♦ În urmă cu două decenii, industria auto din România însemna în principal muncă ieftină şi repetitivă, cu zeci de mii de oameni care lipeau cabluri pentru maşini de lux fabricate în Vest. Astăzi, centrele de R&D din Cluj-Napoca, Iaşi, Bucureşti, Timişoara, Braşov sau Craiova proiectează software pentru BMW, Porsche, Dacia sau Renault. România a devenit un pol regional pentru dezvoltare tehnologică în auto, iar contribuţia sectorului la exporturi a ajuns la 35%.
În anii ’90, România era sinonimă cu „muncă ieftină“ în industria auto. Zeci de mii de oameni, în fabrici improvizate sau preluate după privatizări întârziate, asamblau cablaje pentru branduri de lux precum Porsche şi Lamborghini. Se lucra pe salariul minim, cu know-how extern şi puţină perspectivă locală de dezvoltare. Astăzi, imaginea este complet transformată.
Centrele de cercetare şi dezvoltare, birourile de software şi infrastructura de testare avansată au luat locul vechilor linii de asamblare. România a devenit un „sweet spot“ pentru dezvoltarea tehnologică în industria auto, iar oraşe precum
Cluj-Napoca, Timişoara, Iaşi, Bucureşti, Braşov şi Craiova sunt pe harta mondială a proiectării de soluţii pentru mobilitatea viitorului.