Special

Analiza de luni. Comerţul alimentar şi afacerile de familie din România: Unii dintre primii antreprenori care au pariat pe retail au dispărut în negura timpului, dar o nouă generaţie vine tare din urmă. Care sunt businessurile locale care prind avânt în comerţul alimentar şi cine sunt pionierii acestui sector?

Autor: Cristina Roşca

04.11.2024, 08:30 246

Familiile Penescu, Cuc şi Şoloman, alături de antreprenori precum Răzvan Petrovici sau Ion Avram s-au numărat printre primii investitori care au pus bazele comerţului alimentar modern, deschizând acum 2-3 decenii precursoarele supermarketurilor şi hipermarketurilor de astăzi Afacerile lor sunt acum doar o amintire, businessuri precum PIC, Univers’all sau Primăvara fiind de mult în faliment  Totuşi, în acelaşi sector, o serie de reţele româneşti sub branduri precum Annabella, Diana sau Paco nu doar că rezistă în această piaţă puternic concurenţială, ci se numără printre cele mai dinamice afaceri din sector, postând în ultimul an ritmuri de creştere ce pornesc de la 20% şi care urcă până aproape de 70%  Ce alte nume le stau alături?

În S1 2024, pentru prima dată după foarte multă vreme, reţelele locale de magazine alimentare şi-au majorat vânzările mai rapid decât lanţurile internaţionale de hipermarketuri, supermarketuri, magazine de proximitate modernă sau de discount,  arată datele oferite de compania de cercetare de piaţă GfK YouGov. Deşi avansul de 14,4% a fost susţinut şi de o inflaţie uşor mai ridicată decât în cazul celorlalte canale (4,6%), în realitate, cea mai mare parte a creşterii a venit din volume (8,2%), o dovadă clară că acestor businessuri le-a mers bine în 2024.

O altă dovadă o reprezintă faptul că între cele mai dinamice companii din comerţul alimentar se numără zece afaceri antreprenoriale româneşti, businessuri care operează reţele de magazine sub branduri precum Annabella, Diana sau Paco.

Astăzi, în România, mai sunt undeva la 55.000-60.000 de magazine în comerţul tradiţional autohton. Cele mai multe dintre acestea sunt businessuri independente, operate de antreprenori locali care au doar câte unul sau maximum două magazine. Există însă şi excepţii. Mai exact, sunt peste 400 de companii antreprenoriale care operează reţele de magazine care se bat cu marile lanţuri, acestea adunând împreună mai bine de 2.000 de supermarketuri autohtone, conform unei analize anterioare a firmei de cercetare de piaţă RetailZoom şi a KeysFin, furnizor de soluţii de business information.

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro