ZF România 100 de idei

Oglinda transformării economiei: Cerealele trimise peste graniţe, aproape 70% din exporturile româneşti de acum o sută de ani. Acum mai sunt 3%. Ce le-a luat locul?

10.08.2018, 00:07 Autor: Roxana Petrescu

Maşinile reprezintă cel mai de preţ bun pe care România l-a trimis peste graniţe anul trecut, cu o pondere de 16% din totalul exporturilor. În urmă cu o sută de ani însă, grâul era cel mai important produs de export al României, tranziţia de la cereale la maşini fiind poate cea mai importantă schimbare a economiei locale în ultimul secol.

Potrivit datelor din Anuarul sta­tis­­tic publicat în 1922, primul du­pă Ma­rea Unire, România avea în 1920 exporturi totale de 3,4 mld. lei, în banii vremii, cea mai im­por­tantă categorie fiind reprezentată de cereale.

Astfel, 67% din valoarea totală a măr­fu­ri­lor trimise de România peste graniţe venea din categoria cereale, la acel moment mai bine de 80% din populaţia României trăind la sat.

Deja în 1920 România era un pro­ducător de petrol, primele cantităţi extrase fiind în­registrate oficial încă din 1857. Astfel, ex­portul de petrol era a doua cea mai importantă cate­go­rie de produse trimise de România peste gra­niţă, cu o pondere de 19% în valoarea totală. Le­gumele exportate aveau o pondere de 7% din valoarea totală a exporturilor, acestea fiind a treia cea mai impor­tantă categorie de bu­nuri care părăseau ţara. Pe partea de import, pre­dominante erau tex­tilele şi lâna, valoarea totală a impor­turilor fiind în 1920 de aproape 7 mld. lei, în banii de la acel moment. O sută de ani mai târziu, economia României arată complet diferit.

Anul trecut, România a avut exporturi de 62,6 mld. euro şi importuri de 75,5 mld. euro, după cum arată datele INS.

În zona de exporturi, schimbările faţă de economia României de acum 100 de ani sunt evidente. Cerealele nu mai reprezintă decât 3% din valoarea totală, în timp ce maşinile şi echipamentele de transport au ajuns la 46,4%, fiind cea mai importantă categorie de marfă trimisă de România peste graniţe.

Strict maşinile au reprezentat 16% din valoarea exporturilor, Dacia, brand cu o tradiţie de 50 de ani, fiind cel mai mare exportator al României.

Producţia de autoturisme de pe piaţa locală a urcat cu aproape 25% în primul semestru al acestui an, la 247.480 de maşini, cel mai ridicat volum înregistrat vreodată în prima jumătate a anului, potrivit datelor Asociaţiei Producă­torilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) şi cele ale Asociaţiei Cons­truc­torilor de Automobile din România (ACAROM), centralizate de ZF. Producţia de maşini este realizată de Dacia, la Mioveni, şi de Ford, la Craiova. În cazul Ford, creşterea a fost de aproape 150% în prima jumătate a anului, la aproape 72.000 de maşini, potrivit datelor APIA, pe măsură ce EcoSport are o cerere tot mai ridicată la nivel european.

Pe de altă parte, creşterea puternică a producţiei pune presiune pe infrastructura existentă, uzina având nevoie de mult mai multe componente decât anul trecut.

Atât uzina Dacia, cât şi cea a Ford au be­ne­ficiat încă de la finalul anului trecut de lansarea de noi modele în producţie, precum noul Dus­ter la Mioveni, care deja a urcat pe locul 3 în topul celor mai bine vândute SUV-uri mici din Europa, şi EcoSport la Craiova, care ac­cele­rea­ză puternic la nivelul întregului continent comparativ cu generaţia anterioară importată din India. Apetitul europenilor pentru SUV-uri a făcut ca 67% din producţia uzinei Dacia de la Mioveni din prima jumătate a acestui an să fie reprezentată de Duster, po­tri­vit datelor Asociaţiei Constructorilor de Au­to­mo­bile din România (ACAROM). A­cesta a fost cel mai ridicat procent înregistrat vreo­dată de Duster din totalul producţiei uzinei ro­mâneşti.

Ford România a anunţat oficial în luna mai faptul că va lansa în producţie un al doilea model în uzina auto de la Craiova, proces în care va investi încă 200 mil. euro şi pentru care va recruta încă 1.500 de oameni, majorând astfel investiţia totală la peste 1,5 miliarde de euro şi numărul angajaţilor la 5.900.

Constructorul american a demarat recent producţia versiunii cu tracţiune integrală a SUV-ului EcoSport şi odată cu acesta, cadenţa zilnică a uzinei a urcat spre 700 de maşini pe zi, potrivit datelor din piaţă.

Ţinând cont de evoluţia din primul semestru, producţia de maşini a României are toate şansele să stabilească anul acesta un nou record, nefiind exclus ca în 2018 să fie depăşit pragul de 450.000 de unităţi, în valoare de 7 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar și Banca Transilvania