Scoala de business

Şcoala de Business, un proiect ZF şi BCR. Pentru programele de finanţare, istoricul de creditare este important, dar nu definitoriu, mai ales dacă potenţialul businessului aduce venituri sustenabile. Anita Sima, BCR: În prezent piaţa este la 15% creditată atunci când vine vorba de microcompanii

02.09.2022, 00:06 Autor: Mircea Nica

♦ Anita Sima, BCR: Este un lucru cu care sistemul bancar se confruntă şi îşi doreşte să crească acest procent ♦ Ştefan Corcodel, BCR: În cazul ambelor programe discutăm de o finanţare de până la 200.000 lei, ajutor nerambursabil.

Programele Start-up Nation şi Femeia Antreprenor, orientate către microîntreprinderi şi IMM-uri, oferă finanţare nerambursabilă de până la 200.000 lei de la Ministerul Antreprenoriatului şi Turismului, iar potenţialul pe care businessul îl poate genera este un factor important în obţinerea unei cofinanţări, a spus Anita Sima, coordonatoare produse şi procese micro la BCR, în cadrul emisiunii Şcoala de Business, un proiect ZF şi BCR.

„Istoricul de creditare este întot­deauna important. Atunci când vine vorba de un parteneriat între o bancă şi un client există bazele puse privind încrederea sau partea de analiză. Din perspectiva aceasta istoricul de creditare este un element care contează, dar nu este definitoriu. Ne uităm la istoricul afacerii, la reputaţia acesteia şi la indicatorii care duc la un business sustenabil pe termen lung. Analizăm şi capacitatea de plată atât cea din istorie cât şi cea actuală, dar nu excludem potenţialul pe care acel business îl poate demonstra prin investiţia făcută în urma căreia poate fi un generator de venituri sustenabile“, a explicat Anita Sima.

Ea a mai adăugat că este destul de greu să identifici un potenţial de business printr-o simplă idee, iar omul din spatele businessului şi planul de afaceri pe care îl constituie pentru a demonstra că ideea se doreşte a fi implementată contează.

„Sunt foarte multe situaţii, la pro­gra­mul din Start-up Nation-ul trecut com­paniile au văzut opor­tunitatea de a be­neficia de un grant având o simplă idee de business pe care nu au ştiut să o gestioneze şi au ajuns să nu li se mai recu­noască acele cheltuieli făcute pentru afacere şi să nu mai primească grantul. Este important ca atunci când clien­ţii noştri apelează la aceste programe să îşi ia alături un partener fiabil din perspectiva instituţiei finan­ciare, dar de asemenea şi un con­sultant pentru a le explica de ce este nevoie ca acea idee să se concretizeze într-un business“, a mai detaliat Anita Sima.

Din perspectiva paşilor pe care antreprenorii trebuie să îi facă, Ştefan Corcodel, expert programe de finanţare la BCR, a explicat că un prim pas pentru accesarea finanţării pentru cele două programe, Start-up Nation şi Femeia Antreprenor, este de a accesa ghidurile practice pregătite de BCR. Acestea sunt disponibile pe site-ul băncii şi conţin toţi paşii de urmat pentru a obţine finanţare de la momentul în care se informează iniţial, până la cele mai importante aspecte din perioada de implementare şi monitorizare.

„Dacă discutăm despre Start-Up Nation, având în vedere că se termină perioada de depunere a aplicaţiilor, ar trebui foarte rapid să ia o decizie, societatea ar trebui să fie deja înfiinţată. Dacă firma este disponibilă şi respectă principala cerinţă - ca aceasta să fie un start-up înfiinţat după 1 ianuarie 2020, poate depune o aplicaţie foarte rapid şi poate solicita finanţare nerambursabilă de până la 200.000 lei“, susţine Ştefan Corcodel.

Din perspectiva programului Femeia Antreprenor, paşii sunt similari cu cei de la Start-up Nation, explică el. Deşi perioada de depunere a aplicaţiilor pentru Start-up Nation se termină, cea pentru aplicaţiile pentru programul Femeia Antreprenor este deschisă până pe 30 septembrie.

„Platforma este identică cu cea de la Start-up Nation. Este nevoie de o semnătură electronică pentru a putea depune aplicaţia, dar paşii sunt simpli şi există şi un manual pentru utilizarea platformei respective. În ceea ce priveşte Femeia Antreprenor, există două diferenţe principale faţă de Start-up Nation. Dacă în cazul Start-up Nation pot depune aplicaţii doar acele firme care sunt înfiinţate după data de 1 ianuarie 2020, la Femeia Antreprenor nu avem această limită. Practic orice societate înfiinţată în România poate depune o aplicaţie cât timp în acţionariatul sau asocierea sa găsim o persoană de gen feminin care să deţină cel puţin 50% din părţile sociale sau acţiuni“, a mai adăugat Ştefan Corcodel.

În acelaşi timp, Ştefan Corcodel aduce în discuţie două categorii principale de beneficiari în cadrul ambelor programe. Astfel, pentru beneficiarii care îşi asumă crearea unui loc de muncă cu normă întreagă pe perioadă nedeterminată ajutorul poate urca până la 100.000 lei, iar pentru benficiarii care îşi asumă crearea a două locuri de muncă cu normă întreagă pe perioadă nedeterminată ajutorul urcă până la 200.000 lei.

„În ceea ce priveşte cheltuielile eligibile acestea sunt foarte variate, discutăm de echipamente sau utilaje necesare pentru activitatea companiei, achiziţia diverselor spaţii, achiziţia de mijloace de transport, este eligibilă şi partea de consultanţă până la 10.000 lei. De asemenea, discutăm şi despre două tipuri de cheltuieli care sunt obligatorii, prima este un pachet digital, prin care se atinge un nivel minim de digitalizare, iar a doua cheltuială obligatorie se referă la două plăcuţe informative, minimum 10 lei, maximum 500 lei, în final sunt eligibile atât cheltuielile cu TVA, cât şi cheltuielile cu un eventual credit“, a mai spus Ştefan Corcodel.

 

Ce au mai spus reprezentanţii BCR în cadrul emisiunii:

Anita Sima, Coordonatoare Produse şi Procese Micro BCR:

Noi ne-am continuat ce am început de acum 3-4 ani, odată cu venirea pandemiei. Contextul economic actual din păcate nu ne ajută. Este în continuare dificil. Dar suntem pe acel trend prin care noi oferim o consiliere pro-activă a clienţilor noştri, în special pe programele de finanţare pentru că aici este interesul major din ultimii ani.

► Programele cu ajutor de stat, aici vorbesc în special de start-up nation si femeia antreprenor, care au fost programe care au venit în sprijinul antreprenorilor. Oferim consultanţă şi din perspectiva educaţiei financiare când vine vorba de ghidarea clienţilor în menţinerea afacerii pe o linie dreaptă, chiar şi dezvoltarea afacerii în susţinerea creării unei baze solide de business sănătos. De asemenea, am continuat acest proces intens pe care l-am oferit în ultima perioadă pe partea de digitalizare prin lansarea George pe partea de afaceri.

► În prezent piaţa este la 15% creditată atunci când vine vorba de microcompanii. Este un lucru cu care sistemul bancar se confruntă şi îşi doreşte să crească acest procent. Pentru a avea un business sustenabil şi un plan de acţiune clar stabilit care să ducă într-o dezvoltare pe termen lung cu siguranţă au nevoie de sprijin financiar. Ne concentrăm să atragem clienţi noi, chiar dacă nu au un istoric de creditare în sistemul bancar, dar nu este singurul element.

► Prin iniţiativele InnovX BCR am avut multe iniţiative ghidate de doamne. Este un program pe care îl susţinem în integralitate. Şi în cazul acesta vom avea un număr mare de companii care vor aplica. Este important de ştiut că spre deosebire de start-up nation anterior este vorba şi de o pare de co-finanţare, iar oferta noastră se concentrează pe partea de prefinanţare a grantului, de co-finanţare a sursei proprii a clienţilor şi partea de onboarding şi cont curent.

► În ceea ce priveşte partea de finanţare, suntem pregătiţi să oferim consultanţa necesară pentru a înedplini criteriile pentru accesarea creditului. Costul este impus deja de program respectiv ROBOR 6 luni şi o marjă de 2,5%.

 

Ştefan Corcodel, Expert Programe de Finanţare BCR:

Ştefan Corcodel, expert programe de finanţare BCR: Dacă în cazul Start-up Nation pot depune aplicaţii doar acele firme care sunt înfiinţate după data de 1 ianuarie 2020, la Femeia Antreprenor nu avem această limită.

► Aceste programe au menţinut antreprenorii activi, le-au oferit suportul de care aveau nevoie ca urmare a efectelor pandemiei şi cele două programe, Start-up Nation si Femeia Antreprenor sunt aşteptate de ceva timp. Cel puţin Start-Up Nation a avut o pauză de 4 ani. În ceea ce priveşte procedurile, sunt mult mai clare şi simple, dar sunt şi anumite puncte cheie unde trebuie atenţie pentru a beneficia la maximum de finanţarea respectivă şi trebuie respectate şi toate cerinţele finanţatorului, în cazurile acestea, Ministerul Antreprenoriatului şi Turismului.

► În ceea ce priveşte programul Start-up Nation, există trei categorii definite prin procedura programului. Există trei legi în baza cărora pot fi înfiinţate societăţile care pot depune aplicaţiile în cadrul programului. În plus, acestea trebuie să fie încadrate în categoria IMM. O altă condiţie nouă pentru Start-Up Nation este disponibilitatea unei cofinanţări de minimum 5%, dar pentru a putea obţine punctaj maxim în faza de evaluare beneficiarii trebuie să îşi asume o cofinanţare de minimum 15%. De asemenea, sunt şi alte reglementări specifice acestui tip de ajutor care sunt foarte tehnice.

► Lista domeniilor eligibile este identică în cazul ambelor programe. Trebuie avut în vedere că unul dintre criteriile de evaluare se referă la domeniul de activitate. Prin acest criteriu de evaluare, nişa este restrânsă, undeva la 30 domenii de activitate sunt punctate maxim şi au şanse reale de a obţine finanţarea din cadrul celor două programe. Concentrarea în ambele programe este pe industriile creative, IT, zona de inginerie, arhitectură, agenţii de publicitate, cât şi în zona de producţie.

► În ultima perioadă se vede că antreprenorii au dobândit o experienţă din ce în ce mai mare. Dacă ne referim la cele două programe, în ordinea implementării respectivelor faze, la început este necesar să îşi fundamenteze bugetul. Odată depus bugetul, acesta trebuie implementat la virgulă. Nu există varianta de a modifica bugetul în perioada de implementare prin diverse instrumente, fapt pentru care trebuie să discute cu cât mai mulţI furnizori, să obţină oferte cât mai precise şi, în acelaşi timp, să ţină cont că implementarea va începe în câteva luni. Va trebui să îşi asume o marjă pentru nevoile de finanţare. Odată ce proiectul este aprobat, este importantă respectarea unui termen de 20 de zile în care se face dovada cofinanţării aşa cum a fost asumată. În cazul în care nu dispun de cofinanţare, trebuie să demareze discuţiile cu un finanţator. Dacă ne uităm în faza de implementare trebuie să îşi asume un cash-flow pentru cheltuielile incluse în buget, dar şi pentru viitoare cheltuieli neeligibile.

­

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Scoala de business