Special

La French Tech Bucharest: Inspiring women in business. Din totalul start-up-urilor noi înfiinţate, doar 10% sunt reprezentate de femei. Deşi femeile sunt excelente în a dezvolta idei şi inovaţii, nu sunt la fel de prezente în a conduce procesul de inovare. De ce? Din teama de eşec

Evenimentul „Inspiring women in business“ se află la cea de-a treia ediţie.

Evenimentul „Inspiring women in business“ se află la cea de-a treia ediţie.

Autor: Alexandra Cepăreanu

30.11.2024, 11:04 250

„Curiozitatea este esenţială. Este important să ai acea dorinţă de a explora, de a înţelege mai mult şi să nu te mulţumi cu ce ai. Pentru mine, este foarte important să fim atenţi la noi înşine, în sensul de a creşte continuu. Creşterea şi dezvoltarea nu ar trebui să se oprească după ce terminăm o facultate sau un program de masterat.“ ♦ „Lucruri precum sindromul impostorului şi limitele pe care ni le impunem sunt aspecte care ne împiedică să progresăm.“

Provocările cu care se confruntă femeile în carieră - de la prejudecăţile legate de abilităţi până la ideile preconcepute că nu poţi avea şi familie şi un parcurs profesional de succes - au reprezentat tema centrală a conferinţei „Inspiring women in business“, organizată de La French Tech Bucharest. Ajuns la a treia ediţie, evenimentul – pentru care Ziarul financiar a fost partener media - a adus în prim plan experienţele autentice ale unor lideri de top din diverse industrii, evidenţiind atât obstacolele întâlnite, cât şi strategiile prin care acestea pot fi depăşite, oferind o platformă de inspiraţie şi schimb de idei.

„Am realizat că există încă foarte multe prejudecăţi, că dacă eşti fată/femeie nu ai nevoie de matematică, spre exemplu. Un alt moment de <<click>> pentru mine a fost anul trecut, când Google a publicat un studiu despre fetele care aleg o carieră în tehnologie. Studiul arăta că există şase bariere din cauza cărora fetele nu aleg o carieră în tehnologie. Aceste bariere erau legate în mare parte de modelele feminine de urmat – nu sunt suficiente modele, şi chiar şi atunci când există, diferenţa de vârstă sau de context este foarte mare, ceea ce face dificilă conectarea“, a spus Lavinia Neagoe, director of engineering & Bucharest technology site lead, Google, prezentă în cadrul evenimentului.

Un alt obstacol major pe care femeile îl întâmpină este frica de eşec, o barieră care limitează nu doar oportunităţile de carieră, ci şi inovaţia, a adăugat Ilinca Păun, fondator, Bravva Angels & BFF. Bravva Angels este un grup local de business angels care finanţează în principal start-up-uri fondate de femei sau de echipe mixte.

„Am devenit fascinată de conceptul de risc şi de faptul că nu sunt atât de multe femei angel investors. Dacă ne uităm la statistici, acestea arată clar că femeile consideră că este prea riscant. Practic, le este frică. De asemenea, dacă ne gândim la femeile care înfiinţează start-up-uri, femeile care construiesc ceva foarte nou – ceva despre care nu ştii dacă va funcţiona, care necesită mulţi bani pentru a fi dezvoltat şi care ar putea eşua, având în vedere că două din 10 start-up-uri eşuează – acestea reprezintă un procent foarte mic, poate doar 10%. Restul sunt tot bărbaţi. Deşi femeile sunt excelente în a dezvolta idei şi inovaţii, nu sunt la fel de prezente în a conduce procesul de inovare. De ce? Din nou, din teama de eşec“, a explicat Ilinca Păun.

De asemenea, femeile care reuşesc să depăşească barierele societăţii şi propriile limitări dovedesc că succesul în leadership este posibil, a transmis Marian Blanco-Romero, head of finance Europe region, Airbus Helicopters Spain.

„Consider că singurele limite pe care le avem sunt cele pe care alegem să le acceptăm şi pe care ni le punem singuri. De asemenea, propunerea mea pentru toţi este că, atunci când vă confruntaţi cu o provocare, îmbrăţişaţi realitatea, recunoaşteţi situaţia şi găsiţi soluţii“, a spus Marian Blanco-Romero în cadrul evenimentului.

