Special

Educaţie, stil de viaţă şi wellness. Tabloul învăţământului preuniversitar din România

Autor: Ramona Cornea

10.04.2023, 00:07 480

Numărul de elevi din învăţământul preuniversitar a fost de 2,90 milioane în anul şcolar 2021-2022, în creştere uşoară faţă de anul şcolar anterior, dar în scădere cu mai mult de 11% în ultimul deceniu. Numărul cadrelor didactice a ajuns la 210.317 în anul şcolar 2021 – 2022, în creştere de la circa 208.600 în anul precedent. În învăţământul primar şi gimnazial, rata abandonului şcolar a fost de 1,2% în anul 2020 - 2021, ceea ce reprezintă în cifre absolute 18.400 de elevi. În anul şcolar trecut, aproape opt din zece elevi înscrişi în clasa a VIII-a cu un an în urmă şi-au continuat studiile la liceu, iar doi din zece s-au înscris în învăţământul profesional.

Imaginea de ansamblu a învăţământului primar din România arată că numărul de elevi înscrişi scade, numărul de profesori a crescut uşor, rata abandonului şcolar rămâne constantă. Astfel, în anul şcolar 2021-2022 numărul de elevi din învăţământul preuniversitar a fost de 2,90 milioane, în creştere uşoară faţă de anul şcolar anterior, dar în scădere cu mai mult de 11% în ultimii 10 ani şcolari, după cum arată datele de la Ministerul Educaţiei.

În învăţământul antepreşcolar au fost cuprinşi peste 21.000 de copii. Numărul copiilor înscrişi în creşe în mediul rural este considerabil mai redus decât numărul copiilor cuprinşi în creşe din mediul urban. În învăţământul preşcolar au fost cuprinşi 517.900 de copii în anul şcolar 2021-2022, în creştere cu 12.700 faţă de anul şcolar anterior.

Numărul de elevi din învăţă­mântul primar şi gimnazial a fost de 1,59 milioane de elevi, cu 19.200 mai mulţi decât în anul şcolar precedent. În anul şcolar 2021-2022, rata de cuprindere în învăţământul primar şi gimnazial a crescut uşor (88,4%).

„Mediul rural continuă să rămână defavorizat în privinţa ratei brute de cuprindere, în special la nivelul învăţământului gimnazial, unde diferenţele între rural şi urban ajung la valori de peste 28 puncte procentuale, cu ponderi de 72,7% rural şi de 101,4% în urban”, scrie un raport al Ministerului Muncii.

Numărul cadrelor didactice a ajuns la 210.317 în anul şcolar 2021 – 2022, în creştere de la circa 208.600 în anul precedent. Per total, în anul şcolar 2021-2022 numărul anga­jaţilor din învăţământul preuni­ver­sitar a înregistrat o uşoară creştere în comparaţie cu anul şcolar precedent, ajungând la 292.600.

„Peste jumătate din personal funcţionează în ciclul primar şi gimnazial, puţin peste un sfert în liceu, o cincime în învăţământul pre­şcolar şi ponderi reduse în învă­ţământul profesional şi în cel postliceal şi de maiştri”, scrie Ministerul Educaţiei.

La nivelul categoriilor de personal din învăţământul preuni­versitar, cea mai mare pondere este înregistrată de personalul didactic (71,9%), urmată de personalul de întreţinere şi operaţional (18,3%), personalul didactic auxiliar (7,2%) şi personalul administrativ (2,6%). Valorile sunt constante faţă de anul şcolar anterior.

În anul şcolar 2020-2021, rata abandonului şcolar a scăzut uşor în comparaţie cu anul şcolar anterior.

La nivel general, 1,2% dintre elevii de nivel primar şi gimnazial (18,4 mii de elevi) au abandonat şcoala.

La nivelul învăţământului primar şi gimnazial, rata abandonului şcolar în anul 2020/2021 a fost de 1,2%, procent ce reprezintă în cifre absolute 18.400 de elevi.  În comparaţie cu anul anterior, valoarea indicatorului este în uşoară scădere, iar scăderea valorii indicatorului este determinată de tendinţa descendentă a acestuia în şcolile din mediul rural. În mediul urban valoarea indicatorului este constantă faţă de anul şcolar anterior. Diferenţa dintre valorile indicatorului pe medii este de 0,9 p.p. în favoarea mediului urban.

În ceea ce priveşte abandonul şcolar pe sexe, indicatorul înregistrează pentru al doilea an consecutiv o valoare mică de 0,1 p.p., valorile fiind de 1,2% în cazul băieţilor şi 1,1% în cazul fetelor.  Ministerul Educaţiei scriei că aceasta este cea mai redusă valoare din seria de timp analizată.

Din perspectiva indicatorilor europeni 2020, rata de părăsire timpurie a sistemului de educaţie şi formare profesională a înregistrat o tendinţă lentă, dar constantă de scădere. Decalajul dintre România şi media UE- 27 a avut o tendinţă descendentă în ultimii ani, însă ţinta asumată de România pentru acest indicator, în 2020 (11,3%), nu a fost atinsă, conform Ministerului Educaţiei. Rata de părăsire timpurie a şcolii în 2021, în România, a fost de 15,5%. 

„În anul şcolar 2021-2022, aproape opt din zece elevi înscrişi în clasa a VIII-a cu un an în urmă şi-au continuat studiile la liceu, iar doi din zece s-au înscris în învăţământul profesional. La nivelul anului 2020-2021, 1,6% dintre elevii de liceu au 6 abandonat studiile, cei mai mulţi dintre aceştia provenind din filiera tehnologică. În învăţământul profesional, rata abandonului a scăzut uşor, în 2020-2021, faţă de anul şcolar anterior (2,3%)”, scrie raportul Ministerului Educaţiei.

 O pondere consistentă a tinerilor cuprinşi în învăţământul postliceal şi de maiştri sunt din grupa de vârstă de 21 ani şi peste. Rata abandonului şcolar în învăţământul postliceal şi maiştri a înregistrat o scădere la nivelul anului şcolar 2020-2021, până la valoarea de 7%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels