♦ „Competiţia este întotdeauna sănătoasă, necesară şi dorită de toţi actorii pieţei“ ♦ Chiar dacă interesul asigurătorilor mari şi foarte mari de la nivel internaţional este captat mai greu de piaţa de asigurări din România, spaţiu există, gândirea inovativă schimbă şi regândeşte asigurările, în timp ce mentalitatea clienţilor faţă de asigurări pare că se ancorează din ce în ce mai mult în realitate.
Piaţa asigurărilor din România a intrat într-o nouă etapă de transformare, marcată de digitalizare, schimbare de generaţii, noi modele de consum şi nevoia acută de simplificare. Anul 2024 a fost anul unei reaşezări, iar 2025 aduce investiţii în tehnologie şi o presiune pozitivă asupra jucătorilor de a inova şi a recâştiga încrederea clienţilor, au concluzionat o parte din speakerii prezenţi în cadrul conferinţei ZF Insurance – ZF Bankers Summit. Ziua 3. Evenimentul a fost organizat de ZF în parteneriat cu Visa, Hellas Direct, ING Bank, RoPay, Allianz Ţiriac, CEC Bank, BCR Asigurări de Viaţă, Blink, BRD, CITR, Dragne & Asociaţii, Exim Banca Românească, Filip & Company, FNGC IMM, Omniasig, Popovici Niţu Stoica & Asociaţii, Salt Bank, Signal Iduna, tbi Bank, Garanti BBVA, Intinity, UNSARm UNIQA, Zitec, Deloitte şi Imobiliare Finance.
„Vedem o efervescenţă reală în piaţă, după o perioadă de reaşezare. Asigurările de locuinţe au un grad de penetrare de 73% în Ungaria, în Polonia 60%, ţări apropiate nouă, acesta e potenţialul pe care îl avem. Industria de asigurări investeşte 6,3 mld. euro în economia românească şi suma poate creşte, potenţialul e mult mai mare. Investim 66% în titluri de stat”, a spus Alexandru Ciuncan, director general şi preşedinte al UNSAR - Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România.
Călin Matei, directorul general al Groupama, atrage atenţia că drumul spre maturizarea pieţei nu trece prin soluţii miraculoase, ci prin „construirea unei relaţii solide de încredere cu clienţii”.
„Avem oportunitatea de a continua dezvoltarea asigurărilor facultative, punând accent pe construirea unei relaţii solide de încredere cu clienţii. Nu cred în soluţii miraculoase care să dubleze sau să tripleze piaţa într-un singur an. Este esenţial să facem lucrurile corect, pas cu pas, pentru a construi o bază sănătoasă, pe care să putem clădi încrederea pe termen lung.”, a spus Călin Matei.
Mihai Tecău, CEO al Omniasig, a transmis că noile generaţii de clienţi, educate digital şi mai atente la stilul de viaţă decât la acumulare, schimbă modul în care companiile de asigurări trebuie să comunice şi să livreze valoare.
„Piaţa de asigurări din România se schimbă. Ambiţiile sunt mari, se schimbă şi generaţiile de clienţi, şi asta înseamnă mai multă presiune pe piaţa de asigurări din România, dar şi mai multă responsabilitate din partea noastră de a veni cu ceva diferit în perioada următoare. Deschiderea spre digitalizare, spre inteligenţă artificială, începe să înlocuiască zonele clasice. Companiile se transformă, este o schimbare în plină desfăşurare care ne provoacă să fim mai buni”, a spus Mihai Tecău.
El a subliniat presiunea pozitivă care vine din partea noilor generaţii, care sunt mai atente la sănătatea lor şi nu mai cumpără doar produse, ci caută soluţii flexibile, adaptate stilului lor de viaţă.
„Clientul este mult mai atent la tot ceea ce cumpără, este mai bine pregătit din punct de vedere al educaţiei financiare şi are mai multe informaţii. Cei cu vârste între 25 şi 35 de ani au acces la foarte multe surse şi chiar le caută. Ar fi bine să le obţină din surse deschise şi corecte, nu doar de la prieteni, pentru că acelea pot fi limitate. Aceşti tineri sunt foarte atenţi la ceea ce cumpără, îşi doresc produse mult mai dinamice şi sunt preocupaţi de sănătate, de o viaţă mai lungă, şi poate mai puţin de investiţii.”
Şi Adrian Marin, CEO Generali, susţine că industria trece printr-o etapă de presiune sănătoasă, dar dificilă. Într-un climat competitiv, fidelizarea clienţilor buni devine prioritară, iar RCA-ul rămâne un câmp de bătălie, nu o sursă stabilă de profit.
„Piaţa RCA intră într-o nouă etapă de competiţie, în care diferenţele regionale şi strategiile de business vor conta din ce în ce mai mult. Vrem să pierdem cât mai puţini clienţi buni, lucru care nu va fi uşor. Mă aştept ca piaţa de RCA să fie mult mai competitivă şi cred că o să vedem chiar preţuri ajustate. Însă una este să vorbeşti despre Bucureşti-Ilfov şi alta despre toată ţara şi atunci depinde foarte mult ce strategie are fiecare. RCA-ul a fost mai degrabă o oportunitate de piaţă. Dar dacă ne uităm la finalul anului trecut, pe această linie am avut o scădere de 2%. Creşterea reală vine din zona facultativă, unde am avut Ă21%. Acolo ne concentrăm”, a transmis Adrian Marin.
Pe de altă parte, Asirom încearcă să schimbe modul în care românii percep costul unei asigurări, astfel încât clienţi să nu I mai vadă ca pe o sumă mare de plătit o dată pe an, ci ca pe un serviciu accesibil, similar unui abonament lunar, a explicat Mădălin Roşu, CEO, Asirom.
„Ce avem astăzi este un bundle între asigurarea de viaţă şi asigurare de locuinţă pe trei tipuri de categorii. Este abonament pentru că o poti face direct debit şi este un pachet care asigură atât locuinţa cât şi viaţa. E important să oferim o facilitate şi de a îi face pe oameni să înţeleagă că până la urmă nu e chiar atât de scump pentru că dacă duci costul asigurării într-o plată lunară deja nu mai pare scump. Când vorbim de plată anuală pare o sumă mare, dar dacă o desfaci pe lună sau pe săptămână în viitor- sau nu ştiu ce altă medotă putem găsi împrpeună cu partenerii din zona bancară - s-ar putea să nu mai fie perceput ca un cost mare”, a spus Mădălin Roşu.
Sorin Mititelu, vicepreşedinte, Autoritatea de Supraveghere Financiară, ASF
► Ne-am propus să îndeplinim misiunea dată de legea de funcţionare a ASF, obţinerea unui nivel de stabilizare a pieţei. Atenţia a fost mare în zona de supraveghere prudenţială. Am întărit capacităţile interne de a gestiona un asemenea subiect. Avem un cadru de reglementare privind tarifele RCA cu sistem controlat al preţului la acest produs. Am reuşit să obţinem stabilizarea acestei pieţe, să menţinem ritmul de creştere şi să creăm cadrul necesar pentru un sistem care are un rol important în viaţă noastră de zi cu zi şi încă nu şi-a îndeplinit rolul.
► Acum ne aflăm la faza unei analize interne privind ultimele luni. Factorii care au contribuit la dezechiliibrul pieţei RCA nu mai au aceeaşi intensitate. Factorii au fost ieşirea din piaţă a celor doi jucători falimentari, care au creat un spaţiu în care tarifele puteau să fie la un nivel speculativ. Contractele au fost reînnoite cu alţi asigurători, acest prim factor a fost eliminat. De asemenea erau identificate alte elemente care aveau influenţe pe anumite segmente. Acest mecanism de control al preţului ne-a dat o modalitate de a nu amplifică creşterea de preţuri.
► La un nivel de cuprindere de 24% la PAID, sub 20% la cele voluntare, în loc să ajutăm, nu reuşim să ajungem la oameni. Când ne uităm la asigurările de viaţă, avem pilonul 1-2-3, însă asigurările de viaţă ar putea reprezenta un pilon 5. Pe sănătate, este un nivel de 1 mld. lei subscrieri, dar este practic nerelevant când cheltuielile totale sunt de 13 mld. euro.
► Activele totale la finalul T1/2025 au ajuns la 7 mld. euro. Fondurile eligibile, activele sunt la 6,7 mld. lei, fondurile proprii la 10 mld. lei. Estimările noastre sunt că în 5 ani de zile vom avea o dublare.