Aurelia Costache, partner, AI & Data, EY, este de părere că evenimentele care promovează leadershipul feminin nu doar inspiră, ci şi creează oportunităţi reale pentru networking şi incluziune.

„Astfel de evenimente sunt utile pentru că ele creează oportunităţi de networking – şi nu doar în contextul femeilor în afaceri, ci în general, în domeniul afacerilor. De asemenea, ele oferă inspiraţie şi idei comunităţii. În EY avem o reţea globală extinsă de femei în tech, cu peste 1.500. Pentru a reuşi să ajungi la o astfel de reţea ai nevoie de trei ingrediente: primul este crearea de oportunităţi de networking, iar celelalte două sunt crearea unui sentiment de apartenenţă şi a unui sentiment de incluziune“, a punctat Aurelia Costache.

Lavinia Neagoe a adăugat că leadershipul autentic începe cu încrederea în echipă şi cu acceptarea greşelilor ca parte din proces. De asemenea, un lider adevărat nu doar oferă direcţie, ci creează un mediu în care oamenii pot evolua.

„Trebuie să acceptăm că toţi avem prejudecăţi inconştiente, dar recunoaşterea lor este primul pas spre progres. Crearea unui mediu de încredere, în care greşelile pot fi discutate deschis, este cheia pentru succesul colectiv,“ a spus reprezentanta Google.

Grégoire Vigroux, preşedinte al La French Tech Bucharest şi antreprenor, consideră că România are multe talente şi oportunităţi să crească numărul femeilor care ocupă poziţii de conducere.

„Ca preşedinte al La French Tech am susţinut ideea şi iniţiativa de a organiza evenimentul Inspiring Women in Business dedicat femeilor. Cea de-a treia ediţie a evenimentul a decurs foarte bine şi anul viitor va avea loc ediţia cu numărul patru pentru că avem nevoie de femei lideri în România, sunt multe talente, atât de multe încât putem să organizăm acest eveniment încă zece ani de acum încolo minim. Anul acesta am avut un invitat special care a venit din Spania pentru a inspira femeile din România să aibă curajul de a deveni lideri şi să îşi pună amprenta în mediul de business“, a spus Grégoire Vigroux.

În cadrul evenimentului au participat lideri şi reprezentanţi din mediul de afaceri atât din România, cât şi din străinătate. Printre aceştia s-au numărat Gilles Ballot, CEO Carrefour România, şi Georges Durdilly, CEO AIRBUS România.

„Ca organizator al evenimentelor care au loc sub umbrela La French Tech sunt fericit să văd că atragem din ce în ce mai mulţi oameni din străinătate. Anul viitor o să vedem mai multe persoane din străinătate care ni se vor alătura în cadrul evenimentelor noastre. Totul este pregătit pentru anul viitor“, a adăugat Ralph Parisot, Head of Development în cadrul La French Tech. 

Networking şi discuţii între participanţii din cadrul „Inspiring women in business“, la final de eveniment.

Networking şi discuţii între participanţii din cadrul „Inspiring women in business“, la final de eveniment.

 

Corina Tiu, vice president operations, TELUS Digital Bosnia & Herzegovina, Germany, Poland, România and Slovakia

♦ Când vine vorba de conversaţii mai dificile, prefer să le am faţă în faţă, unu la unu, pentru că nu vreau să pun pe nimeni într-o poziţie inconfortabilă. Pentru că reacţionăm diferit, ca oameni, la feedback extern, indiferent dacă este pozitiv sau nu.

Când e vorba de feedback pozitiv, uneori îmi place să mă „dau în spectacol“, să strig şi să fac gălăgie, pentru că mi se pare extrem de important ca echipa mea să ştie că sunt apreciaţi şi că fac o treabă bună. Eu folosesc mult umorul în activitatea de zi cu zi. Cred că dacă am lua viaţa, în general, şi chiar şi în joburile noastre, cu puţin mai mult umor, poate chiar ne-ar „adăuga“ câţiva ani de viaţă.

