♦ Piaţa RCA a trecut printr-un proces de maturizare în ultimii doi ani, după dispariţia unor jucători importanţi şi intrarea altora noi ♦ Vânzările de poliţe facultative au crescut, digitalizarea a accelerat, iar diferenţierea pe servicii devine noul standard ♦ Noua generaţie ar putea schimba faţa asigurărilor de viaţă şi sănătate, iar Gen Z are pe umeri noua etapă a dezvoltării.
â
Iulius Firczak, membru, Camera Deputaţilor a Parlamentului României
► Folosind o expresie neacademică, fosta conducere a ASF a luat taurul de coarne şi a rezolvat problemele cu City şi Euroins. Comisiile de anchetă din Parlament sunt făcute ca să îngroape subiectele, nereferindu-mă la comisiile de creare a legilor.
► ASF a greşit că a permis ca problema Euroins-City să ajungă la un nivel atât de mare după ce am avut în trecut Astra şi Carpatica.
► Este foarte important că discutăm şi poate că ar trebui să fie mai dese aceste discuţii pentru a nu avea o nouă situaţie de acest gen pe piaţa de RCA.
► Plafonarea nu este în fapt o plafonare a preţului pe RCA pentru client, este o plafonare tehnică, dar asigurătorii, de la semestru la semestru, au încasat mai mulţi bani pe prima de asigurare, service-urile au facturat aşa cum au dorit şi singurii care au fost afectaţi financiar au fost distribuitorii.
► După care venim şi întrebăm cum să creştem distribuţia pe alte tipuri de asigurare când eu vin şi omor din punct de vedere financiar cel mai important canal de distribuţie de pe piaţa de asigurări din România pe o perioadă atât de lungă.
Viorel Vasile, CEO, Safety Broker
► Am reuşit să creştem mai mult pe asigurările facultative, am reuşit să convingem departamentele de vânzări că nu există o altă soluţie decât să ne ducem către vânzările de poliţe facultative şi să sperăm că după eliminarea plafonării, care probabil va fi acum la final de iunie, preţurile nu o vor lua razna.
► Am auzit că sunt estimări că vor scădea preţurile, dar eu nu sunt aşa optimist. Pentru că există o zonă care se numeşte Bucureşti-Ilfov, care are o frecvenţă foarte mare şi cu siguranţă toată lumea va dori să fugă de această zonă.
► Estimarea mea e că în zona Bucureşti – Ilfov, unde frecvenţa e mare, va fi o creştere a tarifelor. Cu siguranţă sunt şi zone în ţară unde frecevenţa e foarte mică şi acolo cred că va fi într-adevăr o tendinţă de reducere a tarifelor de către jucătorii din piaţă.
► Practic, vor fi anumite zone, segmente unde preţurile sunt şi vor fi mai jos, practic sunt finanţate, adică restul ţării – cum e zona Bucureşti – Ilfov - suportă şi anumite segmente mai reduse.
Cms. Claudiu Costea, Brigada Rutieră din cadrul Poliţiei Capitalei
► Comisia Europeană vrea să reducă numărul deceselor din accidente cu minimum 50% până în 2030. Noi vrem acelaşi lucru. Accident rutier grav înseamnă persoană decedată sau grav rănită. Anul trecut, în Bucureşti, au fost 428 de accidente grave, au murit 65 de persoane şi 365 au fost rănite grav şi 90 uşor.
► Principala cauză este indisciplina pietonilor. E nevoie de educaţie rutieră. De cinci ani aceasta este principala cauză a accidentelor grave. Anual, un procent foarte mare dintre cei care îşi pierd viaţa sunt pietoni. Facem campanii de conştientizare, noi şi partenerii din societatea civilă.
► Acordăm multe sancţiuni pietonilor. Când mergem pe stradă, traversăm pe roşu, nu pe trecerea de pietoni nu e doar o problemă de legislaţie şi reglementare, ci de bună creştere.
► E nevoie de educaţie. Noi acordăm sancţiuni şi celor care claxonează abuziv. Sancţionăm şi comportamentul agresiv în trafic, cu suspendarea 30 de zile. Cetăţenii pot încărca acum şi video cu comportamente agresive, acolo unde poliţiştii nu au fost prezenţi.
Adrian Ispas, fondator, Top Lac
► În Austria, meseriaşii angajaţi provin din şcoli de specialitate. Din păcate, în România această sursă de formare profesională a dispărut.
► În 1995 aveam parteneriate cu şcolile profesionale - veneau câte 40 de elevi şi se întreceau care să rămână în atelierul meu.
► Recent am primit 30 de elevi de la o şcoală profesională - nu doar că niciunul nu a dorit să rămână, dar mulţi nici măcar nu s-au prezentat la practică.
► Costurile unui service auto sunt mult mai complexe decât par la prima vedere. Gândiţi-vă la un spital: când mergi la doctor pentru o operaţie, nu plăteşti doar intervenţia medicului. La fel este şi în cazul reparaţiilor auto – manopera include o multitudine de cheltuieli.
► Costul direct cu personalul este doar o componentă minoră. Avem nevoie de utilaje specializate, consumăm resurse, folosim utilităţi, iar interacţiunea cu clientul, de la preluarea maşinii până la predare, implică timp şi muncă.
Erik Barna, consultant în asigurări şi digitalizare
► În 2006-2007 a început digitalizarea distribuţiei în asigurări, iar în 2010 se emitea prima poliţă RCA în format digital. În 2016 eram sunat de colegi din Polonia care mă întrebau cum am convins asigurătorii din România să îşi deschidă sistemele pentru interconectare. Le-am răspuns că a fost o mişcare firească, dictată de cererea din piaţă.
► Astăzi, în 2025, ne aflăm într-un tipar similar cu cel din 2010 – procesul de emitere a poliţei RCA nu s-a îmbunătăţit semnificativ. Se colectează peste 70 de parametri, ceea ce consumă timp atât pentru consultant, cât şi pentru client, deşi tehnologia ar putea simplifica totul.
► Putem solicita doar un CNP şi o serie de şasiu pentru a genera oferta de asigurare. Trebuie să fim deschişi la interoperabilitatea sistemelor între instituţii. Prin aplicarea tehnologiei, se pot reduce costurile şi durata de emitere – de la 15-20 de minute în prezent, la doar câteva minute.
Viorica Păcurar, head of tied agents sales, NN Asigurări de Viaţă
► Pe vânzările noi, comparativ cu anul anterior, am avut creşteri de peste 20%.
► Am lansat produse de tip unit-linked încă din 1998. De atunci, au fost mai multe etape.
► Au existat perioade când, în mixul nostru de producţie, produsele unit-linked reprezentau până la 70%. Acum nu mai suntem acolo, însă anul trecut am observat o creştere peste aşteptări pe acest segment.
► Piaţa de unit-linked a crescut cu 18%, peste media pieţei de asigurări de viaţă.
► În ultimii ani, ne-am concentrat mult pe zona de protecţie şi sănătate, pentru că acolo am văzut cea mai mare oportunitate şi nevoie – pandemia a contribuit mult la creşterea interesului clienţilor.
► Credem că produsele unit-linked, redesenate într-o formă modernă şi accesibilă, pot fi foarte potrivite pentru generaţia tânără.
► Produsele unit-linked sunt foarte flexibile: îţi alegi suma asigurată, suma investită, portofoliul de fonduri, în funcţie de apetitul tău la risc şi de orizontul de timp pe care îl ai în vedere.
Daniela Casapu, membră a directoratului, Signal Iduna Asigurare Reasigurare
► După trei ani de la lansarea asigurării unit-linked putem să spunem că avem prime încasate pe acest unic produs, care este un produs 100% digital, atractiv pentru tineri, cu fonduri de investiţii atractive.
► Am ajuns la peste 10 milioane de euro, prime încasate în trei ani doar prin partenerii brokeri. În acest moment vânzările pe acest produs cresc exponenţial, pentru că noi ne-am dorit ca acest produs să nu ne disipeze efortul în a crea multe produse, ci să creăm acel unic produs care într-adevăr să fie ceea ce trebuie pentru această piaţă a produsului unit-linked.
► Noi credem că acesta este viitorul pentru produsele de asigurări de viaţă şi pentru generaţiile care vin, pentru că ei au nevoie de cu totul altceva faţă de generaţiile noastre.
► Noi am ales să avem 100% distribuţie prin brokeri, pentru că noi credem în acest canal de distribuţie, atâta timp cât deţin 80% din distribuţia de asigurări generale, cu siguranţă efortul comun trebuie să fie în direcţia de a îi ajuta să aducă pe masa clienţilor lor şi celelalte tipuri de asigurări.
Ştefan Prigoreanu, CEO, Millenium Broker
► Sunt trei anomalii şi aberaţii în piaţa românească de RCA. Una este noţiunea de "client cu risc indicat", care este o invenţie anormală.
► Sunt circa 150.000 de clienţi cu risc ridicat în România. Probabil 60.000 sunt doar transportatori. În realitate, au fost incluse şi alte categorii – persoane fizice, IMM-uri.
► Ideea este că oricine produce o daună sau două sau trei este acum „protejat“, pentru că s-a inventat această noţiune de client cu risc.
► A doua anomalie este legată de prima netă de cheltuieli de distribuţie – un concept care nu mai există nicăieri în lume.
