Special

Gen Z. De la prima generaţie pentru viitorii antreprenori. Mihai Marcu, MedLife: Învăţăm şi de la noua generaţie, mai puţin loială şi dedicată, dar mai calculată şi mai echitabilă. Cine va vedea viitorul consumator, va câştiga meciul antreprenorilor

Mihai Marcu, CEO şi preşedinte

Mihai Marcu, CEO şi preşedinte

Autor: Roxana Petrescu, Georgiana Mihalache

13.06.2024, 10:30 675

Comunitatea pe care Ziarul Financiar a strâns-o în jurul paginilor sale nu s-a format pe cifre seci, ci pe punerea unor cifre într-un context. Dar ce este cu adevărat captivant la business sunt oamenii care îl fac, iar zona de antreprenoriat are ceva aparte tocmai prin latura umană pe care o imprimă succesului. Într-o serie de interviuri realizată pentru prima ediţie a anuarului ZF Top 100 Companii Antreprenoriale, ZF a dus dialogul cu unii dintre cei mai puternici antreprenori ai momentului dincolo de cifre şi a încercat să vadă care este dinamica famiilor antreprenoriale, tendinţele remarcabile care remodelează mediul de business, dar şi felul cum se raportează prima ligă de antreprenori la angajaţii sau viitorii antreprenori, cel mai probabil din rândurile Gen Z.

Unul dintre interviuri a fost realizat cu Mihai Marcu, CEO şi preşedinte al grupului MedLife, cel mai mare operator medical din piaţa privată de sănătate după cifra de afaceri.

 

De ce credeţi că sunteţi proprietarul firmei şi nu doar angajatul ei?

Eu sunt un caz izolat, datorită backgroundului financiar sunt mai degrabă CEO decât acţionar, şi mai degrabă antreprenor decât investitor din cauza căutărilor către inovare, către drone sau roboţi. Sunt acţionar şi pentru că nu am încetat niciodată să investesc în ceea ce cred.

 

De la ce vă certaţi cu copiii dumneavoastră cel mai des? Ce învăţaţi de la ei?

Cu fata nu prea mă cert, e perfectă. Cu băiatul meu David mai degrabă ne hârjonim pe mentalitate, eu sunt mai degrabă adeptul ideilor şi sondajelor de piaţă, al cash-flow-ului, iar el mult mai intuitiv, mai aplecat către branding şi imagine.

 

Preferaţi un angajat excepţional, dar dificil, sau unul bun şi docil?

Dificil, implicat, încăpăţânat să mă schimbe, să mă aducă mereu la firul ierbii. Învăţăm şi de la noua generaţie, mai puţin loială şi dedicată, dar mai calculata şi mai echitabilă.

 

Cum vă investiţi banii? Investiţi în alţi antreprenori din România? Ce start-up-uri sau afaceri mature va atrag atenţia?

Inovaţie, a face lucruri diferit. Cred în eficienţă, roboţi fizici şi mai puţin software propriu-zis. Maşinile de învăţare sunt apanajul fiecărui tânăr din Groenlanda şi India, pe când roboţii fizici şi ideile năstruşnice non-tech sunt la îndemâna inteligenţei şi experienţei. Îmi place ideea de drone în transporturi, de roboţi în recepţii, de automat prin care încasează banii un hotel. Cred că industria de food şi în servicii de orice natură.

 

Aţi pierdut vreo oportunitate din cauza propriului orgoliului? Care?

Nu mă consider un om orgolios sau cel puţin nu până la nivelul de a pierde o afacere, o distracţie zdravănă sau un prieten.

 

Cum aţi schimbat dumneavoastră în bine comunitatea din care faceţi parte?

Sunt un creator de comunităţi, de la cofondator al Romanian Business Leaders la Romania Cup, cea mai mare competiţie de sailing din România. Oamenii trebuie să stea împreună, sa facă sport, antreprenorii au nevoie unii de alţii.

 

Care este cea mai importantă regulă după care vă ghidaţi în business?

Inovaţie, cash şi etică. Aceste trei reguli sunt în opinia mea necesare şi suficiente. Oricare lipseşte eşti incomplet, nu ai avea niciodată calitatea de lider.

 

De ce credeţi că nu mai doresc oamenii să aibă copii?

Timpul şi banii. Prea mare lipsă a celor două duce la nesiguranţă, iar excesul lor duce la autosuficienţă.

 

Dintre toate schimbările care au loc acum, de la stil de viaţă, schimbarea de generaţii, a modului de lucru, IA, care vă atrage cel mai tare? Care dintre acestea va remodela lumea pe termen lung?

Tehnologia va schimba stilul de viaţă şi, la rândul său, acesta va modifica fundamental producţia şi serviciile. Diligenţele au devenit autocare şi apoi avioane, hanul din colţ a devenit fast food şi apoi delivery. Cine va vedea viitorul consumator va câştiga meciul antreprenorilor.

 

Care este cel mai interesant lucru auzit de la un alt antreprenor?

Că ideile cu adevărat bune găsesc întotdeauna capital.

 

Cum va rămâne relevantă afacerea dumneavoastră pe termen lung?

Activez într-un domeniu care abia începe, medicina. Vrem sa rămânem frumoşi şi să devenim nemuritori şi nu ne vom sătura niciodată de asta.