► Competiţia este întotdeauna sănătoasă, necesară şi ne-o dorim. Problema este de a avea jucători noi. Piaţă de asigurări din România nu este atât de mare încât să capteze interesul jucătorilor mari şi foarte mari. Interesul este ca şi jucători mici şi medii să între pe această piaţă.
► Avem sentimentul că suntem ca într-o zi a cârtiţei. Nu se întâmplă lucruri semnificative pentru a valorifica acel potenţial determinat de un nivel scăzut de protecţie. Avem nevoie de mai multe soluţii în piaţă.
Virgil Şoncutean, CEO, Allianz-Ţiriac Asigurări
► Două treimi din ţara asta, în medie, e neasigurată, pentru că, exceptând RCA, celelalte forme de asigurare au rată de cuprindere undeva până în 30%. Asta înseamnă că potenţialul asigurabil este mai mare decât ce este asigurat deja şi e loc şi pentru concurenţă mai mare. E loc şi pentru mai mulţi jucători.
► Am avut un 2024 aniversar, am marcat şi o performanţă istorică. Asigurările de viaţă au ajuns cea mai importantă linie de business facultativă din portofoliu, depăşind Casco. Alături de asigurări de sănătate, care fac oarecum parte din aceeaşi familie, am reuşit performanţa de a atinge 630 de milioane de lei şi credem că este o o direcţie care poate să aducă în portofoliul nostru 1 mld. lei în următorii câţiva ani.
► Avem 1,7 milioane de clienţi, iar acum 10 ani aveam aproape 400.000 de clienţi. Pentru orice organizaţie obiectivul principal e creşterea portofoliului de clienţi. Atâta timp cât baza de clienţi este în creştere, înseamnă că ceea ce face facem bine.
► Ne uităm şi la mixul de portofoliu din pieţele mature şi vedem că ponderea asigurări de viaţă şi sănătate egalează ponderea asigurărilor de proprietate, RCA şi credem că e un mix sănătos spre care vrem să ne îndreptăm. A fost şi un context favorabil de piaţă şi rezultatul unor proiecte interne care s-au concretizat într-o dinamică peste aşteptările noastre.
► Produsele fac diferenţa, nu instrumentele, pentru că astea se pot crea în câteva luni. Dar mentalitatea, partea de formare profesională, pofta şi dragul de asigurări de viaţă se cultivă în timp şi e un proces în care noi am activat toate pârghiile.
► Avem şi o reţea specializată de asigurări de viaţă. E cea mai mică reţea de distribuţie pe care o avem în peisajul nostru de distribuţie, dar este cea mai productivă. Sunt doar 300 de consultanţi financiari, dar vând asigurări de viaţă cât 2.000 de agenţi generalişti care vând preponderent nonviaţă. Şi în zona de brokeri, care sunt partenerii noştri naturali de-a lungul timpului, vedem o preocupare în zona de asigurări de viaţă.
Tiberiu Maier, preşedinte Directorat, Signal Iduna
► Anul trecut am luat decizia de a achiziţiona Garanta, suntem pe ultima sută de metri, aşteptând aprobare de la autorităţi, lucru care va duce din nou la un nivel superior de diversificare şi prezenţă pe piaţa din România. S-a câştigat un foarte mare nivel de încredere prin activitatea pe care Signal Iduna a derulat-o în zona de asigurări de sănătate, unde este şi ADN-ul nostru.
► Acest nivel de încredere a fost generat de dezvoltarea pieţei, de ceea ce se întâmplă cu entitatea din România, de comportamentul autorităţilor în relaţie cu asigurările de sănătate. Obiectivul final va fi să fim o singură companie pe piaţa din România, sub brandul Signal Iduna, pe o licenţă compozită.
► Intrarea pe piaţa de RCA este o intenţie foarte serioasă din partea grupului. Piaţa a dovedit rezilienţă; suntem în proces de analiză. Este o linie de business foarte intensă din punctul de vedere al capitalului şi cu siguranţă va fi nevoie de capital suplimentar.
► Anul acesta sperăm să atingem borna foarte importantă, de 500 mil. lei pentru cifra de afaceri.
► Este o perioadă cu foarte mari ambiţii pentru Signal Iduna. Piaţa a ajuns la o dimensiune care nu mai poate fi susţinută de câţiva jucători şi avem nevoie de puţin mai mult suport legislativ şi structurat, dar aceasta este doar o componentă. Schimbările legislative pot fi în zona de consolidare a zonei de asigurări voluntare prin creşterea şi gândirea unui pachet care să lucreze împreună cu asigurarea publică de stat.
► Modificările pot să afecteze şi zona de protecţie a consumatorului pentru că observăm în ultima perioadă că sunt anumite mişcări care tind să dilueze natura asigurării, în special pe zona de asigurări de sănătate. Acestea ar fi principalele două aspecte care ar duce la un pas foarte mare în zona asigurărilor de sănătate, o piaţă care are în continuare un foarte mare potenţial.
► Zona de retail este încă destul de mică, suntem la un număr de asiguraţi de peste 220.000.
Mădălin Roşu, CEO, Asirom
► Continuăm să construim şi să investim în parteneriate solide, atât cu brokerii, cât şi cu partenerii strategici. Împreună putem realiza lucruri importante.
► Am trecut prin perioade delicate, dar suntem încrezători că, prin colaborări de business bine fundamentate şi parteneriate strânse cu autorităţile, în special pe partea legislativă, putem crea un viitor stabil şi sigur.
► Rolul nostru principal este să explicăm clar, să facem comparaţii relevante şi să folosim metafore care să ajute clienţii să înţeleagă mai bine produsele sau acoperirile oferite.
► Deoarece oamenii sunt deja familiarizaţi cu conceptul de abonamente, putem folosi această analogie pentru a le prezenta produsul într-un mod mai accesibil şi mai uşor de înţeles.
► Ar trebui, la un moment dat, să discutăm despre diferenţa esenţială dintre o asigurare de sănătate şi un abonament medical. Este important să clarificăm aceste aspecte pentru a înţelege corect ce oferă fiecare.
► Astăzi oferim un pachet care combină asigurarea de viaţă cu cea de locuinţă, structurat pe trei categorii. Este un abonament, deoarece poate fi plătit prin direct debit.
► Acest pachet acoperă atât locuinţa, cât şi viaţa, iar ideea este să oferim o soluţie accesibilă, care să îi ajute pe oameni să înţeleagă că, împărţind costul în plăţi lunare, asigurarea nu mai pare atât de scumpă.
► Când vorbim de plata anuală, suma pare mare, însă dacă o împărţim pe luni sau săptămâni — sau găsim împreună cu partenerii din zona bancară alte metode de plată — costul nu mai este perceput ca unul ridicat. Este, în esenţă, o chestiune de percepţie, iar noi ne străduim să schimbăm această percepţie, astfel încât plata să fie mai accesibilă şi mai uşor de gestionat.
► În cazul unui serviciu oferit de o clinică, totul se opreşte în momentul în care primeşti un diagnostic.
► Asigurarea acoperă şi costurile pentru tratamente sau intervenţii chirurgicale. Aceasta este diferenţa esenţială între cele două, iar cel mai important aspect este că, atunci când ai nevoie de un ajutor serios, asigurarea face cu adevărat diferenţa.
Evoluţia pieţei asigurărilor în 2025: consolidare sau fragmentare?
Mihai Tecău, CEO, Omniasig
► Piaţa de asigurări din România se schimbă. Ambiţiile sunt mari, se schimbă şi generaţiile de clienţi, şi asta înseamnă mai multă presiune pe piaţa de asigurări din România, dar şi mai multă responsabilitate din partea noastră, de a aduce ceva diferit în perioada următoare.
► Deschiderea spre digitalizare, spre inteligenţă artificială, începe să înlocuiască zonele clasice. Companiile se transformă - e clar - e o schimbare în plină desfăşurare care ne provoacă să fim mai buni în produsele noastre.
► Clientul este mult mai atent la tot ceea ce cumpără, este mai bine pregătit din punctul de vedere al educaţiei financiare şi are mai multe informaţii.
► Cei cu vârste între 25 şi 35 de ani au acces la foarte multe surse şi chiar le caută. Ar fi bine să le obţină din surse deschise şi corecte - nu doar de la prieteni, pentru că acelea pot fi limitate. Dar aceşti tineri îşi doresc produse mult mai dinamice şi sunt preocupaţi de sănătate, de o viaţă mai lungă, şi poate mai puţin de investiţii.
► Tinerii sunt deschişi mai degrabă spre închiriere decât achiziţie, ceea ce înseamnă că piaţa trebuie să se adapteze cerinţelor lor.
► Există în continuare produse pentru IMM-uri, dar suntem într-o fază de platou. Încă nu am depăşit acest nivel.
► Sunt foarte multe companii mici şi mijlocii cu potenţial de asigurare, dar piaţa nu este încă acolo unde ar trebui să fie ñ trebuie să fim realişti.
Călin Matei, director general, Groupama
► Am folosit RCA-ul ca să creştem. Pentru noi, a fost mai degrabă o oportunitate de piaţă pe care am decis să o valorificăm în ceea ce priveşte RCA-ul.
► Pe de altă parte, dacă mă uit doar la sfârşitul anului trecut, RCA-ul pentru noi a fost zero, chiar un minus de 2% comparativ cu 2023, însă toate celelalte linii de business - cele facultative - au crescut cu peste 21%.
► Concentrarea noastră a fost mai degrabă pe zona de asigurări facultative, pentru că acolo vedem un potenţial semnificativ. Acolo există o nevoie reală a clienţilor din România de a avea asigurări, de a-şi asigura continuitatea în cazul unui eveniment neprevăzut.
► Profitabilitatea trebuie privită în contextul creşterii volumului de business.
► Avem o oportunitate să continuăm să dezvoltăm partea de asigurări facultative construind foarte multă încredere. Nu cred că vor exista soluţii miraculoase prin care piaţa se va dubla sau tripla într-un an de zile. Este nevoie să construim lucrurile cum trebuie, pentru că atunci vei avea o bază solidă şi vei construi încrederea clienţilor.
► La asigurări pe locuinţe, România este extrem de departe de orice ţară din vestul Europei, unde sunt ţări în care gradul de penetrare este de aproape 100%. Aici este loc de îmbunătăţire foarte mare pe zona de asigurări de locuinţe.
Dorel Duţă, preşedinte UNSICAR
► Doar 50% din ce intermediază brokerii este RCA. Restul sunt alte tipuri de asigurări.
► Între 2014 şi 2024, primele brute subscrise din total piaţă au crescut de trei ori. Primele intermediate au crescut de 3,5 ori. Veniturile din intermediere au crescut doar de 2,3 ori.
► Evoluţia totală a pieţei RCA între 2014 şi 2024, a crescut de 3,5 ori. Intermedierea a crescut de 4,15 ori, însă veniturile din RCA au crescut doar de 1,4 ori.
► În doar doi ani, veniturile din RCA au scăzut la 45-46%. Aşadar, restul veniturilor vin din distribuirea altor poliţe de asigurare, în special cele facultative.
► Avem o lege care reglementează distribuţia şi care, din păcate, ne încurcă. Haideţi să o punem în discuţie.
► Avem o lege care spune că, înainte de a distribui orice contract de asigurare, trebuie să faci foarte multe formalităţi - multe documente, multe cerinţe. Poate ar trebui să ne aşezăm şi să regândim procesul, să-l simplificăm. Să-l facem mai accesibil.
► Rolul autorităţilor este să faciliteze acest proces, în special pentru produsele de masă. @Important este să transformăm percepţia în vânzare ñ acesta e adevăratul obiectiv al pieţei.
Luka Prelevic, head of international development, Hellas Direct
► Suntem o companie fondată în Cipru în urmă cu 10 ani. Piaţa greacă a fost principala noastră arie pentru mult timp, dar am început să ne uităm la alte pieţe, pe măsură ce am dezvoltat infrastructura. Ne-am uitat la peste 100 de ţări şi am văzut noi oportunităţi în România.
► România a generat anul trecut 180 mil. euro prime brute subscrise, dintr-un total de 260 mil. euro la nivel de grup. România asigură cam 70% din veniturile noastre. Avem 50 de angajaţi aici. Am pornit cu un om.
► Succesul din România a venit din multă pregătire, dar şi noroc. Am avut acţionarii buni, am dezvoltat o infrastructură bună, inclusiv pe zona de digitalizare, avem un capital puternic, care a susţinut creşterea rapidă. Dar am fost surprinşi de creşterea de pe piaţa locală. Ne aşteptam la un avans mai lent.
► Vrem să intrăm pe noi pieţe din regiune, ca Polonia şi Cehia. Vrem să devenim un jucător regional şi să extindem portofoliul de produse. Acum suntem prezenţi doar pe zona de RCA, dar vrem să intrăm şi pe celelalte segmente.
Alexandru Ciuncan, director general şi preşedinte, UNSAR
► Vorbim de o efervescenţă la nivel de piaţă. A fost o reaşezare după 2023. Industria de asigurări investeşte 6,3 mld. euro în economia românească. Şi suma poate creşte. 66% investim în titluri de stat.
► Asigurările de locuinţe au un grad de penetrare de 73% în Ungaria, în Polonia 60%, ţări apropiate nouă şi acesta este potenţialul pe care îl avem. E nevoie de simplificarea procedurilor. Comisia Europeană lucrează la un plan de simplificare a zonei de interacţiune cu clientul, de reporting, la documentele precontractuale.
► Românii sunt îngrijoraţi în primul rând de evenimentele care le afectează situaţia profesională şi veniturile, urmate de cele care afectează locuinţa şi bunurile materiale, inclusiv maşina. Cel mai mult ei sunt interesaţi de asigurările de locuinţă, cele de călătorie, sănătate.
► Mai mult de jumătate, 54%, spun că sunt bine şi foarte bine informaţi de asigurări. Trebuie să ne îngrijim de ceilalţi, cei care nu sunt informaţi. Şi cum transformăm aceste cunoştinţe, percepţii în poliţe vândute.
Georgiana Camelia Georgescu, decan, Facultatea de Finanţe, Asigurări, Bănci şi Burse de Valori
► Studenţii noştri găsesc loc de muncă în industrie. Observăm în ultima vreme o tendinţă din perspectiva presiunilor pe care le resimt angajatorii din zona asigurărilor, în sensul în care vedem că încep să preia studenţi din ce în ce mai mult prin programe de internship.
► Companiile se bazează foarte mult pe zona de training intern, însă trainingul intern nu poate să livreze aceleaşi condiţii în absenţa unei educaţii universitare de calitate. Iar noi, la Facultatea de Finanţe, Asigurări, Bănci şi Burse de Valori, considerăm că suntem un partener de nădejde pentru industria asigurărilor.
► Prin programele de licenţă şi masterat pregătim absolvenţi cu cunoştinţe solide în zona de asigurări, de management de portofoliu, în zona de management al riscului.
► La nivelul industriei, vedem că există o aşteptare ca în următorii cinci ani să fie 35.000 de noi poziţii care vor trebui acoperite cumva, la nivel european. Se produce destul de mult în zona aceasta, dar cererea e mult mai mare. Europa de Est, unde acţionăm noi în principal, are un deficit.
Adrian Marin, CEO, Generali
► Mă aştept ca piaţa de RCA să fie mult mai competitivă şi cred că o să vedem chiar preţuri ajustate. Însă una este să vorbeşti despre Bucureşti-Ilfov şi alta despre toată ţara şi atunci depinde foarte mult ce strategie are fiecare.
► Liderul de piaţă a spus că nu este uşor să ţii pe RCA un asemenea volum, creşterea de anul trecut fiind de zero spre minus. Dar evident că lucrurile nu sunt uşoare pentru că toţi ceilalţi încep să îşi dorească.
► Atât timp cât business case-ul nostru arată profit, să nu uităm că poţi să ai profit din investiţii din RCA când ai volume, nu neapărat din rata combinată, evident că ne dorim să fie cât mai mare cota de piaţă. Va fi o bătălie pentru toţi.
► Ne-am dublat compania în doi ani prin primele brute subscrise, am ajuns la 368,6 mil. euro. Nu este un scop în sine, trebuie să ai dimensiune ca să rezişti anumitor procese operaţionale. Evident că ele vin la pachet cu mare prudenţă vizavi de clienţi şi ajustările operaţionale pe care le faci.