♦ „Deşi aceste schimbări nu aduc neapărat beneficii economice imediate pentru fermieri, ele sunt esenţiale pentru a asigura supravieţuirea pe termen lung a agriculturii“ ♦ „Tranziţia către practici sustenabile nu este doar despre menţinerea fermierilor în activitate, ci şi despre construirea unui sistem agricol rezilient, capabil să facă faţă provocărilor climatice viitoare“ ♦ „Ajutăm fermierii să facă tranziţia către metode de cultivare sustenabile care nu doar protejează solul, ci şi contribuie la reducerea impactului asupra mediului. Această transformare este esenţială pentru o agricultură rezilientă şi pentru un viitor mai verde“.
Într-o lume tot mai afectată de schimbările climatice, conceptul de sustenabilitate a trecut de la a fi o tendinţă la o necesitate strate-gică pentru companii. Astfel, de la reducerea emisiilor de carbon până la optimizarea resurselor naturale, sustenabilitatea a devenit nu doar un imperativ etic, ci şi unul economic, au concluzionat speakerii prezenţi în cadrul conferinţei „From Ideas to Action: Climate Finance Strategies That Work“, organizată de La French Tech Bucharest, la care Ziarul Financiar a fost partener media.
„Amprenta de carbon este un subiect extrem de important, nu doar din grijă pentru mediu, ci şi pentru viitorul activităţii fiecărei companii – că e una mică, mare sau un ONG. Sustenabilitatea nu mai este doar o tendinţă, a devenit o necesitate. În prezent, efectele schimbărilor climatice devin tot mai evidente, iar companiile trebuie să adopte strategii de decarbonizare nu doar pentru a respecta reglementările, ci şi pentru a asigura viitorul afacerilor lor. Schimbările climatice nu mai sunt doar o criză viitoare, ele sunt aici şi acum“, a spus Mathieu Gregori, fondatorul Econos ESG.
El a adăugat că primul pas pentru integrarea sustenabilităţii este măsurarea impactului asupra mediului. „Nu poţi gestiona ceea ce nu măsori. Companiile trebuie să-şi evalueze amprenta de carbon şi să sta-bilească obiective clare de reducere a emisiilor.“
Ioana Botezatu, head of corporate social responsibility, SG GSC India & Romania, a spus că Societe Generale a redus emisiile cu 38% faţă de 2019 şi şi-a propus să atingă o reducere de 50% a acestora până în 2030.
„Este un obiectiv ambiţios, nu uşor, dar realizabil. Totuşi, nu trebuie să ne bazăm doar pe achiziţia de credite de carbon pentru a compensa emisiile şi să ne considerăm scutiţi de responsabilitate. Trebuie să continuăm să împingem limitele şi să vedem această situaţie ca o criză internaţională, nu doar una locală. Anual, compania alocă aproape jumătate de milion de euro pentru sponsorizări destinate ONG-urilor şi cauzelor diverse. O parte dintre aceste fonduri au fost direcţionate către iniţiative de mediu, iar pe viitor dorim să creştem acest tip de sprijin. Prin acţiunile noastre, încercăm să contribuim nu doar la obi-ectivele climatice internaţionale, ci şi la dezvoltarea unor iniţiative locale sustenabile care să transforme criza climatică într-o oportunitate pentru un viitor mai bun“, a spus Ioana Botezatu.
Reducerea emisiilor reprezintă însă doar o parte a tranziţiei verzi. În agricultură, spre exemplu, trecerea de la metodele convenţionale la practici sustenabile precum minimum tillage (lucrări minime ale solu-lui) şi no tillage (fără lucrări ale solului) nu doar protejează solul, dar contribuie şi la reducerea emisiilor de carbon, a spus Teodor Radu, manager MyAlcedo Carbon, Alcedo SRL.
„Prin aceste metode, pierderile de apă în sol sunt reduse de la 30 li-tri/ha la doar 8 litri/ha, ceea ce este vital pentru culturile afectate de secetă“, a punctat Teodor Radu.
Sebastien Record, associate director, 3D Conseil, consideră că este ne-voie de educaţie şi sprijin pentru a ajuta fermierii să adopte noi practici şi să înţeleagă schimbările legislative viitoare, cum ar fi cele planificate pentru 2030 de Uniunea Europeană.
„Agricultura poate deveni nu doar mai sustenabilă, ci şi mai profita-bilă. Deşi aceste schimbări nu aduc neapărat beneficii economice imedi-ate pentru fermieri, ele sunt esenţiale pentru a asigura supravieţuirea pe termen lung a agriculturii. Tranziţia către practici sustenabile nu este doar despre menţinerea fermierilor în activitate, ci şi despre construirea unui sistem agricol rezilient, capabil să facă faţă provocărilor climatice viitoare. Companiile din industria alimentară şi agricolă joacă un rol crucial, sprijinind fermierii să adopte aceste schimbări pentru a-şi proteja lanţurile de aprovizionare şi pentru a asigura stabilitatea preţurilor şi a producţiei. Colaborarea este cheia pentru a merge împreună într-o direcţie sustenabilă“, a spus Sebastien Record.
Tudor Popp, founding partner, Hotspot
► Sustenabilitatea devine azi un standard, ceva indispensabil. Însă vă încurajez să priviţi mai departe, la partea umană. În cadrul ESG (Envi-ronmental, Social, Governance), ne concentrăm adesea pe mediu, dar par-tea socială este deseori neglijată. Aşadar, priviţi dincolo şi încercaţi să adăugaţi acest element. Importanţa umană şi conexiunea sunt extrem de apropiate de valorile noastre.
Ludmila Tones, managing partner, Positive Communication
► În ultimii 5-10 ani, sustenabilitatea a devenit un cuvânt „sexy“, folosit frecvent în comunităţile de afaceri. Dar câţi dintre noi îl aplicăm cu adevărat? Deşi ESG pare greu de implementat şi este perceput ca fiind destinat companiilor mari, UE a stabilit obiectivul ambiţios ca, până în 2050, toate ţările europene şi companiile mari să atingă zero emisii. „Com-paniile mari“ sunt cele cu peste 1.000 de angajaţi şi cifră de afaceri de peste 460 milioane de euro. Totuşi, pentru a ajunge acolo, aceste companii trebuie să stabilească obiective clare încă de acum şi să colaboreze cu firme care adoptă principii similare. Dar ESG poate fi aplicat şi la nivelul unui business mic.
Leonidas Anastasopoulos, cofounder & managing partner, Alesonor
► Comunitatea dedicată sustenabilităţii creşte de la an la an, este un concept mereu atractiv, pe care toţi încearcă să-l integreze în afac-erile lor. Pentru o companie de dezvoltare ca a noastră, responsabili-tatea legată de sustenabilitate este şi mai mare. Nu doar pentru că 30% din emisiile globale provin din clădirile pe care le construim, ci şi pentru că ceea ce proiectăm şi construim astăzi va influenţa viaţa re-zidenţilor şi a planetei pe întreaga durată de viaţă utilă a clădirii, până la următoarea renovare majoră. Astfel, responsabilitatea noastră faţă de sustenabilitate nu se limitează doar la operaţiunile companiei, ci se extinde şi asupra proiectelor noastre, având un impact semnifica-tiv asupra viitorului planetei.
Ioana Botezatu, head of Corporate Social Responsibility, SG GSC India & România
► Termenul „sustenabilitate“ este des utilizat şi descris ca fiind „at-ractiv“, dar realitatea este că ne confruntăm cu o criză climatică majoră. De peste 20 de ani, grupul nostru este implicat în discuţii şi angajamente climatice. Acestea s-au tradus în politici care vizează industriile cu cele mai mari emisii: petrol şi gaze, producţia de energie, aviaţie, ciment şi agricultură. Strategia implică accelerarea reducerii investiţiilor în sectoarele poluante, dar într-un mod care să sprijine companiile în tranziţia lor către practici sustenabile, prin finanţare sustenabilă. Între 2024 şi 2030, grupul şi-a asumat un angajament de 500 miliarde euro pentru finanţare sustenabilă.
Adrian Ulescu, COO, HN Services România
► Poţi avea cea mai mare companie, cu cel mai mare buget sau cea mai bună idee pentru a implementa ceva sustenabil, dar fără oamenii po-triviţi alături, care să fie pregătiţi să acţioneze, nu vei putea im-plementa acel plan şi cu siguranţă nu vei vedea rezultate.
Sebastien Record, associate director, 3D Conseil
► Prin practicile de agricultură regenerativă, fermierii nu doar că îşi reduc emisiile, dar pot stoca carbon suplimentar în sol. Acest surplus devine baza pentru certificatele de carbon, care sunt trasabile şi au-ditate pentru a asigura autenticitatea lor. Procesul funcţionează astfel: fermierii aplică metode regenerative care stochează carbon în sol; certificarea este realizată prin standarde internaţionale şi lo-cale, folosind tehnologii precum imagistica satelitară; companiile cumpără aceste credite de carbon pentru a compensa emisiile pe care nu le pot elimina.Cu toate ace stea, este nevoie de educaţie şi sprijin pentru a ajuta fermierii să adopte aceste practici şi să înţeleagă schimbările legis-lative viitoare, cum ar fi cele planificate pentru 2030 de Uniunea Eu-ropeană. Agricultura poate deveni nu doar mai sustenabilă, ci şi mai profitabilă.
Teodor Radu, manager MyAlcedo Carbon, ALCEDO SRL
► Unul dintre obiectivele companiei noastre este să educăm fermierii despre funcţionarea pieţei voluntare de carbon şi despre efectele gazelor cu efect de seră. În România, lucrăm în prezent la implemen-tarea unei noi metodologii pentru creditele de carbon, astfel încât fermierii să poată obţine beneficii financiare din aceste iniţiative. Principalul nostru scop este să îmbunătăţim sănătatea solului, un as-pect esenţial pentru sustenabilitate. În momentul de faţă, una dintre cele mai mari greşeli ale fermierilor este utilizarea excesivă a îngrăşămintelor. Încercăm să le oferim cele mai bune sfaturi şi consultanţă posibilă, bazându-ne pe experienţa no-astră în cadrul programului de carbon lansat în 2019.
Mathieu Gregori, founder, ECONOS ESG
► Sustenabilitatea nu este doar o tendinţă, ci şi o necesitate. În prezent, efectele schimbărilor climatice devin tot mai evidente, iar companiile trebuie să adopte strategii de decarbonizare nu doar pentru a respecta reglementările, ci şi pentru a asigura viitorul afacerilor lor. Fie că reprezentaţi o companie mare sau un IMM, este esenţial să înţelegeţi impactul amprentei de carbon şi să începeţi să luaţi măsuri pentru a reduce emisiile. Deci şi companiile mici sunt afectate de noile reglementări. De exem-plu, în UE reglementările CSRD (Corporate Sustainability Reporting Di-rective) impun raportarea ESG (Environmental, Social, Governance). În România, pragurile sunt relativ scăzute: companiile medii, cu active totale de peste 25 milioane euro sau cel puţin 50 de angajaţi, trebuie să respecte aceste reglementări.