Special

ZF eCommerce Summit 2023. Comerţul online este unul din motoarele creşterii plăţilor cu cardul în România: numărul celor care au făcut tranzacţii online în ultimii 10 ani, din totalul utilizatorilor de internet, a crescut de la 11% în 2012 la 51% în 2022

ZF eCommerce Summit 2023. Comerţul online este unul din...

♦ Tudor Manea, CEO al eMAG Grup: Piaţa de e-commerce va creşte cu 10%-11% în următorii şapte ani ♦ Ovidiu Tişler, associate partner, McKinsey România: Ne aşteptăm o la o dublare a ecommerce-ului în următorii cinci – şase ani ♦ Kostas Tovil, market leader, tbi bank Greece: Companiile au învăţat multe lucruri noi în ceea ce priveşte comerţul online, precum: investiţiile în marketing, în serviciile cu clienţii, care sunt foarte importante ♦ Irina Pencea, general manager, eMAG: Noi ne uităm la clienţi şi îi împărţim în două grupuri – clienţi noi şi recurenţi. Pe ambele paliere vedem creşteri semnificative ♦ Elena Ungureanu, country manager, Visa România: Pe cardurile care sunt emise în România şi utilizate în e-commerce vedem o creştere atât din punctul de vedere al numărului de tranzacţii, cât şi din punctul de vedere al valorii, cam cu 40% ♦ Elena Gheorghe, country manager, PayU România: E-commerce este un sector care vine cu foarte multe beneficii în societate, în PIB.

Piaţa de e-commerce a contribuit în ultimii 10 ani la creşterea plăţilor cu cardul în mediul online, numărul persoanelor care au făcut tranzacţii digitale din totalul utilizatorilor de internet creascând astfel de la 11% în 2012 până la 51% în 2022, a spus Elena Ungureanu, country manager al Visa România, în cadrul primei ediţii a conferinţei ZF eCommerce Summit 2023, organizată de Ziarul Financiar împreună cu eMAG, Visa, Mastercard, Tbi Bank, ING, ContentSpeed şi Teleferic.

„E-commerce-ul este zona care are creşterea cea mai mare şi este unul din motoarele creşterii plăţilor cu cardul în general în România. Numărul celor care au făcut tranzacţii digitale online în ultimii 10 ani în totalul utilizatorilor de internet a crescut cu 40 de puncte procentuale, ceea ce ne situează în top 3 în Europa după ţări precum Estonia sau Ungaria, unde sunt creşteri de aproximativ 45%, iar noi suntem cot la cot cu Cehia“, a spus Elena Ungureanu.

Cristian Lia, director dezvoltare carduri în cadrul ING România, a spus în cadrul evenimentului că plăţile online au înregistrat o creştere de 16% - 17% în termen de număr de tranzacţii şi undeva la 25% creştere ca volume în 2022 faţă de 2021, în România. „Partea bună este că vedem un trend crescător al plăţilor online. Dacă ne uităm la plăţi în general şi la plăţi e-commerce, vedem o diferenţă în sens crescător între 2021 şi 2022. Nu toate sectoarele cresc la fel, vedem un impact al politicii back to office, dar vedem şi sectoare fruntaşe, cum ar fi cel de fashion sau al furnizărilor de utilităţi, care au înregistrat o creştere importantă, precum şi sectoare care stagnează sau au o creştere mai ponderată, precum cel de bricolaj sau de food delivery“, a spus Cristian Lia.

De asemenea, clienţii care fac cumpărături în mediul online vor metode simple şi rapide de plată, a adăugat Elena Gheorghe, country manager în cadrul PayU România. Astfel, ea spune că în prezent persoanele care plătesc digital caută metoda de plată cu un singur click.

„Bariera privind salvarea cardului online s-a spart. Plata cu un singur click îi ajută să facă plăţile foarte uşor. Odată cu lansarea metodei de plată buy now pay later care se bazează pe partea de card salvat, am înregistrat o creştere specta­culoasă în totalul plăţilor online în rate.“

„Per total la plata în rată am văzut anul acest o creştere de 76% a numărului tranzacţii, în volume evident este mai mic pentru că vorbim de valori ceva mai mici faţă de plata cu cardul de credit, o creştere de 37%, dar valoarea medie a plăţii în rate s-a situat la 115 euro, la fel ca şi anul trecut, faţă de o plată normală care este de 40 euro. Mesajul pentru comercianţi este că ar fi bine să aibă aceste metode de plată, plata cu un singur click şi plata în rate care ajută la creşterea businessului în sine“, a spus Elena Gheorghe.

