Special

Hipermarketurile pierd teren în faţa modei şi marii dezvoltatori anunţă investiţii de sute de milioane de euro. Până în 2030 România trece de 5 mil. mp de spaţii de retail

ZF Malluri & Centre Comerciale 2024

Autor: Bogdan Alecu, Alex Ciutacu, Roxana Rosu(Author)

06.10.2024, 18:15 7824

nHood are un pipeline de investiţii de 100 mil. euro, sumă care include şi viitorul proiect de la Reşiţa, iar Iulius deja a semnat pentru jumătate din suprafaţa de retail din proiectul Rivus de la Cluj Pasul următor? Constanţa, pe terenul de la Oil Terminal. Bucureştiul mizează momentan doar pe extinderea Promenada.

România are un stoc total de retail modern de peste 4,3 milioane de metri pătraţi, din care peste 2,7 mili­oane de metri pătraţi malluri, iar restul în principal parcuri de retail. Peste 60% din suprafaţa totală de retail modern este concentrată în primele zece cele mai mari oraşe, cu peste 200.000 de locuitori.

Anul 2024 se remarcă un declin al pieţei comparativ cu evoluţia înregistrată în 2023, cu un singur proiect - Argeş Mall din Piteşti. Cu toate acestea, perspectivele rămân încurajatoare, având în vedere că, între 2025-2028, câteva centre comerciale mari şi dominante sunt aşteptate să adauge câteva sute de mii de metri pătraţi închiriabili la stocul modern de retail.

„Mai este un al doilea centru comercial în Piteşti - este anul Piteştiului, care primeşte din 180.000 mp cât sunt estimaţi probabil petnru anul acesta, cred că Piteşti are 70-80.000 mp, deci o valoare semnificativă. Avem aproximativ 110.000 mp în prima jumătate a anului, mai sunt câteva centre comerciale, până în 180.000 mp, care sunt în a doua parte a anului. Şi anul viitor se anunţă iarăşi destul de aglomerat. Sunt apropae 200.000 de mp, cu menţiunea că din 2026 încep să apară pe radar marile centre comerciale. Chiar din 2025, că anul viitor avem o primă inaugurare, un refurbish foarte mare în Iaşi - ar trebui să se termine Mall of Moldova, este un refurbish şi este o extindere a fostului centru comercial Era Iaşi. Aceasta este poate noutatea acestor ani, au revenit pe tapet aceste dezvotlări mari, cum vedem ce se întâmplă din partea Iulius sau Prime Kapital, în Cluj, Constanţa, Iaşi, acestea sunt semne care arată încrederea în creştere în România“, a spus , a spus Silviu Pop Research director pentru CEE & România în cadrul companiei de consultanţă imobiliară Colliers, conferinţa ZF Malluri & Centre Comerciale 2024 realizată de ZF alături de Iulius, Vivo!, NEPI Rockcastle, Veranda, Vantage Towers şi Nhood.


România are un stoc total de retail modern de peste 4,3 milioane de metri pătraţi, din care peste 2,7 milioane de metri pătraţi malluri, iar restul în principal parcuri de retail.

Anul 2024 se remarcă un declin al pieţei comparativ cu evoluţia înregistrată în 2023, cu un singur proiect - Argeş Mall din Piteşti. Cu toate acestea, perspectivele rămân încurajatoare, având în vedere că, între 2025-2028, câteva centre comerciale mari şi dominante sunt aşteptate să adauge câteva sute de mii de metri pătraţi închiriabili la stocul modern de retail.


Când ajungem la 5 mil. mp de retail modern? „Probabil până la finalul deceniului acesta dacă se ţine ritmul de dezvoltare actual, dar mai curând mai aproape... nu chiar în 2030. încă mai sunt zone care se pot dezvolta şi trebuie să trecem prin etapa „niciun oraş din România fără centru comercial“. Încă mai avem oraşe din România care nu au un centru comercial modern şi asta a fost povestea dezvoltării ultimilor 5-6 ani“, a explicat Silviu Pop.

Mallurile vor tot mai mult să atragă branduri noi, în special din fashion, motiv pentru care proprietarii vizează reducerea spaţiului destinat hipermarketului, care în cele mai multe cazuri este chiar chiriaşul-ancoră din proiect. „La Sun Plaza a fost o activitate mult mai intensă, pentru că l-am preluat anul trecut şi am vrut să îl aducem puţin în prezent. Am schimbat mult pe partea de food court, o să aducem Burger King, Trevi, pe patea de beauty venim cu  Bath & Body Works şi Rituals va avea al doilea magazin la Sun Plaza.

Pe partea de fashion avem planuri noi pentru anul viitor - se vor dubla nişte suprafeţe ale unor branduri de fashion şi vom avea un proiect pe partea de hipermarket, de micşorare a acestuia“, a spus Geanina Ungureanu, Head of Retail, CPI Romania.

Ea explică faptul că România are în continuare un potenţial mare de a atrage branduri noi, chiar înaintea altor ţări din Europa Centrală.

„ Am observat în uiltimii doi ani sau poate un an, în periaoda aceasta, brandurile nu se mai duc cu religiozitate şi foarte constante întâi spre Polonia, apoi spre zona aceea Croaţia, Slovenia şi după aceea intră în România. Observ că din ce în ce mai mult ei au văzut potenţialul României, nu mai suntem emerging country şi vin prima dată aici înainte să îşi măsoare forţele în celelalte pieţe, care sunt pieţe foarte diferite faţă de piaţa din România“, a declarat Geanina Ungureanu.

Mai mult, dacă mallurile Sun Plaza şi Vivo! Erau până de curând sub conducere austriacă, odată cu preluarea S Immo şi Immofinanz de către CPI Property Group, acestea sunt acum gestionate de cehi.

„Noi am lucrat cu Austria foarte mult, sunt nişte oameni foarte ok şi occidentali în gândire, dar în acelaşi timp este alteceva să discuţi cu nişte persoane care au acelaşi trecut şi aceeaşi istorie şi înţeleg mult mai bine dificultăţile populaţiei precum inflaţia galopantă, preţurile care cresc foarte mult, pentru că este altă discuţie. Şi pe partea de costuri se înţelege mult mai bine evoluţia, şi pe branduri“, a spus Geanina Ungureanu.

 

Gabriela Piştalu, country director for property & asset services, NHood

Ca plan de investiţii am propus proprietarului pentru perioada următorilor ani un plan de investiţii de aproximativ 100 de milioane de euro, format atât din proiecte noi, cât şi din eventualele extinderi sau modernizări de spaţii.

Există o politică de reducere a hipermarketului, sunt cazuri, aş putea să dau exemplu AFI Bucureşti, unde hipermarketul şi-a redus suprafaţa, iar pe viitor primul care va fi evidenţiat pe piaţă va fi cel din Braşov, din Coresi.

În Braşov şi Timişoara venim cu concept din zona medicală, în linie cu noua strategie a proprietarului nostru de a diversifica şi de a merge mai mult în zona medicală.

Proiectul de la Reşiţa face parte din planul de investiţii propus către proprietar, am terminat acolo toate lucrările privind infrastructura, în colaborare cu autorităţile.

Momentan am definitivat proiectul pentru grădiniţă şi creşă la Braşov, iar în momentul acesta în continuare studiem soluţii pentru a înfiinţa o şcoală privată şi împreună cu autorităţile locale să ajungem la un consens pentru a deschide inclusiv o şcoală publică.

În Cluj, de exemplu, vom vedea concepte noi în zona de sport şi entertainment, aici aş putea să anunţ un proiect care încă nu s-a deschis, dar suntem în lucrări cu Jumping House, un concept de entertainment care funcţionează foarte bine deja la noi

Avem planuri destul de clare pentru proiectele de energie regenerabilă. S-au închis proiectele de implementare pe zona hipermarketurilor, iar acum începe să închidem unul câte unul şi pe zona de real estate.

 

Geanina Ungureanu, head of retail, CPI Romania

La Sun Plaza a fost o activitate mult mai intensă, pentru că l-am preluat anul trecut şi am vrut să îl aducem puţin în prezent. Am schimbat mult pe partea de food court, vrem să aducem Burger King, Treevi, pe partea de beauty Bath&Body Works şi Rituals va deschide în Sun Plaza al doilea magazin din România.

Pe partea de fashion avem planuri noi pentru 2025 în Sun Plaza, se vor dubla nişte suprafeţe ale unor branduri de fashion şi vom avea un proiect pe partea de hipermarket, de micşorare a hipermarketului, care astăzi are o suprafaţă de 23.000 mp.

Traficul are un trend pozitiv în 2024 în mallurile Sun Plaza, VIVO şi în centrul Felicia din Iaşi, în unele oraşe vedem creşteri de două cifre faţă de anul trecut, iar faţă de 2019 deja nu mai avem termen de comparaţie.

Continuăm ceea ce am făcut şi în anii trecuţi, am renovat mallurile, şi continuăm să investim anual un CAPEX de două cifre la nivelul milioanelor de euro şi, pe lângă reconstrucţie, renovare, schimbări de echipamente şi instalaţii, facem şi acest proiet de re-tenanting, atrăgând chiriaşi noi.

Investiţiile continuă şi la Felicia Iaşi, la Constanţa avem planuri foarte mari, dar şi la Sun Plaza. În următorii doi ani avem un plan de investiţii destul de mare la Sun Plaza.

Continuăm la Cluj investiţia în al patrulea magazin al Primark, care se va deschide anul viitor

România are un potenţial foarte mare de atrage branduri noi

Sectorul mallurilor din România merge într-o direcţie foarte bună, sunt investiţii care vin în continuare în România şi nu neapărat pe partea de achiziţii, dar pe partea de investiţii în mallurile deja existente. Noi asta avem în plan în următorii cinci ani.

 

Ofelia Iancu, leasing director, Veranda Mall

Am înregistrat în S1 un trend pozitiv pe trafic, cu o creştere de două cifre faţă de 2023 şi 2019, chiar dacă 2024 nu este un an simplu pentru retail. Trebuie să te adaptezi permanent la ce îi interesează pe clienţi, să oferi experienţe integrate. Estimăm creşterea traficului în următorii ani, odată cu dezvoltarea proiectului rezidential din apropiere, SkyLight Residence.

Ne gândim să extindem în următorii ani proiectul, până aproape de strada Ziduri Moşi, dar o extindere soft. Nu o să fie un strip mall, ci probabil diferite concepte, ca oamenii să ştie că acolo găsesc cea mai bună pizzerie, cea mai bună gelaterie sau cafenea. Clientul nostru obişnuit este familia cu copii şi am dezvoltat deja multe spaţii pentru ei.

Nu suntem atenţi doar la tenant mix, ci şi la componenta educaţională, la componenta ESG. Am finalizat proiectul de panouri fotovoltaice, de 1 mil. euro, şi am obţinut certificarea BREEAM.

Discuţiile cu autorităţile nu au fost niciodată simple şi nici nu vor fi. Nici pentru dezvoltatorii care au contribuit la îmbunătăţirea zonei. Am creat treceri de pietoni, am donat terenuri, am amenajat altă ieşire rutieră din mall.

Am deschis magazinul Sinsay şi probabil vor mai urma şi alte branduri din grup. Am primit multe cereri de extindere a conceptelor, de la parteneri vechi, cum a fost English Home, care s-a relocat pe o suprafaţă dublă, Banca Transilvania, care va  avea o suprafaţă triplă faţă de cea anterioară, Zapatos. Avem în vedere aducerea unor branduri internaţionale, inclusiv nume noi, mai ales de food.

 

Oana Diaconescu, head of leasing retail, Iulius

Avem o creştere de 3% a indicatorului de trafic în S1, după ce în 2023 depăşisem 2019, un an reper pre-pandemic. E un apetit în creştere pentru socializare, pentru evenimente, este un mix de experienţe. Avem o nouă direcţie în companie, de a aduce în proiecte experienţe de entertainment şi edutainment. La Rivus Cluj va fi cea mai mare librărie din ţară, pe 2.500 mp, două niveluri, şi prima sală de spectacole integrată într-un centru comercial.

Cluj este unul dintre cele mai dezvoltate oraşe după Bucureşti. Sunt centre comerciale, dar sub capacitatea necesară. Trei din patru clujeni spun că nu au acces la un brand preferat. Noi deja aveam cereri de închiriere pe centrul de acolo pentru o suprafaţă similară cu alt mall, aşa că ne-am dat seama că există nevoia unui nou centru. Suntem la 50% din suprafaţă semnată. Vom avea cea mai mare ancoră de home & deco, un Jumbo, un hype arena. 

Avem o cifră de afaceri de 41,8 mil. euro la Iulius Town Timişoara, de 36 mil. euro la Palas Iaşi şi 34 mil. euro la Iulius Mall Cluj.  Este un trend ascendent pe piaţa chiriilor, dar corelat şi cu creşterea traficului, balansat şi de rata inflaţiei, care a crescut anul trecut, preţul materialelor de construcţie, care a crescut tot anul trecut.

Avem în plan şi o extindere la Iulius Mall Suceava, de 14.000 mp. La Constanţa suntem într-o fază foarte incipientă, de ecologizare a zonei. Avem un parteneriat cu Oil Terminal pentru a reda comunităţii o zonă neutilizată, după investiţii de 800 mil. euro.  Palas Iaşi are cel mai mare trafic din ţară după Bucureşti, se face turism de weekend.

 

Silviu Pop, director CEE & România research la Colliers

Este anul Piteştiului, care primeşte anul acesta 70-80.000 mp din cei 180.000 mp care sunt estimaţi la nivel naţional pentru anul acesta, deci o valoare seminificativă. Aşa s-a nimerit să fie.

Avem aproximativ 110.000 mp livraţi în prima jumătate a anului, mai sunt câteva centre comerciale, până în 180.000 mp cu totul, care sunt în a doua parte a anului.

Anul viitor se anunţă destul de aglomerat ca livrări, aproape 200.000 mp, cu menţiunea că din 2026 încep să apară pe radar marile centre comerciale. Chiar din 2025 au început, că anul viitor avem o primă inaugurare, un refurbish foarte mare în Iaşi, cu extindere, adică Mall Moldova, fostul centru comercial Era Iaşi.

Asta e poate noutatea acestor ani, au revenit pe tapet aceste dezvoltări mari, cum vedem ce se întâmplă din partea Iulius sau Prime Kapital în Cluj, Constanţa, Iaşi“.

Noi avem undeva la 4,3-4,4 milioane mp de spaţii comerciale moderne în România. Dacă ne uităm la ţările din jur şi păstrăm proporţiile, probabil mai avem multe sute de mii mp doar ca să prindem din urmă unde se află ei acum.

Avem loc în piaţă în continuare pentru branduri noi.

Încă mai sunt zone care se pot dezvolta în România, trebuie să trecem prin etapa niciun oraş fără centru comercial. Încă mai avem oraşe care nu au un centru comercial modern şi asta a fost povestea ultimilor 5-6 ani.

Vedem în ultima perioadă este că multe tranzacţii de retail cu capital local, ceea ce arată maturizarea economiei româneşti. Nu mai vorbim doar de fraţii Pavăl de la Dedeman, au fost tranzacţii cu capital românesc, inclusiv capital mai instituţional, cum e BT Property, care a cumpărat un centru comercial şi nişte clinici medicale în zona Transilaniei.