• Leu / EUR4.7808
  • Leu / GBP5.5850
  • Leu / USD4.3144
Special

Dacia a devenit brandul fanion al exporturilor, dar eticheta „made in România” a dispărut de pe tractoare, camioane sau autobuze

Dacia a devenit brandul fanion al exporturilor, dar eticheta „made in România” a dispărut de pe tractoare, camioane sau autobuze

Autor: Bogdan Alecu

10 dec 2013 509

Privatizarea Automobile Dacia şi venirea francezilor la Mioveni a reprezentat un moment de cotitură pentru economia locală în 1999, iar datele statistice arată că între 1989 şi 2011 producţia de autoturisme a crescut cu peste 100%. Mai mult, în acest an Dacia va atinge o producţie record de 343.000 de maşini, la care se adaugă cele peste 70.000 de automobile B-Max produse de Ford la Craiova. De asemenea, şi producţia de anvelope a crescut puternic. Pirelli are cea mai mare fabrică a sa la Slatina, Continental produce anvelope la Timişoara, iar Michelin la Floreşti în Prahova şi la Zalău în Sălaj.

Pe de altă parte, în 1989 România avea trei uzine auto, Oltcit la Craiova, în parteneriat cu francezii de la Citroën, care s-au retras ulterior, Dacia la Piteşti şi ARO la Câmpulung Muscel. Dintre acestea, ARO a dispărut complet, aceasta fiind privatizată la mijlocul deceniului trecut, însă investitorul John Perez, din spatele firmei CrossLander din SUA, nu doar că a cumpărat uzina la un preţ foarte mic, de doar 150.000 de euro, nu a realizat nicio investiţie şi a vândut la fier vechi echipamentele din fabrică.

Cu toate că uzina Roman Braşov încă produce, fiind deţinută de omul de afaceri Ioan Neculaie, care deţine şi echipa de fotbal FC Braşov, producţia este concentrată doar pe camioane specializate, mai ales pentru armată sau pentru companiile petroliere. Spre exemplu, în primele zece luni ale acestui an la Braşov s-au produs doar 16 camioane grele, toate vândute în România.

Pe de altă parte, piaţa locală de camioane de peste 18 tone este de peste 2.200 de unităţi.  Tot la Braşov, fabrica Tractorul este pe cale să devină proiect imobiliar, în timp ce România aproape că a dispărut de pe harta producătorilor de tractoare.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 11.12.2013

Cele mai citite ştiri
Principalele valute BNR - miercuri, 18:51
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.7808
Diferență: 0,5426
Ieri: 4.7776
Azi: 4.3144
Diferență: 0,9949
Ieri: 4.3172
Azi: 5.5850
Diferență: 1,0348
Ieri: 5.5732
Azi: 4.3531
Diferență: 1,2302
Ieri: 4.3546