Special

Gala DAP 2024. După Afaceri, revista de Lifestyle a Ziarului Financiar, a premiat oamenii, proiectele şi companiile care au avut puterea de a reinventa luxul şi de a rămâne relevanţi în vremuri în perpetuă schimbare. Premiul special din acest an i-a fost acordat lui Nea’ Mihai din Piaţa Amzei, pentru transformarea merdenelei în legendă

Autor: Alex Ciutacu

01.11.2024, 00:07 1253

În fiecare toamnă din ultimii 16 ani, După Afaceri Premium a sărbătorit arta de a trăi frumos şi a premiat oamenii care ne dau zi de zi noi opţiuni de a ne bucura de viaţă „după afaceri“.

Puterea de a reinventa lu­xul şi de a rămâne rele­vant în vremuri în per­petuă schimbare a fost premiată, joi seară, cu ocazia celei de-a 16-a ediţii a Galei După Afaceri Premium, organizată de revista lunară de lifestyle a Ziarului Financiar, eveniment care celebrează oamenii, proiectele şi com­paniile care pun umărul la dez­voltarea unor societăţi mai să­nătoase din punct de vedere cultural şi artistic.

„Nu asociez luxul doar cu moda, luxul este un lifestyle, e mult mai mult de atât. Luxul e să ai timp şi să te bucuri de viaţă“, a spus Domnica Mărgescu, fondatoarea magazinului Aparterre, un concept store de lifestyle şi lux din inima Capitalei, care a fost premiată pentru capa­citatea de a da un suflu nou pieţei de modă autohtone.

În fiecare toamnă din ultimii 16 ani, După Afaceri Premium a săr­bătorit arta de a trăi frumos şi a premiat oamenii care ne dau zi de zi noi opţiuni de a ne bucura de viaţă „după afaceri“.

„Cred că Bucureştiul are o ener­gie şi un suflu nou care merită admirat şi aplaudat şi mi se pare că eve­nimentele, expoziţiile, spaţiile, atât rezidenţiale, cât şi comerciale sau HoReCa, sunt din ce în ce mai reuşite la nivel estetic şi pun cumva Bucu­reştiul pe o hartă nouă. Un pin me­ritat, încă tânăr, dar cu mare po­ten­ţial.“, a spus Magda Staicu, cofon­datoare The Edit, companie premiată pentru un design atent curatoriat, simplu dar sofisticat.

Gala de premiere din 2024 a fost organizată cu sprijinul Beautik, Vodafone, Superbet, AQUA Carpa­tica, Domeniile Sâmbureşti, Bang & Olufsen, Didactica Publishing House, Genetrix, Philip Morris România, UP România şi cu ajutorul partenerilor suport Guerlain, DiKa, Douglas, ARCA (Senneville), Eisberg, Moët & Chandon, Nutrivita, Revino Gour­met, Safety Coffee, Domeniul Bogdan şi Laura Hîncu. Ediţia din acest an a stat sub egida „Reinventing luxury. Cum rămâi relevant în vremuri în perpetuă schimbare?“. Această temă a venit în contextul în care piaţa de lux la nivel mondial trece printr-o perioadă de transformări.

Piaţa de lux este marcată pe de-o parte de o prudenţă mai mare a consumatorilor, chiar şi a celor cu venituri mari, iar pe de alta de o schimbare de generaţii, reprezentanţii generaţiilor tinere fiind în căutarea altor atribute de la brandurile pe care le poartă faţă de părinţii ori bunicii lor.

Şi astfel, marile nume din modă, parfumerie, gastronomie, orologerie ori industria auto se văd nevoite să ţină pasul cu vremurile şi să se schimbe.

Gala de premiere, la care au par­ticipat aproximativ 250 de persoane, a adus în lumina reflectoarelor proiecte şi iniţiative de succes din domenii variate, precum artă, parfumerie, turism, gastronomie au tehnologie, dar şi iniţiative culturale. În acelaşi timp, premiul special al ediţiei din 2024 s-a numit „Old School is the New Cool“ şi a fost câştigat de Nea’ Mihai, cofondatorul Patiseriei Comteia din Piaţa Amzei, pentru transformarea merdenelei cea de toate zilele în legendă.