Pe de altă parte, pentru ca plăţile online cu cardul să îşi continue tendinţa de creştere jucătorii de profil trebuie să ofere o experienţă cât mai simplă şi rapidă utilizatorilor, dar şi să protejeze consumatorii digitali, a spus Radu Ionescu, Director Product Management, Mastercard.

„Contează foarte mult experienţa utilizatorilor care plătesc online, dar şi securitatea. Trebuie să existe o balanţă între cele două. Dar aici este mai mult de lucru pe partea de educaţie, cum trimitem acest mesaj către client pentru a-l face să înţeleagă“, a spus Radu Ionescu.

Şi Ovidiu Tişler, associate partner în cadrul McKinsey România, se aşteaptă la o creştere semnificativă a pieţei de ecommerce în următorii cinci – şase ani. El a spus în cadrul evenimentului că, în prezent, economia digitală din România ajunge la valoarea de 15 mld. euro în total, iar sectorul de e-commerce reprezintă două treimi din total.

„Ne aşteptăm o la o dublare a ecommerce-ului în următorii cinci – şase ani. România este una dintre puţinele ţări cu o balanţă comercială digitală pozitivă, adică se exportă mai multe produse şi servicii pe canale digitale decât se importă. În toată Europa Centrală şi de Est sunt două state care se pot mândri cu această performanţă, România şi Cehia. Din toate aceste motive, economia digitală merită sprijin continuu“, a spus Ovidiu Tişler.

Estimări de creştere a pieţei de e-commerce a avut şi Tudor Manea, CEO al eMAG Grup - cel mai mare retailer online de pe piaţa locală, care este de părere că sectorul de e-commerce va creşte cu 10%-11% în următorii şapte ani.

„E-commerce-ul o să crească cu două procente, 10% - 11%, pe o perioadă mai lungă de timp, de circa şapte ani. Anul acesta va fi un an de normalitate, e-commerce-ul va creşte mai mult decât comerţul offline, dar asta se va întâmpla doar dacă toţi cei din industrie ne vom face treaba. Cei din marketplace trebuie să aducă o gamă şi mai largă de produse, livrările trebuie să fie mai rapide şi la preţuri mai mici, trebuie să oferim servicii de plată mai rapide şi mai simple“, a spus Tudor Manea.

Despre evoluţia pieţei de e-commerce în anul 2022, Kostas Tovil, market leader în cadrul tbi bank Greece, a spus că nu a atins acelaşi nivel din anii precedenţi, când creşterea a fost foarte mult împinsă şi de urmările pandemiei din 2020.

„Anul trecut a fost unul post-pandemic, deci nu am văzut acelaşi nivel de creşteri, ne-am aşteptat la un fel de normalizare a pieţei. Am văzut de fapt că organizaţiile au învăţat multe lucruri noi în ceea ce priveşte comerţul online, le-au învăţat în timpul pandemiei şi au continuat să le utilizeze şi după pandemie, precum: investiţiile în marketing, în serviciile cu clienţii, care sunt foarte importante. Înainte de pandemie nu erau atât de evidente, însă după pandemie au devenit mult mai evidente“, a spus Kostas Tovil.

 

Ovidiu Tişler, associate partner, McKinsey

Sectorul de e-commerce este un sector care vine cu foarte multe beneficii în societate, în PIB, fie că este vorba de sutele de milioane investite în ultimii ani, noile modele de business inventate şi reinventate an de an sau de miile de locuri de muncă create în fiecare an.

► În România, comerţul digital reprezintă undeva la 14% din total retail, este sub media ţărilor vecine, din Europa Centrală şi de Est, care sunt deja la 16%. Dacă ne comparăm cu Marea Britanie sau alte ţări avansate, diferenţa este şi mai mare – acolo este de 23%, 25%, 28%. Mai este mult spaţiu de creştere pe piaţa din România.

► Noi vedem o nouă dublare a comerţului online din România până în 2030, creştere susţinută de trendurile de consum, de adopţia accelerată a utilizării de smartphone, de concentrarea clienţilor pe convenienţă, de modele de business noi. Dacă ne uităm doar la gradul de penetrare şi la maturitatea sectorului din România faţă de ţările din Europa Centrală şi de Est, noi astăzi avem un decalaj pe care am putea să-l acoperim cu uşurinţă.

 

Irina Pencea, general manager, eMAG România

► Creşterea în e-commerce este dată de diversitatea şi de dezvoltarea continuă a gamei de produse, cu cât ai mai multe produse în stoc, cu atât sunt şanse mai mari să vinzi mai mult.

Descrierea produselor contează foarte mult, de asemenea, contează ca poza să fie clară şi vizibilă şi mai este important review-ul. Dacă în magazinul fizic te ajută un vânzător, la noi review-urile sunt un criteriu de alegere. Practic, cred că astăzi oamenii pot alege mai uşor produsele în mediul online pentru că au foarte multe informaţii la îndemână.

► Ce vedem, de la începutul anului, este o creştere semnificativă a numărului de clienţi, ceea ce ne dă încredere. Noi ne uităm la clienţi şi îi împărţim în două grupuri - clienţi noi şi recurenţi. Pe ambele paliere vedem creşteri semnificative. Clienţii recurenţi reprezintă majoritatea portofoliului nostru, dar şi numărul clienţilor noi creşte substanţial. Iar acesta este un element pe care ne bazăm încrederea că instrumentele pe care le oferim răspund unor nevoi, sunt accesate de oameni.

► Am început să oferim serviciul de plăţi flexibile în urmă cu un an şi este disponibil pentru peste 1,2 milioane de clienţi. Adopţia serviciului are legătură cu simplitatea utilizării. În prezent, peste 6% din vânzări sunt plătite prin serviciul flexibil şi vedem o creştere accelerată de la lună la lună.

 

Elena Gheorghe, country manager, PayU România

► Pe partea de volume am avut o creştere de 25% care este în linie cu piaţa de plăţi digitale pentru ecommerce.

►  Dacă ar fi să discutăm despre tendinţe, aş vrea să insist pe faptul că clientul se uită foarte mult la plata cu un singur click. Am văzut şi în timpul pandemiei acest lucru. Bariera privind salvarea cardului online s-a spart. Plata cu un singur click îi ajută pe consumatori să facă plăţile foarte uşor. Odată cu lansarea metodei de plată buy now pay later, care se bazează pe partea de card salvat, a înregistrat în totalul plăţilor în rate o creştere spectaculoasă.

► Per total, la plata în rată am văzut anul acest o creştere de 76% a numărului tranzacţii, în volume evident este mai mic pentru că vorbim de valori ceva mai mici faţă de plata cu cardul de credit, o creştere de 37%, dar valoarea medie a plăţii în rate s-a situat la 115 euro, la fel ca şi anul trecut, faţă de o plată normală care este de 40 euro. Mesajul pentru comercianţi este că ar fi bine să aibă aceste metode de plată, plata cu un singur click şi plata în rate care ajută la creşterea businessului în sine.

 

Cristian Lia, director dezvoltare carduri, ING România

► Partea bună este că vedem un trend crescător al plăţilor online. Dacă ne uităm la plăţi în general şi la plăţi ecommerce, vedem o diferenţă în sens crescător între 2021 şi 2022 de aproximativ 16% - 17% în termen de număr de tranzacţii şi undeva la 25% creştere ca volume. Este o cifră destul de semnificativă. Nu toate sectoarele cresc la fel, vedem un impact al politicii back to office. Vedem sectoare fruntaşe, cum ar fi cel de fashion sau al furnizărilor de utilităţi, cu creştere importantă, precum şi sectoare care stagnează sau au o creştere mai ponderată, precum cel de bricolaj sau de food delivery.

