Scoala de business

Şcoala de Business, un proiect ZF şi BCR. Delia Olteanu, BCR: Businessurile care au câştigat şi care au pariat pe soluţia favorabilă au fost cele care şi-au cunoscut clienţii

27.05.2021, 00:05 Autor: Mircea Nica

♦ Dana Stan, CEO al DDS Diagnostic, specializată în diagnosticarea COVID: Noi procedăm în felul următor: problema, soluţia, cea mai bună calitate pentru soluţie şi costuri cât mai eficiente. Un cost mic nu înseamnă neapărat un produs bun ♦ Delia Olteanu, BCR: Antreprenorii care vor reuşi să îşi identifice în businessul lor acele oportunităţi care fac diferenţa sunt aceia care vor avea succes. Combinaţia de oportunităţi cu a păstra oamenii competenţi cred că ar trebui să fie focusul.

Businessurile care au câştigat şi care au pa­riat pe soluţia favorabilă au fost cele care şi-au cunoscut clienţii, iar antreprenorii care vor reuşi să identifice în businessul lor ace­le oportunităţi care fac diferenţa sunt aceia care vor avea succes într-un an 2021 pro­vo­ca­tor, a spus Delia Olteanu, manager de pro­du­se şi procese micro la BCR, în cadrul emisiu­nii Şcoa­la de Business, realizată de ZF în par­te­neriat cu BCR.

„Din perspectiva destinaţiei finanţărilor, circa 93% dintre antreprenori au spus că au avut nevoie de bani pentru a-ş plăti angajaţii. Păstra­rea angajaţilor este o strategie pe care trebuie să o aibă. Combinaţia de oportunităţi cu a păstra oamenii competenţi cred că ar trebui să fie focusul“, susţine Delia Olteanu.

Ea a este de părere că anul 2021 pare unul foarte bun pentru IMM Invest. În ca­drul unui stu­diu realizat anul trecut, circa 69% dintre an­tre­prenori sunt de părere că aceas­­tă finanţare a fost necesară pentru supravieţuire.

„Adică, programul a ajutat companiile să supra­­vieţuiască. Nu a fost un program pentru dez­voltare, ci unul prin care antreprenorii au reu­şit să îşi ţină companiile deschise. Anul aces­ta dezvoltarea este cea prioritară. Se ve­de că antreprenorii şi-au schimbat menta­li­ta­tea şi se concentrează mai mult pe ce va fi. Sunt foarte mulţi antreprenori care găsesc opor­­tu­nitate în noutate“, a sexplicat Delia Olteanu.

Un exemplu de companie care a reu­şit să înainteze pe timp de pandemie, dez­voltându-se prin extinderea produselor pe zona de diagnosticare COVID, a fost DDS Diagnos­tic, o companie specializată pe zona cerce­tării şi creării de produse de diagnostic.

„Compania noastră are trei unităţi de bază, partea de cercetare-dezvoltare, pro­duc­ţie şi vânzări. Fiecare are particularităţile ei. Partea de cercetare-dezvoltare este foarte bine structurată, cred că este cel mai bine struc­turată din cadrul companiei. Pe lângă cerceta­rea proprie atragem finanţări prin proiecte şi avem bugete, termene de reali­za­re a activi­tă­ţilor propuse şi personal spe­cia­lizat“, a spus Dana Stan, fondator şi CEO al DDS Diag­nos­tic, în cadrul emisiunii Şcoala de Business.

Ceea ce obţine cercetarea se transferă la de­partamentul de producţie, după care produ­sele sunt vândute. „Le promovăm şi le vin­dem pe piaţa dispozitivelor medicale, care până în 2020 a constat în laboratoare şi clinici pri­vate şi de stat, iar din anul 2020 ne-am adresat şi farmaciilor, medicilor de familie.“

Compania DDS Diagnostic şi-a început activi­tatea din anul 2002 prin dezvoltarea produselor de diagnostic, ajungând la o cifră de afaceri de 2,7 mil. lei la finalul anului 2020, având peste 20 de angajaţi. În­ce­­pând cu perioada februarie-martie 2020, firma a început să studieze virusul Sars-Cov-2, să găsească informaţii relevante, iar ulte­rior a dezvoltat teste rapide pentru diagnosticare.

„Această idee de a dezvolta teste de di­ag­­nostic rapide a venit firesc. Efortul a fost mare pentru că aşa cum se ştie, a fost o pe­rioa­­dă de lockdown, deplasarea a fost dificilă şi nu se ştia ce este cu acest virus. Am luat tot felul de măsuri de prevenţie pentru că noi aveam această facilitate lucrând în domeniul di­ag­nosticului şi am avut permisiunea să nu oprim activitatea firmei sau să lucrăm de aca­să pentru că la noi nu se poate lucra de acasă. Ne-am repliat cât am putut de repede pentru a găsi informaţiile relevante şi furnizorii po­triviţi, iar în final am obţinut testul“, a explicat Dana Stan.

Ea a mai adăugat că a fost nevoie de in­ves­tiţii de sute de mii de euro direcţionate către echi­pamente de ultimă generaţie, iar pen­­tru ma­teriale, proteine, baze de date re­feritoare la struc­tura virusului şi salarii pen­tru cercetători investiţiile au fost din fonduri proprii.

„Cercetarea românească este mult sub­fi­nan­ţată, dar pe de altă parte, noi, o firmă foar­te mică am accesat fonduri pe cercetare, iar valoarea finanţării a fost din ce în ce mai ma­re. Efortul a fost foarte mare, iar sumele au fost destul de mici, dar ne-a ajutat foarte mult“, a mai spua Dana Stan.

Din punctul de vedere al finanţărilor, în cazul DDS Diagnostic a contat foarte mult cali­tatea antreprenorului, susţine Delia Olteanu de la BCR.

„Afacerea pe care ea (Dana Stan - n.red.) a dezvoltat-o a plecat de la expertiză. Nu şi-a creat expertiza în timpul afacerii, ci a venit cu expertiza într-un business pe care l-a crescut. Dacă ar fi să pun pe primul loc ce a contat a fost antreprenorul şi calitatea lui. Ne uităm evident şi la situaţiile financiare. De multe ori, acestea ne spun multe despre o companie, dar ne spun pe termen scurt, însă, ce am observat, situaţiile financiare ale companiei sunt curate, echilibrate. Acest lucru ne-a spus că antreprenorul este capabil să gestioneze partea financiară a companiei. Co­legii mei de la risc nu au avut ce să scrie la punc­te slabe atunci când au analizat compa­nia“, explică Delia Olteanu.

 

Alte declaraţii de la Şcoala de Business

Delia Olteanu, manager de produse şi procese mircro BCR:

► Domeniul medical a fost unul ţintă în perioada aceasta. Pe lângă domeniul medical, au fost multe companii cu nevoi specifice acestei perioade de pandemie. În primul rând a existat foarte mult sprijin din partea statului pentru a susţine antreprenorii.

► Interesul pentru noul program IMM Invest este unul foarte mare. Am primit deja aproape 1.000 de cereri. Ce este important de menţionat este că piaţa este mult mai matură şi se vede că a trecut un an de experienţă.

► S-au adăugat categorii noi de beneficiari la programul IMM Invest, PFA-urile şi companiile mici cu capitalizare medie. S-a eliminat depunerea unor declaraţii pe care clienţii trebuiau să le facă anual ulterior acordării creditului. ŞI, cel mai improtant aspect, există un sub program denumit IMM Invest Agro, care este destinat clienţilor din agricultură, dar şi din producţia alimentare. Acesta vine cu un grant de până la 10% din suma creditului

 

Dana Stan, fondator şi CEO al DDS Diagnostic:

Dana Stan, fondator şi CEO al DDS Diagnostic: Noi am pus pe piaţă un test de diagnostic nozofaringian pentru uz profesional, care se găseşte în farmacii. După care, având această experienţă, ne-am decis să obţinem şi un autotest, care are un design mai special pentru că este folosit de persoane fără instruire medicală.

► Noi am pus pe piaţă un test de diagnostic nozofaringian pentru uz profesional, care se găseşte în farmacii. După care, având această experienţă ne-am decis să obţinem şi un autotest, care are un design mai special pentru că este folosit de persoane fără instruire medicală.

► Politica la nivel european nu a încurajat foarte mult cercetarea aplicativă. Acum văd că în acest exerciţiu financiar european se va investi foarte mult pe inovare şi în biotehnologii. Aceasta este o veste foarte bună pentru că industria IT-ului este foarte profitabilă, dar se pare că industria biotehnologiilor vine cu paşi repezi din urmă.

► Noi avem rezultate excelente pe nanotehnologii, atât pe diagnostic cât şi pe terapii şi vrem să lansăm start-up-uri bazate pe rezultatele acestea. Avem brevete publicate şi încă două în lucru.

► Din punctul de vedere al nanotehnologiei, aceasta este aplicată chiar şi la testele COVID. Toate testele COVID au nanotehnologie. Acest lucru înseamnă că au nanoparticule de aur, de care sunt ataşate proteine.

► Organismul uman este atât de complex, iar varietatea de teste este atât de mare încât o singură firmă nu poate produce toată gama de produse. În general companiile foarte mari merg pe acest sistem de achiziţionare de la firme mici, nişate, pe care le aplică în compania lor.

► Nu există, cel puţin din toată experienţă mea, ca o firmă foarte mare să înghită una mică pentru a o scoate de pe piaţă. Se fac parteneriate.

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Scoala de business