• Leu / EUR4.7352
  • Leu / GBP5.3288
  • Leu / USD4.2979
Special

După ce s-au plătit 20 de mil. euro pe kilometru de autostradă americanilor de la Bechtel, acum un kilometru poate să coste 3,5 mil. euro

După ce s-au plătit 20 de mil. euro pe kilometru de autostradă americanilor de la Bechtel, acum un kilometru poate să coste 3,5 mil. euro

Foto: Silviu Matei

Autor: Andreea Neferu

11 apr 2012 12055

Un exemplu precum autostrada Timişoara-Arad ilustrează de fapt că şoselele din România se pot construi şi cu costuri mai mici decât cele cu care eram obişnuiţi anterior, dar şi că se puteau face economii în cazul unora dintre tronsoanele atribuite în ultimii ani.

CNADNR, instituţia care primeşte an de an cei mai mulţi bani alocaţi Ministerului Transporturilor, a avut în perioada 2006- 2011 bugete cumulate de peste 10 miliarde de euro şi a finalizat în acelaşi interval circa 150 de kilometri de autostrăzi Cele mai scumpe autostrăzi ce se construiesc în prezent în România sunt Suplacu de Barcău-Borş, realizată de americanii de la Bechtel, unde fiecare din cei 64 de kilometri ai tronsonului costă circa 8,2 milioane de euro, precum şi autostrada Bucureşti-Moara Vlăsiei, unde italienii de la Pizzarotti şi Tirrena Scavi construiesc fiecare din cei 19,5 kilometri ai secţiunii tot pentru 8,2 milioane de euro.

Deşi standardele de cost publicate de Ministerul Transporturilor stabilesc ca un kilometru să nu coste mai mult de 3,8 milioane de euro la câmpie, 4,9 milioane de euro la deal şi 6,1 milioane de euro la munte, unele autostrăzi la câmpie costă mai mult decât cele la deal. Spre exemplu, Bucureşti-Moara Vlăsiei are un cost de 8,2 kilometri, în condiţiile în care se construieşte în zonă de câmpie, în timp ce autostrada Lugoj-Deva, lot 1, situată în zonă de deal, costă 5,8 milioane de euro pe kilometru. Care este explicaţia diferenţelor de preţ? "Trebuie luate în considerare şi aspectele tehnice precum natura terenului de fundare, care creează în zona de câmpie necesitatea stabilizării şi consolidării solului, de aici rezultând costuri ridicate cu fundaţia autostrăzii faţă de zonele de podiş, unde aceasta există natural", a declarat Florin Popa, managing partner al companiei de consultanţă în construcţii Vitalis Consulting.

După mulţi ani în care autostrăzile din România ajunseseră să coste chiar şi 20 de milioane de euro, România construieşte în sfârşit autostrăzi la un preţ mai mic. Una dintre explicaţiile pentru costurile mai mici ar putea fi faptul că majoritatea tronsoanelor aflate în construcţie în prezent sunt realizate pe bani europeni, astfel că sunt mai atent monitorizate atât din punct de vedere al calităţii, cât şi al respectării termenelor de finalizare şi al costurilor.

Autostrada "de aur": 23 mil. euro/kilometru

România a construit 54 de kilometri din autostrada Transilvania cu 1,25 miliarde de euro, adică un cost de circa 23 de milioane de euro pe kilometru, potrivit informaţiilor ZF.

După ce contractul cu americanii de la Bechtel a fost renegociat, costul de construire pe tronsoanele unde compania de construcţii din Statele Unite continuă să lucreze urma să fie redus la 6,9 milioane de euro, sau cel puţin aşa susţinea în vara anului trecut fostul ministru al transporturilor Anca Boagiu.

Topul autostrăzilor în construcţie în România în funcţie de costul per kilometru

Contractul iniţial pentru construcţia celor circa 415 kilometri din autostrada Transilvania, semnat în 2004, prevedea un cost total de 2,2 miliarde de euro, sau 5,3 milioane de euro pe kilometru, dar dacă acest contract ar fi fost prelungit, costul final al autostrăzii ar fi ajuns la 9,9 miliarde de euro, potrivit Ancăi Boagiu. Contractul cu americanii de la Bechtel rămâne în continuare secretizat.

Noi licitaţii, costuri mai mari

Dacă anul trecut CNADNR a lansat licitaţii ce au depăşit un miliard de euro pentru construcţia de autostrăzi, nici anul acesta instituţia nu s-a lăsat mai prejos, având în vedere că până la finalul lui 2013 Ministerul Transporturilor are la dispoziţie pentru rutier, feroviar, aerian sau naval peste 4,5 miliarde de euro de la Uniunea Europeană. CNADNR a lansat recent licitaţii pentru construcţia a 97 de kilometri de autostradă de pe Coridorul IV paneuropean, cu o valoare cumulată de circa 870 de milioane de euro. Cel mai scump tronson ar urma să fie Dumbrava-Ilia, lot 4, care face parte din autostrada Lugoj-Deva. Costul pe kilometru este estimat la circa 11,6 milioane de euro. Pe de altă parte, în cazul lotului 2 al autostrăzii Timişoara-Lugoj, costul prognozat este la jumătate: circa 5,5 milioane de euro.

Spre începutul anului, CNADNR a scos la licitaţie şi un tronson de circa 9 kilometri din autostrada Transilvania, Gilău-Nădăşelu, al cărui cost îl estimează la cel mult 9,2 milioane de euro pe kilometru. Cu toate acestea, este foarte probabil ca în cele din urmă, costurile să scadă cu cel puţin 10-15% dacă numărul de ofertanţi va fi destul de mare, potrivit informaţiilor din piaţă.

Dacă în România autostrăzile au ajuns să coste şi 15-20 milioane de euro pe kilometru, aşa cum s-a întâmplat în cazul autostrăzii Transilvania înainte ca Transporturile să renunţe la contract, în Bulgaria autostrăzile sunt construite cu mai puţin de 4 milioane de euro pe kilometru. Spre exemplu, un lot de 15 kilometri din autostrada Struma din sud-vestul Bulgariei este estimat să coste 53 de milioane de euro, adică circa 3,5 milioane de euro pe kilometru.

Principalele valute BNR - luni, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.7352
Diferență: -0,0042
Ieri: 4.7340
Azi: 4.2979
Diferență: 0,7619
Ieri: 4.2803
Azi: 5.3288
Diferență: 0,3106
Ieri: 5.3251
Azi: 4.3226
Diferență: 0,0324
Ieri: 4.3235