Sfaturi pentru afaceri mici

Alegerea partenerilor într-o afacere e esenţiala pentru succesul sau eşecul acesteia

Alegerea partenerilor într-o afacere e esenţiala pentru...
25.08.2014, 13:52 1265

Alegerea partenerilor într-o afacere este esenţială pentru succesul sau eşecul acesteia. Gândeşte-te bine ce beneficii îţi aduce cel pe care îl iei în firma ta

Antreprenorii ajung într-un moment în care nu mai pot creşte organic dimensiunea afacerii pe cont propriu, fără a atrage investitori sau parteneri care să aloce resurse suplimentare dezvoltării acesteia. Extinderea pe noi pieţe, creşterea facilităţilor de producţie sau dezvoltarea de produse noi sunt condiţionate de capital suplimentar.

“Asocierea în procente egale cu persoane care nu au aceleaşi dorinţe antreprenoriale este una dintre greşelile la care sunt expuşi mulţi antreprenori.  Am văzut firme care nu au mai funcţionat deoarece partenerii care au intrat în afacere au realizat că au nevoi diferite, fie pentru că se aflau în momente diferite în viaţa lor sau pentru că aveau profiluri de risc diferite. Recomand cu încredere semnarea unui shareholders agreement care să spuna clar ce se întâmplă în cazul în care unul dintre parteneri se hotărăşte să renunţe.  Există şi exemple pozitive de firme de acest gen, eu vorbesc doar despre majoritate”, susţine Andrei Pitiş, preşedintele Asociaţiei Patronale a Industriei de Software şi Servicii (ANIS).

De regulă, antreprenorii români care au cedat o parte din afacere pentru a continua dezvoltarea acestuia au optat pentru cooptarea fondurilor de investiţii cărora să le cedeze pachete minoritare. Cunoscute sunt, printre altele, cazurile Continental Hotels, Carpatair, edy Spedition sau eMag, unde fondatorii au preferat să mizeze pe fonduri de investiţii care să asigure dezvoltarea pe termen lung şi să permită un exit convenabil la un anumit moment. Viziunile celor două părţi pot fi însă radical diferite, de aceea partenerii trebuie aleşi mereu cu atenţie pentru a cântări în mod obiectiv avantajele şi dezavantajele.

„Incredere si concentrare pe obiective pe termen lung.  Acestea sunt atributele pe care le-am intalnit la afacerile cu mai mult actionari cu care a colaborat si colaboreaza Bancpost”, spune Aristide Lungu, Directorul Executiv Retea Distributie Bancpost. „Increderea nu mai trebuie explicata. Este atributul fundamental in afaceri – increderea se castiga insa greu, e rezultatul unui comportament consecvent si consistent in timp din partea actionarilor”, este de parere Aristide Lungu. El conchide: „concentrarea pe obiective pe termen lung este atributul pe care noi cei din banking il vedem ca important pentru fixarea afacerii pe un „trend” predictibil. Fara un tel cu persepctiva din partea actionarilor, afacerea se poate sufoca in urma incercarii de a valorifica diverse oportunitati de moment”.

O afacere de succes se construieşte în fiecare zi cu implicare, efort şi grijă pentru orice detaliu. De peste 20 de ani, specialiştii IMM şi PFA din Atelierele de Afaceri Bancpost sunt aproape de clienţi, în toată ţara. Deoarece şi micii antreprenori au vise mari, Bancpost îi susţine prin Linia de credit cu rambursare flexibilă şi comision de acordare zero. 

Detalii pe Atelierele de Afaceri şi pe Blogul Bancpost

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO