Special

Cele mai importante măsuri pentru infrastructură

Programul de guvernare al USL nu are obiective concrete în termeni de creştere economică şi reduceri de taxe

Programul de guvernare al USL nu are obiective concrete în termeni de creştere economică şi reduceri de taxe

Autor: Bogdan Alecu

07.05.2012, 00:03 691

Infrastructură

  • Finalizarea secţiunilor de autostradă şi a centurilor ocolitoare aflate în construcţie atât pe A3, A2, coridorul IV paneuropean şi realizarea de contracte de cesiune pentru Centura Capitalei, autostrada Târgu Mureş - Iaşi şi Comarnic-Braşov.

  • Realizarea studiului de prefezabilitate pentru construcţia autostrăzii Sudului: Bucureşti-Alexandria-Slatina.

  • Finalizarea lucrărilor de reabilitare a liniilor de cale ferată pe coridorul IV paneuropean.

  • Reanalizarea actualei strategii de privatizare a CFR Marfă după aplicarea testului investitorului privat şi a testului vânzătorului privat în economia de piaţă.

  • Regândirea modului de alocare a subvenţiilor pentru susţinerea transportului feroviar de călători pentru a elimina competiţia neloială cu transportul rutier.


Proiectul autostrăzii Sudu­lui este readus în prim-plan de progra­mul de guvernare al noului cabinet condus de Victor Ponta în timp ce despre auto­stra­da Piteşti-Sibiu de pe coridorul IV paneuropean nu se mai spune nimic. Mai mult, des­pre aceasta ministrul de­mis al trans­porturilor Alexandru Naza­re spu­nea că va fi construită în trei ani, în con­textul în care cei aproape 115 km ar ur­ma să "taie" munţii pe una dintre cele mai di­ficile porţiuni în timp ce constructorii "se chinuie" de cinci ani să ter­mine A3 Bucu­reşti-Ploieşti.

Proiectul autostrăzii Sudului a fost iniţial lansat în discuţie de Radu Berceanu, fostul ministru al trans­por­turilor, care spunea în 2009 că în 2010 lucrările încep, iar până în 2014 va fi gata. Pro­iectul nu a mai început, mi­nisterul concentrându-se pe tronsoa­nele de pe coridorul IV.

O nouă prioritate a guvernului este auto­strada Comarnic-Braşov, pri­ma din România care traver­sează Mun­ţii Carpaţi, dar care va fi con­stru­ită prin­tr-un contract de ce­siu­ne, ce­ea ce înseamnă că va exista o taxă.

În ceea ce priveşte privati­ză­rile în infrastructură, guvernul Pon­ta este mult mai reţinut. În timp ce guvernul Ungu­rea­nu pro­pu­nea din start privatizarea a 50% plus 1 din CFR Marfă, Ponta vrea să reana­li­zeze stra­tegia. Vânzarea la bursă a unui pachet de 20% din Tarom nu mai este acum luată în calcul.

O nouă propunere a guver­nu­lui con­dus de Victor Ponta este de a re­gândi modul de alocare a sub­ven­ţiilor pen­tru susţinerea trans­por­tu­lui fe­roviar de călă­to­ri pentru a eli­mi­na com­pe­tiţia ne­loială cu trans­por­tul ru­tier. Propunerea vine du­pă mai mulţi ani în care afa­ce­rile firmelor de trans­port ru­tier de persoane au în­florit "mul­ţu­mi­tă" scumpirii bi­le­telor de tren dar şi fap­tului că o că­lă­torie cu trenul a ajuns să dureze chiar mai mult decât în urmă cu un secol.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO