• Leu / EUR4.9030
  • Leu / GBP5.5798
  • Leu / USD4.4936
Special

Dacia, motorul industriei româneşti

Dacia, motorul industriei româneşti

Autor: Bogdan Alecu

14.07.2014, 00:04 321

De la o companie mamut cu pierderi şi aproape 30.000 de salariaţi care produceau nu numai cea mai ieftină maşină din lume, de circa 3.000 de dolari, celebra 1310, dar şi una dintre cele mai nefiabile automobile, Dacia a ajuns în 15 ani să producă unele dintre cele mai fiabile şi mai cunoscute maşini din lume – Logan.

Şi Logan s-a născut din visul nebun al lui Louis Schweitzer, care a dorit un automobil nu pentru cei numai 20% din oamenii din lume care îşi permiteau un automobil nou, ci pentru restul de 80%.

Schweitzer este cel care în 1998 l-a sunat pe Constantin Stroe pentru a opri privatizarea uzinei de la Mioveni, care deja semnase contractul cu sud-coreenii de la Hyundai. În acel moment planul coreenilor de a avea Hyundai Accent ca maşină naţională este oprit, iar uzina Dacia revine sub umbrela francezilor de la Renault.

Din acel moment, cifra de afaceri a Dacia a intrat pe un trend ascendent, la fel ca  producţia, iar anul trecut compania a realizat o cifră de afaceri de 3,9 mld. euro, iar în total toate entităţile Grupului Renault au rulat în România 4,4 mld. euro.

Mai mult, venirea Renault la Dacia nu a însemnat o simplă producţie de maşini, ci pu­nerea bazelor unei industrii auto, care anul trecut a ajuns la un business de aproape 15,9 mld. euro în care lucrează peste 203.000 de angajaţi.

WikiZF: Profilul companiei Renault

Aceste valori reprezintă 24% din exporturile României şi 11% din Produsul Intern Brut al României.

Astfel s-a ajuns ca în 2013 Dacia să atingă un nou record de producţie, de 342.610 autoturisme asamblate, în creştere cu 16% comparativ cu 2012. Recordul anterior a fost atins în 2011 când la Mioveni s-au produs puţin peste 341.000 de autovehicule.

Acest volum clasează uzina pe locul cinci în topul celor mai mari uzine din Europa, cu o producţie de 423.718 unităţi (autoturisme şi colecţii CKD) în 2013, potrivit unui clasament realizat de firma de cercetare de piaţă în domeniul auto Inovev. Fabrica Volkswagen din Wolfsburg (Germania) este cea mai mare uzină auto europeană, cu o producţie de peste 800.000 de unităţi, în creştere cu 1,9% faţă de 2012.

Producţia de anul trecut de la Mioveni s-a bazat în primul rând pe noile generaţii ale modelelor Logan şi Sandero, lansate la finalul anului 2012, dar şi pe noul Duster facelift, lansat în toamna anului trecut.

Pentru francezii de la Renault bătălia dintre fabricile din Mioveni şi Tanger reprezintă „o competiţie internă sănătoasă“ care le permite acţionarilor să împartă producţia între cele două uzine astfel încât în final vânzările şi profitabilitatea grupului să se menţină pe un trend ascendent.

Producătorul român, deţinut de grupul francez Renault, se numără printre puţinele fabrici europene care lucrează la capacitate maximă, în condiţiile în care datele firmei de cercetare Inovev arată că o treime din capacităţile industriale din sectorul auto nu au fost utilizate anul trecut.

Creşterea producţiei la Dacia a susţinut producţia totală a României ce a înregistrat în 2013 cel mai accelerat avans din lume, de 22%,

În ultimii 14 ani Dacia a contribuit semnificativ la construirea reţelei de peste 800 de producători auto de componente, şi pe lângă cei aproape 14.000 de angajaţi ai Dacia, peste 100.000 de alţi salariaţi din cadrul producătorilor de componente.

Activitatea Grupului Renault în România include pe lângă Automobile Dacia şi Renault Commercial Roumanie, companie care deţine importurile şi vânzările mărcilor Renault, Nissan şi Dacia, centrul de inginerie Renault Technologie Roumanie, cel de logistică Renault Industrie Roumanie, producţia de cutii de viteze Renault Mecanique Roumanie, dar şi Transporturi Dacia şi Presate Dacia.

Renault a finalizat în toamna anului trecut investiţia de 250 mil. euro pentru modernizarea uzinei de la Mioveni odată cu intarea în producţie a celor trei noi modele - Logan, Sandero şi Sandero Stepway dar şi a noului motor pe benzină TCe 90, de 90 CP, în trei cilindri de 0,9 litri şi supraalimentat. În total, de la preluarea uzinei în 1999 francezii au investit în România peste 2,25 mld. euro, fiind una dintre cele mai mari investiţii străine în România.

AFACERI DE LA ZERO
Principalele valute BNR - ieri, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.9030
Diferență: 0,2208
Ieri: 4.8922
Azi: 4.4936
Diferență: 0,0178
Ieri: 4.4928
Azi: 5.5798
Diferență: 0,3345
Ieri: 5.5612
Azi: 4.8925
Diferență: 0,2705
Ieri: 4.8793