Supliment logistica

Retailul tradiţional şi comerţul online au susţinut puternic cel mai bun an pentru logistica românească

27 nov 2020 Autor: Bogdan Alecu

În primele 9 luni din acest an, la nivelul ţării a fost livrată o suprafaţă totală de aproximativ 389.000 mp de spaţii industriale şi până la finalul anului urmează să mai fie livraţi încă circa 258.400 mp ♦ Astfel, pentru anul 2020, România va ajunge la un total de spaţii finalizate de 650.000 mp, cel mai mare volum livrat din ultimii 20 de ani.

Sectorul spaţiilor industriale a fost vedeta pieţei imobiliare în acest an, companiile din retail şi servicii aferente, respectiv cu­rie­rat şi logistică fiind cei mai activi investitori, închiriind în trimestrul trei peste 300.000 mp, o pondere de 50% din totalul tranzacţiilor, dublu faţă de anul 2015, potrivit datelor companiei de consultanţă imobiliară CBRE.

Trimestrul al treilea a adus o activi­ta­te crescută pe sectorul spaţiilor indus­tri­ale, unde companiile din retail şi ser­vicii aferente, respectiv curierat şi logistică, au închiriat peste 300.000 mp, având o pondere de 50% din totalul tranzacţiilor, dublu faţă de anul 2015.

„Ne aşteptam ca 2020 să fie unul foarte bun, dacă nu chiar unul record din punc­tul de vedere al închirierilor. Avem în acest moment cifre pe 9 luni unde vor­bim de 600.000 mp închiriaţi. Noi ne aş­teptăm la 150.000 mp închiriaţi în trimestrul al patrulea, ce ar duce supra­faţa totală la 750.000 mp. Numai noi avem 100.000 mp mandate pentru retaileri care vor să închirieze spaţii industriale, iar cele mai multe se vor închide până la finalul anului. 2017 şi 2018 cu 650.000 mp au fost anii record până acum. Cu menţiunea că asta se datorează retailului care a crescut ca pondere în ultimii 5 ani, de la 25% în 2015 la 50% acum. Asta pentru că stocul de retail modern, alături de FMCG a crescut cu 2 mil. mp în această perioadă“, spus Răzvan Iorgu, managing director al companiei de consultanţă imobiliară CBRE.

În plus, o altă sursă de creştere a fost comerţul online, care a crescut de cinci ori în ultimii cinci ani, de la 3,5 mld. euro în 2015 la 18 mld. euro anul acesta.

„Industrialul este acum vedeta pieţei de real estate, vorbim de o creştere a comerţului online în România, o creştere chiar accelerată şi de producţie şi retail de contracte mai lungi, de 7-10 ani, ce repre­zintă o stabilitate pentru piaţa lo­cală şi atrage investitori“, a spus Răzvan Iorgu.

O treime din stocul modern de 4,84 mil. mp de spaţii industriale din România este concentrat în 5 parcuri logistice, iar cei mai mari 5 proprietari deţin 61% din stocul total de spaţii industriale din România. Primii trei deţin aproximativ 50% din stocul existent.

În primele 9 luni din acest an, la ni­ve­lul ţării a fost livrată o suprafaţă totală de aproximativ 389.000 mp de spaţii in­dus­triale şi până la finalul anului ur­mează să mai fie livraţi încă circa 258.400 mp.

Astfel, pentru anul 2020, CBRE esti­mează un total de spaţii finalizate de 650.000 mp, cel mai mare volum livrat din ultimii 20 de ani. Pentru anul 2021, sunt aşteptaţi spre livrare peste 246.000 mp de spaţii industriale.

„Până la finalul anului 2020, piaţa de spaţii logistice va depăşi bariera de 5 mil. mp iar aşteptarea CBRE este ca în pe­rioa­da 2021 - 2022 să fie adăugaţi la stoc încă cel puţin 1,5 mil. mp. Atingerea unui stoc de 5 mil. mp raportat la popu­laţia României înseamnă că vom ajunge la un stoc industrial per mia locuitori de apro­xi­mativ 270 mp. Spre comparaţie, în re­giune avem ca minim 356 mp în Ungaria şi maxim 841 mp în Cehia, iar Polonia are 533 mp. Prin urmare, chiar dacă livrările sunt consistente, fiind şi preînchiriate în ma­re măsură, tot mai este loc de creş­tere“, a spus Andrei Jerca, head of industrial services, CBRE România.

Aşteptarea CBRE este ca în perioada 2023 - 2025 să ne apropiem de restul pie­ţelor din Europa Centrală şi de Est (ECE) din perspectiva stocului de spaţii logistice raportat la PIB şi populaţia activă.

Jumătate din cererea pentru spaţii logistice din acest an a venit din partea co­mercianţilor - aceştia vor să eficien­tize­ze modul în care aduc produsele mai aproape de consumator şi vedem tot mai multe cereri de spaţii logistice pentru a-şi re­duce timpul de livrare, dar mai ales pen­tru a-şi securiza stocurile din maga­zinele fizice.

„În România, retailul online s-a dez­voltat major în ultimii şase ani, atin­gând la finalului trecut valoarea de 4,3 mi­liarde de euro, de patru ori mai mare faţă de 2014 şi în creştere cu aproape 20% faţă de anul 2018. Ce am observat recent a fost interesul retailerilor, de la industria alimentară la jucării şi accesorii, pentru reducerea timpului de livrare la ni­velul ţării, ceea ce ar putea conduce la noi dezvoltări logistice în zonele mai pu­ţin dezvoltate“, a spus Carmen Ravon, head of retail and land, Omnichannel Real Estate Solutions, în cadrul CBRE România.

Trecerea pragului de 10% pentru e-commerce în total vânzări retail în România, preconizată a se întampla în 2020, cu o tendinţă de continuă creştere în următorii ani, precum şi dezvoltarea reţe­lelor de magazine de comerţ ali­mentar modern, la care se adaugă creşte­rea economică generală anunţată pentru 2021 - 2022, vor contribui la menţinerea unui nivel ridicat al cererii din partea retailerilor pentru spaţiile logistice şi in următorii ani.

Un trend important în primele trei trimestre din 2020 este evoluţia retailului către omnichannel. Pe de o parte, retai­le­rii se concentrează pe reţeaua de maga­zi­ne fizice, iar pe de altă parte investesc noi resurse pentru a beneficia de creşterea vân­zărilor online, extinzându-şi capaci­tăţile logistice.

„Evoluţia retailului către omnichan­nel generează o nevoie sporită de spaţii logis­tice, alimentată de lipsa de predicti­bili­tate vizavi de posibilele restricţii din par­tea autorităţilor într-un moment cheie pentru retail. Trimestrul al patrulea, prin Black Friday, Moş Nicolae şi Crăciunul, generează peste 30% din vânzările totale de retail online iar extinderea spaţiilor lo­gistice influenţează experienţa de cumpărare şi implicit vânzările de retail“, a declarat Carmen Ravon.

Suprafaţa medie tranzacţionată pe piaţa industrială a crescut în 2020 la peste 8.000 mp, confirmând interesul chiriaşilor pentru depozite pentru depozite XXL şi conturând pasul următor pentru a eficientiza şi securiza livrările de marfă în timp util: last mile logistics şi incity logistics.

Volumul în creştere de tranzacţii de închiriere a alimentat dinamica dezvol­tărilor de noi proiecte industriale.

Parteneri: