Special

România trebuie să lucreze la productivitate şi infrastructură dacă vrea să atragă al treilea constructor de maşini

Autor: Mădălina Dediu Panaete

08.05.2015, 00:06 2033

„Al treilea constructor este pe ţeavă, dar se uită la infrastructura de transport“, a declarat Constantin Stroe, preşedintele Asociaţiei Constructorilor de Autovehicule din România (ACAROM), la evenimentul „Industria auto: motorul economiei româneşti“, realizat de ZF în parteneriat cu Dacia, Porsche Leasing şi Garanti Leasing.

Evenimentul a strâns laolaltă reprezentanţi ai companii­lor din industria componentelor auto, a producţiei de maşini, a leasingului operaţional, a închirierilor de maşini, dar şi reprezentanţi ai statului.

România a produs anul trecut 391.000 de automobile în cele două uzine, cu 5% mai puţin decât în anul precedent. În acelaşi timp, vânzările de vehicule în total de pe plan local au ajuns anul trecut la peste 100.000 de unităţi.

„Industria auto din România s-a dezvoltat puternic atât în producţia de componente, cât şi de automobile. Vectorul de dezvoltare a fost Grupul Renault şi sperăm că şi Ford va urma aceeaşi creştere. A continua creşterea înseamnă a atrage noi investiţii străine în sector şi chiar un al treilea constructor auto“, a afirmat  Bogdan Vasilescu, consilier în cadrul Mi­niste­rului Economiei, Comerţului şi Turismului.

Constantin Stroe spune că nu este normal să transporţi cu o viteză medie comercială de 24 km/h pe drumurile din România şi nu crede în promisiunile legate de faptul că autostrada Piteşti-Sibiu va fi gata în 2020.

Enache Jiru, secretar de stat în Ministerul Finanţelor Publice, spune că sunt bani pentru autostrăzi, dar nu există spaţiu fiscal. „Ne aflăm într-o poziţie financiară foarte bună. Bani sunt pentru autostrăzi, nu s-a pus niciodată problema de bani sau de finanţare a proiectelor. Problema este legată de spaţiul fiscal. Autostrăzile sunt bunuri publice şi intră pe deficitul public. Noi nu avem spaţiu bugetar. Statul are şi el cheltuieli de funcţionare“, a declarat oficialul în cadrul evenimentului ZF.

Nevoia de autostrăzi este susţinută şi de Christian von Albrichsfeld, head of country la Continental România, cel mai mare producător de componente auto de pe plan local, care spune că tirurilor le ia o zi să ajungă de la Braşov la graniţă şi doar o zi de la graniţa României până în vestul Europei. „România este încă o ţară atractivă. Avem încă o forţă de muncă competitivă, stabilitate din punct de vedere financiar şi politic. Trebuie însă să creştem implicarea autorităţilor, pentru a reduce birocraţia, trebuie să folosească fondurile UE, să investească în infrastructură. De asemenea, trebuie să menţină şi să majoreze calitatea forţei de muncă“, a completat managerul, care conduce un grup cu afaceri de 2 mld. de euro în România. 

Industria componentelor auto a generat anul trecut o cifră de afaceri de peste 12,6 mld. euro, conform datelor ACAROM.

„Şi pentru noi autostrada către vestul României este foarte importantă pentru că produsele noastre se trimit la export, aşteptăm autostrada promisă. Cu siguranţă decizia de locare a unui proiect ia în considerare şi infrastructura de transport din acea zonă. Întotdeauna se urmăreşte alegerea celei mai bune locaţii din toate punctele de vedere“, a spus şi Gheorghe Achim, director financiar al Star Transmission, divizia Daimler AG, care produce la Sebeş cutii de viteză pentru autovehiculele Mercedez-Benz şi la Cugir componente pentru motoare.

Jucătorii din industrie mai ridică problema şi productivităţii muncii, care este mult mai redusă decât în alte ţări.

„Slovacia a făcut anul trecut 7,9 mld. euro afaceri din componente auto (cod CAEN C293) cu 43.000 de salariaţi, în timp ce România a făcut afaceri de 7,1 mld. euro cu peste 110.000 de salariaţi, deci la productivitate suntem la pământ“, menţionează Constantin Stroe.

 

România are potenţial să vândă 200.000 de maşini

Oana Stoenescu, sales director la Garanti Leasing, se aşteaptă ca trendul crescător al vânzărilor de maşini de anul trecut să se menţină şi anul acesta. În plus, şi piaţa de leasing consemnează o majorare.

„În primul trimestru al acestui an toată piaţa de leasing a crescut cu 14%, atât cel auto cât şi cel imobiliar, în timp ce Garanti Leasing a crescut cu 12% în sectorul imobiliar, nu şi în cel auto sau echipamente“, a explicat Stoenescu.

Creştere pe leasing vede şi Hezi Shayb, CEO New Kopel Group, care oferă leasing operaţuional şi servicii de închirieri auto.

„În ultimele şase luni am început să vedem o mişcare a companiilor, acestea au început să achiziţioneze maşini în leasing. Ceea ce înseamnă că societăţile au ajuns la concluzia că maşina este un factor important pentru companie, dar că nu trebuie să fie un activ. Şi au observat că este mai bine să se concentreze pe activitatea de bază, iar restul pot externaliza“, a spus Hezi Shayb.

Pe de altă parte, Mihai Ivănescu, manager coordonator al Importatorilor Auto din cadrul Ţiriac Holding, crede că că în 3-4 ani se va ajunge la un nivel de 180.000-200.000 de unităţi noi vândute în România.

„Nu este un vis să ajungem în zona celor 200.000 de maşini pentru că fiind piaţa la un nivel foarte jos este normal să avem creşteri de două cifre şi suntem convinşi că vom continua să creştem în această direcţie, dar să creştem şi sănătos“, a precizat Mihai Ivănescu.

 
 

Nicolas Maure

preşedinte şi director general al Dacia şi director general al Renault România

- Anul trecut, Automobile Dacia a avut o cifră de afaceri de 4,24 miliarde de euro. Creşterea cifrei de afaceri anul trecut a fost determinată atât de avansul vânzărilor de componente, cât şi de vânzarea unor produse mai scumpe, aşa cum este Dacia Duster, chiar dacă producţia de maşini a scăzut uşor.

- Ţinta noastră este ca fabrica de la Mioveni să livreze cel puţin 20% din producţie în Romania, faţă de 8% cât avem acum.

- Dacia a produs 339.000 de maşini în 2014. Lucrăm la capacitate aproape maximă la Mioveni, ceea ce este foarte bine.

- Dacia aduce 2,8% din PIB-ul României şi 7,3% din exporturi. În 2014 am vândut peste 29.600 de maşini în România, avem o cotă de piaţă de peste 31%.

 

Constantin Stroe

preşedinte ACAROM

- În 2014, cifra de afaceri a industriei auto a fost de 18 mld. de euro, în creştere cu 7% faţă de anul anterior. Sectorul auto a contribuit cu 22% la exportul României anul trecut. Potenţialul industriei de componente auto este semnificativ.

- Slovacia a făcut anul trecut 7,9 mld. euro afaceri din componente auto cu 43.000 de salariaţi, în timp ce România a făcut afaceri de 7,1 mld. euro cu peste 110.000 de salariaţi, deci la productivitate suntem la pământ.

- Este important să creştem costul mediu al muncii pentru că astfel salariile se vor majora şi populaţia o va duce mai bine, dar trebuie să creştem productivitatea în muncă.

 

Christian von Albrichsfeld

head of country al Continental România

- În România, în 2014 am ajuns la 15.000 de angajaţi şi un miliard de euro investiţii. Vom mai angaja în acest an 1.000 de oameni. În 2014 am mai investit 170 mil. euro în România.

- Romania este încă atractivă. Avem încă o forţă de muncă competitivă, stabilitate din punct de vedere financiar şi politic. Trebuie să creştem implicarea autorităţilor pentru a reduce birocraţia, trebuie să folosească fondurile UE, să investească în infrastructură. Trebuie să menţină şi să majoreze calitatea forţei de muncă.

- Trebuie să aducem tineri de mai bună calitate în universităţi. Lipsesc din şcoli anumite calificări, iar curriculumul este învechit.

 

Gheorghe Achim

director financiar al Star Transmission

- Anul trecut am avut o cifră de afaceri de 57,2 mil. euro, atingerea acestei cifre fiind determinată de politica de investiţii foarte bine planificată.

- Din 2016, când vom începe să producem în fabrica de la Sebeş cutia de viteze cu şapte trepte, vom intra cu siguranţă în top zece cei mai mari exportatori din România.

- Şi pentru noi autostrada către vestul României este foarte importantă pentru că produsele noastre se trimit la export, aşteptăm autostrada promisă. Cu siguranţă, decizia de locare a unui proiect ia în considerare şi infrastructura de transport din acea zonă. Întotdeauna se urmăreşte alegerea celei mai bune locaţii din toate punctele de vedere.

 

Enache Jiru

secretar de stat în Ministerul Finanţelor Publice

- Ne aflăm într-o poziţie financiară foarte bună. Avem bani pentru autostrăzi, dar se pune problema spaţiului bugetar pentru a construi autostrăzi.

- În perioada 2007-2014 au fost investiţii de 3 mld. euro prin schmele de ajutor de stat, dintre care 760 mil. euro contribuţia statului, deci avem o multiplicare de patru ori. Din aceşti 3 mld. euro, industria auto a făcut investiţii de 2,1 mld. euro, adică 75% din total.

 
 

Mihai Ivănescu

manager coordonator al Importatorilor Auto, Ţiriac Holdings

- Pentru piaţa de autoturisme de lux vedem o creştere de 10% anul acesta, ceea ce este o majorare absolut rezonabilă şi s-ar putea să aibă o creştere şi mai mare.

- Cred că creşterea generală a vânzărilor de autovehicule va fi cel puţin la nivelul anului trecut, de cel puţin 20%. Cred că în 3-4 ani se va ajunge la un nivel de 180.000-200.000 de unităţi noi vândute în România. În 2008 au fost 285.000 de unităţi. Nu este un vis să ajungem în zona celor 200.000 de maşini pentru că fiind piaţa la un nivel foarte jos este normal să avem creşteri de două cifre şi suntem convinşi că vom continua să creştem în această direcţie, dar să creştem şi sănătos.

 

Hezi Shayb

CEO New Kopel Group

- În ultimele şase luni am început să vedem o mişcare a companiilor, acestea au început să achiziţioneze maşini în leasing. Ceea ce înseamnă că societăţile au ajuns la concluzia că maşina este un factor important pentru companie, dar că nu trebuie să fie un activ. Şi au observat că este mai bine să se concentreze pe activitatea de bază, iar restul pot externaliza.

- Cu cât clasa mijlocie de companii va creşte, cu atât consumul şi economia vor avansa. Viitori consumatori vor fi companiile din claa mijlocie. Aceştia pot veni mâine să cumpere o maşină second-hand, iar foarte curând vor cere 100 de maşini pentru businessul lor.

 

Oana Stoenescu

sales director la Garanti Leasing

- Înainte de criză piaţa de leasing arăta foarte frumos. Criza ne-a afectat şi pe noi. Din 2008 până în 2013 şi 2014 a existat o stabilitate a pieţei la 1,3 mld. euro ca valoare a achiziţiilor. Ultimul an ne-a adus o surpriză frumoasă, piaţa a avut o creştere de 7%.

- În leasingul auto în 2014 au fost reînnoiri de flote. Circa 76% din leasing reprezintă piaţa auto.

- În primul trimestru al acestui an toată piaţa de leasing a crescut cu 14%, atât cel auto cât şi cel imobiliar, în timp ce Garanti Leasing a crescut cu 12% în sectorul imobiliar, nu şi în cel auto sau de echipamente.

- Businessul Garanti Leasing a crescut cu 26% în 2014, în timp ce piaţa totală de leasing a crescut cu 7%.

- Anul trecut spuneam că 2014 va fi un an de cotitură pentru piaţa auto. Şi vedem că vânzările de autovehicule în 2014 au avansat cu 22%. În 2015, aşteptăm ca acest trend să se menţină.

 

Bogdan Vasilescu

consilier în cadrul Ministerului Economiei, Comerţului şi Turismului

- Sectorul auto are o importanţă naţională pentru România având în vedere cifra de afaceri şi numărul de angajaţi, cu un mare potenţial de dezvoltare.

- Industria auto din România s-a dezvoltat puternic atât în producţia de componente, cât şi de automobile. Vectorul de dezvoltare a fost Grupul Renault şi sperăm că şi Ford va urma aceeaşi creştere.

- A continua creşterea înseamnă a atrage noi investiţii străine în sector şi chiar un al treilea constructor auto.

- Ministerul Economiei susţine industria auto şi este cel care a iniţiat proiectul Prima Maşină pentru achiziţia de autoturisme noi. Programul are ca rol stimularea vânzărilor de maşini noi către persoane care nu deţin un autoturism.

GERARD BAKER la Gala ZF 2024 (Editor global, The Wall Street Journal)