► A treia anomalie este plafonarea - timp de doi ani - atât a tarifelor, cât şi a comisionului.
► Legea impune constrângeri doar asupra companiilor de asigurări -li se limitează tarifele, li se plafonează comisioanele de distribuţie - în timp ce, în cazul service-urilor, nu există nicio reglementare privind valoarea maximă a reparaţiilor.
► Factura emisă de un service poate ajunge la orice nivel, fără un control clar al corelării cu costurile reale din piaţă. Această asimetrie alimentează percepţia că legislaţia a fost dezechilibrată în favoarea service-urilor.
Sebastien Seux, CEO, Axeria Iard
► Piaţa franceză este foarte competitivă şi, dacă nu eşti în top 5, este foarte dificil să obţii cotă de piaţă. În România vorbim despre un pic despre noroc şi un pic despre viziune – este un mix între cele două.
► Însă cred că am intrat pe piaţă la momentul potrivit. Dacă vom beneficia de condiţii bune, ne putem gândi la o cotă de piaţă de 12-13% aici.
► Obiectivul nostru principal este să ne întărim relaţiile cu partenerii strategici şi să lansăm noi linii de business întrucât sunt aici pe termen lung. Pentru a rămâne pe termen lung, trebuie să ne diversificăm.
► România este cea mai importantă piaţă, în afara Franţei. Motivul pentru care am fost interesaţi a fost economia în creştere. Ne-am construit o relaţie strategică cu partenerii noştri din România.
► Astăzi, în ceea ce priveşte perspectiva, avem o cotă de piaţă de 10% pe piaţa RCA. Însă, ca în oricare altă piaţă, există provocări. Momentan, vorbim de inflaţie şi incertitudinile privind plafoanele.
► Veniturile noastre totale sunt de 500 mil. euro, din care România contribuie cu sub 200 mil. euro.
Adrian Ene, specialist sistem asigurări, Serviciul Reglementări ASF
► Din 2016, de când se aplică Directiva Solvabilitate II specifică domeniului asigurărilor şi transpusă în legislaţia română, s-a schimbat paradigma, de la o activitate bazată pe reguli, mai mult transferată către riscuri, inclusiv cu actele europene cu aplicare directă, ghiduri care se transpun în norme ASF, sunt peste 3.000 de pagini de legislaţie, astfel încât ASF intervine acolo unde este cazul.
► Asigurările de viaţă şi de sănătate prin natura lor sunt asigurări facultative iar ASF supraveghează societăţile de asigurare inclusiv prin prisma conduitei. Ce ar trebui să verifice ASF este respectarea condiţiilor contractuale.
► Fiind asigurări facultative, se stabileşte contractul între părţi, astfel încât atunci când există o problemă, ASF poate vedea dacă s-au respectat condiţiile contractuale. La orice produs de asigurare, de fapt la orice produs avem riscuri.
► Avem departament dedicat pentru petiţii, care sunt înaintate ASF-ului şi sunt analizate şi atent supravegheate. Şi apoi, în funcţie de discuţia cu asigurătorul, se ajunge la o concluzie. De cele mai multe ori fiind asigurări facultative, dacă există o nemulţumire se soluţionează în instanţă, dar nu e cazul. Eu nu am cunoştinţă să fie probleme în a fi despăgubite.
Bogdan Speteanu, chief platform officer, Moov Leasing
► Noi ne adresăm companiilor mici, PFA-urilor, chiar şi persoanelor fizice. În medie, la noi un client are 1,2 maşini, deci e total diferit faţă de ceea ce ştim ca leasing operaţional tradiţional.
► Noi spunem că deja avem confirmare că este o piaţă pe segmentul nostru, iar anul acesta estimăm că o să depăşim pragul de 100 de milioane de euro active.
► Noi nu semnăm contracte pe termen scurt, de câteva zile, ci pe o perioadă medie. La noi, durata medie a unui contract astăzi e de 42 de luni. Evident că noi am vrea să dăm pe această perioadă o chirie fixă, fără să o modificăm, fără să schimbăm. În condiţiile actuale e cam greu, pentru că pe RCA n-am de unde să ştiu ce se întâmplă în doi - trei - patru ani.
► Volatilitatea este mare în piaţă, încă vedem oferte de la asiguratori diferiţi, cu acelaşi client pe aceeaşi maşină, de la simplu la dublu, lucru care pe noi ne surprinde. Evident că acelaşi client nu poate avea risc de la simplu la dublu la doi asiguratori, adică asta apropo de predictibilitate.
Bogdan Andrei, directorul reţelei de agenţii, Metropolitan Life
► În 2024, am avut o cotă de piaţă de 18%. Am închis cu o creştere de 24% faţă de 2023, asigurată de toate canalele de distribuţie. Strategia se bazează pe distribuirea produselor prin canalul propriu, brokeri şi alte canale. Avem 20 de agenţii fizice.
► Reţeaua proprie are 600 de oameni, agenţi şi manageri. Clientul de astăzi este diferit de cel de acum 20 de ani.
► Competiţia stimulează creativitatea. Ne face să ne gândim mai bine cum să construim produse adaptate clienţilor şi ne concentrăm şi pe clienţii tineri. Şi să vedem cum echipele de distribuţie sunt adaptate la modul de comunicare dorit de tineri şi modul lor de a gândi.
► Trebuie găsit un echilibru între un proces rapid, digital, şi informarea corectă. Două clickuri s-ar putea să nu fie de ajuns. Construim produse cât mai bune şi e o călătorie să ne adaptăm la era digitală. Stilul de viaţă urban de astăzi e diferit de cele de acum 20 de ani. Trebuie să ţinem cont şi de asta.
► Prima medie la noi este 3500 de lei pe an. Un venit din 12 ar fi o sumă rezonabilă de alocat pentru a avea o protecţie adecvată.
Bogdan Ciobănescu, director divizie subscriere asigurări viaţă şi sănătate, Allianz-Ţiriac Asigurări
► Observăm un deficit semnificativ în zona de protecţie, motiv pentru care, începând de anul trecut, ne-am concentrat tot mai mult pe dezvoltarea acestei linii de produse.
► În portofoliul nostru, suma asigurată medie este de aproximativ 10.000 de euro, în timp ce analizele de piaţă indică un necesar minim de circa 30.000 de euro. Diferenţa este evidentă şi arată clar că vorbim despre un deficit real, care trebuie corectat prin soluţii adecvate.
► În ultimii 10 ani, ne-am triplat portofoliul, dar mare parte din această creştere a venit în ultimii doi-trei ani.
► Creşterea de anul trecut a fost în jur de 20%, peste media pieţei, şi vrem să menţinem acest ritm.
► Succesul nostru se datorează produselor simple, dar bine gândite, unei distribuţii foarte diversificate - vindem prin agenţi proprii, prin brokeri, prin bancassurance.
► Produsele noastre acoperă o paletă largă: de la unit-linked cu expunere locală şi internaţională, la produse de protecţie simple sau complexe, inclusiv asigurări de sănătate.
Ştefan Stavrositu, CEO, BCR Asigurări de Viaţă
► Anul 2024 a fost bun, am crescut cu 12% la primele subscrise şi mai puţin la profit. Vrem să reinvestim şi să venim cu produse bune. Cred că produsul viitorului va fi cel care acoperă etic şi prudent nevoile reale ale clienţilor. Vrem să creştem distribuţia.
► 80% din asigurări generale sunt intermediate de brokeri. La viaţă, potrivit ASF, 54% din distribuţie se face prin agenţi, 23% bănci şi 19% brokeri. Dar în realitate vreo 33-34% sunt bănci şi brokeri mai puţin.
► Sunt multe mituri pe asigurări de viaţă, că e un produs complicat, scump. Dar e mai ieftin decât RCA-ul. Noi facem asigurări pe termen mediu şi lung, nu pe 1 an ca RCA. Deci trebuie să ţi se explice produsul bine.
► Suntem locul 3 în piaţă, dar principalul canal de distribuţie e banca. Vrem să ne creştem distribuţia. Sunt 1500 de agenţi prin bancă, dar construim o echipă proprie de distribuţie acum, avem 100 de agenţi. Sunt oameni care rezistă pentru că nu e uşor, să fii refuzat, să ţi se vorbească uneori urât, să revii.
Benjamin Turquin, CEO, BRD Asigurări de Viaţă
► Produsele unit-linked se pot dezvolta foarte mult în România, dar piaţa este acum foarte restrânsă. Nu vreau să fac o comparaţie, întrucât pieţele nu sunt la fel, dar în Franţa, produsele acestea sunt dezvoltate de mult şi avem la Société Générale o competenţă specială pentru acest tip de produs.
► Am dezvoltat această linie de business cu sprijinul grupului Société Générale. De exemplu, este mult mai interesant să investeşti în produse de tip fonduri de investiţii sau asigurări de viaţă, deoarece oferă atât protecţie, cât şi beneficii.
► Anul trecut am lansat un produs puţin diferit, de tip structured product, care oferă o garanţie pe zona de remunerare – cu alte cuvinte, randamentul este garantat.
►Ce este şi mai interesant este că produsul include protecţie specifică asigurărilor de viaţă pentru investitori. Cred că acesta este viitorul – trebuie să mergem în această direcţie.
► Piaţa asigurărilor de viaţă s-a schimbat mult în ultimii ani: este mai mult curaj, mai multă transparenţă. Este o piaţă mai sănătoasă.