Special

Conferinţa Secretele antreprenorului de succes: „Omul, mai important ca niciodată” – Iaşi. Tehnologia nu va înlocui partea umană din companii, oamenii rămân cea mai importantă resursă a organizaţiilor. Omul şi tehnologia nu pot să lipsească din niciun business

IMM Club a organizat la Iaşi al treilea eveniment din acest an în seria „Secretele antreprenorului de succes“. Evenimentul a avut ca temă principală „Omul, mai important ca niciodată”.

Autor: Ramona Cornea

21.05.2024, 00:07 181

„Avem nevoie de tehnologie pentru că ne ţine conectaţi şi ne ajută foarte mult în ceea ce facem, iar oamenii au un rol foarte important pentru că măiestria lor ne ajută să creăm produsul pe care-l punem pe piaţă „Eu cred că este vorba despre omul ajutat de tehnologie. Omul creează tehnologia, a făcut acele cercetări care au făcut ca utilajele să fie astăzi extrem de performante. Oamenii care ştiu să le folosească vor aduce astăzi acea eficienţă la care visează toţi investitorii” „Oamenii pot să înveţe, este de datoria noastră să-i învăţăm să facă pace cu robotul care vine, să-i învăţăm că nu este o competiţie între noi şi roboţi.”

Tehnologia nu va înlocui în întregime contribuţia oamenilor în activitatea companiilor, oamenii rămân cea mai importantă resursă a organizaţiilor. Omul şi tehnologia nu pot să lipsească din niciun business, au fost câteva dintre concluziile conferinţei Secretele antreprenorului de succes: „Omul, mai important ca niciodată” de la Iaşi.

 IMM Club a organizat la Iaşi al treilea eveniment din acest an în seria „Secretele antreprenorului de succes“. Evenimentul a avut ca temă principală „Omul, mai important ca niciodată” şi a fost moderat de Liviu Sav. 

Raiffeisen Bank a fost partenerul strategic al evenimentului, iar partenerii media au fost Ziarul Financiar şi Contzilla.ro, iar Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) a fost organizaţie suport.  Sponsorii evenimentului au fost Raiffeisen Bank, Omnicredit, TargetWeb, CMC Grup Risk Advisor, Bridge-to-Information, Benvenuti, Nobswell şi EHS Consulting.

„Omul şi tehnologia nu pot să lipsească din niciun business, avem nevoie de ambele. Avem nevoie de tehnologie pentru că ne ţine conectaţi şi ne ajută foarte mult în ceea ce facem, iar oamenii au un rol foarte important pentru că măiestria lor ne ajută să creăm produsul pe care-l punem pe piaţă”, a spus în cadrul evenimentului Ionel Păsărică, fondator al businessului Capra Noastră, producător de bere artizanală din Iaşi.

Daniela Marin,  principal manager în cadrul BERD, a subliniat şi ea că resursa umană este printre cele mai importante resurse ale unei companii, însă mai sunt necesare şi alte resurse pentru evoluţia businessului, iar finanţarea este una dintre ele.

„Şi eu cred că oamenii sunt cea mai importantă resursă în orice organizaţie. Este o resursă importantă, necesară, dar nu şi suficientă, sunt necesare şi alte resurse. Una dintre resursele importante şi necesare sunt banii”, a subliniat ea.

Bogdan Babici, regional retail director în cadrul Raiffeisen Bank, susţine că industria bancară are o viteză mare pe zona de digitalizare în ultima perioadă, iar în ultimii doi - trei ani unele dintre bănci au renunţat complet la a lucra cu cash în unităţile lor, au renunţat la casierii, au dus toate aceste operaţiuni cu cash către maşini.

„Mai mult, am dus foarte multe operaţiuni pe care noi le considerăm suficient de simple, uzuale, către maşini şi către zona digitală, fără o asistenţă umană. Ce înseamnă asta? Înseamnă că treptat renunţăm la oameni şi că nu mai avem nevoie de oameni? Din punctul meu de vedere, răspunsul este nu, ba din contră. Noi facem aceste lucruri pentru a putea să îi lăsăm pe colegi să poată discuta cu clienţii despre teme mult mai complexe, mai complete, să găsim mai multă valoare adăugată, iar lucrurile simple să le ducem către maşini. Deci, din punctul meu de vedere, da, conform modelului nostru de business, omul, cu certitudine, este mai important ca niciodată, dar cred că aceasta este doar o faţă a problematicii”, a detaliat el.

Marius Maier, managing partner în cadrul CMC Grup Risk Advisor, este de părere că o îmbinare între abilităţile umane şi cele ale tehnologiei va duce la atingerea unui nivel de eficienţă pe care şi-l doresc toate organizaţiile. 

„Eu cred că este vorba despre omul ajutat de tehnologie. Omul creează tehnologia, a făcut acele cercetări care au făcut ca utilajele să fie astăzi extrem de performante. Oamenii care ştiu să le folosească vor aduce astăzi acea eficienţă la care visează toţi investitorii”, a explicat el.

Bogdan Suchar, business mentor în cadrul The Entrepreneurship Academy, susţine că este clar că nu putem vorbi despre om sau despre tehnologie, să le cântărim.

„Cred că ambele sunt foarte importante, dar vreau să-mi păstrez entuziasmul şi să spun că omul este mai important. Sunt de acord că oamenii pot să înveţe, este de datoria noastră să-i învăţăm să facă pace cu robotul care vine, să-i învăţăm că nu este o competiţie între noi şi roboţi, că putem lucra împreună. În zona de comunitate, cred că cumva tot omul este cel care face lucrurile să se întâmple”, spune el.

Georgiana Dragomir, CEO al Grapefruit, o agenţie de consultanţă digitală şi user experience din Iaşi, crede şi ea că tehnologia nu va înlocui resursa umană.

„Eu îmi doresc ca omul să rămână mai important decât tehnologia şi în următorii

20 de ani, chiar dacă lucrez într-o companie de IT, o companie tehnologică. Tehnologia nu poate înlocui omul, nici nu-mi doresc să-l înlocuiască. Vreau să ne ajute pe toţi, dar până într-un punct în care să fim în siguranţă, să aducem aportul pe care un robot nu-l poate aduce”, susţine ea.

Tiberiu Stoian, fondator al Exonia, producător de ambalaje biodegradabile din Iaşi, susţine că acum 10 ani ar fi spus că omul este mai important, într-o perioadă în care dispunea de o tehnologie  de o complexitate redusă şi cu o productivitate pe măsură. Ulterior, a ajuns să creadă că diferenţiatorul îl reprezintă tehnologia.

„Astăzi aş spune că tot omul este mai important pentru că, dacă acum 10 ani făceam recrutări în Tomeşti pentru a avea personal pregătit la locul de muncă pentru echipamentele puţin complexe cu care lucram la momentul respectiv, astăzi de dimineaţă am avut trei interviuri cu trei persoane diferite din Asia, care sperăm să accepte un post de specialist în fabrica Exonia din Iaşi. Prin urmare, este greu să găsim specialişti. Am ajuns în situaţia în care avem tehnologie de ultimă generaţie, dar oricât de deştepţi ar fi roboţii, momentan nu funcţionează singuri, trebuie să fie coordonaţi de nişte oameni cu nişte abilităţi deosebite”, a detaliat el.

 

Bogdan Babici, regional retail director, Raiffeisen Bank:

În ultimii doi - trei ani am renunţat complet la a lucra cu cash în unităţile noastre, am renunţat la casierii, am dus toate aceste operaţiuni cu cash către maşini. Mai mult, am dus foarte multe operaţiuni pe care noi le considerăm simple, uzuale, către maşini şi către zona digitală.

Noi facem aceste lucruri pentru a putea să îi lăsăm pe colegi să poată discuta cu clienţii despre teme mult mai complexe, să găsim mai multă valoare adăugată. Deci, conform modelului nostru de business, omul, cu certitudine este mai important ca niciodată, dar cred că aceasta este doar o faţă a problematicii.

 

Melinda Morariu, director general, IMM Club, cofondator şi CEO, Bridge-to-Information

Dacă la nivel naţional productivitatea muncii, respectiv cifra de afaceri pe angajat are o evoluţie descrescătoare de la firmele mari către firmele micro, şi firmele mari au o productivitate cam trei ori cât firmele micro, putem vedea că la nivel de profit per angajat evoluţia se schimbă puţin şi firmele micro au o cifră de afaceri pe angajat mult mai mare decât firmele mijlocii, chiar şi decât firmele mari, una de 71.000 de lei.

 

Vasile Roman, coach şi general maior în rezervă

Oamenii simt nevoia să-şi vadă liderii între ei. Nu trebuie să fie foarte des, dar poţi să te duci să îl baţi pe umăr sau poţi să te duci să întrebi „eu cu ce pot să fiu de folos”. 

Sunt momente în care oamenii au nevoie de acea întrebare, asta face ca oamenii să te urmeze, să te copieze şi cel mai important lucru este să fie stoici atunci când dau de greu.

O organizaţie funcţionează bine dacă oamenii îşi asumă un rol şi nu caută un loc. Există o tendinţă şi la lideri, şi la angajaţi să fie în faţă.

 

Marius Maier, managing partner, CMC Grup Risk Advisor

Eu cred că este vorba despre omul ajutat de tehnologie, omul creează tehnologia, a făcut acele cercetări care au făcut ca utilajele să fie astăzi extrem de performante. Oamenii care ştiu să le folosească vor aduce astăzi acea eficienţă la care visează toţi investitorii.

Cred că omul este cel luat individual, iar resursele umane reprezintă departamentul care se ocupă de tot ecosistemul. Fiecare om este special, are un specific al său şi poţi descoperi lucruri extraordinare fiind atent la detalii.

 

Bogdan Suchar, business mentor, The Entrepreneurship Academy

Este clar că nu putem vorbi despre om sau tehnologie, să le cântărim. Cred că ambele sunt foarte importante, dar vreau să-mi păstrez entuziasmul şi să spun că omul este mai important.

Oamenii pot să înveţe, este de datoria noastră să-i învăţăm că nu este o competiţie între noi şi roboţi, că putem lucra împreună. În zona de comunitate, cred că cumva tot omul este cel care face lucrurile să se întâmple.

Cred că fiecare individ este unic, dar cred că este important să avem şi un proces între oameni pentru ca ei să funcţioneze.

 

Georgiana Dragomir, CEO, Grapefruit

Eu îmi doresc ca omul să rămână mai important decât tehnologia şi în următorii 20 de ani, chiar dacă lucrez într-o companie de IT, o companie tehnologică. Tehnologia nu poate înlocui omul, nici nu-mi doresc să-l înlocuiască. Vreau să ne ajute pe toţi, dar până într-un punct în care să fim în siguranţă, să aducem aportul pe care un robot nu-l poate aduce.

Depinde de companie, dacă este o companie mai mică sunt oameni, dacă este o companie mai mare sunt resurse umane, un număr într-un Excel.

 

Cezar Gumeni, proprietar, Cake Expert

Din perspectiva mea, eu cred că tehnologia ajută oamenii întotdeauna. Temerea cea mai mare a colegelor mele a fost că, dacă vom face investiţii în utilaje, echipamente de producţie, ele îşi vor pierde joburile, dar şi-au dat seama că este un real avantaj şi au ajuns să spună că viaţa lor a devenit mai uşoară, că se ocupă de lucruri mai plăcute şi să mergem înainte cu tehnologia.

Ne gândim despre oameni ca la o persoană, la o fiinţă vie, ceea ce simte, ce îşi doreşte, ce îşi imaginează fiinţa respectivă.

 

Ruxandra Raţă Bucevschi, director general, Twinkle Star

La începuturi, oamenii au fost motorul şi încă sunt, dar recunosc că am nevoie şi de tehnologie şi nu pot fără, deci ambele sunt indispensabile.

Ţinem cont de oameni, ţinem cont de anumite situaţii, însă suntem în business. Consider că şi la noi există un grad de empatie, dacă ne referim la cazuri speciale precum îmbolnăvirea unui copil de exemplu. Însă nu putem renunţa nici la obiectivele pe care le avem pentru că noi am făcut anumite promisiuni clienţilor noştri.

 

Tiberiu Stoian, fondator al Exonia

Acum 10 ani aş fi spus că omul este mai important, dar atunci dispuneam de o tehnologie  de o complexitate redusă şi cu o productivitate pe măsură. Ulterior am considerat că diferenţiatorul îl reprezintă tehnologia.

Este greu să găsim specialişti. Am ajuns în situaţia în care avem tehnologie de ultimă generaţie, dar oricât de deştepţi ar fi roboţii, momentan nu funcţionează singuri, trebuie să fie coordonaţi de nişte oameni cu nişte abilităţi deosebite.

 

Ionel Păsărică, fondator, Capra Noastră

Omul şi tehnologia nu pot să lipsească din niciun business, avem nevoie de ambele. Avem nevoie de tehnologie pentru că ne ţine conectaţi şi ne ajută foarte mult în ceea ce facem, iar oamenii au un rol foarte important pentru că măiestria lor ne ajută să creăm produsul pe care-l punem pe piaţă.

Resursa umană este o etichetă pe care noi o postăm pe un site când căutăm un inginer, un muncitor, dar până la urmă ajungem să angajăm un om. Eticheta aceasta dispare în momentul de interviu cu resursa respectivă, când vezi că acea resursă este un om.

 

Daniela Marin, principal manager, BERD

Şi eu cred că oamenii sunt cea mai importantă resursă în orice organizaţie. Este o resursă importantă, necesară, dar nu şi suficientă, sunt necesare şi alte resurse. Una dintre resursele importante şi necesare sunt banii.

BERD oferă finanţare nerambursabilă în proporţie de 70% , un procent care este cel mai acoperitor pentru proiecte de consultanţă, pentru servicii de consultanţă.

Prin proiectele noastre de consultanţă sau prin schema noastră de finanţare nerambursabilă putem finanţa orice proiect de consultanţă care este necesar într-un business.

 

Cristina Savu, BERD SME Finance & Development

Proiectele de consultanţă locală sunt implementate 95% de consultanţi locali, deci tot de antreprenori români. Încercăm să sprijinim ambele părţi, beneficiarii, IMM-uri în principal locale, cât şi dezvoltarea pieţei de consultanţă.

Noi avem trei priorităţi, iar digitalizarea este una din aceste priorităţi. În mod normal lucrăm o singură dată cu o companie pentru că dorim să oferim posibilitatea cât mai multor beneficiari să intre în program. Dar dacă există un domeniu strategic, putem să facem o excepţie şi să lucrăm şi a doua oară sau chiar şi a treia oară.

 

Adrian - Dorin Uleniuc, director regional IMM, Raiffeisen Bank România

Am tras şi noi nişte învăţăminte despre ce înseamnă a susţine antreprenorul dincolo de finanţare, înseamnă a-i oferi suport, a-i oferi acele workshop-uri tematice. Acestea se transpun sub forma unor întâlniri, bootcamp-uri la care antreprenorii participă şi îşi împărtăşesc ideile.

Raiffeisen Factory înseamnă un sprijin oferit ideii de afaceri printr-o facilitate de credit fără garanţii, deci riscul ne aparţine, ni-l asumăm. De asemenea, oferim mentorat şi acces la clienţi şi investitori. Orice business la început are nevoie de promovare.

 

Iulian Ghişoiu, fondator & CEO, Target Web

Cred că unul dintre secretele antreprenorilor de succes este să aibă un brand personal puternic. Prin definiţie, brandul personal este totalitatea experienţei, a expertizei, a valorilor, a competenţelor pe care noi le adresăm urmăritorilor noştri sau, cu alte cuvinte, ceea ce oamenii văd la noi în ceea ce priveşte brandul nostru, ceea ce gândesc ei despre noi.

Un brand personal puternic ne ajută să avem o reputaţie mai bună. Dacă avem o reputaţie mai bună, apărem în căutările Google. Dacă apărem în căutările Google, oamenii ne găsesc mai repede.

 

Florin Cardasim, cofondator, Codecamp România

Dincolo de subiectul cybersecurity, cred că tema anului 2024 şi a următorilor ani, pe care eu o consider strategică pentru oricare organizaţie, este unde sunt datele mele şi ce fac cu ele?

Datele sunt acum noul aur, noul petrol şi acolo se face diferenţă. Dacă-ţi ştii datele şi dacă poţi să extragi inteligenţă din ele, avantajul competitiv devine enorm. Va conta foarte mult.

 

Natalia Suchar-Suicimezov, end user services & compliance service manager, SCC Services România

Dacă o companie hotărăşte să înlocuiască oamenii cu tehnologia şi nu-şi doreşte să continue colaborarea cu ei şi pune accentul pe dezvoltare tehnologică, atunci oamenii ies din calcul.

Dacă compania îşi doreşte să păstreze angajaţii, are nevoie cumva de o strategie de dezvoltare prin care tehnologia să înlocuiască activităţile repetitive, plictisitoare, care nu creează loc de performanţă angajaţilor lor cu tehnologie şi, în aceeaşi măsură, să creeze soluţii clare sau oportunităţi de dezvoltare angajaţilor lor, cât să ajungă la acea strategie de dezvoltare.

 

Cristina Sofronia, managing partner, Global Development Center

Cel mai important lucru pe care ar trebui să-l aibă în vedere orice persoană care se înscrie la un curs de antreprenoriat este că acel curs nu te face antreprenor, ci îţi aduce câteva informaţii de care ai putea avea nevoie la un moment dat.

Pentru antreprenoriat este necesar acel fler cu care te naşti, acel simţ social şi financiar care te determină să vezi oportunităţile acolo unde alţii nu le văd. De fapt, acesta este antreprenoriatul, ce vezi tu şi nu vede celălalt de lângă tine. La asta se reduce totul.

 

Igor Rotaru, fondator, Brav Coaching

Este un proverb african care spune că este nevoie de un sat întreg ca să creşti un copil. Noi am realizat că este nevoie de un oraş întreg ca să creşti un business pentru că acest narativ că antreprenorii sunt lupi singuri şi fac de toate de unii singuri nu ţine, nu este adevărat.

Ai nevoie de furnizori, ai nevoie de parteneri, ai nevoie de clienţi, ai nevoie de oameni de la care să ai inspiraţie, de la care să înveţi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24