Trebuie să facem ceea ce este corect, chiar şi atunci când nimeni nu ne priveşte, pentru că noi modelăm vieţi, modelăm oameni. Dacă mă uit la tineri manageri de 20 şi ceva de ani, ei ar trebui să aibă ceva de învăţat de la noi. Cred că acesta este efectul de undă pe care îl putem crea şi pe care ar trebui să îl creăm. Cred că este o obligaţie morală. Nu este în fişa postului, dar ar trebui să fie.

 

Lavinia Neagoe, director of engineering & Bucharest technology site lead, Google

♦ M-am alăturat organizaţiei Women in Tech România anul acesta, iar decizia de a face acest pas a fost influenţată de câteva lucruri. În primul rând a fost ceva personal, legat de fiica mea. Pentru că fiica mea a vrut să urmeze un curs de matematică şi informatică, iar în timp ce discutam cu cineva despre asta, despre dorinţa ei de a învăţa cu un anumit profesor, acea persoană mi s-a spus: „De ce faci asta? Este fată. Nu are nevoie de atâta matematică.“ Aşa că am realizat că există încă foarte multe prejudecăţi. Un alt moment de „click“ pentru mine a fost anul trecut, când Google a publicat un studiu despre fetele care aleg o carieră în tehnologie. Studiul arăta că există şase bariere din cauza cărora fetele nu aleg o carieră în tehnologie. Aceste bariere erau legate în mare parte de modelele feminine de urmat – nu sunt suficiente modele, şi chiar şi atunci când există, diferenţa de vârstă sau de context este foarte mare, ceea ce face dificilă conectarea.

De asemenea, nu avem suficienţi profesori calificaţi să predea informatică. Mulţi dintre ei predau informatica ca un al doilea domeniu, nu ca o specializare principală. La fel, contextul familial contează foarte mult – dacă părinţii nu au cunoştinţe tehnice, copilul nu va primi sprijin.

 

Grégoire Vigroux, preşedinte al La French Tech Bucharest şi antreprenor

 

Ralph Parisot, head of development în cadrul La French Tech

 

Elena Paraschiv, managing partner & community growth, BusinessVOICE

 

Elena Enache, speaker, investor, advisor

♦ Într-o zi, am decis să devin mentor pentru Women in Tech Global, o organizaţie globală care activează în 60 de ţări şi încurajează milioane de oameni să intre în domeniul tehnologiei. M-am gândit: „Cum ar fi să avem Women in Tech şi în România?“, pentru că România este un hub IT atât de mare, mai ales în oraşele mari.

 

Mădălina Şerban, deputy general manager, BRD Asigurări de Viaţă

♦ Am învăţat mult mai mult din experienţele negative decât din cele pozitive. Experienţele pozitive vin şi pleacă, poate nu le apreciezi la fel de mult sau nu te marchează, dar experienţele negative rămân cu tine. Te gândeşti la ele mereu – sau cel puţin eu aşa am făcut. Una dintre aceste experienţe a avut loc la primul meu loc de muncă, când eram însărcinată cu prima mea fiică, acum aproximativ 19 ani. O colegă  mi-a spus: „Uite, acum te vei concentra pe familia ta, pe copii. Aşa că trebuie să renunţi la poziţia ta. Trebuie să-ţi iei timpul necesar să stai acasă. Nu poţi face ambele lucruri.“ Am rămas şocată. Mi-am spus: „Ce?!“ Această afirmaţie mi-a creat însă ambiţia de a demonstra contrariul: că pot face ambele lucruri.

Dezvoltarea personală ar trebui să fie o poveste fără sfârşit. Trebuie să ne ţinem mintea deschisă şi să învăţăm din tot ceea ce trăim, pentru că puterea noastră stă în capacitatea de a învăţa şi de a descoperi lucruri noi în permanenţă.

Îmi place că generaţia tânără recunoaşte faptul că fiecare are un loc în această lume. Fiecare dintre noi poate avea un impact, indiferent de profesie, de background sau de poziţia pe care o ocupăm.

 

Ilinca Păun,  fondator, Bravva Angels & BFF

♦ Am devenit fascinată de conceptul de risc şi de faptul că nu sunt atât de multe femei angel investors. Dacă ne uităm la statistici, acestea arată clar că femeile consideră că este prea riscant. Practic, le este frică. Li se pare ceva prea îndepărtat, asemănător cu jocurile de noroc. De asemenea, pare greu de controlat sau în afara zonei noastre de expertiză, iar dacă nu înţelegem, nu vrem să ne implicăm.

Spre exemplu, din volumul total de investiţii, în zona de venture capital (VC) - care înseamnă capital de risc, doar maximum 15% sunt femei – restul sunt bărbaţi. De asemenea, dacă ne gândim la femeile care înfiinţează start-up-uri, femeile care construiesc ceva foarte nou – ceva despre care nu ştii dacă va funcţiona, care necesită mulţi bani pentru a fi dezvoltat şi care ar putea eşua, având în vedere că două din zece start-up-uri eşuează – acestea reprezintă un procent foarte mic, poate doar 10%. Restul sunt tot bărbaţi. Deşi femeile sunt excelente în a dezvolta idei şi inovaţii, nu sunt la fel de prezente în a conduce procesul de inovare. De ce? Din nou, din teama de eşec.

 

Irina Georgiana Mazalu, service experience manager, Michelin

♦ Fiecare dintre noi are un punct de vedere unic, iar abilităţile noastre sunt extrem de importante în zilele noastre pentru a naviga prin evenimentele care au loc. Prin promovarea femeilor în poziţii de leadership, nu doar că îmbrăţişăm partea de diversitate, ci impulsionăm şi inovaţia şi creşterea. Povestea mea în Michelin a început acum 14 ani. În Europa Centrală şi Asia Centrală, ne străduim de ani de zile să cultivăm un mediu divers în care toţi suntem apreciaţi. În prezent, la nivel de grup, 30% dintre poziţiile de management sunt ocupate de femei.

 

Ramona Hustiu, supermarket business unit director, Carrefour

♦ Mi-am început cariera la Carrefour acum 18 ani, pe casă, part-time într-un hipermarket, când eram studentă. Iar acum conduc întreaga reţea de magazine din poziţia de supermarket business unit director. În timp, am trecut prin multe roluri în diverse departamente: servicii, operaţiuni, finanţe, lanţ de aprovizionare, chiar şi logistică. Motivul pentru care am spus asta nu este pentru a mă prezenta, ci pentru că ilustrează clar oportunităţile reale de carieră şi poveştile reale care pot inspira, exact cum spune şi titlul evenimentului nostru de astăzi. Şi acesta este motivul pentru care suntem aici – să împărtăşim aceste poveşti care confirmă rolul în business atât pentru bărbaţi, cât şi pentru femei.

 

Aurelia Costache, partner AI & data, EY

♦ Din perspectiva personală, ca femeie activă în zona de tehnologie şi femeie de afaceri, cred că astfel de evenimente sunt utile pentru că ele creează oportunităţi de networking – şi nu doar în contextul femeilor în afaceri, ci în general, în domeniul afacerilor. De asemenea, ele oferă inspiraţie şi idei comunităţii. În EY avem o reţea globală extinsă de femei în tech, cu peste 1.500. Pentru a reuşi să ajungi la o astfel de reţea ai nevoie de trei ingrediente: primul este crearea de oportunităţi de networking, iar celelalte două sunt crearea unui sentiment de apartenenţă şi a unui sentiment de incluziune.

 

Marian Blanco-Romero, head of finance Europe region, Airbus Helicopters Spain

♦ De-a lungul carierei mele la Airbus, am trecut prin suişuri şi coborâşuri, provocări complexe şi momente de îndoială. Drumul meu spre succes, de la o poziţie administrativă la începutul carierei până la o poziţie de vicepreşedinte pe care o  ocup în prezent, nu a fost unul uşor sau direct. Ca femeie lider în afaceri, mai ales în domenii dominate în mod clar de bărbaţi – cum ar fi consiliile de administraţie sau comitetele executive – parcursul meu a fost adesea dificil.

E important să ne orientăm spre soluţii. Propunerea mea pentru toţi este că, atunci când vă confruntaţi cu o provocare, îmbrăţişaţi realitatea, recunoaşteţi situaţia şi găsiţi soluţii. Consider că singurele limite pe care le avem sunt cele pe care alegem să le acceptăm şi pe care ni le punem singuri.

 

Lucian Botea, VP, Romanian-American University

 

Ludmila Tones, managing partner, Positive Communication

 

Roberto Pătrăşcoiu, CEO, Habitat for Humanity România