Special

GEN Z TRENDS. Călător, nu turist: cum remodelează aşteptările Gen Z turismul? Experienţele contează, nu doar masa, casa şi transportul

GEN Z TRENDS. Călător, nu turist: cum remodelează...

Autor: Miruna Diaconu

20.06.2024, 17:30 144

♦ Circa 24% dintre tinerii Gen Z din România deja au renunţat la călătoriile cu avionul din motive care ţin de sustenabilitate, iar acesta este un prim indiciu legat de preferinţele de travel ale noii generaţii. Curiozitatea de a interacţiona cât mai mult cu specificul local al destinaţiei, preferinţa pentru cazări independente, în locul camerelor standardizate de hotel şi o atenţie sporită către experienţele culinare conturează un model de a călători mult diferit faţă de clasicele masă, cazare şi transport asigurate acum de agenţiile de turism. Şi deja oferta începe să se schimbe.

Turismul românesc a început să se adapteze noilor generaţii, să ofere o paletă mai largă de opţiuni de petrecere a timpului liber. Dacă înainte turismul vindea doar pachete de vacanţă, cu masă, cazare şi transport incluse, acum, multe agenţii mizează pe experienţe, adică să le ofere oamenilor diferite activităţi.

„Atunci când planific o vacanţă, prima dată mă gândesc la locaţie, la unde aş vrea să merg. Apoi, în funcţie de destinaţia aleasă, îmi stabilesc un buget de călătorie, care să îmi asigure o cazare decentă, cheltuielile pe mâncare şi tot ce înseamnă obiectivele turistice. Întotdeauna când îmi planific o vacanţă încep să economisesc cu câteva luni înainte, în funcţie de bugetul aproximativ pe care îl stabilesc“, spune Ioana, 22 de ani, Bucureşti. Bugetul de călătorii nu depăşeşte 1.000 de euro, dar îl el trebuie să se regăsească experienţe locale, iar soluţii sunt din plin.

„În medie, pe o vacanţă de patru-cinci zile într-o ţară din Europa, spre exemplu, încerc să cheltui până în 1.000 de euro (bilete de avion, transport local, cazare, mâncare, vizitat). Prefer experienţele şi îmi place ca în fiecare plecare să simt cum este viaţa localnicilor, astfel că mai tot timpul îmi găsesc cazări în apartamente sau case, nu la hoteluri şi mă îndrept, de asemenea, către restaurantele locale, la care obişnuiesc să meargă cei care trăiesc în respectiv loc“, mai spune Ioana.

Miramont este un exemplu de agenţie de turism care în ultimii ani s-a remarcat prin oferta de pachete accesibile spre destinaţii care până acum au fost prohibitive pentru tineri. Spre exemplu, una dintre oferte pentru Maldive în perioada 3-14 iulie are un preţ de 799 de euro de persoană, sumă care include zborul şi cazările. „Ne-am pus la bătaie toate cunoştinţele acumulate, toate resursele materiale şi sufleteşti, iar prin felul nostru de a fi am creat o comunitate“, se arată pe site-ul Miramont. Dar nu doar experienţele internaţionale se reconfigurează. Pe plan local, în ultimii ani au apărut mai multe proiecte care pun aventura pe primul lor.

Green Adventure este o mică agenţie de turism care oferă diferite activităţi în România, de la rafting pe râul Buzău, caiac pe Dunăre, canyoning la Sinaia, trasee prin via ferrata sau diferite aventuri alpine. Paleta de experienţe a agenţiei de turism se măreşte odată cu spaţiul geografic, astfel că au introdus în portofoliu pachete de vacanţă cu activităţi în Italia, Slovenia, Grecia, Albania, Turcia, Maroc, Iordania, Nepal şi altele, toate având în centru o aventură sau explorarea.

O altă agenţie de turism care a pornit pe nişa experienţelor şi aventurilor este Hai să Socializăm!, un mic operator pornit de Bogdan Vladu. Agenţia a pornit când antreprenorul a creat un grup pe Facebook şi a început să organizeze diverse activităţi de tip seri de karaoke, boardgame, bowling, iar de aici şi până la organiza excursii a mai fost doar un pas. Agenţia se concentrează pe excursii de o zi în zonele montane unde organizează drumeţii.

De aici, operatorul a început să ofere şi pachete de vacanţe de aventură cu o durată de câteva zile atât în România, cât şi în afara ţării.

Spre exemplu, o excursie de o zi către Vârful Baiu Mare are un preţ de circa 195 lei.

Experienţele de tip aventură sunt doar un segment al agenţiilor care se concentrează pe pachetele de vacanţă destinate tinerilor. În ultimii ani, operatorii din turism au început să introducă pachete  cu diferite activităţi, precum degustări de vinuri şi vizite la cramă, experienţe gastronomice, tururi culturale şi istorice în ţară sau în afara ţării.

 

„În medie, pe o vacanţă de patru-cinci zile într-o ţară din Europa, spre exemplu, încerc să cheltui până în 1.000 de euro (bilete de avion, transport local, cazare, mâncare, vizitat). Prefer experienţele şi îmi place ca în fiecare plecare să simt cum este viaţa localnicilor, astfel că mai tot timpul îmi găsesc cazări în apartamente sau case, nu la hoteluri şi mă îndrept, de asemenea, către restaurantele locale, la care obişnuiesc să meargă cei care trăiesc în respectiv loc.“

Ioana, 22 de ani, Bucureşti


 
 
 
GERARD BAKER la Gala ZF 2024 (Editor global, The Wall Street Journal)