► Partea unde trebuie să lucrăm atât noi, cât şi întregul sistem este de educare a clientului. Tranzacţia cu cardul este destul de sigură pentru că implică factori de autentificare destul de puternici. Cu toate acestea, procesul implică un proces vulnerabil, şi anume clientul. Suntem vulnerabili în faţa metodelor din ce în ce mai sofisticate de fraudare, iar aici intervine rolul nostru de a educa.

 

Radu Ionescu, director product management, Mastercard

► Creşterea plăţilor cu cardul este clară, nu mai e la fel de accelerată ca în pandemie dar încă se simte. La nivel de tendinţe, la nivel de CEE (Europa Centrală şi de Est), iar România e lider în această zonă, este o atenţie sporită privind rata de conversie. Odată cu creşterea volumelor de plăţi online toată lumea a realizat că e o oportunitate să accelerăm îmbunătăţirea ratei de conversie. Este un trend şi trebuie să vedem cum putem optimiza. Spre exemplu, salvarea cardului în platforme creşte şi optimizează rata de conversie şi oferă şi o mai bună securitate. De asemenea, plata printr-un singur click îmbunătăţeşte securitatea. Rata de fraudă este jos în prezent, dar trebuie să ne asigurăm că ne putem proteja. Metodele de fraudă în mediul digital avansează foarte repede şi trebuie să ţinem pasul.

► Nu este doar despre securitate, ci şi despre experienţa utilizatorilor şi trebuie să existe o balanţă între cele două. Pe partea de autentificare, spre exemplu, este importantă autentificarea prin biometrie, care converteşte cel puţin cu 10% mai bine, iar aici este mai mult de lucru pe partea de educaţie, cum trimitem acest mesaj către client pentru a-l face să înţeleagă de ce este mai bine să se autentifice astfel.

 
 

Lucian Baltaru, CEO, Sameday

► Clientul nu mai este dispus să aştepte curierul. Soluţiile de tip out of home (easybox) au avut o creştere exponenţială, mult peste aşteptările noastre. În momentul de faţă undeva peste 80% dintre consumatorii de ecommerce în România au comandat măcar o dată la easybox, iar dintre aceştia 75% dintre ei au revenit şi cu alte comenzi la easybox.

► Următoarea tendinţă care credem noi că va accelera în următorii ani va fi cea de sustenabilitate. Consumatorul se uită din ce în ce mai mult către soluţii de livrare sustenabile. Easybox din nou este o soluţie foarte bună pentru că amprenta de carbon pe care o lasă o livrare la easy box este cu două treimi mai mică faţă de o livrare clasică. Potenţialul de diminuare a amprentei de carbon la easy box este chiar mai mare. Putem merge către 95% amprentă de carbon mai mică decât livrarea to door pentru că investim destul de mult în ultima perioadă în lockere autonome din punct de vedere energetic, cu panouri solare şi maşini electrice care să alimente easy boxul.

 

Florin Toma, eCommerce manager, DHL

► Avem în vedere, în România, undeva la 6 - 7 milioane de clienţi activi care comandă pe plan local şi au o anumită recurenţă şi frecvenţă de cumpărare. Dacă ne uităm la Europa, sunt 500 de mil. de clienţi pe care îi putem viza prin campaniile pe care le facem. Astfel, de ce ai sta într-o piaţă de 6-7 milioane de clienţi când poţi să-ţi adresezi campaniile şi mesajele către o piaţă mult mai largă.

► Diaspora românească este undeva la 7-8 mil. de români în ţările mature din Europa. Ei ar cumpăra de pe plan local, dar foarte puţine magazine online le oferă această posibilitate. Astfel, de ce nu le-am oferi această oportunitate, de ce să nu vindem în limba română către românii din afară.

► Acest apetit de dezvoltare la nivel internaţional culminează cu etapa în care noi am încercat să aducem în România, să importăm la nivel local ceea ce noi facem la nivel global.

► Portofoliul nostru însumează cam 1.000 de clienţi care vând peste hotare în momentul de faţă, comparativ cu 2017 când nu aveam niciunul. Ei sunt din zona de fashion, cosmetice, beauty, luxury goods, bijuterii, până la bijuterii de tipul tablourilor.

 

Tudor Manea, CEO, eMAG Grup

► În ceea ce priveşte planurile de dezvoltare, noi ne uităm prima oară la gama de produse, iar eMAG trebuie să treacă pragul de 20 de milioane de produse destul de repede. Apoi ne îndreptăm spre preţuri – ai multe produse ai şi preţuri bune -, apoi trebuie să accelerăm zona de livrare – să oferim livrare a doua zi şi la comenzi făcute la ora 21.00, dar aici avem nevoie şi de infrastructură, pentru că trebuie să grăbim livrarea a doua zi dar nu la preţuri mari.

► Şi în zona de plăţi avem de lucru. Încercăm prin parteneriatul cu PayU să împingem oamenii spre plăţile online, să mergem spre ei şi să le explicăm avantajele. Dar aici poate că şi investiţiile din PNRR o să ajute. Cu cât mai mulţi clienţi vor folosi plata cu cardul în interacţiunea cu instituţiile statului, cu atât va fi mai bine, pentru că ei vor învăţa, vor avea o experienţă.

► O altă zonă care se va dezvolta în continuare este cea de lockere. Spre exemplu, livrările la lockere reprezintă peste 60% din comenzile totale eMAG, pe când în piaţă nu ştiu dacă rata e de 20%. Asta are scală.

Mai sunt lucruri care sunt la început, precum metoda de plată „buy now pay later“. Asta se va simţi mai mult în 2025.

 

Elena Ungureanu, country manager, Visa România

► eCommerce-ul este zona care are creşterea cea mai mare şi unul din motoarele creşterii plăţilor cu cardul în general în România. Numărul celor care au făcut tranzacţii digitale online în ultimii 10 ani în totalul utilizatorilor de internet a crescut de la 11% în 2012 până la 51% în 2022, acest lucru înseamnă 40 puncte procentuale, ceea ce ne situează în top trei în Europa după ţări precum Estonia, Ungaria, unde avem creşteri de aproximativ 45%, iar noi suntem cot la cot cu Cehia. Din punctul de vedere al creşterilor suntem foarte bine. Există foarte mult optimism din punctul de vedere al utilizării cardurilor şi plăţilor digitale în general în online.

► Dacă ne uităm din punctul de vedere al comercianţilor, ultimele date relevă faptul că în 2022 piaţa s-a ridicat la un nivel de 6,3 mld. euro, o uşoară creştere faţă de 2021, când erau 6,2 mld. euro, dar important este că a fost creştere.

► Siguranţa este importantă pentru noi pentru că face parte din experienţa generală a clientului.

Din cele 500 mil. tranzacţii pe care le procesăm într-o zi, marea majoritate sunt tranzacţii reale. Frauda la nivel global este undeva la 0,1%.

 

Kostas Tovil, market leader, tbi bank Greece

► Anul trecut a fost unul postpandemic, deci nu am văzut acelaşi nivel de creşteri, ne-am aşteptat la un fel de normalizare a pieţei. Am văzut de fapt că organizaţiile au învăţat multe lucruri noi în ceea ce priveşte comerţul online, le-au învăţat în timpul pandemiei şi au continuat să le utilizeze şi după pandemie, precum: investiţiile în marketing, în serviciile cu clienţii, care sunt foarte importante. Înainte de pandemie nu erau atât de evidente, însă după pandemie au devenit mult mai evidente.

► Tehnologia este o parte din activitatea noastră, este foarte importantă pentru noi. Folosim mult machine learning în procesul de luare a deciziilor, folosim inteligenţa artificială în procesul de onboarding şi în marketing. Tehnologia este un facilitator şi trebuie să găsim cele mai bune soluţii tehnologice pentru a ne ajuta comercianţii să vândă mai mult.

► Tehnologia este integrată în viaţa noastră de zi cu zi, deci comerţul online va continua să crească. Sigur că se va modifica, va fi diferit. Fenomenul de Black Friday va continua, oamenii s-au învăţat cu el.

► Dacă eşti antreprenor şi crezi în produsele şi serviciile tale, cel mai rapid mod în care îşi poţi vinde ideea sau serviciile este în online. Le-aş transmite antreprenorilor să folosească mai mult social media, cheltuielile cu social media sigur vor fi în creştere.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO