Special

Topul celor mai valoroase 100 de companii din România: de la 100 de miliarde de euro în 2007 la mai puţin de jumătate în 2011

Topul celor mai valoroase 100 de companii din România: de la 100 de miliarde de euro în 2007 la mai puţin de jumătate în 2011

Topul celor mai valoroase 100 de companii din România: de la 100 mld. euro în 2007 la mai puţin de jumătate în 2011

Autor: Dana Ciriperu, Sorin Pâslaru

01.12.2011, 00:07 3609

A şasea ediţie a anuarului "Top 100 cele mai valoroase companii din Ro­mânia" aduce scăderi pentru majoritatea companiilor evaluate. Doar 24 din cele 100 au cunoscut o creştere a valorii faţă de anul anterior, în timp ce 16 companii sunt nou intrate în top, iar restul de 60 de firme evaluate au avut o scădere a valorii. Piaţa de capital este la originea acestei scăderi a valului crizei datoriilor suverane, ştergând din capitalizările bursiere ale celor mai mari companii din România între 10 şi chiar 63%, în cazul Fondului Proprietatea.

Topul este realizat ca în fiecare an împreună cu casa de investiţii Capital Partners pe baza datelor de la Registrul Comerţului şi a capitalizărilor bursiere.

În top rămâne OMV Petrom, cu o capitalizare de 3,7 miliarde de euro la 30 septembrie 2011, companii din telecom, energie şi bănci, abia pe locul zece vine prima întreprindere industrială, Automobile Dacia, cu o valoare de un miliard de euro, în creştere cu 15% faţă de anul trecut. Topul este dominat în general de companii din energie, bănci, utilităţi şi retail. Sunt puţine companii din industrie şi bunuri de larg consum. Scăderea economică din 2010 determinată de ajustarea brutală a TVA şi a salariilor bugetarilor la mijlocul anului s-a văzut şi în evoluţia celor mai mari companii din România.

Pentru prima dată anul acesta Ziarul Financiar aduce pe piaţă împreună cu casa de investiţii Capital Partners top 20 al celor mai valoroase companii cu acţionariat autohton. Nouă dintre acestea sunt prezente în top 100 de companaii valoroase. Următoarele 11 completează o listă care se încheie cu o companie cu o valoare de 61 mil. euro. Au fost analizate toate cele 100 de companii cu capital românesc din punctul de vedere al cifrei de afaceri, ultima având afaceri de circa 50 mil. euro.

Surprinzător, printre cele mai valoroase 20 de companii cu capital autohton nu intră cele deţinute de nume mari de capitalişti români. Explicaţia este că pur şi simplu nu au afaceri pe o singură firmă care să fie evaluate la 61 mil. de euro, limita de admisibilitate în top.


Andreea Mladin, analist senior, Departamentul M&A, Casa de Investiţii Capital Partners

Evaluăm companiile pe baza datelor financiare, pe care le punem într-un format de evaluare pe care l-am construit chiar de când am început implicarea în acest proiect. Formatul a fost îmbunătăţit pe parcurs, însă fără schimbări fundamentale.

Din experienţă ne-am dat seama ce indicatori sunt relevanţi. Noi cerem cei mai relevanţi indicatori financiari, la care se uită orice analist: cifră de afaceri, marje operaţionale, cheltuieli cu amortizarea pe baza cărora calculăm o pro-forma EBIDTA, care este principalul indicator relevant pentru majoritatea domeniilor de activitate pentru companiile mature. Mai cerem şi indicatori de bilanţ ca de exemplu active totale, active fixe, circulante, datorii bancare pe termen scurt şi pe termen lung, capitaluri, casa şi conturi la bănci.

Pentru determinarea valorii companiilor folosim metoda multiplicatorilor, având în vedere că folosim date financiare limitate şi că în medie analizăm în fiecare an peste 250 de companii. Multiplicatorii îi obţinem din diferite surse, baze de date care calculează mediile pe industrii sau din tranzacţii comparabile în România, în regiune sau chiar internaţionale. Companiile cotate joacă aici un rol important pentru că în anumite domenii s-ar putea să nu existe tranzacţii în ultimii trei ani, relevanţi pentru o astfel de evaluare.

Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO