels, grup controlat de omul de afaceri George Copos, care în 2001 a preluat hotelul Europa din Eforie Nord. Unitatea este azi una dintre cele mai frumoase din sudul litoralului, dar investiţiile au fost substanţiale.

„În urma lucrărilor de modernizare au fost refăcute complet compartimentările şi finisajele de la interior şi exterior. Investiţia s-a ridicat la apro­ximativ 24 de milioane de euro, inclusiv pentru spa, care nu exista anterior. Cele 11 ni­veluri de cazare dispun în total de 221 camere.“

 

Potenţial confirmat de cifre

Creşterea interesului pentru sudul litora­lului se vede şi în cifre. Astfel, potrivit datelor de la Re­gistrul Comerţului, dacă la nivelul anului 2013 erau 105 companii din domeniul hotelier înregis­tra­te în oraşul Eforie (Eforie, Eforie Nord, Eforie Sud) care-şi depuseseră bilanţul, anul tre­cut numărul acestora ajunsese la 122. Mai mult, dacă cifra de afaceri a hotelurilor şi pensiunilor înre­gistrate în Eforie era de 28,4 mil. lei în 2013, anul trecut aceasta era de peste 43 mil. lei.

Comuna Limanu, un fel de vedetă a litora­lu­lui românesc pentru că are în adminis­trare sate precum 2 Mai sau celebra Vama Veche, ex­perimentează la rândul său ritmuri de creştere substanţiale.

Tot datele de la ONRC arată că dacă în 2013 erau în Limanu înregistrate numai 14 companii în domeniul hotelier, anul trecut figurau deja 34 de firme din acest domeniu. Mai mult, de la un business de 1,2 milioane de lei, hotelurile înregistrate în comuna Limanu au ajuns anul trecut la peste 6 milioane de lei, iar acestea sunt cifrele doar pentru unităţile cu sediul social în comuna de la malul mării.

Dincolo de proiectele noi, este vizibil un val de investiţii în unităţi hoteliere mai vechi.

Mohammad Murad, unul dintre cei mai mari proprietari de hoteluri din ţară, care con­tro­lează 800 de camere în unităţi hoteliere pe lito­ralul românesc, dar şi hoteluri în Capita­lă, cau­tă deja să aducă forţă de muncă din străină­ta­te pentru a completa deficitul de angajaţi.

Semnul este cât se poate de bun, dar hotelierul vrea să se extindă.

În total, omul de afaceri are în plan investiţii de 30 de milioane de euro în turism pentru anul acesta şi 2019. El a demarat modernizarea complexului hotelier Belvedere - Amfiteatru - Panoramic din Neptun - Olimp, „fosta perlă a litoralului românesc“, preluat în 2016 de la Josef Goschy, proprietarul lanţului Unita Turism, într-o tranzacţie estimată la 10 milioane de euro. În total, Murad va investi 15 milioane de euro în modernizarea acestui complex.

„Lucrăm cât ne permite sezonul pentru că nu vrem să închidem camerele“, spune Leonard Buianu, director general al Phoenicia Hotels & Resorts, brandul sub care este grupat portofoliul de unităţi hoteliere deţinut de Mohammad Murad. „Ceea ce ne dorim noi este ca până la anul să finalizăm lucrările“, a mai precizat Buianu.

La rândul său, Ciprian Constantinescu, proprietarul hotelurilor de trei stele Delta din Jupiter şi California din Cap Aurora, spune că va demara modernizarea integrală a hotelului de două stele Atlas din Jupiter, preluat în 2016, şi că are în plan să îl redeschidă anul viitor sub o clasificare de patru stele.

 

Creştere pe tot litoralul

În sudul litoralului, majoritatea hotelurilor care funcţionează în prezent au fost construite înainte de ’90, cumpărate de oameni de afaceri şi doar câteva unităţi au fost modernizate integral. În sud mai deţine hoteluri THR Marea Neagră, cea mai mare companie hotelieră, care operează 8.000 de locuri de cazare pe litoralul românesc, multe unităţi de două stele din Neptun, Saturn sau Venus fiind lăsate în paragină, dar şi fraţii Micula, care nu au investit nimic în amenajarea hotelurilor preluate, încercând în ultimii doi ani să le vândă sau să le închirieze.

„Unităţile goale şi neoperate sunt în această situaţie de mulţi ani din cauza diverselor motivaţii (sechestre, litigii, etc) şi de aceea nu au fost scoase la vânzare, situaţia lor putând fi deblocată foarte greu. Dar acolo unde s-a putut au fost renovate multe locaţii, respectiv în Olimp şi Venus, şi acestea vor fi din ce în ce mai prezente pe piaţa turistică cu produse de calitate“, mai spun reprezentanţii Ana Hotels, care subliniază necesitatea implicării de la nivel central pentru deblocarea potenţialului din această zonă de litoral.

Aproape 60.000 de camere sunt în unităţile de cazare din sudul litoralului, iar pe tot litoralul sunt circa 120.000 de camere.

În total, datele ONRC arată că sunt 748 de companii active în domeniul hotelier, cu sediul social în judeţul Constanţa, cu 155 mai multe decât în 2013. În total, acestea aveau anul trecut un business de 574 de milioane de lei, cu 50% mai mare decât în 2013.

 

Găsiţi statisticile care arată cum s-a schimbat o ţară într-o sută de ani pe platforma www.zf.ro/romania100

O campanie Ziarul Financiar și Storia