Andrei Brînzea, Partner Land & Industrial Agency, Cushman & Wakefield Echinox: Estimăm ca până la sfârşitul acestui an să se livreze o suprafaţă între 250.000 şi 300.000 mp. Majoritatea noilor livrări sunt preînchiriate, ceea ce duce la o lipsă de opţiuni în zone fierbinţi pentru potenţialii clienţi care au fost nevoiţi să îşi reconfigureze businessul la începutul acestui an datorită creşterii accelerate a e-commerce-ului.
Pe fondul pandemiei şi creşterii rapide a consumului într-o perioadă în care populaţia şi-a făcut provizii, depozitele au permis aprovizionarea rapidă a reţelelor de magazine. În plus, pe măsură ce comerţul online a explodat, au apărut noi provocări.
Marile companii de logistică au implementat o serie de măsuri pentru a-şi proteja angajaţii şi pentru a nu pune în pericol activitatea din depozite – activitate care la rândul ei ar fi afectat atât unităţi de producţie, cât şi magazine.
Citeşte suplimentul Logistică & Transporturi în format e-paper
„Am implementat toate măsurile necesare pentru a proteja sănătatea angajaţilor noştri. Am implementat munca de acasă acolo unde a fost posibil, iar pentru depozite am mărit frecvenţa operaţiunilor de curăţenie şi dezinfectare, pe măsură ce urmăm indicaţiile autorităţilor“, explică Albin Budinsky, CEO-ul DB Schenker România.
De asemenea, şi la P3, al treilea cel mai mare proprietar de spaţii logistice, s-au implementat noi măsuri de siguranţă
„În această perioadă, prioritatea principală a P3 este sănătatea şi siguranţa angajaţilor. În acest context, am implementat cu stricteţe măsurile de distanţare socială şi telemuncă şi am permis doar deplasările necesare. Buna funcţionare a depozitelor existente rămâne prioritară pentru echipa noastră şi, alături de compania care asigură mentenanţa tehnică, am dezvoltat şi implementat un plan dedicat exclusiv parcului P3 Bucharest A1. Astfel, ne-am asigurat că activitatea în cadrul parcului va continua să se desfăşoare în parametri normali, urmărind, în acelaşi timp, respectarea măsurilor de protecţie şi o expunere minimă a personalului implicat“, a spus Sînziana Pardhan, country head al dezvoltatorului de spaţii logistice şi industriale P3 România.
În primul trimestru al acestui an gradul de neocupare pe piaţa industrială locală a ajuns la 6,9%, potrivit datelor companiei de consultanţă CBRE, valoarea fiind uşor sub cea din primul trimestru din 2019. De asemenea, şi în Bucureşti valoarea a scăzut până la 8,3% în T1 2020.
În total, pe fondul noilor livrări, în primul trimestru din 2020 stocul de spaţii industriale moderne a ajuns la 4,49 mil. mp datorită livrărilor de 97.000 mp din T1 la nivel naţional. Din acest volum, 80% reprezintă stoc împărţit în două parcuri industriale deja construite – WDP Park Ştefăneşti, pe A3, şi ELI Park I, construit de Element Industrial în apropiere de Chitila. Restul de 20% se regăsesc în partea centrală a ţării, lângă Braşov şi Sibiu.
La finalul primului trimestru din acest an aproximativ 611.000 mp de centre logistice şi industriale erau în construcţie şi urma a fi livraţi până la finalul celui de-al doilea trimestru din 2021. Din acest volum, 72% reprezintă spaţii deja închiriate, conform datelor CBRE.
Din suprafaţa de 541.000 mp ce va fi adăugată stocului până la finalul acestui an, 68% reprezintă deja depozite preînchiriate, iar 56% sunt în proximitatea Bucureştiului. Restul de circa 240.000 mp reprezintă proiecte din oraşe precum Deva, Oradea, Timişoara şi Constanţa.
