Special

Gala ZF 2020 - Traversăm criza împreună. Ce spun 15 executivi români care lucrează în străinătate în poziţii de top: Trebuie să ne asumăm riscul transformării dacă vrem evoluţie în România. Cel mai mare risc este să nu ne asumăm niciun risc

Cristian Hostiuc, directorul editorial al zf. Galerie foto

Cristian Hostiuc, directorul editorial al zf. Galerie foto

Autor: Alex Ciutacu, Ştefan Stan

23.11.2020, 00:07 865

♦ Ziarul Financiar a organizat joi seară „Gala ZF – Traversăm Criza Împreună”, cea de-a 15-a ediţie a galei anuale ZF, într-un context atipic ♦ Cu o sală goală, dar cu o listă plină de invitaţi, evenimentul din 2020 a adus împreună 15 expaţi români care ocupă poziţii de top şi care s-au aflat în toate colţurile lumii, din Cehia până în Filipine ♦ În acelaşi timp, ZF a premiat cele mai valoroase companii din România. 

Românii nu au nimic în plus sau în minus faţă de alte popoare ale lumii, iar naţionalitatea rămâne un termen relativ atunci când priveşti lumea din birourile internaţionale ale marilor multinaţionale. Totuşi, „împreună” este cuvântul de bază pentru a trece această criză, iar România trebuie să îşi asume în continuare riscurile evoluţiei pentru a ajunge la următorul nivel, au concluzionat expaţii români din toată lumea şi cei mai puternici executivi din piaţa locală, prezenţi virtual la „Gala ZF 2020 – Traversăm Criza Împreună”. 

„Ne este frică să ne asumăm riscuri şi cel mai mare risc este să nu ne asumăm niciun risc. În România trebuie să ne asumăm riscurile transformării, altfel nu vom avea evoluţie”, a declarat Theodor Alexandrescu, un expat român din asigurări care astăzi este head of sales pentru Orientul Mijlociu în cadrul gigantului Zurich Insurance Company. 

Evenimentul ZF de anul acesta a fost organizat în parteneriat cu Kaufland, CEC Bank, Immofinanz, Hidroelectrica, Alpha Bank, Superbet, Tinmar Energy, EY România, Patria Bank, Garanti BBVA, Automobile Bavaria, Pădurea de mâine, Cognizant Softvision, Vodafone, Salbac, Aqua Carpatica, Agricola, Bosch, Sphera, Albalact, Coface, Uniqa Asigurări, Ursus Breweries, Romgaz, Intesa Sanpaolo Bank, Answear, Bursa de Valori Bucureşti, Elco şi Terapia.

Ideea centrală a Galei ZF 2020, prin care Ziarul Financiar a aniversat 22 de ani de la publicarea pri­mu­lui număr, a fost „Romanians going global - Cei mai valoroşi executivi români care lucrează în străi­nă­tate“. Executivi români, care au reuşit să urce în poziţii de top la nivel global, din Europa până în Asia, Australia, Africa de Sud sau America Centrală, au povestit o parte din experienţele lor de business. Cu ajutorul lor am vrut să vedem cum arată lumea busi­nessului din afară, cu ce este diferită faţă de Ro­mânia, ce putem învăţa astfel încât să ardem etapele.

Unul dintre adevărurile expaţilor care privesc România printr-o lentilă internaţională este acela că românii nu sunt mai buni sau mai slabi decât alte popoare, întrucât naţionalitatea contează mai puţin sau deloc atunci când discuţia este despre performanţă. 

„Eu nu cred în clasificarea românii sunt mai buni, mai răi, sau că o naţie sau o rasă contează. Eu nu cred în clasificarea asta. Cred că suntem ceea ce suntem ca oameni, ca indivizi, dacă facem lucruri bune suntem mai buni, dacă facem lucrurile mai rele suntem mai răi, nu cred că românii au lucruri în plus sau în minus faţă de alţii”, a explicat Marius Dorner, un expat român care a plecat în 2018 de la Citi România la subsidiara grupului bancar din Africa de Sud, pe poziţia de director global subsidiaries. 

