• Leu / EUR5.0860
  • Leu / GBP5.7723
  • Leu / USD4.4037
Special

De la idei locale la pieţe globale: a doua ediţie a programului MoonShotX deschide drumul internaţionalizării pentru 21 de companii româneşti. „Vom încerca să le ajutăm să îşi creeze o reţea de potenţiali parteneri, să găsim potenţiali finanţatori – fie fonduri de venture capital, private equity sau, eventual, bănci.“

MoonShotX 2.0

21 de companii au fost alese pentru faza iniţială a celei de-a doua ediţii a programului MoonShotX. Zece dintre ele vor fi alese pentru faza a doua, care presupune participarea la sesiuni internaţionale de scalare în Austria, Marea Britanie, Statele Unite şi, în premieră, Japonia.

21 de companii au fost alese pentru faza iniţială a celei de-a doua ediţii a programului MoonShotX. Zece dintre ele vor fi alese pentru faza a doua, care presupune participarea la sesiuni internaţionale de scalare în Austria, Marea Britanie, Statele Unite şi, în premieră, Japonia.

Autor: Ramona Cornea

10.10.2025, 00:07 234

„Programul ajută companiile româneşti să crească şi să-şi ducă afacerile peste graniţele pieţei locale“ ♦ „Construirea unor prietenii solide în această călătorie de internaţionalizare ce sunt uneori chiar mai utile decât o strategie de marketing excelentă.“

Raiffeisen Bank Româ­nia şi InnovX au lansat a doua ediţie a programului Moon­ShotX, destinat com­pa­­niilor mid-corporate care îşi doresc să se extindă pe pieţele internaţionale. În acest an, 21 de companii au fost selectate dintre 2.200 analizate pentru a participa la program.

Companiile selectate pentru ediţia din 2025-2026 a MoonShotX sunt: Polytrade Global, Riviera Bike, Electroprecizia Electrical Motors, Quartz Matrix, Verla, It Teams, IPP Group, Neakaisa, Mindit Services, Parapet, Optima Group, Your Stuff, Wolf e Robotics, Future Work Force, Bitstone, Datacor, Răzvan Idicel, Homplex, IV Future, Euro Narcis, Frontera Trading.

„Acest program este o parte esenţială din viziunea noastră de ansamblu, pentru că exact asta face: ajută companiile româneşti să crească şi să-şi ducă afacerile peste graniţele pieţei locale.

MoonShotX este proiect de susţinere şi scalare a companiilor mid-corporate din România, cu cifră de afaceri între 5 milioane şi 50 de milioane de euro. Programul se va desfăşura pe parcursul a opt luni şi va include vizite şi sesiuni de învăţare pe pieţe precum Regatul Unit, Statele Unite şi Japonia.

 

Companiile participante: au venit în acest program pentru a se provoca, pentru a-şi duce afacerile la un nivel internaţional, pe alte pieţe. Este un proces care, fără îndoială, le va testa limitele, le va da energie şi le va ajuta, în cele din urmă, să-şi descopere potenţialul maxim”, a spus Zdenek Romanek, preşedinte & CEO al Raiffeisen Bank Romania în cadrul evenimentului de lansare, organizat în parteneriat cu Ziarul Financiar.

MoonShotX este proiect de susţinere şi scalare a companiilor mid-corporate din România, cu cifră de afaceri între 5 milioane şi 50 de milioane de euro. Programul se va desfăşura pe parcursul a opt luni şi va include vizite şi sesiuni de învăţare pe pieţe precum Regatul Unit, Statele Unite şi Japonia.

„Avem ocazia să explorăm oportunităţi pentru aceste companii pe trei pieţe: Austria, Regatul Unit şi Statele Unite ale Americii. Am văzut dinamismul acestor pieţe, am văzut numeroasele oportunităţi, pieţe care se manifestă în forme şi momente diferite. În acest an, suntem bucuroşi să ducem companiile să exploreze oportunităţi în Regatul Unit, în Statele Unite ale Americii, dar şi în Ţara Soarelui Răsare – Japonia”, a mai spus Zdenek Romanek.

Cristian Sporiş, head of corporate banking division şi membru al Consiliului de Administraţie al băncii, susţine că, pe baza prezenţei regionale băncii, participanţii la noua ediţie a MoonShotX vor putea deveni activi nu doar în regiune, ci şi pe pieţe internaţionale mai îndepărtate, precum cea din Japonia.

„Am decis să continuăm. Privind spre companiile care ar putea fi interesate anul acesta să se extindă, să se internaţionalizeze sau să se scaleze, am analizat 2.200 de companii, iar dintre acestea am selectat 21. Pe parcursul a opt luni, vom călători împreună, vom învăţa unii de la alţii şi vom încerca să răspundem împreună la toate întrebările pe care le pot avea. Iar, nu în ultimul rând, vom încerca să le ajutăm să îşi creeze o reţea de potenţiali parteneri, să găsim potenţiali finanţatori – fie fonduri de venture capital, private equity sau, eventual, bănci. Pe baza prezenţei noastre regionale, aceste companii vor putea deveni active nu doar în regiune, ci şi pe pieţe de peste hotare, fie în est, în Japonia, fie în vest”, a detaliat Sporiş.

Daniel Dumitrescu, chief inno­vation officer la InnovX, a subliniat importanţa explorării pieţelor glo­bale pentru companiile româneşti.

„Avem nevoie ca firmele din România să-şi depăşească cu adevărat graniţele, să meargă efectiv să-şi cunoască clienţii pe pieţele globale. A fost extraordinar faptul că multe dintre ele şi-au găsit propriul „moon­shot”. (…) Am învăţat câteva lecţii din prima ediţie a programului. Prima este că networkingul şi construirea unor prietenii solide în această călătorie de internaţionalizare sunt uneori chiar mai utile decât o strategie de marketing excelentă. O altă lecţie este că nu toate companiile s-au născut să fie globale”, a explicat el.

Laura Mihăilă, director de comu­nicare, marketing şi customer expe­rience la Raiffeisen Bank România, a adăugat că MoonShotX reprezintă mai mult decât un program de accelerare a businessului.

„MoonShotX este mai mult decât un proiect de accelerare a afacerilor — este despre extinderea sau internaţionalizarea modului nostru de a gândi, despre construirea de conexiuni, de punţi şi, da, despre găsirea propriei noastre „luni”. Uneori, luna noastră este mai aproape decât credem (…) Nu toate companiile s-au născut pentru a fi globale. Am văzut asta şi am înţeles că trebuie să facem o schimbare în ediţia următoare. Aşadar, ceea ce facem acum este să recrutăm 20 de companii pentru faza iniţială, iar după etapa de bootcamp vom rămâne cu o selecţie de 10 companii care vor intra în faza de internaţionalizare”, a spus ea.

Ambasadorul Japoniei în România, Katae Takashi, a salutat includerea Japoniei ca ţară parteneră pentru ediţia 2025–2026 a programului MoonShotX. 

„Această onoare reflectă relaţia profundă şi bogată dintre ţările noastre. În special în domeniile ino­vaţiei şi antreprenoriatului, relaţiile dintre Japonia şi România s-au extins semnificativ în ultimii ani. În martie 2023, liderii celor două ţări au semnat o declaraţie comună privind institui­rea unui parteneriat strategic, ridicând legăturile bilaterale la un nivel esenţial. Un alt element important al acestui parteneriat este consolidarea relaţiilor de afaceri şi economice. În prezent, peste 110 companii japoneze operează în România, creând mai mult de 40.000 de locuri de muncă. Deşi investiţiile japoneze s-au concentrat tradiţional pe componente auto, în ultimul timp acestea s-au diversificat”, a subliniat el.

 

Zdenek Romanek, preşedinte & CEO, Raiffeisen Bank România

♦ Avem propriile noastre „moonshots” – obiective îndrăzneţe – şi le urmăm într-un mod foarte profesionist, sistematic, pas cu pas, într-un ritm constant şi alert. Avem, de asemenea, şi „Steaua Nordului” noastră – viziunea finală de a deveni cea mai recomandată instituţie financiară de pe piaţa românească.

♦ Pentru noi, acest lucru înseamnă două lucruri:  ne străduim să atingem excelenţa în serviciile bancare, şi ne dorim să atingem excelenţa în consultanţa financiară, pentru a fi cei mai buni consilieri financiari pentru fiecare dintre clienţii noştri, sprijinindu-i în ambiţiile, creşterea şi viaţa lor financiară – atât în cea de business, cât şi în cea personală.

♦ Acest program MoonShotX este o parte esenţială din viziunea noastră de ansamblu, pentru că exact asta face: ajută companiile româneşti să crească şi să-şi ducă afacerile peste graniţele pieţei locale.

 

Alina Orban, senior director ISV partners & start-ups, Central Europe & Central Asia, Microsoft

♦ Cred că este vorba despre momentul în care eşti pregătit să visezi mai mult, la mai mare, şi să înţelegi cu adevărat care este potenţialul tău complet. Pentru că avem instrumentele, avem tehnologia, avem totul, dar încă nu avem misiunea reală pe care ne-o asumăm: unde vrem să ajungem şi cât de departe sau cât de repede vrem să facem asta.

♦ Din perspectiva mea, şi lucrând mult cu start-up-uri, inovatori şi scale-up-uri care folosesc mult tehnologia, cel mai bun sfat pe care îl pot da este să fie consecvenţi, să ştie exact unde vor să ajungă, să îşi cunoască nişa, să îşi cunoască clientul.

♦ Dacă nu au aceste cunoştinţe, să apeleze la un expert, pentru că poţi avea un produs grozav, dar fără expertiză şi cu încăpăţânare de a nu primi ajutorul potrivit, rişti să nu reuşeşti să construieşti o piaţă pentru produsul tău uimitor. Aşadar, să fie deschişi şi să înveţe.

 

Serge Ioan Celebidachi, scenarist şi regizor de film

♦ Privilegiul pe care îl am în această seară este să prezint un vis care a devenit realitate. Dar, pentru a porni de la premisă, aş spune că, oricât de important ar fi visul, cred că implementarea lui, transformarea lui în paşi concreţi, este partea cea mai importantă pentru ca acel vis să devină, în cele din urmă, realitate.

♦ Activarea paşilor pe care i-ai definit este cheia oricărei poveşti de succes. Şi cred că am reuşit să facem acest lucru în cei şapte ani — sau chiar mai mulţi — care ne-au adus până aici.

♦ Cu filmul pe care l-am realizat am simţit că aceasta ar fi o oportunitate extraordinară de a arăta lumii, în sfârşit, că din punctul meu de vedere pot face un proiect „cu ştampilă românească“, care să poată călători în lume şi să redea o parte din demnitatea şi identitatea de care aveam cu toţii nevoie — să o restituim şi să schimbăm modul în care este privită România. Iar astăzi, suntem foarte aproape de premieră — mai sunt doar câteva săptămâni.

 

Laura Mihăilă, director de comunicare, marketing & customer experience, Raiffeisen Bank România

♦ Am învăţat multe în prima ediţie a programului – unele informaţii au fost interesante, altele surprinzătoare, iar altele au fost ca un team building trecut prin foc. Da, aşa este, nu toate companiile s-au născut pentru a fi globale. Am văzut asta şi am înţeles că trebuie să facem o schimbare în ediţia următoare. Aşadar, ceea ce facem acum este să recrutăm 20 de companii pentru faza iniţială, iar după etapa de bootcamp vom rămâne cu o selecţie de 10 companii care vor intra în faza de internaţionalizare.

♦ Vorbind despre „boosters”, ceea ce am schimbat în program este că, pe parcursul desfăşurării lui, vom avea două acceleratoare tematice. Vom dezvălui tematicile acestora la momentul potrivit, iar câştigătorii acelor spin-off-uri vor merge direct în faza de internaţionalizare.

♦ MoonshotX este mai mult decât un proiect de accelerare a afacerilor — este despre extinderea sau internaţionalizarea modului nostru de a gândi, despre construirea de conexiuni, de punţi.

 

Daniel Dumitrescu, chief innovation officer, InnovX 

♦ Avem nevoie ca firmele din România să-şi depăşească cu adevărat graniţele, să meargă efectiv să-şi cunoască clienţii pe pieţele globale. A fost extraordinar faptul că multe dintre ele şi-au găsit propriul „moonshot”.

♦ Am învăţat câteva lecţii. Prima este că networkingul şi construirea unor prietenii solide în această călătorie de internaţionalizare sunt uneori chiar mai utile decât o strategie de marketing excelentă.

♦ O altă lecţie este că nu toate companiile s-au născut să fie globale. Nimic nu spune „cred în tine” mai bine decât o propulsie bună.

♦ Cred că noii participanţi la Moonshot au apreciat foarte mult sesiunea de diagnostic din timpul pauzei de cafea şi „dragostea dură” din partea experţilor noştri — de la cei din zona de finanţare ai Raiffeisen Bank, la campionii sustenabilităţii, partenerii noştri de la Elevator Ventures, de la mine şi colegii mei de la InnovX, precum şi de la partenerii noştri de la Microsoft şi DLA Piper.

 

Ana Bobircă, CIO, InnovX

♦ Întrebările pentru companiile din programul MoonShot ar fi: care este următoarea frontieră, cum văd participarea în program şi ce urmează?

♦ Cred că tind să fie ambele lucruri în acelaşi timp, adică principalele puncte forte şi principalele slăbiciuni ale antreprenorilor: ei cred că ştiu totul, ceea ce este foarte util, pentru că înseamnă că sunt curajoşi şi au încredere în ei şi în modelul lor de afaceri.

♦ În acelaşi timp, asta înseamnă că un anumit tip de asistenţă în ceea ce priveşte execuţia — o execuţie mai rapidă, nu neapărat mai bună, ci accelerată — este necesară pentru ca ei să poată să se extindă internaţional.

♦ Şi aş spune că despre asta este, de fapt, MoonShotX: să le ofere un fel de „boardroom” pentru a se analiza, a primi sfaturi şi fie sprijiniţi să îşi internaţionalizeze operaţiunile.

 

Tudor Nedelea, partner, DLA Piper

♦ Pentru mine, cred că este foarte relevant să înţelegem nevoile participanţilor şi să fim capabili să îi mentorăm şi să îi ajutăm, pentru că obiectivul nostru principal este să ajutăm companiile româneşti să crească, să îşi depăşească graniţele şi să fim aici pentru ele.

♦ Aşadar, întrebările merg mai degrabă în această direcţie: care ar fi nevoile voastre pe termen scurt şi pe termen lung?

♦ Obiectivul nostru principal ar fi, cu siguranţă, să stabilim infrastructura legală necesară pentru ca aceste companii să se extindă internaţional. Acesta este, fără îndoială, un reper foarte important. Poţi avea visul, poţi avea produsul, dar trebuie să îl faci în mod înţelept şi în acelaşi timp eficient şi sigur, astfel încât să nu te trezeşti cu riscuri legale sau fiscale.

♦ Din perspectiva noastră, acesta este elementul cheie.

 

Andrei Văcuţ, EMEA sales engineering senior director, UiPath

♦ Vorbind despre cohorta de participanţi şi despre ce se întâmplă la MoonShotX, cred că întrebarea este: cât de repede putem adopta tehnologia în procesele şi mentalitatea noastră, astfel încât tehnologia să nu fie doar un „plasture”, ci să devină un pilon principal de creştere. Asta se întâmplă atunci când depăşeşti confortul României şi poţi să scalezi şi să mergi mai departe.

♦ Am observat că uneori antreprenorul român crede că are întotdeauna dreptate. Este important să înţelegi că trebuie să eşuezi rapid şi să te adaptezi la piaţa şi mentalitatea în care intri.

♦ Avem aici exemple precum piaţa SUA, care preferă riscuri mai mari, proiecte mai mari, lucruri mai spectaculoase etc. Există un mod specific de a-ţi prezenta propunerea de valoare şi de a înţelege cum o poţi replica constant.

♦ Dacă mergi într-o ţară precum Japonia, trebuie să înţelegi corect cultura.

 

Cristian Sporiş, vice-president corporate and investment banking, member of Board of Directors, Raiffeisen Bank Romania

♦ Privind spre companiile care ar putea fi interesate anul acesta să se extindă, să se internaţionalizeze sau să se scaleze, am analizat 2.200 de companii, iar dintre acestea am selectat 20.

♦ Pe parcursul a opt luni, vom călători împreună, vom învăţa unii de la alţii şi vom încerca să răspundem împreună la toate întrebările pe care le pot avea. Iar, nu în ultimul rând, vom încerca să le ajutăm să îşi creeze o reţea de potenţiali parteneri, să găsim potenţiali finanţatori – fie fonduri de venture capital, private equity sau, eventual, bănci.

♦ Pe baza prezenţei noastre regionale, aceste companii vor putea deveni active nu doar în regiune, ci şi pe pieţe de peste hotare, fie în est, în Japonia, fie în vest.

♦ Încercăm să fim proactivi şi să ducem companiile româneşti în afara graniţelor.

♦ Companiile româneşti care se extind în afara ţării reprezintă un motiv de mândrie pentru toţi românii.

 

Katae Takashi, ambasadorul Japoniei în România

♦ Aş dori să-mi exprim recunoştinţa faţă de InnovX pentru alegerea Japoniei ca ţară parteneră pentru perioada 2025–2026. Această onoare reflectă relaţia profundă şi bogată dintre ţările noastre. În special în domeniile inovaţiei şi antreprenoriatului, relaţiile dintre Japonia şi România s-au extins semnificativ în ultimii ani.

♦ În martie 2023, liderii celor două ţări au semnat o declaraţie comună privind instituirea unui parteneriat strategic, ridicând legăturile bilaterale la un nivel esenţial. Un alt element important al acestui parteneriat este consolidarea relaţiilor de afaceri şi economice.

♦ În prezent, peste 110 companii japoneze operează în România, creând mai mult de 40.000 de locuri de muncă. Deşi investiţiile japoneze s-au concentrat tradiţional pe componente auto, în ultimul timp acestea s-au diversificat.

♦ Începând cu anul 2023, guvernele noastre au co-organizat forumuri dedicate inovaţiei şi energiei, menite să consolideze cooperarea de afaceri dintre cele două ţări.

 

Giles Portman, ambasadorul Regatului Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord în România

♦ Cred că acesta este, de fapt, scopul programului MoonShotX — să sprijine acele companii româneşti curajoase şi ambiţioase care vor să se afirme la nivel internaţional şi să le ofere sprijinul necesar. Vestea bună este că ştim deja că funcţionează.

♦ Mesajul meu pentru noua cohortă este că programul a dat deja rezultate şi poate funcţiona şi pentru voi — iar noi suntem aici ca să vă sprijinim.

♦ Dacă investiţi în Marea Britanie, veţi merge într-o ţară care este lider mondial în servicii financiare, o ţară care vă oferă mentorat, granturi pentru a vă ajuta să vă stabiliţi, o ţară cu un cadru legal solid şi transparent care vă oferă încredere — dar, mai presus de toate, o piaţă cu un apetit ridicat pentru soluţii tehnologice într-o gamă largă de domenii, de la inteligenţă artificială la fintech, energie şi sectorul sănătăţii.

 

Ulla Krauss-Nussbaumer, ambasadoarea Austriei în România

♦ Austria a avut dintotdeauna legături economice foarte strânse cu România. Relaţiile economice dintre România şi Austria au fost mereu apropiate şi excelente — companiile austriece au fost printre primele care au venit în România după căderea comunismului, în 1989, iar multe dintre ele şi-au arătat încrederea în viitorul ţării încă de la început.

♦ Astăzi, Austria este al doilea cel mai mare investitor străin în România, după Germania, iar România este al şaselea cel mai mare beneficiar al investiţiilor austriece. Cu un volum de aproximativ 14 miliarde de euro, aceste investiţii sunt considerabile — şi, de fapt, puţini austrieci ştiu că investiţiile austriece în România sunt mai mari decât investiţiile Austriei în Italia, Franţa şi Spania la un loc.

♦ Datorită poziţiei sale geografice, Austria este predestinată să fie un hub regional în Europa Centrală, la fel cum România este predestinată să devină un hub pentru regiunea Mării Negre.

 

Diana Dumitrescu, CEO, InnovX

♦ Vă mulţumesc foarte mult că sunteţi aici în această seară. De acum înainte, incredibila echipă de la Raiffeisen Bank România, colegii mei de la InnovX şi cele 21 de companii mid-corporate remarcabile selectate pentru acest program, urcă împreună în aceeaşi rachetă mai mare, mai rapidă şi mai bună MoonShotX.

 

Sorin Suciu, director executiv, mid corporates & public sector, Raiffeisen Bank România

♦ Mă simt cu adevărat onorat să fiu aici pe aceeaşi scenă pentru al doilea an consecutiv; acest lucru îmi arată că prima ediţie a programului MoonShotX a avut succes.

♦ Prin urmare, vă rog să îmi permiteţi, împreună cu cel mai bun partener pe care îl avem în această călătorie impresionantă, InnovX, reprezentată aici de CEO-ul său, să invit pe scenă cele mai importante persoane din această audienţă: noua cohortă, noile companii selectate pentru această a doua parte a MoonShotX.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează Gala Ziarul Financiar, 17 noiembrie 2025
Principalele valute BNR - astăzi, 13:37
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 5.0860
Diferență: 0,0295
Ieri: 5.0845
Azi: 4.4037
Diferență: -0,2898
Ieri: 4.4165
Azi: 5.7723
Diferență: -0,0796
Ieri: 5.7769
Azi: 5.4550
Diferență: -0,0293
Ieri: 5.4566