ZF România 100 de idei

Cum pot antreprenorii români să treacă graniţa? Doar trei oameni de afaceri în TOP 500 regional: „România nu duce lipsă de oameni bogaţi, dar sunt bogaţi individual. Poate învăţăm să consolidăm acest capital“

13.09.2018, 20:54 Autor: Roxana Petrescu

Doar trei antreprenori din România au reuşit să devină relevanţi în topul celor mai mari 500 de companii din Europa Centrală şi de Est, în total economia locală dând numai 56 de „campioni“ pe plan regional. Spre comparaţie, Cehia are 12 antreprenori care au spart graniţele, iar Polonia mai bine de 30. Unde greşeşte capitalul local autohton?

„Capitalul autohton nu s-a agregat suficient şi cred că aici este o problemă. România nu duce lipsă de oameni bo­gaţi, dar bogăţia lor este individuală“, spu­nea recent Ion Nestor, unul dintre cei mai respectaţi avocaţi locali, care ală­turi de soţia lui Manuela Nestor con­duc Nestor Nestor Dicu­lescu Kingston Petersen (NNDKP).

Fondată la începutul anilor ’90, NNDKP este printre liderii pieţei de profil şi cea mai mare firmă în funcţie de numărul de avocaţi.

În total, România nu este prezentă cu nicio companie în top 10 cele mai mari firme din Europa Centrală şi de Est, având doar 56 de firme în clasa­ment, faţă de cele 65 din 2016, potrivit ultimei ediţii a studiului Coface CEE Top 500, care analizează evoluţia businessurilor din 12 ţări din regiune.

Ungaria are însă 71 de companii în acest top, Cehia are 67, iar Polonia con­duce detaşat clasamentul cu 175 de com­panii în „liga“ celor mai mari 500 din regiune, în creştere faţă de cele 168 din 2016.

Imaginea este aproape de neînţeles ţinând cont de dimensiunea pieţei locale, dar mai ales de resursele acesteia, România fiind al patrulea cel mai mare producător de gaz şi petrol la nivelul UE şi exportator net de energie.

De unde vine noua generaţie de antreprenori?

Dacă la nivel de companii cu acţionariat de stat sau străin România nu a fost în stare să îşi construiască o prezenţă relevantă în afara graniţelor, la fel stau lucrurile şi cu antreprenoriatul made in Ro.

Dintre cele 56 de companii româ­neşti, doar trei sunt businessuri antre­prenoriale - Dedeman, Altex şi Fildas. În comparaţie, anul trecut România intra în top cu şapte antreprenori locali.

„Avem o problemă cu îmbătrânirea generaţiei. Foarte multe companii antreprenoriale mari în România sunt deţinute de acţionari care au peste 60 de ani şi nu au un nou val în spate“, spunea Iancu Guda, services director al Coface România.

„Companiile antreprenoriale ro­mâ­neşti care au o şansă să acceadă la top 500 companii nu reuşesc să ducă busi­nessul mai departe din cauza vârstei înaintate a acţionarilor, care creează conservatorism şi confort“, mai preciza acesta.

Reprezentanţii Coface nu au precizat câte companii sunt antre­prenoriale în restul ţărilor, dar datele din rapoartele altor companii oglindesc perfect această incapacitate de a trece graniţele a oamenilor de afaceri locali.

Cum vânează alţii potenţialul?

În ultima ediţie a studiului Deloitte Top 500, care analiza situaţia celor mai mari 500 de companii din regiune la nivelul anului 2015, antreprenoriatul românesc era foarte slab reprezentat în regiune.

Croaţia avea 4 companii antre­pre­noriale prezente în topul realizat de Deloitte, Cehia are 12 antreprenori, Lituania, 6, Polonia defila cu 32 astfel de companii iar Ucraina era reprezentată de 15 companii antreprenoriale. Doar două companii din România, Dedeman şi Tinmar, reuşiseră să intre în acest clasament.

„Antreprenoriatul nu înseamnă să faci avere, ci să ai determinarea de a crea în permanenţă. La noi, după o anumită acumulare de bogăţie, se pune punct creşterii. Odată cu atingerea unor ţeluri financiare individuale, se stinge şi flacăra“, mai spunea Ion Nestor.

În timp ce antreprenorii români, cu mici excepţii, continuă să rateze oportunităţi de creştere, cei din regiune văd potenţial de achiziţii chiar pe plan local.

Recent, cel mai bogat om din Lituania, Nerijus Numavicius, alături de alţi investitori lituanieni, au pus pe masă 90 de milioane de euro pentru a face patru hoteluri în Bucureşti.

De asemenea, miliardarul ceh Daniel Kretinsky, om de afaceri activ în domeniul energiei din Cehia şi Slovacia, a preluat recent un pachet de acţiuni în grupul de retail german Metro, cu opţiunea de a deveni acţionarul majoritar.

„Antreprenorii români nu au avut ambiţia şi nici viziunea de a depăşi graniţele ţării, de exemplu de a trece Dunărea. Existau atâtea oportunităţi în Serbia, Bulgaria, Albania, Macedonia. Acum este însă mult mai greu. Lucrurile s-au complicat. Poate vom vedea în 20 de ani de acum încolo o consolidare a acestui capital. În acest sens, un rol important l-ar avea o piaţă de capital dinamică, matură“, a mai precizat partenerul NNDKP.

Intraţi în contact şi cu alte idei pentru România de mâine accesând platforma www.zf.ro/romania100

O campanie Ziarul Financiar și Banca Transilvania