Special

Analiza de luni. Ce şanse au 100 de mici artizani să se impună pe piaţa ciocolatei, unde importurile au crescut de trei ori în zece ani. „Suntem doar la început, pralinele produse în România îşi vor găsi consumatori“

Autor: Mădălina Dediu Panaete

09.09.2024, 10:00 230

România are practic 2 fabrici mari de ciocolată - Kandia Dulce şi Heidi Chocolat, restul unităţilor mari de producţie mizând pe croissante, napolitane, drajeuri sau alte dulciuri Giganţii de la nivel internaţional precum Mondelez, Nestle sau Ferrero nu produc ciocolată pe plan local, dar fac afaceri de peste 1 miliard de lei în România Ciocolata a devenit însă noul pariu al artizanilor într-o piaţă unde importurile trec de 460 mil. euro, iar ei au decis să se concentreze pe nişa premium şi vând cu precădere online sau în propriile magazine sau în cofetării.

Piaţa ciocolatei din România, unde vânzările sunt estimate anual la 600 mil. euro, dacă luăm în considerare toate dulciurile pe bază de ciocolată, şi unde numă­rul fabricilor mari este redus, a atras în ultimii ani mai mulţi artizani care pun ciocolată sau praline după reţete proprii pe mesele românilor.

Nume precum Poem, Damarin, Chantia, Răzvan Idicel, Ingres, Marsepe, Choco Van Nis sau MURI au apărut de câţiva ani în zona ciocolatei artizanale din România şi au câştigat, alături de alţi antreprenori, circa 5-10% din piaţa ciocolatei, conform celor mai recente estimări. În spatele acestor nume sunt fie antreprenori care lucrează sau au moştenit pasiunea de la cofetarii din familie, fie pur şi simplu iubitori de ciocolată care au pus un brand pe piaţă. În zona de artizanat, numărul celor care produc ciocolată trece de 100 de afaceri mici.

„Eu consider că suntem doar la înce­puturi, pentru că de câţiva ani au început şi marile cofetării să ofere aceste bomboane de ciocolată. Dar din câte cunosc e nevoie de o legislaţie dedicată şi de recunoaşterea ofici­ală pentru această specializare, deoarece cio­co­lateria este încadrată în prezent la cofe­tă­rie-patiserie şi din această cauză am întâm­pinat unele dificultăţi pe partea de autorizare şi de organizare. Procentul pe care îl acoperim din piaţă nu este mare şi mai este loc de creştere“, crede Anisia-Alexandra Todor, ciocolatier şi fondatoare a atelierului Choco Van Nis, care realizează praline în Nădlac şi care a câştigat recent şi un premiu în cadrul evenimentului Chocolate Saga, un târg destinat brandurilor de ciocolată.

 

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro