La 99 de ani de la Marea Unire de la 1 decembrie 1918, România nu are autostrăzi de la est la vest şi de la nord la sud, 3 milioane de români sunt plecaţi la muncă în Occident şi există o stare de nemulţumire generală la adresa clasei politice.
Totuşi, România devine pe zi ce trece mai dezvoltată din punct de vedere economic, clasa antreprenorială prinde curaj, şi există români – sportivi, antreprenori, manageri – de care putem fi mândri.
Ziarul Financiar propune un „Exerciţiu de admiraţie“: cine sunt românii din sport, din agricultură, din IT, din industria auto, de bunuri de larg consum, din transport sau retail cu care ne putem mândri în anul 2017. Românii care au făcut ceva excepţional – cum este cazul Simonei Halep, care a trecut pe locul 1 în lume la tenis feminin, al lui Silviu Popovici – care a devenit manager peste businessul Pepsi-Co din 65 de ţări, sau care au îndrăzneala de a începe un mic business în agricultură, cum este cazul Alinei Constantinescu, care vinde legume şi fructe bio sub brandul „Nasul Roşu“.
Simona Halep, liderul mondial la tenis feminin
La 26 de ani, Simona Halep a ajuns cea mai bună jucătoare din lume în octombrie 2017, performanţă care nu a mai fost atinsă de nicio româncă înaintea ei. Născută la Constanţa, Simona Halep a început să joace tenis la patru ani, iar în 2008 a câştigat turneul junioarelor de la Roland Garros. La 22 de ani românca devenea a doua cea mai bună jucătoare a lumii, iar în anii următori bifa victorie după victorie la cele mai mari turnee de tenis de la Madrid, Roma, Paris, Indian Wells, Montreal. Simona a jucat de două ori finala de la Roland Garros, Paris, iar anul acesta, după victoria din semifinala turneului de la Beijing, China, a ajuns prima jucătoare a lumii, poziţie în care se află şi astăzi. Simona Halep a intrat în liga celor 25 de jucătoare din toate timpurile care s-au clasat pe prima poziţie din lume la tenis feminin.
Este co-fondator şi CEO al UiPath, companie înfiinţată în Bucureşti în 2015 care dezvoltă roboţi software care automatizează procesele de lucru din companii.
Compania a primit în acest an cea mai mare finanţare pentru un start-up de IT lansat din România: 30 de milioane de dolari de la Accel Partners - primul fond de investiţii din lume care a pariat pe Facebook în urmă cu 12 ani. După finanţarea de 30 milioane de dolari, UiPath şi-a extins prezenţa la nivel internaţional deschizând patru noi birouri în Australia, Hong Kong, Franţa (Paris) şi Germania (München).
Produsele şi soluţiile dezvoltate de UiPath se adresează companiilor mari şi foarte mari care externalizează anumite procese către firme specializate - BPO (business process outsourcing) şi IT outsourcing.
Bricolaj
♦ Dragoş şi Adrian Pavăl, acţionari Dedeman
Fraţii Dragoş şi Adrian Pavăl au dus anul trecut businessul Dedeman spre 1,2 miliarde de euro, iar anul acesta compania ar putea trece pragul de 1,3 miliarde de euro, după ce a continuat sprintul, iar în prima jumătate a anului a urcat cu 17%.
În acest an Dedeman a demarat o campanie puternică de achiziţii, fraţii Pavăl ajungând să deţină 5,56% din Transelectrica, una dintre cele mai valoroase companii de stat, să cumpere un teren de 2,7 ha pe şoseaua Progresul din Capitală contra sumei de 6,7 mil. euro, sau să ajungă la aproape 33% din acţiunile producătorului de cărămidă Cemacon.
Dezvoltări imobiliare
♦ Geo Mărgescu, fondator Forte Partners
Geo Mărgescu alături de Johny Jabra şi Ionuţ Dumitrescu au pus bazele dezvoltatorului Forte Partners, compania care a construit birourile Ştefan cel Mare şi care luna trecută a finalizat prima clădire din proiectul The Bridge şi prima din zona Orhideea, noul pol de birouri din Capitală. Cu aproape doi ani înainte să fie gata deja închiriase jumătate din cei 36.000 mp către BCR, iar cealaltă jumătate a închiriat-o anul acesta către IBM. Tot anul acesta Forte a demarat construcţia proiectului Aviaţiei Park, în zona parcului Herăstrău şi în proximitatea podului Băneasa, printre primele proiecte demarate în acea zonă tocmai pentru a atrage corporatiştii care lucrează în birourile din zona Barbu Văcărescu - Floreasca.
Logistică
♦ Sînziana Pardhan, director de achiziţii al P3 România
În doar câteva luni Sînziana Pardhan a trecut de la director asociat în departamentul de investiţii al companiei de consultanţă imobiliară Colliers la director de achiziţii al P3 România, unul dintre cei mai importanţi investitori şi dezvoltatori europeni de proprietăţi logistice, pentru ca din luna august să preia direct funcţia de country head P3 în România, în locul lui Blake Horsley, care a devenit director de dezvoltare al Grupului P3. Sînziana Pardhan a lucrat timp de nouă ani pentru compania de real-estate Colliers. Înainte de Colliers ea a realizat proiecte de consultanţă pe lângă Departamentul de Comerţ al SUA (Centrul de Informare al Afacerilor din Europa Centrală şi de Est), Consiliul Competitiv al Republicii Dominicane şi Parteneriatul Global pentru Cunoaştere (Kuala Lumpur, Malaiezia).
Auto
♦ Brent Valmar, director general Porsche România
Este cel mai longeviv director general aflat la conducerea unei companii din piaţa auto locală - Porsche România. Practic, Brent Valmar, în întreaga sa carieră, a pus umărul la fundaţia pieţei auto locale moderne, a fost implicat direct în fondarea şi demararea companiei Porsche România, care de douăzeci de ani este cel mai mare importator şi principalul jucător de pe segmentul de comerţ auto din România. În prezent aproape una din patru maşini vândute pe plan local pleacă direct din curtea Porsche România, indiferent dacă este vorba de un Volkswagen, Skoda, Seat sau Audi.
♦ Dana Cortina, directorul general al Volkswagen Group Retail Spania
Este unul dintre cei mai experimentaţi executivi români din piaţa auto şi a participat inclusiv la înfiinţarea companiei Porsche România, în a doua jumătate a anilor 90.
Dana Cortina este în prezent directorul general al Volkswagen Group Retail Spania (VGRS), dealerul grupului VW pe piaţa iberică. Ea a condus până la finalul anului 2013 divizia de retail a Porsche Holding în România, Porsche Inter Auto. De la începutul lui 2014 Dana Cortina conduce cel mai important dealer al Grupului VW în Spania. Acum, ea a semnat cu Grupul Volkswagen pentru un nou mandat la conducerea celui mai mare dealer de pe piaţa iberică.
Start-up
♦ Ruxandra Stan, fondator Baldanza Design
Ruxandra Stan împreună cu soţul ei Dragoş au investit 10.000 de euro într-un showroom şi într-un atelier în care iau naştere sute de perechi de pantofi de mireasă în fiecare an, iar comenzile vin din Spania, Italia sau Anglia. Ei au deschis în urmă cu patru ani Baldanza Design, o companie care administrează brandul Ravissante şi care se ocupă cu producerea şi comercializarea pantofilor de mireasă, care a avut anul trecut venituri de 240.000 de lei. Preţurile pentru pantofii de mireasă încep de la 250 lei şi pot trece de 1.000 de lei, în funcţie de preferinţele clientelor, şi vinde peste 300 de perechi de pantofi pe an.
♦ Alexandra Samsonescu, fondator Eco Alsam
Alexandra Samsonescu, o tânără antreprenoare, a deschis în Suceava Eco Alsam, un start-up care a ajuns la afaceri de 200.000 de lei din curăţarea pernelor, iar acum se află în discuţii pentru a ieşi pe pieţele externe. Ea curăţă perne şi pilote cu ajutorul unui utilaj modern, pe care l-a brevetat, şi produce perne şi pilote cu puf şi pene naturale. Compania a intrat în marketplace-ul eMAG şi este în discuţii pentru a se extinde pe piaţa din străinatate cu utilajele şi cu curăţătoria de perne, în Bulgaria şi în Ungaria.
♦ Daniel Herdean şi Cătălin Iuga, fondatori Cognetik
Cei doi antreprenori români au fondat în 2013, alături de un american, firma Cognetik, o agentie digitală de analiză a datelor si de consultantă, şi au ajuns să aibă clienţi din rândul companiilor de top la nivel mondial, precum McDonald’s, eBay, Sears, Mazda sau Pizza Hut, şi să genereze profituri de milioane de dolari pentru aceştia. Anul trecut, Cognetik a avut o cifră de afaceri de aproximativ 2,5 mil. dolari. Compania are birouri în SUA, în Raleigh şi Los Angeles, dar şi în România, în Oradea, unde se află mare parte din echipa totală de 40 de persoane, şi plănuieşte să îşi extindă mai puternic prezenţa în România şi în Europa.
Cultură
♦ Chris Simion-Mercurian, regizoare şi scriitoare
Face teatru independent de aproape 20 de ani, iar întâlnirea în 1999 cu celebrul scriitor francez Pascal Bruckner a fost definitorie în înfiinţarea Companiei de Teatru DAYA, cea mai longevivă companie de teatru independent din România. În 2008 a iniţiat proiectul Undercloud, un festival de teatru independent care a apărut din dorinţa de a nu opri stagiunea în timpul verii şi de a exista un loc unde actorii să joace şi să-şi expună spectacolele.
Astăzi, regizoarea Chris Simion derulează o campanie de strângere de fonduri pentru a pune bazele primului teatru privat „construit împreună“ pe terenul cumpărat în Grivita 53, nume purtat şi de instituţia pe care vrea să o ridice.
FARMA
♦ Florentina Ioniţă-Radu, managerul Spitalului Militar din Bucureşti
Conduce unul dintre cele mai mari spitale de stat din România, Spitalul Militar Central „Dr. Carol Davila“, şi gestionează un buget din venituri proprii de 140 de milioane de lei. Cei mai mulţi bani merg spre dotarea cu aparatură medicală, astfel că managera a anunţat că a încheiat o licitaţie pentru primul PET/CT, un aparat folosit la diagnosticarea cancerului. În următorii trei ani, Florentina Radu vrea să construiască un nou bloc chirurgical de 50 mil. euro, în contextul în care mulţi dintre managerii spitalelor de stat se plâng de lipsa banilor pentru investiţii.
♦ Tudor Socea, fondator al spitalului Polaris Medical, Cluj
Fondator al spitalului de recuperare medicală Polaris Medical, este fiul lui Ioan Socea, cel care alături de Ştefan Gadola şi Peter Pal au pus bazele EnergoBit în 1990, companie din domeniul echipamentelor şi lucrărilor în energie. Familia Socea a decis să parieze pe serviciile medicale private, iar în 2015 a deschis Polaris, un spital cu 180 de paturi, în urma unei investiţii de 10 mil. euro. Anul acesta la spitalul din Cluj s-au investit peste 450.000 de euro în echipamente pentru Centrul de Recuperare Robotizat din spital, unitate care a raportat anul trecut afaceri de 7,8 mil. lei, iar planurile pentru anul acesta vizează o creştere de peste 30% a afacerilor.
FMCG
♦ Călin Drăgan, director regional Coca-Cola
Executivul român Călin Drăgan este din prima jumătate a anului, region director ASEAN şi Orientul Mijlociu pentru Bottling Investment Group (BIG), cel mai mare îmbuteliator al gigantului american Coca-Cola, responsabil pentru un sfert din volumele vândute în întreaga lume. Îmbuteliatorul este deţinut de gigantul american şi administrează operaţiunile de pe 19 pieţe. În 2016, Cola-Company a vândut la nivel mondial 165 de miliarde de litri de băuturi şi avea afaceri de aproape 42 mld. dolari. Astfel, businessul peste care Călin Drăgan este director regional poate fi estimat la 10 mld. dolari. Înainte să plece în Ţara Soarelui Răsare, acum circa şase ani, el era considerat unul dintre cei mai puternici executivi din România, cariera sa fiind construită în cadrul Coca-Cola.
♦ Silviu Popovici, managerul român care conduce businessul PepsiCo din 65 de ţări
Silviu Popovici este cel mai puternic român din cadrul gigantului PepsiCo. El a condus din funcţia de preşedinte businessul PepsiCo din Rusia, Ucraina şi ţările CIS, iar în luna septembrie a preluat funcţia de preşedinte al grupului din zona Europa şi Africii Subsahariene (Europe Sub-Saharan Africa- ESSA). El coordonează activităţile de pe 65 de pieţe unde gigantul american PepsiCo are afaceri de 10 mld. dolari. Această regiune contribuie cu circa 16% la businessul total al grupului, fiind a treia cea mai importantă divizie după divizia de băuturi din America de Nord şi cea a snackurilor Frito-Lay tot din America de Nord. Silviu Popovici lucrează pentru PepsiCo de circa cinci ani, după ce gigantul american a preluat compania Wimm-Bill-Dann pe care executivul român o conducea la acea vreme.
♦ Marius Bîcu, antreprenorul care a dus brânzeturile româneşti pe pieţele europene
Marius Bîcu este unul dintre cei mai tineri antreprenori din industria lactatelor, o piaţă dominată de multinaţionale ca Danone, Lactalis, FrieslandCampina sau Olympys. Cu toate că activează pe nişa brânzeturilor, a reuşit să intre în marile lanţuri de magazine precum Auchan, Carrefour, Kaufland cu brandul De La Ferma şi Pachet de Acasă. În plus, exportă jumătate din producţia fabricii din judeţul Alba în zece ţări din UE, în special în Germania, Spania, Italia şi Anglia.
Agrobusiness
♦ Alina Constantinescu, fondatorul fermei Nasul Roşu
Alina Constantinescu, medic veterinar de profesie, a renunţat la jobul ei dintr-o mare corporaţie din industria chimică şi farmaceutică pentru a produce şi vinde legume şi fructe ecologice marca „Nasul Roşu“, alături de soţul ei, Dan Constantinescu. Proprietarii fermei ecologice Nasul Roşu Nasul vând legume şi fructe ecologice de circa 5.000 de euro pe lună, cultivate în ferma proprie din satul Palanca, judeţul Prahova, o microfermă situată la 35 de kilometri de Bucureşti, care se întinde pe o suprafaţă de două hectare. Familia Constantinescu livrează cutii cu legume, comenzi efectuate online sau telefonic, clienţilor din Capitală, din judeţul Ilfov şi din Ploieşti.
♦ Nicolae Sofone, preşedintele cooperativei agricole Dobrogea Sud
Nicolae Sofone conduce cea mai mare cooperativă agricolă de cultură mare din România, cooperativa agricolă Dobrogea Sud, care a vândut anul trecut cereale şi oleaginoase de circa 18 mil. euro. În 2016 cooperativa agricolă Dobrogea Sud a tranzacţionat peste 100.000 de tone de grâu, orz, porumb, floarea-soarelui şi rapiţă, recoltate de pe o suprafaţă de 20.000 de hectare din judeţul Constanţa - cât deţin împreună cei 42 de membri ai cooperativei.
♦ Florin Irimescu, acţionar al companiei Quality Natural
Florin Irimescu, un tânăr din Bucovina, a pornit în 2015 să vândă păstrăv afumat, tartinabile (pateu - n. red.) sau păstrăv conservat la borcan sub brandul Valeputna, care anul acesta, al treilea an de la intrarea pe piaţă, va genera vânzări de jumătate de milion de euro. Producătorul de preparate din peşte din Valea Putnei, judeţul Suceava, procesează circa 50 de tone de peşte pe an.
IT&C
♦ Andrei Pitiş, vicepreşedinte pentru inginerie al Fitbit
Andrei Pitiş este cofondator al Vector Watch, un start-up care a dezvoltat un ceas inteligent şi care a fost achiziţionat de compania americană Fitbit, unul dintre cei mai mari jucători globali de pe piaţa de echipamente care permit monitorizarea activităţilor fizice. După achiziţie, Fitbit a decis să îl numească pe Andrei Pitiş vicepreşedinte pentru inginerie la nivel global şi să deschidă în România un centru de cercetare & dezvoltare, care este condus de asemenea de Pitiş. Biroul de cercetare dezvoltare din Bucureşti este cel mai mare de acest tip al companiei din Europa.
♦ Florin Talpeş, CEO al Bitdefender
Florin Talpeş este cofondator şi CEO al Bitdefender, compania locală de tehnologie cu cea mai puternică expansiune la nivel internaţional pe segmentul soluţiilor de securitate de IT. Compania, care are peste 500 de milioane de utilizatori la nivel global, a luat decizia de a transfera din acest an din China în România, la Satu Mare, producţia celei de-a doua generaţii a Bitdefender BOX, un dispozitiv care odată integrat în reţeaua dintr-o gospodărie oferă protecţie împotriva aplicaţiilor periculoase ce vizează dispozitivele conectate la internet.
BĂNCI
♦ Nicolaie Alexandru Chideşciuc, JP Morgan Londra
El a fost recrutat în 2011 de americanii de la JP Morgan, în cadrul diviziei de la Londra. JP Morgan, una dintre cele mai puternice bănci americane, monitorizează România în rapoarte de analiză ocazionale.
Chideşciuc are în vizor partea de cercetare economică pentru pieţele emergente din regiunea EMEA. Înainte de a ajunge director executiv la JP Morgan în Londra, Chideşciuc a fost economist-şef la ING Bank, find vectorul de imagine al băncii pe zona analizei macroeconomice. El devenise unul dintre cei mai vizibili analişti financiari de pe piaţa locală.