Potrivit datelor Cushman & Wakefield Echinox, până la finalul anului vor mai fi livrate încă aproape 300.000 mp de noi spaţii industriale şi logistice, majoritatea fiind deja preînchiriate. „Estimăm ca până la sfârşitul acestui an să se livreze o suprafaţă între 250.000 şi 300.000 mp. Majoritatea noilor livrări sunt preînchiriate, ceea ce duce la o lipsă de opţiuni în zone fierbinţi pentru potenţialii clienţi care au fost nevoiţi să îşi reconfigureze businessul la începutul acestui an datorită creşterii accelerate a e-commerce-ului“, a spus Andrei Brînzea, Partner Land & Industrial Agency, Cushman & Wakefield Echinox.
El consideră că principala influenţă a pandemiei în zona de logistică a fost creşterea masivă a comerţului online. Astfel au fost generate extinderi de spaţii sau închirierea de spaţii noi, dar totodată s-a demonstrat că infrastructura de curierat/livrări ar mai trebui dezvoltată.
În plus, următorul pas îl reprezintă depozitele de tip „in city logistics“ care să preia din presiunea de marile depozite de lângă Bucureşti şi să permită livrări mai rapide. „Distanţarea socială a arătat populaţiei că se pot comanda foarte multe lucruri online şi că se poate câştiga timp preţios, timp care înainte era pierdut în trafic sau în aglomeraţiile din magazine. Cred că în următoarea perioadă vom vedea o creştere a in-city logistics, creştere generată de piaţa on-line. Deşi nu sunt foarte multe opţiuni de in-city logistics în momentul de faţă, devine destul de evident că dezvoltatorii va trebui să aibă şi astfel de proiecte, în special în oraşele mari, unde traficul este o problemă“, Andrei Brînzea.
În acest context, pe fondul scăderii consumului din sectorul de retail nonalimentar, este posibil să vedem în piaţă subînchrieri de spaţii către alţi operatori, re-negocieri de chirie şi reconfigurări de spaţii. „Dar totul depinde de planul de relansare a economiei, ridicarea restricţiilor de mişcare şi redeschiderea unităţilor comerciale mari“, explică Andrei Brânzea.
Laurenţiu Duică, Partner & Head of Industrial Agency la Colliers International, consideră că românii au câştigat mai multă încredere în shoppingul online odată cu declanşarea crizei coronavirusului, iar acest mod de a face cumpărături ar putea să devină o obişnuinţă pentru un segment important din populaţie în viitor.
„Prin urmare, infrastructura necesară magazinelor online ar trebui să crească şi implicit şi depozitele de care este nevoie pentru a livra produsele comandate online ar trebui să aibă de câştigat“, spune Laurenţiu Duică.
El apreciază că producătorii ar putea să se îndrepte către soluţii locale sau de proximitate pentru materii prime, pentru a nu mai depinde de importurile efectuate din ţări îndepărtate, inclusiv din China.
Per ansamblu, efectele pe piaţa de logistică din China sunt aşteptate să fie reflectate în valoarea chiriilor. Astfel, circa 43% dintre cele 700 de companii participante la un sondaj efectuat de compania de consultanţă imobiliară Colliers International în rândul proprietarilor, chiriaşilor şi investitorilor pe piaţa imobiliară din China, se aşteaptă ca chiriile să scadă pe fondul încetinirii operaţiunilor logistice, a consumului scăzut în zona de produse nealimentare, a proceselor de producţie întârziate şi a posibilelor scutiri de plată acordate chiriaşilor pe anumite perioade.
Pe de altă parte, 40% dintre companii consideră că se va întâmpla opusul din cauza unei creşteri a cererii pentru produse specifice în zona de comerţ online, care va duce la avansul pieţei.
Drept urmare, 73% dintre companii cred că ratele de neocupare ale spaţiilor logistice vor scădea sau cel mult vor rămâne la fel ca înainte de izbucnirea epidemiei.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE