Special

Generaţia care mişcă România merge în trei vacanţe pe an

Generaţia care mişcă România merge în trei vacanţe pe an

Autor: Mirabela Tiron

15.09.2014, 00:05 644

În ultimii zece ani, apetitul românilor pentru vacanţe în străinătate a crescut, suma cheltuită pe sejururi în afara ţării ridicându-se la 1,5 mld. euro anul trecut, faţă de 468 mil. euro în 2003, după cum arată datele de la Banca Naţională a României (BNR).

Generaţia care mişcă România a des­coperit vacanţele în capitale europene,  croaziere sau în destinaţii exotice, gusturile lor s-au rafinat odată cu diversificarea ofertelor agenţiilor de turism şi intrarea de noi companii aeriene pe piaţa locală. Pe lângă plajele din Grecia şi Turcia, le-au descoperit şi pe cele din Republica Dominicană, Maldive sau chiar Zanzibar. Cu toate acestea însă, în topul destinaţiilor externe în care îşi petrec cei mai mulţi români vacanţele rămân Bulgaria, Grecia, Turcia şi Austria, preţul sejururilor de o săptămână începând de la câteva sute de euro.

În vacanţa de vară în Grecia, Turcia şi Spania, cu pachete cu zbor charter inclus, pleacă aproape 150.000 de români, care au bugete de peste 500 de euro de persoană. În primele şase luni românii au cheltuit pe vacanţe în străinătate 702 milioane de euro, faţă de 690 de milioane de euro în aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit datelor de la BNR. Generaţia care mişcă România merge în vacanţe de tip city break pentru a descoperi noi oraşe europene, vara îşi petrece concediul în resorturi de patru şi cinci stele din străinătate, iar iarna schiază pe pârtiile austriecilor sau ale francezilor.

„Între 2007 şi 2014 este o diferenţă mare în ceea ce priveşte comportamentul de consum al turiştilor. Dacă atunci aveam una, două, trei destinaţii exotice, acum avem opt şi asta pentru că a crescut cererea pentru vacanţe exotice în Maldive, Thailanda, Las Vegas, Africa de Sud“, a spus Alin Burcea, proprietarul agenţiei de turism Paralela 45.

Cei care cumpără vacanţe în destinaţii exotice sunt români cu venituri mari din top management sau antreprenori.

În acest an, peste 3.000 de români vor pleca în vacanţă în destinaţii exotice de revelion, precum Mauritius, Maldive sau Africa de Sud, unde vor cheltuit 2.500 de euro de persoană.

În prezent generaţia care mişcă România pleacă în trei vacanţe pe an, de şapte zile în medie, pe care le rezervă din timp. „A crescut pofta de vacanţe, oamenii sunt mai deschişi.“ „Noi avem o clientelă constantă.“

Anul acesta agenţiile de turism au vândut vacanţe chiar şi de 80.000 de euro în insulele Caraibe, cu cazare la cinci stele în regim

all-inclusive, dar şi de 90.000 de euro, ce includeau cazare timp de două săptămâni în destinaţii ca Japonia, Hong Kong şi Singapore.

O contribuţie importantă în dezvoltarea apetitului pentru călătorii au avut-o companiile low-cost, care au intrat în România în 2005- 2006. Cei mai mari doi jucători în prezent sunt Wizz Air şi Blue Air, care încurajează deplasările prin tarifele low-cost. Aceştia au ajuns să transporte peste 4 milioane de români în străinătate.

Cererea mai mare pentru deplasările în străinătate se vede şi în traficul aeroporturilor din Bucureşti. Anul trecut, numărul  de pasageri pe aeroportul Henri Coandă (Otopeni) a ajuns la  7 milioane de pasageri anul trecut, faţă de sub 2 milioane de pasageri înainte de 2000. Şi numărul companiilor aeriene care operează de pe cel mai mare aeroport a crescut, până la peste 30 de companii faţă de doar câteva înainte.

Mai mult, datele de la Institutul Naţional de Statistică arată că numărul plecărilor românilor în străinătate, cu toate mijloacele de transport, s-a ridicat la 10 milioane anul trecut, faţă de 5-6 milioane câte efectuau românii în 2002- 2003.

AFACERI DE LA ZERO