Evenimentul i-a celebrat pe toţi cei care pun zi de zi o nouă cărămidă la fundaţia unei industrii a luxului care condimentează mediul de business local cu un strop în plus de frumos.

 

TURISM. Premiul pentru sprijinirea culturii ospitalităţii şi promovarea turismului experienţial – Matca Transylvanian Sanctuary Relais & Chateau

Bogdan Căluianu, proprietar şi fondator, Matca Transylvanian Sanctuary Relais & Chateux

Suntem localizaţi undeva într-o pustietate în vârful muntelui, eu zic să încercaţi, că este o experienţă autentică. Nu avem clienţi care să nu revină la noi.

Un hotel care ne inspiră este Emirates One&Only din Blue Mountains, Australia, proprietatea Emirates şi operat de One&Only. Este ceva de vis, dacă aveţi ocazia vă recomand să vă duceţi.

Am lucrat trei ani şi jumătate la dezvoltarea hotelului. A pornit ca o glumă şi am ajuns aici. Este complicat, hotelăria nu e ce credeam eu că înseamnă, e mult mai mult.

 

GASTRONOMIE.Premiul pentru reinventarea experienţelor gastronomice tradiţionale – Mosafir

Adrian Alexe, co-owner, Mosafir

Noi suntem patru băieţi la Mosafir, ne plac experienţele puţin mai relaxate şi asta am făcut şi noi, ceva mai relaxat.

Suntem musafiri şi noi prin cârciumi şi inspiraţia vine din multe locuri din afară, în special Spania şi Franţa, acele bistrouri puţin mai retrase, care nu sunt cunoscute, care nu sunt pe harta turiştilor obişnuiţi. Sunt mici diamante prin mici localităţi.

Am împrumutat conceptul de bistronomie din Franţa, adică o mâncare mai lucrată într-o atomsferă mai relaxată.

Cârnaţii de Pleşcoi sunt un preparat din gastronomia românească pe care l-aş prezenta străinilor.

Preferinţa mea personală este NOUA. bucătărie românească, mai ales că Alex Petricean a făcut şi o nouă cameră, o cameră a experimentelor şi care se apropie foarte mult de experienţa stelelor Michelin. Merită să încercaţi. E şi vecinul nostru, în capătul străzii Plantelor.

 

BĂUTURI. Premiul pentru deschiderea unei noi pieţe şi pentru transformarea tradiţiei în trend – Pater

Irina Mărăşoiu, acţionar, Pater

Suntem producător de distillate tradiţionale de cel puţin cinci generaţii, dar la noi în zonă şi în România se fac distilate dintotdeauna. Ce am făcut noi diferit este că am dus-o la nivelul acesta de stele Michelin, la nivelul de restaurante, de HoReCa, să poată fi consumată legal, frumos, într-un pahar elegant, în orice loc unde ieşi să mănânci bine.

De câteva luni avem trei sortimente Pater listate la Restaurant Horváth din Berlin, la două stele Michelin şi este un lucru extraordinar. Din punctul meu de vedere, ţuica românească făcută cum trebuie şi distilatele artizanale pot fi listate oriunde, nu sunt cu nimic mai prejos decât distilatele internaţionale. Două stele Michelin ne aduc o bucurie aparte, dar cel mai mult îmi doresc să văd produsele listate la noi în ţară, în baruri şi restaurante.

PARFUMERIE.Premiul pentru parfumeria anului 2024 – Beautik Haute Parfumerie

Georgian Gheorghe, PR & communication coordinator, Beautik Haute Parfumerie

În primăvara acestui an s-au purtat aromele florale, iar acum au revenit acordurile mult mai orientale, notele de patchouli, de santal, ingrediente precum oudul, care este un etern partener al notelor de toamnă şi pentru parfumurile de iarnă. Există o revenire asupra ingredientelor moleculare.

O persoană cu gusturi alese sau cu gusturi foarte pretenţioase poate merge oricând la unul dintre brandurile noastre şi poate avea o experienţă personală, îşi poate crea propriul parfum cu unul dintre designerii de parfumuri. Este o experienţă unică.

Personal, am puţine parfumuri pe care le port şi le folosesc, cred că sunt şase parfumuri.

ARTĂ. Premiul pentru împletirea drumurilor dintre artă şi tehnologie - MINA Museum – Museum of Immersive New Art

Mădălina Ivaşcu, cofondatoare, MINA Museum

Am deschis MINA acum un an şi două luni şi până în prezent am avut 300.000 de vizitatori, ceea ce depăşeşte chiar şi cele mai optimiste aşteptări.

Deschidem la Cluj un spaţiu permanent, cel mai mare muzeu de New Media Art din întreaga Europă, de peste 3.500 mp. Suntem prezenţi şi la Timişoara cu MINA pop-up, care este muzeul nostru itinerant.

Mama mea este istoric de artă, am crescut în acestă zonă, am lucrat în agenţii, unde am descoperit în primul rând partea asta de tehnologie, AR, VR şi mi s-a părut că sunt nişte tooluri de expresie pe care mi-ar plăcea să le pun la dispoziţia unor artişti. Ne-am uitat şi la proiecte din afară cum e teamLab din Japonia şi ne-am dorit foarte mult să facem acest spaţiu imersiv.

Vă invit la cel mai recent proiect al nostru, dedicat pictorilor clasici români, în care am reinterpretat 60 de tablouri şi schiţe ale lui Aman, Grigorescu şi Luchian.

CULTURĂ. Premiul pentru transformarea Craiovei într-o imensă scenă de teatru – Festivalul Internaţional Shakespeare Craiova

Vlad Drăgulescu, director, Festivalul Internaţional Shakespeare Craiova

România este un actor care începe din nou să fie important pe scena de teatru a lumii. A fost de-a lungul anilor, în anii ’90, reprezentat internaţional de Teatrul „Marin Sorescu“ din Craiova, Teatrul Naţional din Sibiu, Teatrul Naţional din Cluj şi multe alte teatre. Acum, Gianina Cărbunariu prezentă la Edinburgh, Silviu Purcărete prezent la Edinburgh şi la Avignon, practic România este un actor cunoscut şi care va ieşi şi mai mult pe firmamentul mondial împreună cu noua generaţie.

Câteodată teatrul poate să devină elitist prin forma lui, dar teatrul este al oamenilor şi al celor care vin să îl vadă. Shakespeare a devenit acum asemuit oarecum cu elita, dar pe vremea lui, din ce zic profesioniştii, se venea cu găina în braţe la spectacol, oamenii îşi aşezau ceva pe jos şi mâncau. Aşadar, teatrul trebuie să rămână popular.

EDUCAŢIE. Premiul pentru excelenţă în educaţie şi inovaţie editorială – Didactica Publishing House

Florentina Ion, fondatoare, Didactica Publishing House

Cred că niciodată nu suntem prea bătrâni pentru poveşti şi cred că viaţa noastră este o continuă poveste. Niciodată poveştile nu ne vor plictisi pe noi adulţii sau pe copii.

Iubesc copiii şi iubesc educaţia şi ceea ce puteam să fac mai bine în această viaţă este o editură destinată în special copiilor, pentru că ei sunt viitorul şi ei sunt viaţa noastră.

M-am gândit să scriu o carte, dar am considerat că sunt autori care o pot face mai bine decât mine. Probabil va veni şi timpul acesta. Realizez mai multe jocuri educaţionale pentru copii, dar pe zona de carte trebuie să mai treacă timp şi trebuie să am ceva de spus cu adevărat.

 

LEADERSHIP. Premiul pentru leadership strategic şi pentru încurajarea unei culturi organizaţionale sănătoase – Elena Pap, Up Group

Elena Pap, CEO Europa, Up Group

Cred că fiecare îşi alege menirea şi calea şi decide dacă vrea să fie doar manager sau vrea să fie lider.

Parcursul meu este diferit şi a început cu un background financiar, aveam alt traseu. Aş fi fost surprinsă dacă îmi spunea cineva acum 20 de ani că voi ajunge responsabil pe Europa în grupul Up, dar faptul că îţi asumi riscuri, faptul că ai curaj, faptul că nu ţi-e frică să pierzi, probabil că fac parte din calităţile unui lider.

Prefer să mă uit spre lideri care sunt în proximitatea mea, pentru că sunt reali, palpabili, sunt exemple de perseverenţă şi reuşită şi pot să vorbesc de directorul grupului Up, care este într-adevăr un lider pentru mine.

 

PARTENERIAT STRATEGIC. Premiul pentru susţinerea dezvoltării retailerilor autohtoni pe piaţa din România – NEPI Rockcastle

Cristina Neamţu, corporate communications manager, NEPI Rockcastle

Până recent îmi doream să văd Rituals în România, însă tocmai ce a intrat în Mega Mall acest brand de beauty mult aştepta de mulţi dintre noi. Încă visez şi sper să ajungă la noi în ţară Other Stories sau Sezane.

Consumatorul român e pasionat să iasă din casă, să petreacă timp cu familia, cu prietenii. Nu vine la mall doar pentru cumpărături, vine să vadă noile tendinţe, să savureze un prânz sau un mic dejun, să meargă la un film sau să se bucure de experienţele pe care noi le oferim vizitatorilor noştri.

E un premiu acordat întregii echipe şi colegilor mei din cele 56 de centre comerciale pe care le avem în opt ţări şi e o onoare să fim un partener, să susţinem retailerii locali aşa cum putem în centrele noastre comerciale.

 

MODĂ. Premiul pentru capacitatea de a da un suflu nou pieţei de modă autohtone – Aparterre

Domnica Mărgescu, fondatoare, Aparterre

Nu asociez luxul doar cu moda, luxul este un lifestyle, e mult mai mult de atât. Luxul e să ai timp şi să te bucuri de viaţă.

Stilul este ceva ce dobândeşti, dar în acelaşi timp ceva ce simţi, pentru că stilul face parte din personalitatea ta. Este o alungire a personalităţii tale.

Nu pot să spun că a fost cineva care m-a inspirat pe drumul modei. Citeam foarte multe reviste de când eram mică şi am început să fac o pasiune pentru modă în felul acesta şi de-a lungul timpului am cunoscut mulţi oameni care m-au ajutat. Cred foarte mult în echipe şi acest gen de muncă se face cel mai bine într-o echipă.

 

DESIGN. Premiul pentru un design atent curatoriat, simplu, dar sofisticat - The Edit

Irina Pogonaru, cofondatoare, The Edit

Destinaţia noastră pre­ferată este Copenhaga. Noi reprezen­tăm peste 50 de branduri, majori­tatea din Danemarca. Acolo ne găsim inspiraţia, la evenimentul anual 3daysofdesign. Oraşul prinde viaţă şi de acolo ne inspirăm. Pot să recomand să mergeţi la Apollo Bar din Copenhaga.

Atemporalitatea ne defineşte la The Edit.

Nu e greu deloc să lucrezi împreună cu un partener. Este greu să găseşti pe cineva cu care să te potriveşti în cel puţin 90% din toate deciziile pe care le luăm.

Magda Staicu, cofondatoare, The Edit

Mă bucur faptul că în ultima perioadă au apărut din ce în ce mai multe locuri de conversaţie despre design şi asta spune multe despre preocuparea pieţei înspre alegeri estetice din ce în ce mai conştiente şi mai educate.

Cred că Bucureştiul are o energie şi un suflu nou care merită admirat şi aplaudat şi mi se pare că evenimentele, expoziţiile, spaţiile, atât rezidenţiale, cât şi comerciale sau HoReCa, sunt din ce în ce mai reuşite la nivel estetic şi pun cumva Bucureştiul pe o hartă nouă. Un pin meritat, încă tânăr, dar cu mare potenţial.

TEHNOLOGIE. Premiul pentru redefinirea standardelor în industria audio – Bang & Olufsen

Alexandru Stoinea, general manager, ASBIS România, distribuitor Bang & Olufsen

Eu cred că AI-ul ajută în orice industrie, nu cred că este un pericol. Atâta timp cât ne folosim de el pentru a face bine nu poate decât să ajute.

Pot să vă recomand să ascultaţi la căştile sau boxele noastre ceva din domeniul country, Willie Nelson, sau ceva ce ascult de curând, adică Bogdan Simion.

Pot să spun că am reuşit să ducem povestea Bang & Olufsen în direcţia potrivită în România cu ajutorul unor parteneri potriviţi.

 

BANKING. Premiul pentru cel mai bun cont pentru persoane fizice – Salt Bank

Gabriela Nistor, CEO, Salt Bank

Neobanking este pentru toată lumea şi asta se vede în clienţii pe care îi avem deja. Salt Bank a fost lansată în aprilie 2024 şi până astăzi avem 270.000 de oameni care ne iubesc.

Oamenii îşi doreau neobanking. Acum vreo doi ani, când ne-a venit ideea să facem acest lucru, din 8 miliarde de oameni în lume erau cam 1 miliard de conturi deschise la neobănci, ceea ce arată dorinţa oamenilor şi potenţialul de a merge în această direcţie.

Avem 17 valute diferite unde puteţi plăti direct în valuta respectivă. Cardurile noastre au fost folosite în multe ţări exotice, inclusiv în Thailanda.

 

PREMIUL SPECIAL „Old School is the New Cool“. Premiul pentru transformarea merdenelei cea de toate zilele în legendă – Nea’ Mihai, cofondatorul Patiseriei Comteia din Piaţa Amzei

George Gheorghe, acţionar, Patiseria Comteia

Suntem a treia generaţie. Suntem mai mult old school, dar încercăm să mergem mai departe new school cu noua generaţie, încercăm să îmbunătăţim cu noile tehnologii.

Eu zic să încercaţi toate micile afaceri de familie, toate patiseriile mici.

Am avut diverse oferte, diverse oportunităţi de a ne extinde, dar am încercat să rămânem aici, să lucrăm în familie, toată familia împreună. Dacă am deschide altundeva poate nu ar ieşi la fel produsele. Ar trebui să ne clonăm şi noi. Ne întindem cât ţine plapuma, cum se zice.

 

ANTREPRENORIAT. Premiul pentru continuarea tradiţiei în afacerile de familie din România – ARCA (Senneville)

David Alb, CEO, ARCA (Senneville)

Bunicul meu a făcut o mică brutărie în Timişoara şi eu sunt a treia ge­neraţie de antreprenori. Şi vedem că vin şi copiii din urmă încet, încet.

Din punctul meu de vedere savarina sau eclerul clasic cu frişcă sunt deserturi din care putem face un brand de ţară.

Avem şi deserturi fără zahăr şi mi se pare foarte normal, poţi să faci cu miere, cu o grămadă de alţi îndulcitori, să ai şi mulţi macronutrienţi fără să ai foarte multe calorii. Acesta este obiectivul cu unele dintre proiectele noastre.

Nu veţi găsi întotdeauna ceva dulce în frigiderul meu pentru că nici eu nici soţia nu suntem fani de dulce, dar cu siguranţă veţi găsi un vin spumant sau o şampanie, care se poate asocia foarte bine cu un desert.

 

LUX ACCESIBIL. Premiul pentru democratizarea luxului în industria de modă – Answear România

Cristina Cândea, marketing manager, Answear România

Cred că industria modei româneşti este în schimbare şi se schimbă în bine de mulţi ani. Avem mulţi designer români care permit premiaţi şi chiar a fost recent un eveniment care a celebrat moda românească, aşadar cred că suntem foarte aproape şi noi de podiumurile internaţionale.

Sunt foarte multe branduri de lux pe Answear, dar totodată ne-am dorit să promovăm ideea că nu trebuie să te îmbraci neapărat de lux, să porţi branduri premium, ci mai ales să te îmbraci cu branduri de calitate, care îţi pun în valoare stilul, pentru că nu neapărat un anumit brand te îmbracă, ci felul în care porţi o haină.

Un brand românesc pe care noi nu îl avem, dar care îmi place foarte mult este Murmur.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels