Special

Gen Z. Noua generaţie de antreprenori: De la visul de a fi corporatist al celor din generaţia Millennials, acum unu din cinci tineri Gen Z vrea să devină antreprenor. Ce afaceri noi ar putea dezvolta?

Gen Z. Noua generaţie de antreprenori: De la visul de a...

Autor: Roxana Petrescu

13.06.2024, 00:07 4633

Circa 29% dintre tinerii Gen Z din România spun că nu îşi doresc studii superioare, motivul ales de 20% dintre aceştia fiind visul de a deveni antreprenor, arată datele din ediţia de anul acesta a Deloitte Global Gen Z and Millennial Survey. Mai mult, există la nivelul tinerilor un optimism în creştere faţă de anul trecut, astfel că ei cred că vor câştiga mai bine, deşi nu au încredere în evoluţia economiei. Banii câştigaţi li se vor duce cu precădere spre un anumit gen de companii şi probabil tocmai din această zonă vor ieşi şi viitoarele idei antreprenoriale ale Gen Z.

Studiul Deloitte Global Gen Z and Millennial Survey 2024, ajuns la ediţia a 13-a, a fost efectuat în rândul a circa 8.400 de exponenţi ai generaţiei Millennials (născuţi între ianuarie 1983 şi decembrie 1994) şi a aproximativ 14.500 de exponenţi ai generaţiei Z (născuţi între ianuarie 1995 şi decembrie 2003) din 44 de ţări din întreaga lume. Strict pentru piaţa din România, studiul a luat în calcul opiniile a 200 de Gen Z şi 102 milleniali.

Una dintre cele mai interesante descoperiri din ediţia de anul acesta este faptul că 29% dintre Gen Z nu îşi mai doresc să continue cu studiile superioare, motivele sunt multiple, dar visul antreprenorial pare că le surânde multor tineri din această generaţie. Astfel, 45% dintre aceştia spun că nu mai vor să meargă la facultate pentru că vor un job care să nu necesite o formă de studii superioare. Mai departe, 39% dintre ei spun că ţin la flexibilitatea lor şi că vor să studieze pe cont propriu. Motive ce ţin de familie îi determină pe 30% dintre aceştia să nu meargă mai departe la facultate, grijile privind finanţarea anilor de facultate îi preocupă de 24% dintre aceştia. Dar unul dintre cele mai interesante aspecte este cel legat de antreprenoriat pentru că 20% dintre Gen Z intervievaţi au spus că îşi doresc să ia calea antreprenoriatului. Dar nu orice antreprenoriat, ci cel mai probabil unul care merge în zona sustenabilităţii judecând după factorii care influenţează relaţiile pe care Gen Z le are cu mediul de business.

Spre exemplu, înainte de a accepta să lucreze pentru o companie, 30% dintre Gen Z vor să vadă care este impactul asupra mediului pe care respectivul business îl generează. Şi mai interesant este că 18% dintre aceştia au renunţat deja la un angajator pe criterii de mediu. Totodată, 33% dintre Gen Z spun că vor evita achiziţia de bunuri fast-fashion, 24% călătoresc mai puţin cu avionul, 29% sunt curioşi să afle care este impactul asupra mediului îniante de a achiziţiona un bun. Pe zona de alimentaţie, 23% dintre Gen Z deja au trecut la o dietă vegetariană, iar 16% au un automobil electric.

De asemenea, 84% dintre românii din generaţia Millennials şi 81% dintre cei din generaţia Z consideră că mediul de business poate şi trebuie să ofere consumatorilor posibilitatea de a lua decizii de cumpărare mai sustenabile, iar guvernele ar trebui să acţioneze mai ferm pentru a determina companiile să ia măsuri împotriva schimbărilor climatice (82% dintre Millennials şi 80% dintre reprezentanţii generaţiei Z). În acelaşi timp, peste trei sferturi din reprezentanţii ambelor categorii se implică activ în reducerea impactului lor personal asupra mediului.

În ceea ce priveşte evoluţiile din tehnologie, aceştia sunt tot mai interesaţi - peste 40% cred că utilizarea soluţiilor bazate pe inteligenţa artificială generativă (GenAI) va duce la îmbunătăţirea condiţiilor de muncă în perioada următoare.

„Rezultatele studiului din acest an indică faptul că atitudinea tinerilor români faţă de tehnologiile de ultimă generaţie, de tipul GenAI, este similară cu cea pe care o regăsim în interacţiunile cu mediul de business, caracterizată printr-o combinaţie de entuziasm şi precauţie, însă dominată de deschidere şi de convingerea că acestea vor avea efecte benefice asupra activităţii profesionale. Pe de altă parte, conştienţi de necesitatea de a dobândi noi competenţe pentru a putea utiliza în mod optim soluţiile bazate pe GenAI, tinerii din ţara noastră sunt dispuşi să investească timp şi efort în educaţie; cu siguranţă, vor găsi în angajatorii lor aliaţi şi facilitatori în acest sens“, a declarat Alexandru Reff, country managing partner, Deloitte România şi Moldova.