Ziarul Financiar a premiat în cadrul evenimentului şi cele mai valoroase companii din România, într-un efort de calcul realizat în parteneriat cu BT Capital Partners şi Veridio, iar topul a cunoscut schimbări surprinzătoare. Cu UiPath, „primul unicorn românesc” în vârful clasamentului, după ce a obţinut o evaluare de peste 10,5 miliarde de euro, următoarele două poziţii sunt ocupate de Hidroelectrica, evaluată la 4,2 miliarde de euro şi mult aşteptată la bursă, şi de OMV Petrom, cu o evaluare de 3,6 miliarde de euro. 

Pe locul patru a urcat cel mai mare retailer online din România, eMag, după o evoluţie surprinzătoare care i-a adus la Gala ZF 2020 o evaluare de 2,4 miliarde de euro. Top 5 este completat de cel mai mare business antrepre­norial din România, adică Dedeman, a cărui evaluare s-a ridicat tot la 2,4 miliarde de euro. 

Prezenţi la Gala ZF prin intermediul online-ului, cei mai puternici executivi din România au întărit ideea de a trece criza „împreună”, dar şi nevoia de a ne asuma riscuri şi ambiţii pentru a duce ţara mai departe, la următorul nivel. 

„În eMag am investit în 2009 şi am plecat la drum cu o ambiţie nebunească. Compania vindea de aproximativ 2 mil. euro pe lună. Am vrut să trecem graniţa şi să facem o companie de 1 mld. euro. Toţi au spus că sunt nebun la vremea respectivă, dar cred că dacă nu visezi şi nu ţinteşti sus, nu ai şanse să ajungi acolo. În România poţi construi foarte multe lucruri, sunt multe oportunităţi”, a povestit Iulian Stanciu, CEO al eMag. 

În timp ce expaţii români conduc zeci de pieţe internaţionale, unii dintre cei mai puternici executivi din România sunt expaţi ai ţării lor şi conduc businessuri în piaţa locală. Acesta este şi cazul scoţiancei Christina Verchere, un executiv plimbat prin toată lumea care astăzi conduce businessul OMV Petrom în piaţa locală. Ea a revenit la Gala ZF din acest an cu un mesaj chiar în limba română. 

„Vrem să facem lucrurile mai bune pentru cei din jurul nostru, să contribuim la proiecte relevante pentru societate şi să generăm schimbare acolo unde este nevoie de ea. Aceste principii care ne ghidează sunt cu atât mai importante în contextul fără precedent al crizei Covid-19 şi cred că titlul acestei seri este foarte inspirat. Traversăm criza împreună. Este momentul ca împreună, business, societate civilă, autorităţi, să avem un dialog real şi să lucrăm la soluţii pentru revenirea economică”, a declarat Verchere. 

Ideea de a trece criza împreună este cheia şi pentru fraţii care au fondat cel mai puternic business antreprenorial românesc, pornind din regiunea Moldovei, una dintre cele mai slab dezvoltate regiuni ale ţării. 

„«Împreună» este cuvântul cel mai aducător de speranţă în aceste momente. Oamenii pot făuri lucruri măreţe atunci când se sprijină, se înţeleg, discută şi colaborează. Sunt convins că doar aşa vom putea înfrunta neprevăzutul şi vom găsi calea către un viitor mai bun”, a transmis Dragoş Pavăl, CEO, Dedeman.

În cadrul evenimentului, ZF a acordat şi şase premii speciale: „Încredere în România” pentru Immofinanz, „Cel mai mare angajator din IT în pandemie” pentru Softvision, „Compania antreprenorială a anului în energie” pentru Tinmar Energy, „Încredere acordată companiilor româneşti” pentru Impetum Group, „Cel mai mare dezvoltator imobiliar român” pentru One United Properties şi premiul special pentru Superbet.

 
 

Ana Bordeianu, chief customer officer Vodafone Australia

►Nu mi-am propus niciodată o anumită destinaţie sau vreo anumită poziţie, alegerea pe care am făcut-o a fost să mă duc către roluri, către joburi a căror conţinut să îmi placă şi să lucrez pentru lideri pe care îi apreciez ca valori, abordare, viziune şi asta combinat cu oportunitate, şansă, noroc, m-au făcut să fiu în postura de a alege să lucrez internaţional prin 2010 în Qatar şi de la începutul anului 2018 aici în Sydney.

►Perspectiva mea personală după câţiva ani în afara ţării este că îmi place să mă concentrez mai mult pe similarităţi decât pe diferenţe între naţionalităţi şi cred că pandemia ne arată cât de fragili suntem ca şi societăţi şi cât de interconectaţi şi prin urmare cred că de învăţat avem toţi de la toţi. Cred că australienii mă impresionează prin cât de corecţi sunt cu ei înşişi şi cât de mult respectă regulile şi cât de organizat şi ordonat este totul. Cred că asta îi ajută să progreseze şi să creeze un mediu mai predictibil şi mai sigur, dar cred că în egală măsură sunt la fel de creativi şi plini de viaţă aşa cum ne mândrim noi românii că suntem. Mi se pare că oamenii sunt în realitate foarte similiari.

 

Răzvan Diraţian, general manager Avon Filipine

►Am luat venirea în Asia ca pe o experienţă, a fost o ambiţie să ajung într-o altă ţară, nu a fost un plan precis de carieră, dar pentru Avon Fliipine este una dintre cele mai importante pieţe şi am luat-o ca pe o responsabilitate foarte mare, îmi place ceea ce fac, îmi place foarte mult ţara, îmi plac foarte mult oamenii şi m-am adaptat la această cutlură. Am simţit poate la început cum fiecare dintre noi aşteptăm ca România să evolueze şi să fie din ce în ce mai bine, eu am senzaţia mereu când vin în ţară că România este pe un drum extraordinar de bun

►Cumva, cel mai important lucru atunci când am ajuns aici a fost că am învăţat să ascult şi poate că în primele 3 luni sau mai mult am ascultat încontinuu şi am încercat să învăţ nu doar business, ci cultură, care sunt pârghiile, cum lucrează.

►României îi urez să meargă tot înainte. Am văzut în mediul de business că românii chiar sunt bine pregătiţi, au foarte mult curaj şi creativitate în business şi cred că România este în continuare pe un drum bun şi sperăm ca traiectoria asta să se menţină, în special după ce trece pandemia. Toţi sperăm să treacă. Cred că este o lecţie şi asta şi trebuie să o privim ca pe o lecţie.

 
 

Andrei Hareţ managing director pentru Franţa şi Olanda al Asahi

►O experienţă în afara ţării îţi aduce ca om un avantaj, trăieşti în altă cultură pe care trebuie să o înţelegi şi cu cât mai multe culturi cunoşti, cu atât mai multe vieţi ai în tine. Am lucrat pe două continente, am menţionat Orientul Mijlociu pentru că pe lângă faptul că trăieşti în altă cultură ai ocazia să interacţionezi cu multe naţionalităţi. Am lucrat în mod direct cu peste 60 de naţionalităţi. Aş spune că am avut câte ceva de învăţat de la fiecare

►Românii în anumite medii sunt priviţi cu circumspecţie şi am simţit şi eu asta personal, depinde de noi să spargem această barieră şi să tratăm de la egal la egal în societăţile cu care lucrăm. Românul are talent şi de-asta cel puţin românii pe care i-am observant eu au avut talent şi putere de muncă, o anumită tenacitate şi acea dorinţă de a reuşi şi de a demonstra că suntem cel puţin la fel de competitivi cu ceilalţi oriunde am activa.

►Sunt în contact foarte mult cu România, vin des în ţară. Întotdeauna am avut încredere în viitorul României şi indiferent în ce situaţie s-a aflat de-a lungul timpului am avut şi am încredere. Pot să îi urez un simplu succes şi faptul că o iubesc foarte mult ca fiind ţara mea.

 
 

Lucian Vilău, VP Finance and IT, CFO Albert Republica Ceha, Ahold Delhaize

►Ce putem lua noi ca români din Cehia este partea de organizare, planificare, se simte stilul nemţesc, influenţa germană, se vede chiar şi în modul în care s-a reacţionat la pandemie, reacţia a fost extrem de eficientă, aş spune că este un joc colectiv, jocul de-a ţara, de-a Cehia, în care fiecare contribuie, progresul este constant, nu încearcă neapărat să ardă etape şi este pas cu pas, dar în sus. Spre a dezvolta tot ce e în jur.

►Eu îi doresc României infrastructură. În urmă cu mai bine de şase ani eram pe parte de logisitică în România şi sufeream foarte mult din acest punct de vedere şi asta cred că este cheia pentru dezvoltare. Oricând aveam ocazia să discutăm cu autorităţile acestea era primul punct pe care îl puneam pe listă

►N-aş putea defini clar visul meu de carieră, cum nu pot defini parcursul pe care l-am avut. A fost plin de neprevăzut. Dacă mi-ar fi spus cineva că în 2020 voi fi la Praga, n-aş fi crezut. E un vis ascendent pe de o parte, dar e şi mai mult, vreau să las ceva în urmă şi să-mi las amprenta în locurile prin care trec.

