Supliment ZF Agrobusiness

Tendinţe conturate sau accentuate în 2020: scurtarea lanţului dintre producător şi consumator; pariul pe culturi mai profitabile şi pe culturi în spaţii protejate

29 iun 2021 Autor: Florentina Niţu

Dacă ar fi să ne uităm la tendinţele conturate sau accentuate în anul 2020, scurtarea lanţului de distribuţie dintre pro­du­cător şi consumator ar fi, probabil, cea mai importantă dintre ele. Astfel, la începutul stării de urgenţă, în primăvara anului tre­cut, pandemia a generat un boom de apariţii în zona plat­formelor online cu fructe şi legume, producători care livrau direct la uşa clientului. Apoi, odată cu închiderea HoReCa, un important canal de vânzare pentru afacerile mici şi mijlocii, acestea s-au orientat spre deschiderea propriului magazin. Iar companiile mari cu capital românesc, din cauza scăderii traficului din reţelele de supermarketuri în care erau prezente, au mizat pe extinderea propriilor reţele, în zone aproape de clienţi: la colţul blocului, la colţul străzii.

În plus, dezvoltarea afacerilor româneşti a fost împinsă şi de consumatori, care s-au orientat mai mult spre produsele locale. Daniel Gross, CEO al retailerului german Penny, ce operează în România o reţea de 280 de magazine cu profil de discount, spunea recent că trendul în rândul românilor de a consuma produse 100% româneşti, creionat în ultimii ani, a fost accentuat în 2020, în contextul pandemiei de COVID-19, iar anul acesta, menţiona el, cererea este peste aşteptări.

De altfel, anul trecut, printre preferinţele consu­matorilor, care s-au păstrat şi în 2021, au fost alimentele mai sănătoase. Iar pentru a veni în întâmpinarea nevoilor lor, producătorii au mizat pe culturi ecologice şi pe produse realizate în spaţii protejate – sere şi solarii. Cea din urmă a apărut şi ca urmare a condiţiilor climatice nefavorabile de anul trecut, când seceta a distrus mare parte din producţia de cereale, dar a afectat şi legumicultura. „Fermierii care aveau culturi în câmp îşi pun problema să cultive şi în spaţii protejate tot mai mult, pentru că schimbările climatice aduc noi provocări. Săptămâna trecută m-a sunat un client din Giurgiu, cu zeci de hectare, cultură în câmp, că vrea să-şi facă o seră cu sistem de irigaţii pe 1-2 hectare, şi spunea că cea mai mare provocare este lipsa apei“, a spus Adrian Bozeian, acţionar şi CEO al EcoSere, producător de sere, solarii şi accesorii specifice care furnizează şi sisteme de irigaţii.

Marius Eftene, marketing manager, Netafim, lider mondial în soluţii inteligente de irigare, a afirmat că el a observat că în 2020 fermierii au început să treacă la cultivarea unor plante mai profitabile, cum sunt cartofi sau ceapă, şi nu pe suprafeţe mici, ci pe suprafeţe mari, în câmp.

„Au spus «noi ne apucăm, dar nu ştim cum să facem», aşa că le-am dus un consultant în firmă, care să urmărească tot procesul şi să stea pe tot ciclul de vegetaţie cu ei, ca să îi înveţe ce să urmărească“, a explicat Eftene.

 

Parteneri: