Scoala de business

Şcoala de Business - Cum să găseşti finanţarea potrivită, un proiect ZF şi BCR. Bogdan Cernescu, BCR: De multe ori succesul în business poate fi un profesor nepotrivit. Lichiditatea este importantă în momente dificile şi trebuie gestionată cu atenţie

01.04.2021, 00:05 Autor: Mircea Nica

♦ Bogdan Cernescu, director executiv reţea corporate BCR: Anul 2020 a fost marcat de trei lucruri esenţiale la nivelul antreprenorilor, mai ales al celor din sectorul IMM-urilor şi microîntreprinderilor - adaptabilitate, prudenţă şi siguranţă ♦ Marton Geza, fondator şi administrator Elmas Braşov: Decizia de a începe o afacere şi să renunţi la un loc de muncă de 8 ore, cu zile libere şi concedii planificate este lăudabilă pentru orice om care hotărăşte să meargă pe acest drum ♦ Marton Geza junior, CEO Elams Braşov: La început era uşor să dublezi cifra de afaceri, acum nu mai este la fel de uşor să creşti cifra de afaceri cu 10%.

Succesul în business poate fi, de multe ori, un profesor nepotrivit pentru că induce ideea că nu se poate greşi şi de aceea este important să existe oameni bine pregătiţi, cu o abordare independentă, pentru că în unele situaţii pot apărea unghiuri moarte, care pot afecta afacerea, a spus Bogdan Cernescu, director executiv al reţelei corporate BCR, în cadrul emisiunii Şcoala de Business, realizată de ZF în parteneriat cu BCR.

„Noi am intrat în această pandemie după 5-6 ani foarte buni pentru economie în care afacerile din mediul privat au crescut şi s-au dezvoltat foarte bine. Dacă ar fi să listăm

trei elemente esenţiale, cred că antreprenorii ar trebui să îşi cântărească cu atenţie riscurile şi oportunităţile afacerii, să înţeleagă modul în care contextul actual îi poate afecta. Câteodată şi băncile tind să îşi supraaprecieze talentul şi ştiinţa de a-şi gestiona businessul“, a spus Bogdan Cernescu.

Principalele dificultăţi ale anului 2020 au fost legate de reducerea comenzilor, probleme legate de echipe precum temerea oamenilor de a veni fizic la birou, dificultăţi în a gestiona costurile şi a acoperi obligaţiile către furnizori, clienţi sau bănci.

„Anul 2020 a fost marcat de trei lucruri esenţiale la nivelul antreprenorilor, mai ales al celor din sectorul IMM-urilor şi microîntreprinderilor, respectiv adaptabilitate, prudenţă şi siguranţă. Am elaborat un chestionar adresat IMM-urilor şi microîntreprinderilor care au accesat facilităţi de tipul IMM Invest în cursul anului trecut pentru a înţelege care este starea lor emoţională, care sunt nevoile, cum se raportează la situaţia dificilă prin care trecem şi care sunt planurile pentru anul în curs“, a mai spus Bogdan Cernescu.

Marton Geza, fondatorul şi administratorul companiei Elmas din Braşov, specializată pe instalaţii de ridicat, susţine că toată dezvoltarea companiei s-a bazat pe creditele bancare.

„Primul credit bancar pe care am reuşit să îl luăm a fost în 2003, cu care ne-am luat prima hală şi din acel moment a început dezvoltarea companiei. Bunul nostru, produs de noi, a pornit în anul 2014, când BCR a finanţat achiziţia unor facilităţi de producţie prin care am devoltat crearea macaralelor şi platformelor de ridicat. Profiturile realizate de companie nu depăşeau anual 5% din cifra de afaceri, iar aceste profituri nu sunt suficiente pentru a-ţi finanţa singur afacerea. Aşa că a fost necesar şi eram obligaţi să apelăm la credite bancare“, a explicat Marton Geza.

Pentru această primăvară, planurile companiei constau în achiziţionarea unor utilaje noi, mai performante, pentru a-şi creşte productivitatea şi a îmbunătăţi calitatea produselor. „Acestea sunt condiţii importante pentru exportul pe care îl planificăm să îl facem. Ca orice antreprenor cautăm oportunităţile din piaţă. Una din marile oportunităţi ar putea fi sistemele automate de parcare pentru autoturisme. Am achiziţionat acum doi ani o licenţă de la o firmă din Germania, iar pe baza acestei licenţe dezvoltăm un proiect pilot la noi în Braşov, chiar în curtea sediului nostru în care vom parca pe o suprafaţă destul de mică, 6 x11 metri, 19 maşini“, a mai spus Marton Geza. Mircea Nica

Astfel, după realizare acestui proiect pentru sisteme automate de parcare, un loc de parcare va costa între 15.000 şi 20.000 de euro, a mai adăugat Marton Geza.

Cifra de afaceri a companiei a ajuns la 30 mil. euro la finalul anului 2020, un nivel identic cu cel de la finalul anului 2019, susţine Marton Geza junior, CEO-ul companiei.

„Provocările au fost în primul rând legate de termenele de livrare şi execuţie, infrastructura în general, pentru că şi clienţii la rândul lor au avut probleme. Perioada de lockdown ne-a ţinut pe loc aproape un trimestru, dar am recuperat după aceea şi a fost o luptă mare ca în trimestrul patru să recuperăm pierderile. La început era uşor să dublezi cifra de afacere, acum nu mai este la fel de uşor să creşti cifra de afaceri cu 10%, dar trendul va fi acelaşi şi în viitor cu creştere şi obiective anuale pozitive pe termen mediu şi lung“, a mai adăugat  Marton Geza junior.

 

Alte declaraţii din cadrul emisiunii Şcoala de Business:

Bogdan Cernescu, director executiv reţea corporate BCR

În acest context, noi am ţinut deschis din prima clipă şi am încercat în mod activ să venim în întâmpinarea clienţilor şi să le satisfacem nevoia de finanţare. Am continuat programele de educaţie financiară prin platforma Şcoala de Business şi mai ales prin marketplace-ul salesbridge, care ajută antreprenorii să îşi urmarească întregul flux de vânzare până la formalizarea contractelor şi încasarea facturilor.

► BCR a acordat credite în volum cu 24,5% mai mult decât în anul precedent care a fost un an foarte bun. În total am acordat credite noi în valoare de 9,3 mld. lei. Sprijinul pentru întreprinderilor mici şi mijlocii a fost evident pentru că stocul de credite acordate IMM-urilor a crescut cu 14,8%.

► Am finanţat peste 4.800 de companii, care asigură undeva la 300.000 de locuri de muncă atât prin credite noi, cât şi prin credite aferente IMM Invest, iar partea bună este că economia României nu s-a oprit din investiţii. Circa 42% din aceste credite s-au dus către proiecte de investiţii.

► Trebuie să fim atenţi la lichiditate. În momente dificile se poate întâmpla ca veniturile previzionate să nu mai aibă loc şi trebuie să gestionăm cu atenţie fluxul de numerar.

► Rezistenţa în condiţii dificile presupune şi abilitatea de a lua decizii dificile, poate că uneori trebuie să renunţăm la numite produse, investiţii sau poate că uneori trebuie să vindem cu discount, astfel încât lichiditatea obţinută în detrimentrul profitabilităţii să ducă la o lipsă de eficienţă pe termen scurt, dar să salveze afacerea pe termen lung.

 

Marton Geza, fondatorul şi administrator Elmas Braşov

► Ne-am specializat pe instalaţii de ridicat şi în 1990 am pornit această companie într-o asociere cu 12 electromecanici.

► În vara anului 1990 a pornit compania şi ne-am specializat pe activitatea de service reparare ascensoare. Am împlinit anul trecut 30 de ani şi de la simple activităţi de mentenanţă am ajuns să construim şi să fabricăm echipamente de ridicat pe care le distribuim atât în ţară, cât şi în toată lumea.

► Producem echipamente de ridicat de gamă mult mai largă şi a trebuit să ne diversificăm activitatea pentru că piaţa din România nu este suficient de mare ca să te poţi axa pe un singur tip de produs şi ne-am decis să lucrăm într-un domeniu al instalaţiilor de ridicat şi să adoptăm în producţia noastră echipamente diferite din domeniul instalaţiilor de ridicat şi aşa producem şi macarale şi poduri rulante din zona industrială destinate industriei.

► Acum lucrăm la prototip, am turnat fundaţia şi sper ca în vară să putem să facem inaugurarea. Va fi un sistem autonom care va funcţiona cu energie produsă din panourile fotovoltaice.

► Decizia de a începe o afacere şi să renunţi la un loc de muncă de 8 ore cu zile libere şi concedii planificate este laudabilă pentru orice om care hotărăşte să meargă pe acest drum. Este mare lucru să sacrifici timpul liber şi toată viaţa pentru viitoarea afacere. Nu fiecare dintre noi este dispus să facă aşa ceva, iar cei care o fac felicitări din partea mea pentru curajul pe care îl au.

 

Marton Geza junior, CEO al Elams Braşov

► Fluctuaţia de personal este foarte redusă, 0,5% pe an şi ne bazăm pe întreg colectivul nostru. Dacă fluctuaţia de personal ar fi de 10% şi ai avea în continuu de investit în crearea unui personal nou ar fi mai dificil.

► Avem 380 de angajaţi şi avem noi planuri de creştere de personal. Vrem să ajungem la la aproximativ 400 de angajaţi în 2021.

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Scoala de business