 
 

Adrian Vasiliu, general manager Orientul Mijlociu şi Africa Johnson & Johnson

►Consider că corporaţiile sunt bazate pe meritocraţie şi factorul naţional contează mai puţin şi din acest motiv sunt mulţi români în lumea întreagă şi nu e o surpriză. Sunt români competenţi care pot aduce valoare companiilor la care lucrează. Lucrez în străinătate de 15 ani şi simt şi eu că România e o societate dezvoltată, am lucrat şi în ţări mai puţin dezvoltate, şi în ţări foarte dezvoltate, consider că viaţa te duce acolo unde reuşeşti tu să o conduci şi unde ai şi puţină şansă.

►România este un loc în care m-aş întoarce cu plăcere, există oportunităţi de dezvoltare şi în ţară. Consider că atunci când pleci, dacă te întorci nu e cu un plan bine stabilit neapărat, viaţa te duce oriunde. M-aş bucura foate mult să ajung să mă pot întoarce, dar cu siguranţă că la un anumit nivel este mai greu să te întorci în România odată ce accesezi anumite poziţii.

 
 

Adrian Comăneci, CFO pentru Europa de Nord, Mars

►Sincer să fiu pot să vorbesc mai mult de Suedia decât de Danemarca. Suntem de un an în Suedia, am fost în Italia înainte, cel mai mult mă impresionează cât de importante şi bune sunt lucrurile simple, de bun simţ şi cred că asta este şi cultura nordică. Venind din Italia eram puţin reticenţi cum ne vom adapta, dar am fost impresionaţi de simplitatea şi de bun simţul şi de cât de importante pot fi lucrurile de bază şi cred că asta ar fi o sursă de inspiraţie. A face lucrurile bine nu înseamnă complicat, ci simplu şi de bun simţ.

►Din tot ce am citit şi experimentat eu tind să cred că lucrurile se întâmplă cu un motiv, e una dintre credinţele care mă ghidează în viaţă. Această criză a venit cu un motiv şi cred că fiecare dintre noi trebuie să se gândească la acest moment şi să vadă ce înseamnă pentru el. Pleacă de pe plan personal, dar se extinde la nivel de business. E mai mult timp de reflecţie, la a te uita ce e cu adevărat important în viaţa unui om, a unei companii pentru a fi de succes. Dacă eşti puţin atent vei reuşi să discerni lucrurile fundamentale de zgomot.

►Cred că cea mai mare temere a mea este să nu ne autodistrugem prin ceea ce facem. Discutăm despre temele mari de încălzire globală, consumerismul fără a fi atent la impactul lui şi cum ne asigurăm că nepoţii noştri vor trăi pe planeta aceasta şi vor avea o viaţă de calitate, nu închişi într-un buncăr. Sper că noi vom reuşi să întoarcem acest trend.

 
 

Severina Pascu, COO şi deputy CEO, Sunrise UPC

►Plecarea cred că este o combinaţie între o serie de calităţi şi oportunităţi care trebuie să se ivească. Uneori, degeaba le ai dacă nu vine o conjunctură de aşa natură. Cred că trebuie să existe circumstanţele necesare pentru o companie din afara ţării.

►Este o experienţă extraordinară, cred că toţi invitaţii pot spune cât de mult te îmbogăţeşte o astfel de experienţă la nivel personal şi profesional. Nu pot decât să încurajez pe oricine vrea să crească să îmbrăţişeze o oportunitate de a lucra în afară. Evident că într-o multinaţională şansele de a putea să lucrezi în alte ţări sunt mai mari, eu am avut această oportunitate din primii ani când lucram pentru KPMG, să pot fi trimisă chiar şi pentru câteva luni pentru muncă în afara României. Pot să încurajez pe oricine se simte confortabil în afara zonei de confort să spună da şi să facă acest pas.

 
 

Cornel Cărămizaru, managing director Spania şi Portugalia, FrieslandCampina

►Trebuie să avem încredere în noi, în ce putem face, în potenţialul nostru, dar şi în capacitatea de a ne valorifica potenţialul. Şi puţină răbdare. Cred că trebuie să ne demonstrăm că putem face lucruri, putem să progresăm şi puţină răbdare ne va ajuta să ajungem acolo.

►Trecem această criză schimbându-ne, acceptând nevoia de schimbare şi încercând să învăţăm ceva din ea, încercând să fim mai bine pregătiţi pentru ce va urma, să ne gândim la lucruri mai aproape de esenţă, la valori, la ceilalţi.

►Este clar că această criză afectează inegal diversele persoane, este o criză destul de incorectă. Cred că la nivel global această criză va şterge mare parte din progresele pe care le-am făcut în ultimii 10-20 de ani în privinţa reducerii gradului de sărăcie. Trebuie să fim atenţi la asta şi să ne canalizăm energia pentru a îmbrăţişa lucrurile bune.

 
 

Laurenţiu Dimitriu, country manager Croaţia, Bosnia şi Herţegovina, Slovenia Nestle

►România are nevoie de infrastructură. Croaţia este plină de autostrăzi, turismul se bazează pe autostrăzi, dar pe de altă parte România merge cu o viteză mult mai mare decât alte ţări, România este un mediu investiţional mai bun, are capacitate mare, se vede prin investiţii, Renault, Ford, pentru că totuşi există motive pentru care vii să investeşti. Deci eu văd foarte bine România şi trebuie să accelereze şi să aibă încredere pentru că avem capacitate. Întotdeauna ne uităm la oameni din Vest. Nu e nevoie, avem capacitate, avem cunoştinţele necesare.

►Pentru a pleca în astfel de poziţii trebuie să ai rezultate, să dovedeşti că ai capacitatea de leadership, să poţi relaţiona bine cu oamenii, să le dai o direcţie oamenilor, să le dai energie şi să atragi oameni buni în echipă. Deci cu rezultate, după care trebuie să îţi exprimi disponibilitatea să pleci în altă ţară.

►Contează mult experienţa internaţională pentru că vine cu foarte multe învăţăminte pentru tine. Şi tu dai foarte mult, dar şi primeşti foarte mult şi cu cât ai mai multe ţări cu atât experienţele te fac un manager mai bun.

 
 

Marius Dorner, director global subsidiaries group head, Citi

►Eu nu cred în clasificarea românii sunt mai buni, mai răi, sau că o naţie sau o rasă contează. Eu nu cred în clasificarea asta. Cred că suntem ceea ce suntem ca oameni, ca indivizi, dacă facem lucruri bune suntem mai buni, dacă facem lucrurile mai rele suntem mai răi, nu cred că românii au lucruri în plus sau în minus faţă de alţii.

►Câteodată când vorbeşti despre România anumitor oameni trebuie să le explici unde este România în Europa de Est, dar alţii te salută în română şi te surprind că ştiu câteva cuvinte. Depinde de experienţele lor personale.

►Le doresc românilor să fie optimişti, când pleci din ţară toate lucrurile care te apasă zi de zi dispar şi vezi România cu alţi ochi, mai optimist. Mi-aş dori ca toţi românii să vadă lucrurile pozitive şi să fie mai optimişti. Sunt încrezător în drumul României.

►Următorul pas în carieră cred că va veni curând. Citibank e în 98 de ţări cu prezenţă fizică pe toate continentele, îmi doresc să experimentez cât mai mult, am plecat pe un drum internaţional şi cred că a fost cea mai bună mişcare.

 
 

Theodore Michel Vrangos, antreprenor, i-Tracing Franţa

►Le-aş transmite românilor solidaritate şi aş vrea să creez burse pentru că văd studenţi români foarte buni, avem ingineri. Ar trebui să stimulăm prin internshipuri şi burse această tinereţe creativă care este foarte importantă pentru societatea românească şi cred că educaţia este cheia pentru viitorul României. Plus că discutăm despre o agilitate, România este o ţară foarate agilă şi se mişcă foarte repede.

►Situaţia actuală nu se simte ca cel mai dificil moment prin care am trecut din punct de vedere profesional. Este dificil pentru societate, pentru noi ca oameni, pentru libertatea de a trăi, dar pentru activitatea societăţii mele din domeniul securităţii cibernetice nu este un moment dificil. Totul este legat de un fir şi acest fir este internetul.

 
 

Alexandru Bădulescu, global head of account and digital payout, Western Union

►Fiecare om e diferit. Pentru a pleca cred că mobilitatea este extraordinar de importantă, trebuie să fii deschis şi în al doilea rând să ai o resetare a perspectivei. Când ajungi într-un loc nou trebuie să priveşti lucrurile prin ochii celor de acolo, să te pui în pantofii lor. Ca şi calităţi, dacă mă uit la experienţă plecând din România cu responsabilitate pe 3 ţări, am trecut la 23 de ţări în Moscova şi Europa de Est, mult mai multe în Orientul Mijlociu şi Africa. Gestionarea riscului e un lucru important, înţelegerea perspectivei locale, clienţi, competitori din piaţă, ideal ar fi şi învăţarea limbii. Te ajută să identifici mai bine cum gândesc oamenii, consumatorii, clienţii din ţara respectivă.

 
 

Mihai Bordeanu, vicepreşedinte Dacia, Groupe Renault

►2020 este un an foarte complicat dar eu sunt optimist şi cred că va fi bine pentru România, văd atâţia oameni în Franţa şi am văzut şi în Anglia români care fac foarte bine ce fac, sunt profesionişti, o parte dintre ei se vor întoarce şi o parte vor sta aici, dar o parte se vor întoarce şi va funcţiona ca un accelerator pentru ţară.

►România poate face parte din viitorul meu oricând, iar dacă e să aleg o companie pe care aş vrea să o conduc în România este Dacia, evident.

►N-am cum să văd criza actuală bine, pe plan personal nu reuşesc să ajung în ţară, nu mi-am văzut familia, dar din punct de vedere profesional este o megaoportunitate pentru Dacia. Piaţa vine spre noi, se orientează către această zonă de entry, de strict necesar, la fel de bine cum se orientează şi către lux. Deci pentru Dacia viitorul sună foarte bine în criză şi după ea.

 
 

Theodor Alexandrescu, head of sales Middle East, Zurich Insurance Company

►Ne e frică să ne asumăm riscuri şi cel mai mare risc este să nu ne asumăm niciun risc. În România trebuie să ne asumăm riscurile transformării, altfel nu vom avea evoluţie.

►Viaţa de expat este intensă dacă eşti implicat în proiecte majore şi nu prea ai timp să faci aceste diferenţe.

►Nu contează naţionalitatea, etnia, religia, contează cum regulile sunt respectate şi condiţiile de mediu îţi definesc comportamentul.

►Eu cred că am avut şansa să mă implic în proiecte transformaţionale. În România am participat activ la reforma pensiilor, am reuşit în Dubai să fac parte din reforma sistemului de sănătate. Este un sistem social de asigurări de sănătate, dar administrat privat. A fost transformaţional, oferind o şansă tuturor care sunt expaţi, rezidenţi, să aibă acces la un sistem de sănătate care în aceste condiţii de stres şi pandemie arată că este puternic.

►România este plină de oportunităţi, dar nu sunt atât de multe transformări structurale care ar face diferenţa, din păcate.

 
 

Vladimir Soare, finance director America Centrală şi Caraibe, Kuehne+Nagel

►În România aş vrea să văd schimbare. De atâţia ani se discută de schimbare, dar până acum nu s-a văzut chiar atât de mult, aş spune că încă sunt mulţi paşi de făcut până la o schimbare pentru a atrage expaţii, a se întoarce în ţară şi a pune bazele economiei şi unor afaceri.

►În China am crescut foarte mult, a fost prima poziţie de management şi m-am simţit foarte apropiat de oamenii de acolo, chiar dacă este foarte diferit de România şi Europa. Este foarte interesant şi acolo am văzut pentru prima dată ce înseamnă dezvoltarea rapidă a unei ţări. Vedeam în Chenzhou blocuri de 50 de etaje ridicate de la un an la altul şi multe alte proiecte.

►Când pleci oportunitatea contează, dar şi să arăţi că poţi. În multinaţionale meritocraţia este mult mai dezvoltată, dacă arăţi că poţi şi ai rezultate ţi se deschid porţi. Şi trebuie să arăţi disponibilitatea de a te muta din loc în loc, depinde mult de disponibilitate.

►Nu sunt deocamdată sigur că m-aş întoarce în România, depinde mult de oportunităţi, deci ar fi pentru aceeaşi companie. Încă mai am nevoie de experienţă pentru antreprenoriat.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO