♦ Eliminarea barierelor vamale dintre România şi statele Schengen la nivel terestru reduce semnificativ timpii de tranzit, ceea ce înseamnă livrări mai rapide şi optimizarea rutelor. ♦ Pentru transportul feroviar se reduc timpii de staţionare în frontiere cu jumătate de oră pentru fiecare tren la punctele precum cel din Curtici, Salonta sau Carei. ♦ Aderarea la Schengen va aduce creştere de PIB suplimentară în 2025. Excedentul din transporturi va creşte faţă de nivelul de circa 6 mld. euro anul trecut.
Intrarea României în Schengen terestru va aduce cel mai mare beneficiu în transportul rutier şi feroviar de mărfuri, în lanţul logistic, prin reducerea timpilor de tranzit, cu efect ulterior în toate sectoarele din economie.
„Principalele beneficii vor fi resimţite în lanţul logistic, unde timpii de tranzit s-ar putea reduce cu până la 30%. În ceea ce priveşte producţia, efectele se vor reflecta in optimizarea livrărilor către şi din ţările din zona Schengen, având o influenţă benefică asupra capacităţii de producţie. Eliminarea timpilor de aşteptare la graniţe va favoriza un flux mai stabil al transporturilor“, a spus pentru ZF Nicoleta Antoniu, purchasing manager al producătorului de panouri termoizolante Topanel din Râmnicu Vâlcea, cu afaceri de 62 mil. euro anul trecut. Compania a investit recent 10 mil. de euro în a doua linie de producţie, ce va dubla capacitatea fabricii.
Intrarea în spaţiul Schengen deschide noi perspective pentru industria transporturilor şi logisticii. Eliminarea timpurilor de aşteptare la graniţe va permite un tranzit mai rapid şi mai eficient, optimizând utilizarea flotei şi reducând costurile operaţionale.