• Leu / EUR4.7415
  • Leu / GBP5.3458
  • Leu / USD4.2846
Special

Şantierele de autostrăzi de pe Coridorul IV înaintează şi cu 12-13% pe lună, iar Suplacu de Barcău-Borş face progrese de doar 0,3%

Autor: Andreea Neferu

5 sep 2012 12136

Cele mai importante zece şan­tiere de autostrăzi din Ro­mânia au avansat în medie cu aproximativ 5% în intervalul 1 iulie-1 august, una dintre cele mai bune perioade ale anului pentru lucră­rile de construcţii, potrivit unei analize a ZF pe baza datelor transmise de Compania Na­ţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR). Ritmul cu care au înaintat aceste şantiere este similar celui înregistrat în luna iunie, dar este sub cel din ultima lună de primăvară, mai, când autostrăzile înaintau, în medie, cu circa 7%.

Este pentru a şaptea oară în ultimele luni când ZF monitorizează evoluţia celor mai importante zece şantiere de autostrăzi din România, în încercarea de a oferi o im­a­gine cu privire la modul în care înaintează lucrările.

Cel mai important avans în luna iulie a fost înregistrat de primul lot al autostrăzii Ti­mişoara-Lugoj, construit de firma româ­nească Spedition UMB (Dorinel Umbră­rescu) alături de italienii de la Carena. Astfel, acest tronson de autostradă a înaintat cu 13,4%, fiind finalizat în proporţie de aproape 62% la începutul lunii august. Re­pre­zentanţii constructorului Spedition UMB spuneau recent că vor să deschidă circulaţia pe aceşti 9,5 kilometri de autostradă în jurul datei de 10 septembrie, cu aproape 8 luni înainte de termenul contractual.

De asemenea, şi pe autostrada Deva -Orăştie, la care lucrează austriecii de la Strabag şi firma românească Straco Grup (controlată de Alexandru şi Traian Horpos), avansul a fost unul important: aproape 12% în luna iulie, astfel că la 1 august autostrada de circa 32 de kilometri era pe jumătate gata. De altfel, CNADNR susţine că în luna octom­brie a acestui an circulaţia ar urma să fie deschisă pe acest tronson, iar în februarie anul viitor autostrada ar trebui să fie finalizată integral.

Şi tronsonul Cernavodă-Medgidia, care face parte din Autostrada Soarelui, a înain­tat în perioada 1 iulie-1 august cu circa 8%, fiind finalizat în proporţie de 70%. Minis­terul Transporturilor a deschis în iulie circu­laţia pe acest tronson la o bandă pe fiecare sens de mers, însă este foarte probabil ca această autostradă să fie gata complet mai devreme decât se menţionează în termenul contractual, adică ianuarie 2013. De altfel, constructorii, italienii de la Astaldi şi nemţii de la Max Boegl, şi-au asumat să finalizeze complet acest tronson în noiembrie.

Pe de altă parte, există şi şantiere care s-au mişcat în ritm de melc chiar şi în luna iulie, considerată propice pentru lucrările de construcţii. Este cazul autostrăzii Suplacu de Barcău-Borş, ultimul tronson care va mai fi construit de americanii de la Bechtel, care a înaintat cu doar 0,3% în luna iulie. Consi­derat unul dintre cele mai păguboase con­tracte încheiate de statul român, proiectul de construcţie a autostrăzii Transilvania produce şi va produce în continuare efecte pe lista de plăţi a CNADNR.

Numai în primele şase luni ale acestui an americanii de la Bechtel, care s-au ocu­pat de autostrada Transilvania începând din 2003, au încasat circa 325,7 mil. lei (75,7 mil. euro) pentru Suplacu de Barcău-Borş. Suma totală plătită de CNADNR pentru acest tronson se ridică la 268,3 mil. euro. Probleme sunt şi pe autostrada Nădlac-Arad, lot 1, cons­truită de Romstrade (controlată de Nelu Iordache) şi de portughezii de la Mon­teadriano Engenharia e Construcao: acest şantier a înaintat cu doar 1,4% în perioada 1 iulie-1 august şi are un stadiu fizic de execuţie de puţin peste 6%, deşi ar trebui finalizată în aprilie anul viitor. De asemenea, pe şantierul autostrăzilor Bucureşti-Moara Vlăsiei şi Moara Vlăsiei-Ploieşti lucrările nu au înaintat deloc în luna iulie. Cu toate acestea, lucrările sunt finalizate în proporţie de 99% pe ambele tronsoane, mai puţin pe porţiunea de 6,5 kilometri care se întinde între Capitală şi centura Bucureştiului (în dreptul localităţii Ştefăneştii de Jos), unde lucrările se află la un stadiu de 8%. La polul opus, tronsoane de pe Cori­dorul IV pan­european precum Orăştie-Si­biu (toate cele patru loturi aflate în cons­trucţie) au înaintat cu circa 10% în luna iulie. Ziarul Financiar a demarat în octom­brie 2011 o campanie de monitorizare a celor mai importante zece şantiere de auto­străzi din România. Procentele privind sta­diile de execuţie nu indică în mod direct câţi kilo­metri de autostradă sunt gata (cu alte cu­vinte, dacă o autostradă de 10 km este fina­lizată în proporţie de 50%, nu înseamnă nea­părat că 5 km sunt finalizaţi şi pot fi deschişi traficului), însă sunt suficiente pentru a arăta realitatea din teren. Calculul ZF privind avansul mediu al autostrăzilor în cele două pe­­rioade este unul simplist şi a fost realizat ca o medie aritmetică pe baza diferenţelor în­tre stadiile de execuţie de la finalul, res­pectiv începutul perioadelor luate în considerare.



Autostrada Suplacu de Barcău-Borş

Autostrada Suplacu de Barcău-Borş, construită de americanii de la Bechtel, a avansat cu circa 0,3% în luna iulie după ce nu a avansat nici măcar cu un centimetru. Dacă în perioada noiembrie 2011 - ianuarie 2012 stadiul fizic avansase cu aproape 8%, până la peste 49%, după lunile de iarnă ritmul a încetinit puternic. Lucrările pe această autostradă ar urma să fie gata la finalul anului viitor, potrivit celor mai recente informaţii furnizate de CNADNR. În urmă cu câteva luni, instituţia susţinea că în noiembrie 2012 vor fi finalizaţi 18 kilometri din cei 60,2 ai autostrăzii, urmând ca restul să fie gata în 2013. Bechtel a încasat până în prezent circa 268,3 milioane de euro pentru autostrada Suplacu de Barcău - Borş, iar pentru ceilalţi 52 de kilometri de autostradă pe care i-a construit până acum a încasat alte circa 1,2 miliarde de euro.

Autostrada Deva-Orăştie

Autostrada Deva - Orăştie (32,5 kilometri) a înregistrat unul dintre cele mai puternice avansuri în luna iunie, de aproape 12%. Potrivit CNADNR, în luna octombrie a acestui an circulaţia ar urma să fie deschisă pe acest tronson, iar în februarie anul viitor autostrada ar trebui să fie finalizată complet. Astfel, CNADNR îşi schimbă estimările de finalizare după ce anterior compania de drumuri anunţa că tronsonul Simeria-Orăştie (aproape 18 kilometri) ar urma să fie pus în circulaţie în august, iar lucrările pe tronsonul Simeria - Deva (aproape 15 kilometri) ar urma să fie finalizate complet în februarie anul viitor. Constructorii autostrăzii sunt austriecii de la Strabag şi firma Straco Grup, controlată de fraţii Alexandru şi Traian Horpos. În prezent se lucrează la terasamente la 19 din cele 20 de poduri şi pasaje, la podeţele tubulare din beton şi din metal.



Autostrada Cernavodă-Medgidia

Autostrada era construită în proporţie de 70% la începutul lunii august, potrivit datelor furnizate de CNADNR. Astfel, în a doua lună de vară acest sector a înaintat cu circa 8%. De altfel, avansul acestui şantier este cel mai spectaculos din ultima perioadă, având în vedere că firmele de construcţii care lucrează pe porţiunea Cernavodă-Medgidia (20,5 kilometri) au înaintat cu 32% în luna mai şi cu 8% în iunie. Constructorii şi-au asumat să finalizeze complet acest tronson în noiembrie, cu două luni mai devreme decât termenul contractual. Ministerul Transporturilor a deschis pe 19 iulie circulaţia pe acest tronson, însă la o bandă pe fiecare sens de mers. În prezent, se află în curs de finalizare lucrările de terasamente şi la infrastructura viaductelor. Acest tronson s-a aflat în mijlocul unui adevărat scandal anul trecut, când Ministerul Transporturilor a decis să rezilieze contractul cu firma constructoare Colas. Ulterior, construcţia acestui tronson a fost atribuită consorţiului Max Boegl-Astaldi.

Autostrada Bucureşti-Moara Vlăsiei

Lucrările la autostrada Bucureşti - Moara Vlăsiei au stagnat în luna iulie. Pe porţiunea de 6,5 kilometri care se întinde între Capitală şi centura Bucureştiului (în dreptul localităţii Ştefăneştii de Jos), lucrările se află la un stadiu de 8%, similar cu începutul lunii iulie. Ceilalţi 13 kilometri dintre centură şi Moara Vlăsiei sunt gata în proporţie de 99%. Pe această autostradă lucrează firmele italieneşti Pizzarotti şi Tirrena Scavi.

De altfel, acest tronson a fost deschis circulaţiei pe 19 iulie, însă există restricţii de viteză, neputându-se circula de cât cu maximum 100 de kilometri/h. Tronsonul cuprinde 3 poduri, 3 pasaje pe autostradă şi 4 pasaje.

Este singurul sector de autostradă din ţară care are trei benzi pe fiecare sens de mers.


Principalele valute BNR - ieri, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.7415
Diferență: 0,133
Ieri: 4.7354
Azi: 4.2846
Diferență: -0,3095
Ieri: 4.2876
Azi: 5.3458
Diferență: 0,319
Ieri: 5.3426
Azi: 4.3236
Diferență: 0,0231
Ieri: 4.3067