Supliment retail 2020

Opt ani consecutivi de creştere a consumului privat ar putea fi întrerupţi abrupt de Covid-19

3 apr 2020 Autor: Cristina Roşca

Anul 2020 începuse promiţător pentru consumul privat, care a crescut în ianuarie (cele mai recente date) cu 11,1% faţă de aceeaşi lună din 2019, avansul fiind susţinut în mod aproape egal de toate categoriile de produse - alimente, bunuri nealimentare şi carburanţi.

Evoluţia consumului privat este pusă sub semnul întrebării la nivelul anului 2020 din cauza pandemiei, o criză cu totul nouă pentru business. Lipsa de vizibilitate în interiorul crizei face ca estimările şi predicţiile să fie limitate.

Întrebarea care este acum pe buzele tuturor oamenilor de business este dacă după opt ani consecutivi de creştere a consumului privat, acesta ar putea reveni în teritoriul negativ. În 2009, primul an din criza economică şi financiară, declinul cifrei de afaceri din comerţul cu amă­nun­tul - principalul indicator pentru consumul privat - a sărit de 10% după ce în ultimul an de boom eco­nomic (2008) avansul era aproape acelaşi, doar cu plus. Consumul a scăzut atunci timp de trei ani, pentru a reveni apoi timid în teritoriu pozitiv şi pentru a urca ulterior la peste 10% în 2016 şi 2017.

Apoi, deşi mai temperat, trendul ascendent a continuat şi existau premisele unei noi creşteri în 2020. Lucrurile au luat însă rapid o altă turnură.

„O astfel de situaţie nu te poate lua decât pe nepregătite pentru că nimeni nu se aştepta la aşa ceva. Mai mult, vizibilitatea în interiorul crizei e destul de limitată, fiind vorba de o criză cu dublă ramificaţie - medicală şi economică“, spune omul de afaceri Dan Ostahie, fondatorul retailerului de electro-IT Altex.

Imediat după izbucnirea acestei crize în România consumul a fost polarizat. Mai exact, a crescut puternic apetitul pentru alimente, produse de îngrijire personală şi a locuinţei, vânzările de astfel de produse avansând cu 75% şi chiar peste 100% în unele săptămâni din martie versus aceeaşi perioadă din 2019. La polul opus, achiziţiile majore - maşini, mobilă, electrocasnice mari - au fost puse pe pauză. Dat fiind că cei mai mulţi români au lucrat de acasă, vânzările de haine sau cosmetice au scăzut şi ele. Este interesant de remarcat însă că vârful de vânzări de alimente înregistrat în martie e urmat de un declin, spun jucătorii din industrie. „Aşa cum am anticipat, pe final de martie a scăzut cererea de la consumatori“, spune Grigore Horoi, preşedintele grupului Agricola din Bacău, unul dintre cei mai mari producători de carne din România. Astfel, pe termen scurt consumul de bunuri de larg consum - alimentare sau nu - va scădea pentru că românii şi-au făcut stocuri, pe când pe termen mediu evoluţia se va nivela, adaugă el. „Nivelul de încredere al consumatorului a scăzut. Concedierile care au loc în această perioadă şi cele caree vor urma ar putea să prelungească starea de neîncredere. Consumul privat nu va mai fi un motor de creştere în perioada următoare. Oamenii trebuie să se întoarcă la lucru şi să vadă că lucrurile merg bine înainte să îşi recapete încrederea să cumpere ca anterior“, explică Horoi.

Astfel, chiar dacă vor continua să cumpere bunuri de strictă necesitate, va fi nevoie de timp pentru ca românii să se avânte către achiziţii de impuls ñ mai exact produse considerate de răsfăţ - sau către investiţii.

“Eu estimez o contracţie puternică a retailului de textile (achiziţii considerate de multe ori de tip răsfăţ - n.red.) în Europa, SUA sau Canada. Nu ştiu să estimez toate problemele viitoare, dar ştiu că vor fi de toate felurile, de la falimente la insolvente şi la supravietuirea celor care vor şti să se reinventeze”, sumariza recent situaţia Dorel Simiz, proprietarul Pandora Prod este unul dintre cei mai mari jucători din producţia de textile. Compania care are drept clienţi unii dintre marii retaileri de modă din Europa a închis temporar fabrica de la Focşani şi urmează să intre în vacanţă în perioada Paştelui şi cea de la Tecuci din lipsă de comenzi. Situaţia este similară în mai multe industrii, iar măsurile luate de angajatori au impact direct asupra salariaţilor şi implicit asupra comportamentului de consum al acestora.

Nimeni nu ştie dacă la nivelul întregului an 2020 va exista o scădere a consumului privat, însă în perioada următoare este preconizată o contractare a cărei durată şi amploare stau încă sub semnul întrebării.

Parteneri:
Supliment retail 2020