Special

Românii cu venituri peste medie aduc creşterea pe piaţa auto

Foto: Shutterstock

Foto: Shutterstock

Autor: Bogdan Alecu

15.09.2014, 00:04 383

Salariile cu aproape 34% peste media naţională şi rata şomajului de sub 2% faţă de 5% la nivelul întregii ţări au făcut din Bucureşti principala piaţă auto a României, unde sunt vândute jumă­tate din maşinile noi comercializate în România.

În opt dintre cele 42 de judeţe ale ţării s-au înmatriculat mai puţin de 100 de maşini noi în primele şase luni ale acestui an, potrivit datelor Direcţiei permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor (DRPCIV), în timp ce peste pragul de 1.000 de unităţi sunt doar Capitala, cu aproape 16.600 de autotu­risme noi, şi Ilfov, cu aproape 1.300.

Raportat la numărul de salariaţi, în 38 din cele 42 de judeţe s-au înmatriculat mai puţin de patru maşini noi la mia de salariaţi, un indicator dur pentru comercianţii din domeniul auto care se luptă pe o piaţă de maximum un miliard de euro anual.

Doar Bucureştiul, Ilfovul, Cons­tanţa şi judeţul Argeş depăşesc pragul de 4 maşini noi la mia de salariaţi. Venitul mediu net în Capitală este de aproape 2.300 de lei (ianuarie 2014), în timp ce în Ilfov este de 1.840 de lei, în Constanţa de aproape 1.500 de lei, în timp ce în Argeş, unde majoritatea locurilor de muncă sunt concentrate în industria auto, salariul mediu net este de aproape 1.600 de lei, potrivit datelor de la Institutul de Statistică.

În continuare, vânzările pe piaţa din România sunt sus­ţinute de achiziţiile realizate de persoa­nele juridice  care reprezintă 71% din volumulul total înregistrat pe primele şapte luni din 2014. De remarcat este însă faptul că pentru luna iunie raportul dintre persoanele fizice şi cele juridice este mai echilibrat, de 36%, respectiv 64%, în scădere faţă de luna anterioară, pe fondul demarării programului Rabla în luna aprilie a acestui an, raport ce se menţine inclusiv în luna iulie.

În total, la nivelul primelor şapte luni ale acestui an în România s-au vândut aproape 47.900 de autoturisme, din care 49% s-au livrat în Bucureşti, potrivit datelor dealerilor auto, în condiţiile în care doar circa 15% din populaţie trăieşte în Capitală şi judeţul Ilfov. Anul 2014 ar putea fi primul din ultimii şase în care vânzările de maşini noi să crească, având în vedere că în intervalul ianuarie-iulie piaţa a urcat cu aproximativ 30%.

 

În Capitală, Skoda este cea mai vândută marcă de import

De asemenea, cele mai vândute cinci mărci de autoturisme sunt aceleaşi în Bucureşti şi în restul ţării, cu diferenţa că în Capitală Skoda este cea mai vândută marcă de import, urmată de Volkswagen, în timp ce în ţară VW ocupă prima poziţie, urmate de Ford, Renault şi Opel.

În cazul dealerului Ford Business Deve­lopment Team (BDT) din Capitală, vânzările către persoanele fizice reprezintă aproximativ 30% din volumul total al vânzărilor.

„Clienţii BDT sunt în mare parte persoane între 30 şi 50 de ani, cu studii superioare şi venituri peste medie. Din punctul de vedere al ocupaţiei, aceştia au roluri esenţiale în instituţiile în care lucrează, de multe ori, de conducere. Aceştia se bucură de stabilitate financiară şi de cele mai multe ori nu sunt la prima maşină. Persoanele fizice apelează în continuare la diverse metode de finanţare, aşa că vânzările cash repre­zintă destul de puţin din total. Atraşi de fertele speciale cei mai mulţi apelează la ofertele Ford Leasing“, a spus Dan Şchiopu, director de vânzări la Ford BDT.

Spre comparaţie, într-unul dintre cele mai sărace judeţe din ţară, în Sălaj, unde s-au înmatriculat în primul semestru al acestui an 36 de maşini noi, echivalentul a 0,8 autoturisme la o mie de salariaţi, salariul mediu net este mai mic de 1.300 de lei pe lună.

Pe de altă parte, acelaşi judeţ este în topul maşinilor second-hand importate pe piaţa locală, cu 40 de unităţi la mia de salariaţi, urmat de Suceava, Botoşani, Maramureş şi Neamţ, judeţe unde salariul mediu net este în jurul a 1.200 de lei lunar.

În Botoşani, spre exemplu, doar unu din opt locuitori are un loc de muncă, în timp ce numărul pensionarilor este cu 50% mai mare decât al salariaţilor, iar cifra de afaceri totală a companiilor a fost de numai 1,1 mld. euro în 2012, cât face reţeaua de hipermarketuri Carrefour. Investiţiile străine pot fi numărate pe degete.

În cazul dealerilor Rădăcini, care comer­cializează mărcile Opel, Citroen, Mazda, Suzuki, Honda, Volkswagen şi Peugeot în Bucureşti, Brăila, Braşov, Constanţa, Galaţi şi Ploieşti, „cei mai mulţi clienţi când cumpără un automobil fac transfer bancar, aşa că este dificil  de spus în ce măsură achiziţionează cash sau cu ajutorul unui credit de nevoie personale. Mulţi se feresc de creditele auto deoarece sunt acordate mai greu de către bănci. Cei mai mulţi vând maşina veche, 3-4% inclusiv prin buy-back, mai fac un împrumut  şi cumpără maşina nouă“, este de părere Nicolae Sorescu, directorul diviziei auto a grupului Rădăcini. Persoanele fizice, clienţii individuali, reprezintă cel mult 20% din totalul vânzărilor şi în general merg pe autoturisme mai accesibile ca preţ cum ar fi Citroen C-Elysée sau Opel Corsa şi achiziţionate de obicei prin programul Rabla. În cazul Opel, procentul persoanelor fizice este mai mare, iar acolo sunt şi cei cu venituri peste medie care îşi permit maşini de peste 17.000 de euro cum este crossoverul de clasă mică Opel Mokka.

„Între Bucureşti şi provincie sunt diferenţe semnificative când vine vorba de volume, deoarece în Capitală vindem de cel puţin cinci ori mai bine decât în orice alt oraş. Dar diferenţe între tipurile de maşini vândute nu sunt, peste tot sunt echipate aproximativ la fel”, a subliniat Sorescu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO