Special

Publicitarii: Avantajul internetului este că oferă o infrastructură care poate fi folosită de toţi furnizorii de content

Publicitarii: Avantajul internetului este că oferă o infrastructură care poate fi folosită de toţi furnizorii de content

Octavian Popescu, COO Lowe Group, Maria Tudor, managing director Zenith Media, Ştefan Iordache, CEO Leo Burnett, Zoltan Szigeti, preşedinte The Group şi Nicu Laiţă, media director al Omnicom Media Group România

Autor: Cristina Roşca

20.10.2011, 00:04 375

Mass-media trebuie să ia în considerare oportunitatea extraordinară de distribuţie a internetului şi să susţină interacţiunea cu cititorii.

"Veniturile din publicitate au susţinut ziarele să ajungă să fie consumate la nivel de masă, iar acum existenţa acestor publicaţii şi pe internet este doar o continuare normală a situaţiei. Aici consumatorul este dispus să acceseze publicitatea dacă are conţinut gratis", a spus Zoltan Szigeti, preşedintele grupului media The Group. El explică însă că acesta nu este singurul model de business online. Există şi vor continua să existe publicaţii online care au content plătit.

În momentul de faţă publicitatea de pe online nu este însă suficientă pentru a susţine activitatea ziarelor. Acest fapt este susţinut şi de decizia mai multor publicaţii occidentale de a oferi conţinut contra cost.

În opinia lui Zoltan Szigeti, avantajul principal al internetului este că infrastructura este deja acolo. El face o comparaţie cu situaţia infrastructurii rutiere locale pentru a explica situaţia internetului. "România are drumuri, dar nu autostrăzi. Acum 20 de ani nu era trafic masiv şi de aceea nu s-au construit autostrăzi. Astăzi ne sufocăm în trafic. Avantajul internetului este că infrastructura este deja acolo."

Nicu Laiţă, media director al Omnicom Media Group România, este de părere că presa se află acum între două tăişuri: calitatea contentului şi evoluţia tehnologiei. "Cali­tatea contentului poate fi controlată, însă evoluţia tehnologiei nu. Se poate doar beneficia de pe urma ei."

Reprezentanţii celor mai importante grupuri de publicitate sunt de părere că presa trebuie să existe pe toate suporturile: print, online, mobil, ipad etc.

"Mass-media sunt o promotoare de modele. Nu trebuie să ajungem o naţie care ia ştirile din bloguri", crede Zoltan Szigeti.

Maria Tudor, managing director al Zenith Media, este de părere că blogurile sunt canale individuale de informare. "Nu poţi compara bloggerii cu presa pentru că nu este acelaşi lucru." Şi Ştefan Iordache, CEO al Leo Burnett, spune că "bloggerii oferă un alt fel de informaţii".

La fel ca şi presa, care va continua să existe în următorii 20 de ani, şi televiziunea va convieţui cu online-ul, urmând a se intersecta. "TV-ul în Statele Unite nu a scăzut ca importanţă în SUA nici chiar în timpul crizei, ba din contră", spune Maria Tudor.

Ştefan Iordache este de părere că informaţiile obţinute doar prin căutări pe google nu sunt suficiente pentru cultura generală. "Dacă vom primi doar ce am căutat pe google, ne vom tâmpi." Zoltan Szigeti explică la rândul său faptul că Google doar îţi serveşte o informaţie potrivită pentru ceea ce ai căutat. Interesele consumatorilor pot fi influenţate, însă înainte să ajungă să dea search pe Google, prin publicitate.

Piaţa locală de publicitate online se va ridica în acest an la circa 20 de milioane de euro, fără însă a fi luate în calcul Google, Facebook şi Yahoo. Incluzându-le şi pe acestea, valoarea totală a pieţei ar putea urca la 50-60 de milioane de euro.

Mai mult, publicitarii estimează că aceasta ar putea ajunge în cinci ani de cinci ori mai mare. "Penetrarea creşte pentru că a intrat în obişnuinţa consumatorilor să folosească digitalul. Mediul digital a devenit atât un instrument de căutare de informaţii, cât şi de booking şi de social media. Acest mediu a explodat fenomenal în ultimii doi ani şi va continua să se dezvolte", crede Octavian Popescu, COO Lowe Group. El crede că această piaţă va creşte cu peste 20% anul viitor. La rândul său, Maria Tudor crede că anul viitor această piaţă va avansa, însă cu o viteză mai mică. Ea estimează ritmul de creştere la peste 10 procente.

O parte importantă a mediului digital o reprezintă social media, locul unde trebuie să fii, în opinia tuturor publicitatarilor, deşi este greu de monetizat.

"Nu cred că cineva azi a reuşit o performanţă foarte mare pe social media", crede Zoltan Szigeti.

Totuşi, Octavian Popescu, COO Lowe Group, este de părere că "social media va trage piaţa de online în sus.

Orice advertiser în 2011 trebuie să încerce social media". Activitatea de pe social media trebuie însă să fie relevantă pentru consumator pentru ca acesta să devină interesat şi implicat, potrivit lui Nicu Laiţă.

Şi Maria Tudor crede că social media presupune în primul rând atragerea şi interacţiunea cu consumatorul. "Pe Facebook nu poţi să intri şi să ieşi. Ai o pagină de care trebuie să ai grijă. Consumatorul poate pune întrebări şi trebuie să fii acolo să-i răspunzi". În opinia lui Octavian Popescu, principala "problemă" cu social media este că trebuie să predai controlul asupra brandului, care ajunge în mâinile clientului.

"E greu la început, însă este doar o aliniere la ce trebuia să fie mai de mult, să gândim din perspectiva consumatorului. Şi azi asta înseamnă digital." Spre deosebire de anii anteriori, când mesajul ajungea automat la consumator prin oricare dintre canalele media, astăzi pe digital trebuie să atragi consumatorul şi el devine nucleul tuturor eforturilor publicitarilor şi companiilor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO