Supliment retail 2020

Efecte pozitive ale pandemiei: relaţia dintre producătorii locali şi retailerii străini s-a consolidat

3 apr 2020 Autor: Cristina Roşca

Înainte de pandemia actuală producătorii locali au spus în mai multe rânduri că reţelele străine au poziţii de putere în negocieri.

Prezenţa unui număr tot mai mare de mărci private la raft, precum şi importurile de la jucători mai ieftini sau de la grupuri gigantice au scos micii jucători români din magazine sau le-au împiedicat intrarea, au susţinut producătorii locali în mai multe rânduri. Actuala pandemie a pus însă pe poziţii de egalitate cele două părţi.

Pe de-o parte retailerii au redus termenele de plată pentru a-i ajuta pe producători, pe când aceştia din urmă au livrat la foc continuu şi au crescut - acolo unde s-a putut - cantităţile pentru a menţine rafturile pline şi pentru a acoperi - dacă a fost cazul - golurile apărute ca urmare a întârzierii transporturilor din afara ţării, transporturi uneori îngreunate de restricţiile impuse de ţările din toată lumea.

„Am văzut o susţinere foarte mare din partea retailerilor în această perioadă atât în plan comercial, cât şi uman. Am găsit înţelegere pe partea de aprovizionare şi stocuri, iar reţelele de magazine au redus termenele de plată. În contextul pandemiei vedem că retailerii sunt mult mai deschişi la colaborare, relaţia e întărită“, spune Radu Timiş, numit în octombrie 2019 CEO al grupului CrisTim fondat de părinţii săi Radu şi Cristina Timiş. CrisTim este unul dintre cei mai mari producători locali de mezeluri şi una dintre cele mai puternice afaceri antreprenoriale româneşti.

De aceeaşi părere este şi antreprenorul Raul Ciurtin, unul dintre cei mai cunoscuţi antreprenori din industria alimentară, omul care a dus producătorul de lactate Albalact la afaceri de peste 100 mil. euro şi apoi l-a vândut gigantului francez Lactalis. El a creat ulterior Prefera Foods, un business cu afaceri de peste 10 mil. euro anual, unul dintre cei mai importanţi jucători de pe piaţa conservelor.

„În această perioadă relaţia dintre producătorii români şi reprezentanţii marilor lanţuri de supermarketuri şi hipermarketuri s-a întărit. Acum e momentul ca producătorii români să meargă cu marfa pe rafturile comercianţilor, să asigurăm hrană pentru cei de acasă. Trebuie să ne înţelegem dincolo de cifre.“

La rândul lor, retailerii spun că au redus termenele de plată către furnizori. Printre retailerii care au luat această măsură se numără Mega Image şi Kaufland. Oficialii Mega Image au spus că furnizorii care au cea mai mare nevoie în această perioadă au termenele reduse, fără a oferi detalii.

De asemenea, grupul german Kaufland, liderul pieţei de profil, şi-a anunţat partenerii că reduce termenele pentru furnizorii de produse proaspete de la şapte zile la trei zile şi pentru alte produse de la 30 de zile la şapte zile. Măsura este în vigoare până la finalul lunii aprilie 2020.

„Acţiunea vine în sprijinul direct al fermierilor producători şi al procesatorilor de produse agroalimentare, ajutând la menţinerea unui cashflow stabil al firmelor furnizor în această perioadă complexă din punct de vedere al resurselor materiale şi financiare, facilitând totodată asigurarea stocurilor de marfă şi accesul populaţiei la produse alimentareî, spuneau recent oficialii Clubului Fermierilor Români, o organizaţie care grupează mai mulţi jucători din domeniu.

Parteneri:
Supliment retail 2020