Special

Efectul reducerii TVA la pâine în septembrie 2013: În primele două luni întreaga reducere de taxă s-a văzut în preţ. Apoi preţurile au reînceput să urce

Efectul reducerii TVA la pâine în septembrie 2013: În primele două luni întreaga reducere de taxă s-a văzut în preţ. Apoi preţurile au reînceput să urce

Reducerea TVA nu a majorat consumul de pâine, ci a contribuit la stabilizarea industriei de profil. Foto: Shutterstock

Autor: Iulian Anghel

09.04.2015, 00:04 1455

Efectul reducerii TVA la pâine şi la produsele de panificaţie de la 24% la 9% în septembrie 2013 este destul de confuz pentru că piaţa este una destul de încurcată, iar reducerea de taxă s-a făcut doar pe câteva segmente.

Un lucru este cert şi este reflectat din datele Statisticii: în primele două luni de după reducerea TVA preţul pânii a scăzut cu aproape 12%, ceea ce înseamnă că întreaga reducere de 15 puncte a fost transferată în preţ. Apoi preţurile au a început să crească uşor, lună la lună, cu valori ce oscilează între 0,1 şi 0,7%. Efectul pe preţ în urma reducerii TVA la pâine şi la produsele de panificaţie, o piaţă de peste 2 mld. euro, poate fi doar aproximat, pentru că preţul final depinde foarte mult de cel al grâului, iar piaţa este foarte fragmentată.

„În septembrie 2013 când a fost redusă TVA la produsele de panificaţie şi pâine noi am transferat toată scăderea de taxă în preţ. Nu am majorat preţurile de atunci până acum, prin urmare pâinea este mai ieftină cam cu 12% faţă de acel moment“, spune Constantin Boromiz, directorul general şi unul dintre acţionarii celui mai mare grup din industria locală de morărit şi panificaţie Boromir. Ministerul Finanţelor a dat în două rânduri cifre legate de efectele scăderii TVA din septembrie 2013. A făcut-o la un an de la introducerea măsurii când a spus că, în perioada septembrie 2013 – iulie 2014, evaziunea la pâine a înregistrat o reducere de aproximativ 300 de milioane de lei. A doua oară a făcut-o chiar luna trecută când fostul ministru Darius Vâlcov a anunţat scăderea TVA la produsele agroalimentare de bază. El a susţinut că reducerea TVA la 9% a majorat vânzările fiscalizate cu 23% şi că, urmare a acestei măsuri, consumatorilor le-au rămas în buzunat 295 de milioane de lei în această perioadă.

Însă optimismul Finanţelor a fost contrazis în urmă cu câtva luni de Consiliul Fiscal care a susţinut că nu există efecte notabile pe combaterea evaziunii.

Aurel Popescu, preşedintele Rompan, patronatul din industria de morăritului şi panificaţiei care reuneşte entităţi de profil cu afaceri de 1,5 miliarde de euro, spune că evaziunea fiscală în domeniu se reduce cam cu 7 - 8% an/an, după reducerea TVA la produsele de panificaţie. „În februarie piaţa fiscalizată a crescut cu 7-8% faţă de februarie 2014. Aşa se întâmplă lună de lună, piaţa fiscalizată creşte faţă de aceeaşi lună a anului anterior. Credem că în aprilie va fi o explozie, după apariţia acestor controale cu casele de marcat“, spune Popescu.

Boromiz arată că reducerea TVA din septembrie 2013 nu a adus o majorare a vân­zărilor, dar a făcut în primul rând bine pentru că a stopat declinul industriei de profil aflată într-un picaj vertiginos. Faptul că din iunie va exista o reducere de TVA pe tot ce înseamnă panificaţie (deci şi la cozonaci, plăcinte, chifle de orice fel, etc.) este o „minune“ care va ajuta la „albirea“ pieţei, spune el.

Pentru Aurel Popescu, chiar dacă nu va exista o creştere pe volum a vânzărilor după 1 iunie, va exista o creştere pe calitate, pentru că, din moment ce preţurile scad cum este de anticipat, oamenii vor mânca produse de o mai bună calitate, nemaivorbind că vor mânca mai sănător, pentru că un produs fiscalizat (presupunând că şi evaziunea va scădea) este întotdeauna mai sănătos fie şi pentru faptul că i se poate urmări „trasbilitatea“.

AFACERI DE LA ZERO