Special

Gen Z. Cum pleacă Gen Z la mare sau la munte: Nici maşina proprie nu mai este visul tinerilor de sub 30 de ani. „Maşina nu mai e o prioritate. O împrumut de la prieteni, iar în rest mă bazez pe transportul în comun“

Gen Z. Cum pleacă Gen Z la mare sau la munte: Nici...

Autor: Roxana Petrescu

10.06.2023, 10:45 2966
După ce a avea o casă pe nume propriu nu mai este chiar visul de aur al tinerilor din generaţia Z, nici maşina personală nu mai este un ţel relevant pentru personalitatea celor mai mici de 30 de ani ♦ Obişnuiţi să experimenteze academic şi profesional, având un apetit de a schimba joburi şi locuri de muncă mai pronunţat decât orice altă generaţie, dar şi foarte atenţi la bani, investiţia în active care-ţi blochează resurse importante pe termen foarte lung nu mai sună deloc bine pentru unii exponenţi ai Gen Z ♦ Industria auto şi soluţiile de finanţare trebuie să se adapteze rapid dacă vor să „călătorească“ alături de generaţia Z pe acest nou drum al mobilităţii.

„Folosesc maşina în afara oraşului, dar merg împreună cu prietenii sau rudele. Din punctul meu de vedere, maşina e utilă doar în afara oraşului, să poţi merge în zone în care ajungi cu greu cu trenul sau alte mijloace de transport în comun. În oraş aleg să merg cu transportul în comun sau să folosesc una din soluţiile de car sharing, de multe ori câştigi mai mult timp aşa decât dacă ai folosi maşina personală. Dacă voi investi într-o maşină, va fi probabil o decizie foarte bine calculată, dacă merg mult în afara oraşului şi dacă nu există o alternativă mai puţin costisitoare“, spune Miruna, 25 de ani.

Un studiu al celor de la McKinsey arată că pentru tinerii şoferi care încă mai au nevoie de un vehicul privat, tipul de maşină pe care vor să îl deţină, dar şi felul în care vor să în folosească diferă fundamental de preferinţele generaţiilor anterioare. În plus, atenţia la costuri sau mersul la service-uri îi îndeamnă pe mulţi să taie de pe listă o astfel de cheltuială.

„Am vrut să-mi iau maşina a doua zi după ce mi-am luat permisul, pentru că şi copilul primarului, care era colegul meu în liceu, primise de la tatăl lui cadou. Însă, abia mi-am strâns bani de şcoala de şoferi şi am renunţat la idee, mai ales că tata mi-a dat de înţeles că nu era momentul. Am condus maşina lui şi în prima lună am avut cinci incidente şi m-am mulţumit să o folosesc pe a lui“, povesteşte Flori, 25 de ani. Apoi însă au urmat problemele tehnice, vizitele la

service-uri, astfel că Flori s-a gândit la un moment dat la achiziţia unei maşini noi. Toate opţiunile din piaţă erau însă peste disponibilitatea ei de a aloca resurse pentru o astfel de achiziţie.

„Aveam în minte Hyunday Kona, Ford Puma sau Nissan Qashqai, toate mult peste bugetul meu de economii. Îmi permiteam o maşină la mână a doua, de 2.000-3.000 de euro şi am văzut mai multe, dar aveam o strângere de inimă după experienţa cu bătrânul Opel al lui tata căruia într-o zi i s-a ars electromotorul şi a început să iasă fum în timp ce stăteam la semafor. Simţeam că trăiesc o experienţă din Fast and Furious.“ A analizat şi varianta unui credit, dar cum ratele au crescut accelerat, ideea de a cumpăra o maşină a fost pur şi simplu tăiată de pe listă. „În plus, m-am mutat într-o zonă cu metrou aproape şi prefer oricând acest mijloc de transport şi am şi autobuz. Aşa că mă bucur de transportul public, ieftin, rapid şi fără stres. Mai mult, prietenul meu îmi dă maşina lui oricând am nevoie, deşi rareori i-o cer împrumut. Acum, maşina nu mai e o prioritate“, spune Flori.

Ceea ce este remarcabil la Gen Z este apetitul de a experimenta cu mai multe tipuri de mijloace de transport pentru a ajunge la destinaţie. Concepte precum micromobilitatea, adică folosirea de scutere, biciclete sau trotinere pentru deplasarea în oraşe, combinate de transportul în comun sau cu concepte precum car sharing sau car pooling îi ajută pe tinerii din cohorta Gen Z să ajungă la destinaţie. Dacă destinaţia e fixă, felul în care tinerii ajung la ea conţine un mix de mijloace de transport. Pe termen lung, consumatorii spun că vor să facă trecerea spre a-şi reduce dependenţa de maşina personală pentru a aduce în mixul de mobilitate mai multe opţiuni care se integrează în conceptul de sharing economy (economie colaborativă).

„Aproape 55% dintre consumatorii Gen Z sunt deschişi să îşi împartă maşinile proprii cu alţii. De asemenea, vedem creşterea interesului pentru zona de leasing cu servicii integrate de shared-mobility“, se mai arată în analiza făcută de McKinsey. Dincolo de felul cum abordează proprietatea asupra conceputului de mobilitate, cel mai probabil, următoarea maşină pentru un exponent al Gen Z va fi electrică.

În România, trendul de creştere al adopţiei vehiculelor electrice şi plug-in hibrid a fost unul categoric în 2022, în contextul în care au fost înmatriculate circa 15.000 de vehicule noi din aceste categorii, mai multe decât în ultimii patru ani la un loc, conform unui raport realizat de consultanţii Roland Berger cu privire la mobilitatea electrică din România. Mai exact, 1 din 9 vehicule înmatriculate anul trecut în România au fost din categoria vehiculelor electrice sau a celor plug-in hibrid, reprezentând o cotă de piaţă de 11,7% la nivelul înmatriculărilor noi, comparativ cu o cotă de piaţă de 7,1% în 2021. Dar dacă facem un pas în spate, doar 0,5% din parcul auto de 8 milioane de maşini este astăzi electric, adică aproximativ 40.000 de vehicule.

Dincolo de tipul de motorizare, maşina Gen Z nu doar că va fi electrică, dar va fi de dimensiuni reduse, faţă de apetitul pentru maşini mari al generaţiilor anterioare.

„Maşinile ar trebuie să aibă propritatea împărţită, o utilizare colaborativă. Leasingul este forma de proprietate cu cea mai accentuată creştere“, mai spun consultanţii de la McKinsey. Pe de altă parte, cea mai mare parte a Gen Z abia face cunoştinţă cu conceptul de leasing, existând multe temeri legate de costurile ascunse pe care le poate avea această formă de proprietate.

„Gen Z este foarte atentă la preţ. Preţul este de altfel cel mai important factor în luarea unei decizii de achiziţie pentru 50% in Gen Z.“ O altă schimbare majoră este tranziţia spre online în locul vizitei tradiţionale la un dealer.

„Mai bine de 55% dintre cumpărătorii Gen Z intenţionează să îşi ia următoarea maşină online, în timp ce numai 17% vor să apeleze în totalitate la dealerii auto tradiţionali. În cazul generaţiilor mai în vârstă procentul este de 40%. Două treimi din Gen Z îşi va alege şi soluţia de finanţare online după ce şi-au configurat tot online maşina visurilor, faţă de un procent mai mic de 50% în cazul generaţiilor mai în vârstă.“

Practic, ceea ce este interesant la Gen Z este apetitul pentru a experimenta mai multe soluţii de mobilitate, facilitate de opţiuni de finanţare croite pe buzunarul său. Maşina personală este încă importantă, dar pe lângă ea apar multe alte opţiuni de mobilitate, dar şi de utilizare a vehicului personal.

„Aceste lucruri arată că Gen Z testează regulilele pieţei, nu instigă neapărat la o revoluţie. Dar jucătorii din industria auto şi a soluţiilor de finanţare trebuie să se pregătească să întâmpine aceste solicitări, în termenii Gen Z, dacă vor să câştige din această schimbare.“