Special

Cum a schimbat telecomul România: peste 10 milioane de români folosesc telefoane mobile inteligente

Foto: Shutterstock

Foto: Shutterstock

Autor: Ioana Nita

15.09.2014, 00:04 478

Dezvoltarea infrastructurii de teleco­mu­nicaţii – reţele de tip 3G şi 4G – împreună cu îmbunătăţirea ofertei de servicii telecom de pe piaţă au dus în ultimii doi ani la explozia vânzărilor de dispozitive mobile - smartphone-uri şi tablete –, astfel încât în prezent circa 10 milioane de români folosesc un telefon mobil inteligent.

La sfârşitul anului trecut, erau aproape 23 de milioane de utilizatori de servicii mobile în România, iar în prezent ponderea vânzărilor de smartphone-uri în totalul telefoanelor mobile comercializate de operatorii de telecom a depăşit 50%. Prin intermediul operatorilor se vând circa 70-80% din telefoanele mobile cumpărate de români. În 2013 s-au vândut circa 1,5 milioane de smartphone-uri în România, iar pentru anul în curs jucătorii din piaţă estimează o creştere spectaculoasă, la 2,5 milioane de  unităţi. 

Cei mai mulţi dintre utilizatorii de smartphone-uri sunt tinerii, care ţin cel mai bine pasul cu tehnologia, şi persoanele până în 40 de ani din mediul de business, care s-au adaptat la tendinţele actuale. Potrivit unui studiu realizat de Mercury Research la sfârşitul anului trecut, aproximativ 38% din utilizatorii de smartphone sunt elevi şi studenţi, în timp ce doar unu din şase angajaţi are un telefon mobil inteligent.

Smartphone-urile sunt utilizate în principal pentru aplicaţiile de mesagerie, accesarea e-mailului, a serviciilor de hărţi şi navigaţie şi a reţelelor de socializare precum Facebook, Twitter sau LinkedIn, care au tot mai mulţi membri.

În prezent, în România sunt peste 7,2 mi­lioane de utilizatori ai reţelei Facebook. Telefoanele mobile inteligente sunt folosite de asemenea pentru a naviga pe internet şi pentru a fi la curent cu noutăţile, utilizatorii având acces la ştiri şi articole prin intermediul aplicaţiilor dedicate.  

Practic, a avea smartphone se traduce prin a fi conectat la internet. Urmând tendinţele, operatorii telecom şi-au adaptat ofertele de servicii, astfel încât în prezent este mult mai accesibil să foloseşti servicii de internet pe mobil faţă de acum câţiva ani. În prezent, preţul unui abonament care include şi trafic de date porneşte de la câţiva euro pe lună, în timp c eîn urmă cu circa opt ani era o opţiune “de lux”.  

În ultimii doi ani, tabletele au înregistrat de asemenea creşteri spectaculoase, vânzările dublându-se anual. Anul trecut piaţa locală de tablete s-a situat la peste 500.000 de unităţi, iar pentru sfârşitul lui 2014 se estimează că se vor vinde circa 800.000 de unităţi. Tabletele sunt utilizate în principal pentru a citi şi pentru funcţiile multimedia – clipuri video, muzică, poze.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24